Doğaçlama Solo çalmak için en temelden bilinmesi gerekenler

Ben ne demek istediğini anladım kardeşim. Bi ara ben de kendime aynı soruyu sormuştum :D :D Cevabını vereyim. Herhangi bi majör gamı belirtmek için "şu majör tonu", "bu majör" filan demen gerekmiyor. "şu tonu", "bu gamı" dediğinde zaten o tonun ya da gamın majör olduğu bellidir. Yani "do tonu" veya "do dizisi" dendiğinde "do majör tonu" veya "do majör dizisi" anlaşılır. Ama aynı şey minörler için geçerli değildir. "do minör tonu", "do minör dizisi" diye belirtmek zorundasın. Aynı şekilde yazılış olarak da do majör tonu "C" şeklinde gösterilebilir; yanına "M", "maj" gibi şeyler koymak zorunda değilsin. Fakat minörlerde belirtmek zorundasın "Cm" diye ama ille de yanına bi şey koymak istemiyorsan daha pratik olarak "c" (küçük c) şeklinde gösterirsen yine minör anlaşılır.

Öncelikle 4 aenelik konuyu hortlattığın ve telefonuma gelen "coburn quoted one of your messages" iletisiyle gece gece beni şaşırttığın için teşekkürler kardeşim.

Majör dememek için bu kadar kasmaya anlam veremedim. Zaten arkadaş da si tonunu BCD... diye biliyormuş. Amaan neyse yav. Gönüller bir olsun. gitarı da satacam zaten :)
 
Diziler ve gamlar iş görüyor. Bende bu konularda noobum altyapı ustune bol bol doğaçlama takılıp olayı kavramaya çalışıyorum. Birde şu skype üstünden ders olayı var o işe girişecem. Bir yerden sonra hocasız ne çalışman gerektiğini şaşırıyorsun. Yol gösteren biri işi kolaylaştırıyor.
 
Bende size başka bir şey önereyim. Sevdiğiniz bir şarkının alt yapısını bulmaya çalışın. Solosunu ezberleyin. Daha sonra gamın yapısını bozmadan solonun melodisini siz daha değişik olarak çalmaya çalışın. Asıl doğaçlama budur. Sanatçının kendine göre hissettiği şekilde aktarmasıdır. Türkçede yorum deniyor, musikide taksim deniyor. sen o an ne hissediyorsan... rahat olmalısın ve parçayı sevmelisin, zorlanarak yada konsantre olmazsan çıkmaz. Şarkının mesajını yada ana fikrini anlatman gerekiyor. Karşı tarafta o ruh halini uyandırman gerekiyor. Tabii böyle söyleyince boş gelebilir, ama amacın bu olsun. Sanatçı bir şeyi kullandığı enstrümanla anlatandır. Zanaatçıda parçayı hatasız çalandır. Beethoven filminde 9. senfoniyi yazıyor getirip son dakika orkestra elemanlarına veriyor. enstrumanistler notaya göre hemen çalıyorlar. Ama sanatçı yani müziği duyan ve notaya aktaran Beethoven, zanaat kısmında enstrumanistler bulunuyordu. Doğaçlama da senin içindeki sanaatçı olan kısmının doğumu için yaptığın bir çalışma. Gamlarda gezinerek güzel şeyler olabilir ve tekniğin gelişir, gelecek içinse gezinirken bir şey anlatmaya çalışırsan ilerde daha başarılı olursun.
 
Bende size başka bir şey önereyim. Sevdiğiniz bir şarkının alt yapısını bulmaya çalışın. Solosunu ezberleyin. Daha sonra gamın yapısını bozmadan solonun melodisini siz daha değişik olarak çalmaya çalışın. Asıl doğaçlama budur. Sanatçının kendine göre hissettiği şekilde aktarmasıdır. Türkçede yorum deniyor, musikide taksim deniyor. sen o an ne hissediyorsan... rahat olmalısın ve parçayı sevmelisin, zorlanarak yada konsantre olmazsan çıkmaz. Şarkının mesajını yada ana fikrini anlatman gerekiyor. Karşı tarafta o ruh halini uyandırman gerekiyor. Tabii böyle söyleyince boş gelebilir, ama amacın bu olsun. Sanatçı bir şeyi kullandığı enstrümanla anlatandır. Zanaatçıda parçayı hatasız çalandır. Beethoven filminde 9. senfoniyi yazıyor getirip son dakika orkestra elemanlarına veriyor. enstrumanistler notaya göre hemen çalıyorlar. Ama sanatçı yani müziği duyan ve notaya aktaran Beethoven, zanaat kısmında enstrumanistler bulunuyordu. Doğaçlama da senin içindeki sanaatçı olan kısmının doğumu için yaptığın bir çalışma. Gamlarda gezinerek güzel şeyler olabilir ve tekniğin gelişir, gelecek içinse gezinirken bir şey anlatmaya çalışırsan ilerde daha başarılı olursun.
Söylediklerinize katılıyorum. Hoş, Beethoven 9. senfoniyi sağır olarak yazdı :D ama hak veriyorum duymak sadece sesle olmaz.
 
Sanatçı taklit ederek doğuyor. İnsan sevdiği parçayı doğaçlarken eksiklerini daha çok fark ediyor. Hissetmediğiniz bir parçayı doğaçlanamaz zaten. Hatta insan kendisi çala çala orijinal şeklini beğenmemeye başlıyor. :D
 
Benim de tavsiyem, önceki yazılanlara ek olarak; bildiğiniz melodileri farklı tartımlarda, farklı metronom hızlarında çalın. Sadece gam, akor kombinasyonlarını bilmek yeterli değil. Müzik olması için ritm, melodi ve armoniden belki de en az önemlisi armonidir. Armoni bilmek bir işe yaramaz manasında algılanmasın lütfen. Her öğe çok önemli fakat temel olan her zaman ritm öğesidir. Melodi tek başına gelir ki burada asıl konumuz bu; aslında insan sesini taklit ederek bir şarkı söylercesine çalmaktan bahsediyoruz "solo" çalmaktan. Bu nedenle önce ritmik, sonra melodik olmaya özen göstermek, emprovize çalımda en büyük etkiyi ortaya koyacaktır kanımca.
 
Diziler ve gamlar iş görüyor. Bende bu konularda noobum altyapı ustune bol bol doğaçlama takılıp olayı kavramaya çalışıyorum. Birde şu skype üstünden ders olayı var o işe girişecem. Bir yerden sonra hocasız ne çalışman gerektiğini şaşırıyorsun. Yol gösteren biri işi kolaylaştırıyor.
insan doğasında kendini eğitecek yeterlilikte bulunuyor bence, her nota nın toplamda 90 küsür gamı var, yahudi gamından tut, arap gamı, diminished ler booplar. Bu gamları araştırabilirsin ki guitar pro programının araçlar kısmında gamlar diye bir sekme var, oradan çalışabilirsin. Zaten minor, major gamlar modlar, ve gitar teknikleri. başka da bir şey kalmıyor.
 
Bende size başka bir şey önereyim. Sevdiğiniz bir şarkının alt yapısını bulmaya çalışın. Solosunu ezberleyin. Daha sonra gamın yapısını bozmadan solonun melodisini siz daha değişik olarak çalmaya çalışın. Asıl doğaçlama budur. Sanatçının kendine göre hissettiği şekilde aktarmasıdır. Türkçede yorum deniyor, musikide taksim deniyor. sen o an ne hissediyorsan... rahat olmalısın ve parçayı sevmelisin, zorlanarak yada konsantre olmazsan çıkmaz. Şarkının mesajını yada ana fikrini anlatman gerekiyor. Karşı tarafta o ruh halini uyandırman gerekiyor. Tabii böyle söyleyince boş gelebilir, ama amacın bu olsun. Sanatçı bir şeyi kullandığı enstrümanla anlatandır. Zanaatçıda parçayı hatasız çalandır. Beethoven filminde 9. senfoniyi yazıyor getirip son dakika orkestra elemanlarına veriyor. enstrumanistler notaya göre hemen çalıyorlar. Ama sanatçı yani müziği duyan ve notaya aktaran Beethoven, zanaat kısmında enstrumanistler bulunuyordu. Doğaçlama da senin içindeki sanaatçı olan kısmının doğumu için yaptığın bir çalışma. Gamlarda gezinerek güzel şeyler olabilir ve tekniğin gelişir, gelecek içinse gezinirken bir şey anlatmaya çalışırsan ilerde daha başarılı olursun.
Yalnız şöyle bir şey var, Gam dolaşmak demek notaları sırası ile basmak demek değil, o gam içinde ve bağlayarak ilgili minoru majoru içinde ruh haline göre dolaşmak, şarkının ruhunu hissettirmeye çalışmak demektir zaten.
 
makamlarda bol bol koma sesler bulunur malumun üzere. Perdeli gitarla yine bemol ve diyez kullanarak elde edebilirsin makamları... Bugüne kadar 590 tane makam kullanıldığı biliniyo ancak bugün bunlardan sadece 40 tanesi kullanılmakta.
 
Hicaz,: la-sib-do#-re-mi-fa-sol-la
rast : sol-la-si-do-re-mi-fa#-sol
nihavent: sol-la-sib-do-re-mib--fa-sol
kürdi: la-sib-do-re-mi-fa-sol-la
uşşak: la-si-do-re-mi-fa-sol-la

beş tane makam paylaştım. bu makamların kullanıldığı şarkıları araştırıp üzerine çalışabilirsin, emprovize çalışmayı da unutma bol bol. kolay gelsin.
 
Yalnız şöyle bir şey var, Gam dolaşmak demek notaları sırası ile basmak demek değil, o gam içinde ve bağlayarak ilgili minoru majoru içinde ruh haline göre dolaşmak, şarkının ruhunu hissettirmeye çalışmak demektir zaten.
Tabiki sadece ilgili minörler de değil. Modlar, modülasyonlar, alterasyonlar v.s v.s, kromatik geçişlerle bunları harmanlamayı başaranlar iyi şeyler çıkartıyor. Bu yüzden klasik batı müziği armonisini hatmetmek gerekiyor (en iyisini yapmak için). Ama genelde kimse uğraşmıyor daya pentatoniği geç.
 
Ben klavyede majör gamları ilgili blues gamı, pentatonic, harmonic minör ve melodic minörü biliyorum. Minör parçaları majörden çıkarıyorum. Birde daha tam çalışmadım diziler var majör minör ve 7li sesler klavye üzerinde. Bu akor seslerini altyapıdaki akorlara göre verirsen inside olur. Sadece kök sese göre çalarsan outside olur demişti hoca. Ama notaları doğru basmaya odaklanmaktan doğaçlamaya veremiyorum kendimi. Heralde zamanla olacak.
 
Tabiki sadece ilgili minörler de değil. Modlar, modülasyonlar, alterasyonlar v.s v.s, kromatik geçişlerle bunları harmanlamayı başaranlar iyi şeyler çıkartıyor. Bu yüzden klasik batı müziği armonisini hatmetmek gerekiyor (en iyisini yapmak için). Ama genelde kimse uğraşmıyor daya pentatoniği geç.

Tabi ki nice kuramlar var ancak bahsettiğim temel seviye giriş. Ancak pentatonik deyip geçmemek lazım, bir pentatonik üzerinde bayağı sınırsız varyasyonla farklı tınılar ve sololar elde edebiliyoruz. bu da kişinin kendinde bitiyor işte
 
Ben klavyede majör gamları ilgili blues gamı, pentatonic, harmonic minör ve melodic minörü biliyorum. Minör parçaları majörden çıkarıyorum. Birde daha tam çalışmadım diziler var majör minör ve 7li sesler klavye üzerinde. Bu akor seslerini altyapıdaki akorlara göre verirsen inside olur. Sadece kök sese göre çalarsan outside olur demişti hoca. Ama notaları doğru basmaya odaklanmaktan doğaçlamaya veremiyorum kendimi. Heralde zamanla olacak.

kesinlikle, iyi çalmak istiyorsan sadece pratik pratik ve pratik.
 
Geri
Üst