Elektro Gitarda "ses Sönümlenmesi" Nedir?

http://fgitaratolyesi.blogspot.com/2011/12/elektro-gitarda-ses-sonumlenmesi-nedir.html


Kabaca şöyle söyleyebilirim, http://www.lisefizik.org/lise4/sarmal.htm bunun aşağısındaki grafik animasyonlara bir bakın. Genel olarak gövde ile sap arasında unuttuğumuz bağlantıyı tazelesin. Küçükken evden çıkmama izin verilmezken, gündüzleri trt ekranında farklı sarmal yayların beraber titremesi ile ilgili açık öğretim derslerini aylar boyunca tek kanallı tv de defalarca tekrarları ile izlemişizdir. Nefret ede ede sıkıla sıkıla izlediğimiz ezberlediğimiz bu derslerin bugun bana gitar; sap ve gövde birleştirirken nasıl faydası dokunduğunu, bende nasıl bir temel oluşturduğunu anlatamam :) bu arada temel sap ve gövde uyumsuzluğu bu noktada başlıyor arkadaşlar. İkisininde hem kendi içinde hemde birbirleri arasında doğru titremesi gerekiyor.

Şimdi konumuza başlayalım. Tele dokunduğumuz anda karşılaşacağımız tablo şudur:

Ses ilk önce bir patlama yapar (attack )
Sonra bir müddet inişe gecer (Decay)
Sonra bu indigi seviyede bir süre sabit kalır (SUSTAIN).
Sonra bu süreç biterken sinyal sönümlenmeye başlar (Release).

.. ve belli süre sonra tamamiyle tükenir.

Bu tablo, telin titremesi sırasında gerçekleşen olayların bütünüdür.

Gitarımızda ses sönümlenmesi olup olmadığını nasıl anlarız, bunu inceleyelim.

Gitarımızın modeli ve sap ölçüleri bu işi doğrudan etkilemektedir.

*Sap kalınlığınız 21 mm den daha düşükse; ince mi telinde 12. ile 20. perdeler arasını kontrol etmelisiniz. (örnek: çoğu ibanez modeli-özellikle wizard neck adı verilen ince sap rofilleri, sapları arkadan inceltilen strat sapları ve klavye ağacı fazla tesviye edilen gitarlar ).

*Sapta kullanılan ağacın, ideal yoğunluktan kütle veya yoğunluğa sahip olması.

*Fret kalınlığının üretici ideal ölçülerinin üstünde olması.

*Gövde kalınlığının sap ile olan orantısızlığı.

Temel sorunlar bunlardır. Bunların dışında sap ayar çubuğunun çok kalın yada ağır olmasını da ekleyebiliriz..

Örnekler:

Strat modeli bir gitarımız var, kalın mi telinde 7. perdeden 15. perdeye kadara sesleri tek tek kontrol edelim. Adığımız sesler sanki baskılanıyormuş ve kapalı geliyorsa gitarınızda stratitis var demektir.

Meksika yapımı 4 telli jazz basınız var ise, kalın mi telinde 2. perdeden 5. perdeye kadar olan kısımı tek tek kontrol edin. Genelde F# sesi (2. perde) biraz daha düşük gelir..bu da aynı kapıya çıkmaktadır.

İnce sap profilli bir ibanez gitarımız var, ince mi telinde 11.perdeden 19. perdeye kadar sesleri kontrol ediniz..yanlız bu kısımda biraz farklı sonuç verir yukarıda anllattıklarımızdan ayrı olarak ; çoğu kullanıcının da pek fark ettiğini söyleyemeyiz.

Tele vurduktan 2 saniye sonra jızlıca flajöleye çevirip doyum frekansına getirip orada sönümleniyor sesler.

Les Paul kasa gitarlarda (özellikle de hafif ise) 12. perdeden sonra sesler dolgunluğunu ve keskinliğini ciddi oranda kaybedebiliyor. Özellikle de kalın tellerde. Parlak tonlarda çok sorun olmaz ama sap manyetiğine çektiğimizde ciddi oranda boğulma ve netlik sorunu algılarız.

Tamam buraya kadar iyi, sizi yeterince de korkuttuk sayılır :) şimdi de nasıl çözdüğümüze bakalım.
080s.jpg

Öncelikler gövde ve sap ağırlıklarınız çıplak olarak kontrol edilir ve ağırlıkları ölçülür. Gereken ağırlık veya kütle arttırma işlemine başlanır; Sapın uygun olan yerine uygun oranda ağırlıklar bağlayarak ideal ölçülendirme yapılır ve en son olarak da sapın kafa bölümüne ölçümler sonucunda çıkan gereken ağırlık bağlanır.

Çoğu zaman sadece daha ağır ve daha kütleli burgular ile de bu işi çözebiliriz. Ama resimdeki gibi vintage-eski tip bir burguda ısırarıysanız ( alınma Emre :) ) ancak bir blok ile işimizi halledebiliriz :) .
 
Vigiliante hocam böyle yazıp duruyorsunuz forumlara, sonra burada kafaları yiyorum; bu üstad niye Ankara'da değil de İstanbul'da diye. :) Burada gitarımı götürdüğüm ustalara, daha derdimi anlatamadan, başını kaldırıp yüzünüze bile bakmadan tamam tamam hallederiz deyip, elimden gitarı alıp soğuk bir ifadeyle iyi günler dileyip insanı gönderiyorlarken, ( Üstelik sonuçtan da hiç memnun kalmıyorum) siz buralarda insanları aydınlatmak için başlıklar açıp duruyorsunuz. Cidden İstanbul'lu arkadaşlara özeniyorum sizinle çalışabilme imkanları olduğu için. :) Hani gitar kargolama işi sakat ve maliyetli olmasa göndereceğim bir iki gitarımı size o derece yani.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Vigiliante hocam böyle yazıp duruyorsunuz forumlara, sonra burada kafaları yiyorum; bu üstad niye Ankara'da değil de İstanbul'da diye. :) Burada gitarımı götürdüğüm ustalara, daha derdimi anlatamadan, başını kaldırıp yüzünüze bile bakmadan tamam tamam hallederiz deyip, elimden gitarı alıp soğuk bir ifadeyle iyi günler dileyip insanı gönderiyorlarken, ( Üstelik sonuçtan da hiç memnun kalmıyorum) siz buralarda insanları aydınlatmak için başlıklar açıp duruyorsunuz. Cidden İstanbul'lu arkadaşlara özeniyorum sizinle çalışabilme imkanları olduğu için. :) Hani gitar kargolama işi sakat ve maliyetli olmasa göndereceğim bir iki gitarımı size o derece yani.

Sacthres selamlar :) teknisyen sorunu gerçekten bazen can sıkıcı boyutlara ulaşabiliyor, sadece bu konuda değil her konuda. Bazen istanbul dışında çeşitli şehirlere gittiğim oluyor..Ankara' ya uğrarsam sözüm olsun sana haber ulaştırıcam ;)

Kargo işi ciddi sıkıntı, kargo fiyatlarımız yüksek ve düşük güvenlikli..bunu bir aşarsak sizlere çok daha iyi hizmet verebileceğimizin kanısındayım.

Aslında Gitaristler platformu yada benzeri bir çatı olsa da dileklerimizi sıkıntılarımızı toplayıp bir yerlere ulaştırabilsek (uçaklara enstruman alma durumu bunun çok iyibir örneğiydi bkz: enstrumanıma dokunma gibi) çok olumlu sonuçlar alabiliriz.

Bakalım, zaman beraberinde neleri gösterir bizlere bilinmez :)
 
Bilgiler için teşekkürler, gerçekten açıklayıcı olmuş. Özellikle sustain olayı gitarlarda her daim direkt olarak ağacın özelliğine bağlanan bir konu, halbuki sap-gövde uyumu da sustain konusunda çok önemli bir nokta. Örneğin ters kafa gitarlardaki tel rezonansı konusu pek tartışılmaz.

Ayrıca hem ses hem de gitarist güvenliği açısından önemli bir çalışma olmuş gösterdikleriniz; bence strat bu haliyle herhangi bir olası kavgada da kullanılabilir :) Tam kafaya geçirmelik :)
 
Bilgiler için teşekkürler, gerçekten açıklayıcı olmuş. Özellikle sustain olayı gitarlarda her daim direkt olarak ağacın özelliğine bağlanan bir konu, halbuki sap-gövde uyumu da sustain konusunda çok önemli bir nokta. Örneğin ters kafa gitarlardaki tel rezonansı konusu pek tartışılmaz.

Ayrıca hem ses hem de gitarist güvenliği açısından önemli bir çalışma olmuş gösterdikleriniz; bence strat bu haliyle herhangi bir olası kavgada da kullanılabilir :) Tam kafaya geçirmelik :)
Güzel espriydi gece gece iyi güldüm :)
 
Vigiliante hocam teşekkürler bu bilgileri bizle paylaştığınız için, İstanbul'da olsam hiç durmam gitarımı size getiririm ama ne yazık ki gelemiyorum oraya. Benim ibanezimde de

"Tele vurduktan 2 saniye sonra jızlıca flajöleye çevirip doyum frekansına getirip orada sönümleniyor sesler."

bu sorun var. Fatfinger kullansam sorun çözülür mü sizce?

http://www.mydukkan.com/urunler_detay.asp?id=16594&gid=3910

Tabiiki çözülebilir :)

Önce kafaya bir ağırlık bağlayarak tesr yap, evde ağır bir eşya bul (küçük çekiç veya 3 tane yemek kaşığı :) ) gitarın kafa kısımmına ( cilayı çizmeden) bağlayarak dene bakalım, ne kadar etki ediyor.. ortalama sonuç ne çıkacak.

AyhanKK, fat finger da olur :) ama yeterli olup olamayacağı konusunda bişey söyleyemem :) sende dene bakalım yukarıdaki reçeteyi :D
 
Geri
Üst