nota mı tab mı

nota mı tab mı?


  • Toplam oy veren
    404
Arkadaşlar artık yeni nesil gitar öğrenenler tabla öğreniyor ve “gitar pro” iyice yaygınlaştı nerdeyse bütün şarkılar bütün teknikler “gitar pro” ile öğreniliyor
yani tabla..
Ben bir eğitmenim ve öğrencilere nota eğitimi ile klasik gitar öğretiyorum her ve tabıda öğretiyorum ama bir kuruluşta kesinlikle nota öğretmem yasak tabla öğretmek zorundayım ve öğrencilerim klasik parça
Öğrendiklerinde ne yapacaklar bilmiyorum o yüzden nota öğrenmeleri mi daha iyi yoksa tab mı? Lütfen iyi bilenler cevap versinler
 
Kimse artık öğrenmek için 'zahmet' etmiyor, işi kolaydan bitirip süper enstrümanist olmak istiyor, yok öyle birşey tabi.

Tablarda nota sistemindeki gibi tüm detaylar, nüanslar vb. gösterilebiliyor mu? Nota uzunlukları belirtiliyor mu? :)
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Atalay demiş ki:
Kimse artık öğrenmek için 'zahmet' etmiyor, işi kolaydan bitirip süper enstrümanist olmak istiyor, yok öyle birşey tabi.

Tablarda nota sistemindeki gibi tüm detaylar, nüanslar vb. gösterilebiliyor mu? Nota uzunlukları belirtiliyor mu? :)
tabiki notalarda herşey ayrıntılı bir insan bir şarkıyı bilmese de (duymamış olsa bile) o şarkıyı notalarla bakıp çalabilir ama tablarda o şarkıyı daa önce dinlemesi lazım.. hatta bazı öğrenciler şarkıyı dinlese bile taba bakarak çalamıyorlar
 
Klasik notasyon diyatonik müzik ve ağır bir şekilde aralık bilgisine dayalı olduğu için müzik bilgisi olmayanlara biraz ağır ve anlamsız gelebiliyor. Ezbere dayalı oluyor o yüzden.
Bence ilköğretim vs. de yapılan en büyük hatalardan biri de bu. Müzik diyatonal öğretilip öğrenciden kromatikliği anlaması bekleniyor. Öğret adam gibi kromatik, formlara bağlı kalmadan, sonra neyin nerden nasıl çıktığını anlatırsın.
Ben önce kulağa ve pratiğe hitap edip ardından teorik bilgiyi üstüne oturtmaktan yanayım. Ki zevkli öğrenmenin metodu zaten budur.
 
Ne ondan biraz, ne bundan biraz yerine aslında herşeyi usulüne göre yapmak daha doğrusu. Kimi insanlar gördüm ki matematik gibi notaları öğrenmiş ama hala kulağı notaları tanımakta aciz. Kimi insanlar gördüm kulağıyla, sesleri inanılmaz tanıyıp ama bunun kağıt üzerinde ne anlama geldiğini bilmiyor.

Aslında benim kendi düşünceme göre; kişi önce notalar arası ilişkileri kulağıyla kavrayabilmeli. Şöyle ki : 6-7 yıldır çalan biri düşünün kulağı keskin, Bm bir akor çalıyorsunuz adam dinliyor ve pat üstüne kusursuz bir solo çalıyor. Bu aslında adamın artık notaları çok çok iyi tanıdığını gösteriyor. Ancak notaları kağıt üzerine döküp, matematikselleştiremiyor. (ya da her ne ad veriyorsanız) Yani adam aslında yoğurt yapabiliyor ama bunun kimyasal formülünü yaz deyince yazamıyor. Ama adam yoğurt yapabiliyor. :LOL: Bu benim için daha makbul bir müzisyendir.

Ama en mükemmeli; hem sesleri kulağınızla iyi tanımak, hemde kağıda dökebilmek ve ordan okuyabilmek, kalıpları vb kavrayıp uygulayabilmek. Zira gün geliyorki kulağınız da yetmiyor. Yeni ufuklara açılmanız için müzik matematiği imdadınıza yetişiyor. Yoksa yıllar geçiyor bir bakıyorsunuz ki habire aynı kalıpları çalıp durur olmuşsunuz.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
sacthres demiş ki:
Ne ondan biraz, ne bundan biraz yerine aslında herşeyi usulüne göre yapmak daha doğrusu. Kimi insanlar gördüm ki matematik gibi notaları öğrenmiş ama hala kulağı notaları tanımakta aciz. Kimi insanlar gördüm kulağıyla, sesleri inanılmaz tanıyıp ama bunun kağıt üzerinde ne anlama geldiğini bilmiyor.

Aslında benim kendi düşünceme göre; kişi önce notalar arası ilişkileri kulağıyla kavrayabilmeli. Şöyle ki : 6-7 yıldır çalan biri düşünün kulağı keskin, Bm bir akor çalıyorsunuz adam dinliyor ve pat üstüne kusursuz bir solo çalıyor. Bu aslında adamın artık notaları çok çok iyi tanıdığını gösteriyor. Ancak notaları kağıt üzerine döküp, matematikselleştiremiyor. (ya da her ne ad veriyorsanız) Yani adam aslında yoğurt yapabiliyor ama bunun kimyasal formülünü yaz deyince yazamıyor. Ama adam yoğurt yapabiliyor. :LOL: Bu benim için daha makbul bir müzisyendir.

Ama en mükemmeli; hem sesleri kulağınızla iyi tanımak, hemde kağıda dökebilmek. Zira gün geliyorki kulağınız da yetmiyor. Yeni ufuklara açılmanız için müzik matematiği imdadınıza yetişiyor. Yoksa yıllar geçiyor bir bakıyorsunuz ki habire aynı kalıpları çalıp durur olmuşsunuz.
evet hocam size aynen katılıyorum çoğu kişi deşifreyi ayrı ders olarak alıyor zira bende öyleyim ehehe zar zor kayıda döküyorum yanıla yanıla ama nota bildiğim için tabi
 
Tab sisteminin nota sistemi ile karsilastirilmasi bence yanlis.2si farkli seyler.Ayrica kisi istegine gore secer bu kurulusa bagli birsey olamaz.Size ogrenciniz gelip ben nota ogrenmek istiyorum dediginde tab ogretecegim nota yasak diyebilir misiniz?Tabiki demezsiniz.Ben sahsen notanin da tabin da muzik ogreniminde ayri ayri onemli birer yer edindigini dusunuyorum.

Tabin ogretilecek bir yani yok zira tab hangi tel hangi perde sira sira nereye basacagini anlatan cok kalip basit bir sistem.Uzerinde gosterilebilecek maksimum seyler bendler tapping harmonik uyarilari slidelar ve benzeri seyler.Ama notaya baktiginizda size cok daha fazla sey anlatiyor.Yeteri kadar muzik bilgisine sahip bir kisi dinlemedigi herhangi bir sarkinin melodisini notaya bakarak size solfej edebilir veya calabilir ama taba bakarak bu mumkun degildir.Bu sadece bir ornek.

Bununla beraber tab sistemi bence cok guzel bir sistem zira nota bilgisi olmayan nice virtuozler de var.Bu insanlar da sevdigi parcalari vesaire calmak isterken kulaktan cikarmislardir kuvvetle muhtemel.Zaten bu yola alismis bir kisi bence ne taba ne notaya tenezzul eder bence bir parcayi cikarmak icin.Buda belli bir teorik bilgi ister tabi ki ama bunu edinmekte buyuk fayda var.Ayni zamanda yeni baslayan gitaristlerin sevkini arttirmak amaciyla tab sistemi gosterilip onlarin onyargilarini(Cogu yeni baslayan ogrenci 5-6 tekduze ritimde akordan olusan parcayi dogal olarak zor saniyor ve cikaramayacagini dusunuyor) yikarsaniz eger onlarin daha hizli ilerleme kaydetmesini saglarsiniz.

Akil vermek gibi olmasin ama benim fikrimce once nota ve tab nedir bunu aciklayin sizi kisitlayan kisilere.2sinin de ayri rolleri olduguna zaten katiliyorsunuzdur ders veren bir insan oldugunuza gore.Karsilikli anlasmayi saglarsaniz cok daha saglikli bir egitim surecine imza atarsiniz ki istediginiz de bu diye tahmin ediyorum.Umarim istediginiz cozume ulasirsiniz...
 
yazılanlara katılmakla beraber,sarkı cıkarmak için taba dayalı sistemi benimsemiş olan arkadaslarda kulağın olusmadiğini yada cok yetersiz olduğunu gördüm.ki bence yaratıcılıgın en onemli parçası kulaktır.kişi yeterli derecede kulağa sahip olmadığı sürece sürekli baskalarının sarkılarını calmaya mahkum kalır.(tabi bu arada tekrardan nota ve bilimum muzik bilgisinin oneminide gecmemek lazım)buda benim fikrim..
 
Nota veya tab'in onemi yok bence. Ben 1 sene nota uzerinden klasik gitar caldim, elektro gitari ise notadan ziyade tekniklere ve gamlari ezbere dayali ogrendim. Armoni bilgim olsun cok isterim ama illa nota okuyayim diye bir derdim yok. Sesler arasi iletisimi illa notalara dayali ogrenmeye gerek yok. Zaten profesyoneller de oturup notalarina gore sarki calmiyorlar. Bilen biliyordur bu onun genel kulturudur o ayri, fakat bir arkadasin da dedigi gibi, senelerdir nota uzerinden muzikle ugrasan arkadaslarimiz var. Fakat enstruman hakimiyetleri ve muzik kulaklari berbat... Biraz yetenek ile alakali bir sey. Oldukca yetenekli olup da boyle ekstra donanimlara sahip olan insanlarin da kendi tercihidir. Onlari da takdir etmek gerekir.
 
3 sene boyunca solfej dersine gidip durduktan sonra bir fiil. çaldığım entrumandanda müziktende sıkıldım bunaldım uzun bir süre dokunmadım bulaşmadım müziğe daha sonraları tekrardan verdim kendimi iyi yada kötü ilerliyorum şimdi..önce müziği sevmeyi müziği anlamayı iyi müzisyen olmayı anlatmak lazım bence daha sonrada ne istiyosa o öğretilmeli..Zaten bir seviyeden sorna öğrenci ne istedğini anlar ve ne yöne gideceğinide kendi seçebilir sanırm...(bu forum da yeni olmama rağmen kendi düşüncelerimi çekinerekte olsa yazdım böyle üstatların içinde bana düşmez tabiki ama yanlış anlaşılmasın.saygılar)
 
biraz da bence insanın müzikle ilgili ney yaptığına bağlı(bence) nota okumak,yani kimisinin isi müzik öğretmeni vs.kimisi orkestrada kimisi grup icerisinde kimide evde kendine müzik yapıyor. ''Sesler arasi iletisimi illa notalara dayali ogrenmeye gerek yok.'' demis progressiva bu konuda bende ona katılabilirim.
 
Konu ile ilgili Guthrie Govan'in Creative Guitar 1 - Cutting-Edge Techniques kitabindan bir alinti yapiyorum...Her seviyedeki gitariste bu kitabi okumalarini oneririm, korkunc teknikler vb. yok bircok faydali bilgi ve kisisel tecrube barindiran bir kitap...

Transcribing

I think It's very helpful to keep a notebook of what you're working on so that you can capture chord progressions and licks as they occur to you. Even if you don't feel comfortable with music notation, you can still document your ideas in the form of tablature (the guitar·specific system of notation using six horizontal lines to represent the strings of your guitar as you look down on them from a playing position, with a succession of numbers indicating the appropriate frets!. Accomplished sight-readers tend to sneer at tablature as 'notation for idiots', but it's worth remembering that all of the early composers for guitar and lute used a form of tab as their standard method of notation, so I think it has a certain validity. It also has one advantage over conventional notation in that it shows you exactly where to play everything.

This idea becomes increasingly important when you start pilfering licks from recordings by other players. It's worth honing your transcribing skills so that you can keep a permanent record of everything you learn - after all, there's only so much information your memory can retain. I would suggest documenting individual licks rather than trawling through a whole solo just for the sake of two bars you particularly like, and the most practical approach to this is to note down General Stuff the context of each idea (ie which chord it works over) and to come up with variations of your own. Jazz players are particularly fond of the idea of building up a 'lick library' - they'll categorise each idea in terms of the scale it uses and the chords over which it would fit.

At the beginning of this chapter, I mentioned the concept of having a good ear and of being able to reproduce what you hear, and this is obviously of paramount importance when you're transcribing. Developing a good ear hinges on your ability to recognise intervals (the distances between notes, in terms of tones and semitones) and rhythmic patterns. You'll find plenty of advice on this later on in the book. so I don't propose to go into too much detail here. but I think that a few general pOinters might be helpful.

It's best to start with the overall structure of a piece, mapping out the chord progressions and figuring out how long each chord lasts, in terms of beats and bars. If there's a particularly difficult section, you would start by notating the general rhythmic outline and then marking the most prominent notes (ie those that strike you as being particularly loud or those that seem particularly high or low in pitch) and finally filling in the gaps. If you think that all of the notes in a lick come from the same scale, you should make a note of it.

The other skill to hone is your ability to hit the Pause button on your CO player. Every time you listen to a passage, you should be focusing on a particular note or group of notes; once you've heard the bit you're interested in, you should immediately pause the music - anything you hear after that will only distract you, blurring your mental snapshot of the notes you need to know. In theory, you should be able to work out any lick using a one·note·at·a·time approach - as your ear develops, you'll be able to assimilate the information in larger chunks.

Slowing things down can be a great help, and there are now 'phrase samplers' on the market designed with this in mind (Akai make a popular one) which slow down the music by time·stretching it so that the pitch remains constant. regardless of the speed. If you have a computer, you might enJOY using an Inexpensive and aptly named program called Amazing Slow-Downer, which does the same thIng as a phrase sampler and also features a Karaoke function that uses phase cancellation to remove the signal from a selected part of the stereo image. In English, this means that you can often make the guitar more audible by reducing the volume of certain non-guitar elements in the mix. The easier th ings are to hear, the better, and even if you're using your humble hi-fi, you can still try to optimise the signals you want to hear by experimenting with the pan and EQ controls.

Having said that slowing stuff down is helpful, I should add that it's not the solution to all of your transcribing problems. When you're trying to figüre out where a lick is played on the fretboard, it's important to try the notes in various positions on the neck in order to hear which strings best reproduce the tone of the original, and this is far easier to do when you're listening at the right speed.

By way of a simple example, try playing the open top E string, then the fifth fret on the B string, the ninth on the G, the 14th on the D, the 19th on the A and finally the 24th - if you have it! - on the low E. You'll hear the same note every time, but the tone gets progressively woollier as you move up the neck. With a little practice, you'll be able to tell roughly which string is being used for any given nute. Failing that. you could try the lick in several positions and determine which feels easiest - surprisingly often, this turns out to be the correct one.

As a final note, I'd like to try to sell you the idea of using a MiniDisc player when you're transcribing. When you're rewinding a tape or cueing up a CD over and
over again, you actually spend most of your time listening to stuff that you don't need to hear. While MiniDisc recordings undoubtedly sound a little more plastic than CDs, they allow you to put in lots of track markers. This means that you can cue back to the right part of a piece of music with one push of a button, saving you lots of time and allowing you to get more done before you reach the limits of your attention span.

Benim konular ile ilgili kisel fikirlerim ise su sekilde;
1 - tab vs nota - Bence nota, muzik ogrenmek acisindan mutlaka ama mutlaka ogrenilmeli...Yani 4luk nedir, yarim nota, tam nota, suslar vb. konularin ogrenilmesinde notanin sart oldugunu dusunuyorum...Ayrica notaya bakip calmayi muzigin dili olarak goruyorum...Ancak bu demek degil ki tab ile calismayalim, ben klasik parcalar disinda tab ile calisiyorum ve bundan da hic gocunmuyorum...

2 - guitarpro - BENCE, gitar ogremek, alistirma yapmak, parca calmak icin muthis bir arac...Bkz. Gutire Govan guitarpro olmadan neler onermis, parcayi al, bol, yavaslat calis, bunlarin hepsini yapabilen bir arac...Problem, tablarin guvenilirligi, bunun icinde sadece guitarpro yerine kullamizdan da faydalanma yolunu oneriyorum...

3 - kulak - muzigin belki de en onemli ve en cok ikinci plana atilan unsuru (hic degilse bende oyle) olduguna inaniyorum...

Sevgiler ve saygilar...
 
Yine genelleme yapmışız.. Hemen hemen herkes "notasız olmaz" demiş.. Bir rock müzik forumunda böyle bir sonuç çıkması bana biraz garip geldi..

Bence öğrencisine göre değişir, öğrencinin başlarken tek isteği 3-5 tane popüler şarkıyı çalabilmek ise, hemen notayla gözünü korkutup gitardan soğutmaya gerek yok. Bence normal bir elektro gitar öğrencisi için tab ile başlayıp sonrasında tercihi biraz da "kişisel hedeflerine göre" öğrenciye bırakmak lazım..

Öte yandan kulak (özellikle relative pitch) eğitimi bence nota okumayı öğrenmekten daha önemli.

Ve severek dinlediğimiz bir çok müzisyen pek nota okuyamadığına göre "notasız da olabiliyor" demek..
 
Geri
Üst