Doğaçlama Solo çalmak için en temelden bilinmesi gerekenler

merhaba arkadaşlar 3 senedir evde kendimce gitar çalıyorum genelde kulakdan parça çıkarıyorum. ama artık doğaçlama solo atmak istiyorum yer yer klavyede notaları ezberledim hala eksiğim var. şimdi sizden öğrenmek istedğim doğaçlamanın klavye üzerindeki mantığı nedir? yani doğaçlama çalarken gamlardan haraket edilecekse gamların birbirine bağlantısını nasıl yapıyoruz. mesela la notasından solo çalmaya başladığımda 3. perdeden baslayıp 10 küsürüncü perdelere kadar inerken hangi yolu izliyoruz..

özetlersek doğaçlama çalmaya yeni başlıyorsak en temel öğrenmemiz gereken mantık sırasıyla nedir?

Teşekkürler
 
Armoni bilmek ve bolca egzersiz yaparak improvize yapacağın tarzın tüm içeriğini öğremekle başlayabilirsin. Başka yöntem bilmiyorum ben. Müzikte "cümle" kurmayı çok iyi başarabildiğin anda improvize yolu açılır. Hangi tonda nasıl çalarsam nasıl duygu yaratırımın cevabını verebilmek önemlidir.
 
Re: Doğaçlama Solo çalmak için en temelden bilinmesi gereken

Bu iş için öncelikle kulağının çalınan akor üzerine basacağın notanın uyup uymadığını algılayabildiğinden emin olman gerekiyor. Eğer kulak bunu ayırediyorsa şu yöntemi deneyebilirsin :

Bildiğin temel bir akoru seçip bu akorda bir ritm çalıp kaydet (farzı misal pc ye kaydet.) Pc den o akor çalarken gitarda herhangi bir telde bir notaya bas, bastığın sesin akor üzerinde sırıtmadığından uyumlu olduğundan emin olduktan sonra bastığın notadan ileri veya geri yarım ses veya tam ses ileri veya geri git. Elde ettiğin bu notaları çaldığın akor üzerinde çalabiliyorsan, yani notalar sırıtmıyorsa, ufak da olsa kendine solo atabileceğin bir alan bulmuşsun demektir. Bu bulduğun notalar arasında melodi üretmeye çalış. Bu elde ettiğin notaları tek telde çalmak yerine iki tel üç telde çalmayı dene.

Bu çalışmayı başka akorlarla da dene. Zaman içerisinde duyduğun bir akor üzerine otomatikman birşeyler çalabilecek hale geleceksin. Çeşitli şarkıların backing tracklerini indirip aynı çalışmayı çoklu akor çalındığında deneyerek bu işi geliştirebilirsin.

Ancak bunlar, çok eski babadan kalma kötü bir yöntem, hiç çaren kalmazsa bu yöntemi kullanabilirsin.

Diğer bir tavsiyem şu : bir akor üzerine gitarda nerelere basılacağını gösteren harika programlar var örneğin chords&scales. Bu programlar da ilgili akorda senin seçtiğin scale de gitarın klavyesinde nerelere basacağını çok net gösteriyor. Bu programlardan faydalanarak işi hızlandırabilirsin. Ancak böyle hazır programlar kullanırken ezbere kaçmayıp orada gösterilen notaların akorla ilişkisini beyninize kazımanız önemli. Yani " Am akorda şu yerlere basılması gerekiyormuş ezberleyeyim" demek yerine o sesleri beyninize değil, kulağınıza kazımalısınız. Yoksa akorlar ve notalar arası uyumu öğrenmek güçleşir ve doğaçlama yapmakta tıkanabilirsiniz.

Aslında en güzeli sevgili Atalay'ın dediği gibi herşeyi en başından teorisi ile çalışmak. Hem sağlıklı hem de daha sağlam sonuçlar çıkar ortaya. Ama sabrı olmayanlar için bahsettiğim yöntemlerle de çok çok sağlıklı olmasa da gitarda doğaçlama çalmanın mümkün olduğunu da belirtmeliyim.

Doğaçlama için, akor üzerine gitarda basılacak yerlere beyninizin, kulağınızın aşina olması, ritm duygunuzun gelişmesi geri kalanı ise hayal gücünüz olacaktır.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
cevaplarınız için teşekkürler fakat gam mantığını nasıl çözebileceğimi bilmiyorum. Hala ufak bi ayrıntı kaçırıyor gibiyim.
 
Gam Mantığı şu . Bir ton düşün mesela C ( Do ) tonu.

Bu tonda olan notalar C D E F G A B . Dolayısyla bu ton içerisinde kuracağın akorlar ve çalacağın melodiler sololar bu notalardan oluşmak zorunda ( armonik minörü filan karıştırmıyorum yada ton geçişlerini ). Mesela E5 ( powerchord çalmaya başla )

Solona

C'den başlarsan Ionian modundasındır major gamdır
D'den başlarsan Dorian gamındasın minör gamdır

D E F G A B C

E'den başlarsan Phrygian gamı minör gam Türk müziğinde epey kullanılır

E F G A B C D

F - Lydian - Major dreamy bir moddur
G - Mixolydian - Majör gamdır
A - Aeolian ( Doğal Minör )
B - Locrian - Minör bir gamdır gerçi bu biraz farklıdır pek terchi etme başlarda.

Evet aynı ton içerisinde başlangıç notanı değiştirmen sana farklı gam oluşumlarını sağlar bunlara uygun olarak licklerini oluşturman birleştirme yapman lazım e tabi en zor kısımlar onlar. Çünkü akorlar ve notalarının aynı tondaysa doğaçlaman kulağa güzel gelebilir. Ama cümleleri kurmayı öğrenmen lazım bunu da taklit ederek lick öğrenerek hızlıca geliştirebilirsin.
 
Pentatonic scale gozat.Cogu soloda bulunan bir scale kendisi.Buyuk olcude ilerletir seni ve alistigin zaman yeni seyleri kendin kesfedersin ki ben cogu tanidik gelen phraseleri pentatonic ile iliskilendirebiliyorum.Sahsen pentatonicden baska scale olmadan da cok guzel lead phraseler lickler hatta sololar yazilabilecegini kendime kanitladim ki ornekleri de var.

Bu demek degildir ki pentatonicten baska seylere goz atma.Arkadaslarin dedigi gibi gezin ogren dene ve kendin karar ver hangi scaleleri kullanacagina.Bir zaman sonra zaten konusur gibi hakim olacaksin.

Nacizane fikrim ve onerim olarak teoriye gelene kadar once bunlari kullanacak teknigi gelistir.Isin zor kismi bu.Icinde birseyler varsa teknigin yettigi zaman akar gidersin.Teori isin kolay kismi.Sadece ihtiyac duydugun asamaya karar vermen gerekli.Ornegin harika caldigini dusunuyorsun ama uretkenlikte sinirlisin.Demek ki teori ogrenme zamanin gelmis.Yani su da bir gercek ki ortaya birseyler koyma mevzu bahis oldugunda teknikten ziyade teorik bilgi muzisyeni yuceltir.

Teknik ve teori arasinda bir secim yapmak zorunda olmamak guzel.Ikisini de ayni anda gelistirebilirsin ki bu da harcanacak vaktin karsiligini verecektir bence.Lakin agirlikli calismak istiyorsan engin teori sahibi olup teknigini sonradan gelistirmek iyi bir tercih olmayabilir.Teoride bilip te uygulayamamak yildirici olabiliyor kimi zaman.Tam tersi durumda ise saglam tekniginle teoriyi kombine edip calismani daha keyifli ve verimli hale getirebilirsin.

Arkadaslar faydali kaynaklar vermistir.Fikirlerimin yardimci olmasi dilegiyle...
 
Profesyonel destek almak dısında ınternetten erisebilecegin Blues lick lerini calısmak ve ezberlemek sana oldukca fayda saglar youtube ta yavaslatılmıs sekıllerıne de erısmen mumkun.tabı eger armoni temeli kurmadan pratikte bsyler yapmak istiyorsan bu yol mantıklı olabilir.zamanla bu lickler kulagına yerlesecek ve sen de kendi muzigine bunları adapte etmeye baslayacaksın.yavuz cetın in albumde sozunu ettıgım licklere bolca rastlayabilirsin. Bunun yanı sıra major ve mınor pentatonıklerı ve modları ogrenmen adımlarını daha saglam atmanı saglayacaktır.
Kolaylıklar.
 
Bende 1 ay önce bu tarz bu konu açdım arkadaşlar sana önerdikleri şeyleri banda önerdi şuan klavyedeki notaların yerleri olsun ve bildiğim bazı majör ve minör gamlarla küçük solocuklar üretebiliyorum, internette bi çok döküman var ben şahsen selim ışık daki videoları anlayarak çalısarak dikkat ederek öğrendim halada devam ediyorum tabi daha girişdeyim bende.
 
songlessbird demiş ki:
Gam Mantığı şu . Bir ton düşün mesela C ( Do ) tonu.

Bu tonda olan notalar C D E F G A B . Dolayısyla bu ton içerisinde kuracağın akorlar ve çalacağın melodiler sololar bu notalardan oluşmak zorunda ( armonik minörü filan karıştırmıyorum yada ton geçişlerini ). Mesela E5 ( powerchord çalmaya başla )

Solona

C'den başlarsan Ionian modundasındır major gamdır
D'den başlarsan Dorian gamındasın minör gamdır

D E F G A B C

E'den başlarsan Phrygian gamı minör gam Türk müziğinde epey kullanılır

E F G A B C D

F - Lydian - Major dreamy bir moddur
G - Mixolydian - Majör gamdır
A - Aeolian ( Doğal Minör )
B - Locrian - Minör bir gamdır gerçi bu biraz farklıdır pek terchi etme başlarda.

Evet aynı ton içerisinde başlangıç notanı değiştirmen sana farklı gam oluşumlarını sağlar bunlara uygun olarak licklerini oluşturman birleştirme yapman lazım e tabi en zor kısımlar onlar. Çünkü akorlar ve notalarının aynı tondaysa doğaçlaman kulağa güzel gelebilir. Ama cümleleri kurmayı öğrenmen lazım bunu da taklit ederek lick öğrenerek hızlıca geliştirebilirsin.

Do tonunda olan notalar C D E F G A B demişsin, peki bu mantıkla si tonunda olan notalar hangileri oluyor?
 
bence eğer birinin çok çok süper kulağı veya yeteneği yoksa doğaçlama işi sabır ve sistemli çalışmaya bağlı bir şey. armoni dersleri almakta fayda var. bu da uzun bir süreç olsa gerek. ama sanırım ilk yapılacak parçanın kök sesini bulmak. kök sese göre o gamdan solo çalmak. tabi komplaeks parçalarda bir çok kez kök sesler değişir o zaman gam da değişmesi lazım.

bu arada kök ses de akorların sırlanamasına veya kullanılmasına göre değişir. yani bir akor diziliminin kök sesi Eb olsa bile belki parçadaki akorlarda Eb yoktur.. ben bir ara uğraşmıştım ama iş güç derken yeterli zamanım olmadığı için devam ettiremedim. :( kağıt kalem alıp ders çalışır gibi uğraşmak lazım
 
zekimertt demiş ki:
Do tonunda olan notalar C D E F G A B demişsin, peki bu mantıkla si tonunda olan notalar hangileri oluyor?

Monster_YGT demiş ki:

O mantıkla Si tonundaki notalar bunlar olmuyor Monster_YGT; çünkü o ton Do Majör tonu. Senin yazdıkların B Locrian modunun, yani aslında yine aynı tonun notaları. Aynı notalar zaten görmüyor musun? :p

Arkadaşın sorduğu ton (o mantıkla) Si Majör tonu ki o da şu: B C# D# E F# G# A# B

Major dizinin kurulumu şu yani zekimertt: tam tam yarım tam tam tam yarım

Örneğin La Majör: A B C# D E F# G# A
 
Maden demiş ki:
zekimertt demiş ki:
Do tonunda olan notalar C D E F G A B demişsin, peki bu mantıkla si tonunda olan notalar hangileri oluyor?

Monster_YGT demiş ki:

O mantıkla Si tonundaki notalar bunlar olmuyor Monster_YGT; çünkü o ton Do Majör tonu. Senin yazdıkların B Locrian modunun, yani aslında yine aynı tonun notaları. Aynı notalar zaten görmüyor musun? :p

Arkadaşın sorduğu ton (o mantıkla) Si Majör tonu ki o da şu: B C# D# E F# G# A# B

Major dizinin kurulumu şu yani zekimertt: tam tam yarım tam tam tam yarım

Örneğin La Majör: A B C# D E F# G# A

Yardımın için teşekkürler kardeşim, majörü minörü biliyorum. Ama bu arkadaşın "ton" derken ne kastettiğini anlamadım. Do majör vardır, do minör vardır, do yedili vardır ...vs. Bu "do tonu" nedir onu anlamadım?
 
songlessbird demiş ki:
Gam Mantığı şu . Bir ton düşün mesela C ( Do ) tonu.

Bu tonda olan notalar C D E F G A B . Dolayısyla bu ton içerisinde kuracağın akorlar ve çalacağın melodiler sololar bu notalardan oluşmak zorunda

Budur. :)

12 ton var: C F Bb Eb Ab Db Gb B E A D G (aldıkları arızalara göre böyleler)
 
Yardımın için teşekkürler kardeşim, majörü minörü biliyorum. Ama bu arkadaşın "ton" derken ne kastettiğini anlamadım. Do majör vardır, do minör vardır, do yedili vardır ...vs. Bu "do tonu" nedir onu anlamadım?
Ben ne demek istediğini anladım kardeşim. Bi ara ben de kendime aynı soruyu sormuştum :D :D Cevabını vereyim. Herhangi bi majör gamını belirtmek için "şu majör tonu", "bu majör" filan demen gerekmiyor. "şu tonu", "bu gamı" dediğinde zaten o tonun ya da gamın majör olduğu bellidir. Yani "do tonu" veya "do dizisi" dendiğinde "do majör tonu" veya "do majör dizisi" anlaşılır. Ama aynı şey minörler için geçerli değildir. "do minör tonu", "do minör dizisi" diye belirtmek zorundasın. Aynı şekilde yazılış olarak da do majör tonu "C" şeklinde gösterilebilir; yanına "M", "maj" gibi şeyler koymak zorunda değilsin. Fakat minörlerde belirtmek zorundasın "Cm" diye ama ille de yanına bi şey koymak istemiyorsan daha pratik olarak "c" (küçük c) şeklinde gösterirsen yine minör anlaşılır.
 
Son düzenleme:
Geri
Üst