Usa Fenderin Ilginç Sorunu.

Şimdi teller birbirlerinden bağımsız olarak ayarlanabiliyor bildiğiniz gibi köprüdeki entonasyon vidaları ile. Elden çıkardığım bir usa deluxe stratım vardı. Entonasyonu tüm tellerde 0. perdeden 22. perdeye kadar akort aletinde "0" noktasında nota verecek şekilde ayarlıyken lanet sol telinde, perdeler çıktıkça son perdeye gelene kadar neredeyse yarım nota yukarı çıkıyordu ya da iniyordu yaptığım entonasyon ayarına göre, yani hiç bir ayarda tüm perdelerde tam nota vermiyordu bir türlü ortası olmuyordu.(sol telindeki bu nota kayması yüzünden sol ve si telinin hani beraber bend yapılması olayı var ya işte onun zevkini tam yaşayamıyordum ben bu gitarda notalar uyumlu çıkmadığı için)

Aklıma fretler yanlış çakılmış da kayma mı var(usa fender!), sap mı yamuk soruları geliyordu ancak öyle olsa diğer 5 telde de aynı sorun olurdu. Nasıl bir sorun buna sebep olabilir?(bu sorun yüzünden denemediğim tel markası kalmadı telden mi kaynaklanıyor acaba diye ama sorun hep devam etti tel kaynaklı değil yani.)

Edit. Tüm perdelerden 0 noktasında alıyordum derken 0-12. perdelerden demek istedim. Tabi ki aralarda bazı perdelerde ufak sapmalar vardı normal olarak.
 
Eğer diğer tellerde sorun yok ama sadece solde varsa fret çakılması ile alakalı bir durum değil.

Zaten gitar klavyesi mükemmel entonasyona sahip bir dizayn değil. Kulağı tırmalamayacak kadar farklar oluyor. Mükemmel entonasyon için özel üretilmiş klavye dizaynları var. Ola Englund bir test videosu yapmıştı o gitarlardan biriyle, fretler düz değil zigzag çiziyordu.

Usa olması 0 işçilik hatası anlamına gelmiyor malesef, neler neler var bi bilsen. Ah benim güzel türk müzisyenlerim ne zaman farkedecek bunu:)
 
Forumun bir yerlerlerinde bu sol teli sorunları üzerine dair bir başlık vardı gibi hatırlıyorum geçen seneleren kalan. Bulursam linkini yazarım.
 
Bence tunerların gevşemiş olabilir. Tunerlarının üzerindeki vidaları iyice sıkmanı öneririm. Çok gevşek olan sol teli burgusu arada gergiden dolayı kayıyordur. Deluxe olduğuna göre gitarın burguları modern tip olsa gerek, onların tepelerinde vida olmalı. Başka bir açıklama gelmiyor aklıma.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Şimdi diğer tellerde de benzer bir problem olsa ve ufak tefek kaçıklar olsa notada tamam gitarda genel kabul edilebilir bir durum bu diyeceğim. Ancak 5 tel harika bir entonasyona sahipken sol telinin kulağı tırmalıyacak değil bildiğin "yarım nota" çıkması kabul edilebilir bir problem olmadığı için yazdım bu konuyu.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Bence tunerların gevşemiş olabilir. Tunerlarının üzerindeki vidaları iyice sıkmanı öneririm. Çok gevşek olan sol teli burgusu arada gergiden dolayı kayıyordur. Deluxe olduğuna göre gitarın burguları modern tip olsa gerek, onların tepelerinde vida olmalı. Başka bir açıklama gelmiyor aklıma.

Gitarı sattım gitti zaten de hep merak etmişimdir nedeni neydi diye :) sanırım bahsettiğiniz olay açıklıyor bunu.
 
Eklemeyi unuttum, aslında yükseklik ayarı yapılırken de entonasyon ayarlaması yapılıyor, belki hem yüksekliğin hemde entonasyon ayarının o tel kalınlığı ve istenilen akort için uygun olmamasından dolayı kaynaklanabilir. farklı yüksekliklerde entonasyon denemek lazım
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Köprüde girişmediğim nokta kalmamıştı telleri çok kez indirim kaldırdım, yayları gevşettim gerdirdim- yayları hizaladım veya hepsini ayrı bir seviyede gerdirdim ama sonuç değişmemişti hatta üst eşikte sol telinin altına kağıt parçası bile koymuştum deneyecek yöntem kalmayınca. Ancak sol telinin akort burgusuna bakmak hiç aklıma gelmedi ondaydı galiba problem.
 
Daha ne dertler var bununla ilgili: Mesela grover marka ço kalite kilit sistemli burgularda da aynı sorunu yaşayanlar, burgu üzerindeki tel sarılan bölgede bir girintili alan olduğunu görmez ve teli oraya sardırmadan geri kalan bölgede geniş çaplı alanda sardırıp sıkarlar telleri: sonra birden tel gevşer çünkü gerilen tel o küçük çaplı bölgeye kayar, sonra grover aldım niye hala akort tutmuyor derler vs. vs. Grover gibi klit sistemli burgularda teli 1 tur bile sarmaya gerek yoktur zaten. Sararken teli kitler o burgu ve ilk sarımda o dar çaplı bölgeye kaydırır teli. Böyle ilginç şeyler oluyor ve aslında açıklaması kolay şeyler oluyor.
 
açıkcası ben arkadaşın dediği gibi tunerlarda bir sıkıntı olabilceğini zannetmiyorum, üst perdelerde akortsuzken tekrar açık telde akortlu ses veriyorsa telin akort kaçırmasında bir sıkıntı yoktur, şayet varsa 2 faktöre bakmak lazım, tunerlar ve nut. belki köprüde de telin dayandığı bölgede ufak bir kayma olabilir ama pek olasılık dışı bir ihtimal.

Eğer açık tel hep akortlu, diğer perdeler entonasyonsuz ise farklı bir tel kalınlığı kullanmayı deneseydiniz keşke. bariton gitar denilen hadise daha kalın tellerde uygun entonasyon sağlamak için var mesela.
 
O gitarda birkaç ay 9 birkaç ay 10 numara olmak üzeri bir sürü markanın telini kullandım zaten. her 2 numara telde de tüm perdelerde 0 noktasında nota alacak kadar başarılı bir sap ayarı da yapmıştım. Ama sol telinde sonuç her zaman aynıydı.

Şimdi telin bir gerginliği ve bundan dolayı tunere uyguladığı bir basınç var. Atalay hocanın verdiği örneği biraz düşündüm o halde şöyle oluyor: Ben ilk perdeye basınca ekstra bir kuvvet daha uygulanınca sanırım tuner biraz ileri geliyor bu da telin boyunu kısaltıyor dolayısıyla vermesi gereken notanın biraz üstüne çıkıyor. Tamam eğer öyleyse misal frekansı 250 hertz vermesi gerekirken 255 veriyor ilk perdede. Bu durumda 2. perde de vermesi gerekende 5 frekans yukarı vermesi gerek miyor mu ama öyle olmuyordu daha da yukarı çıkıyordu bu miktar ve son perdeye gelene kadar misal 20 hertz e (ya da yarım nota yukarı diyeyim) çıkıyordu. Sabit bir fazlalık yoktu yani gittikçe artan bir orandaydı. O zaman tunerdan da kaynaklanmıyor..
 
Bundan seneler önce TNT müzik özgür, fender gitarların sol tellerinde ve aslında sabit köprü ve fenderlerdeki tek yönlü tremolo'lu köprülerin kullanıldı hemen hemen tüm aletlerde bu sorunun olduğundan bahsetmişti bu SOL teli meselesini. Geçtiğimiz 12 yıl boyunca sabit eşikli iki gitar kullandım (jackson - epiphone) ve herikisindede bu sorunla karşılaştım. Hatta sol teline bende si telide eklendi. Çıldırmamak delirmemek elde değil arkadaşım.
Kısacası bunların çoğunda böyle bir kronik rahatsızlık var.
 
O kadar koma farkı enteresanmış.

Akord aleti en çok kuşku uyandırdı (bir harmonikle karışıyor olabilir) ama sadece o tel'de boş ve son değilde (yaptığınız normalde bu anladığım kadarıyla) boş ve 12. perdede entonasyonu oturtmayı deneyin, çözüm olacağını sanmam ama belki farkı azatlabilir.
 
Hiç böyle bir durumla karşılaşmadım hayatımda, bu kadar entonasyon kayması zaten garip. Entonasyo nayarlarını umarım hep yeni tellerle yapıyorsundur, yoksa eski tellere yapıp yeni telde yeniden bakınca alaksaız sonuçlar çıkar tabi. Tek telde bunca büyük arızanın metal aksamda olma ihtimali bence çok yüksek. Sol teli aksamına denk gelen tremolo parçalarından biri ineklik ediyor da olabilir. Öyle bir gitarlar karşılaşsam keşke merak ettim.
 
O kadar koma farkı enteresanmış.

Akord aleti en çok kuşku uyandırdı (bir harmonikle karışıyor olabilir) ama sadece o tel'de boş ve son değilde (yaptığınız normalde bu anladığım kadarıyla) boş ve 12. perdede entonasyonu oturtmayı deneyin, çözüm olacağını sanmam ama belki farkı azatlabilir.

Hocam zaten 2 sene kullandım gitarı türlü türlü yerlerde türlü türlü akort aletleri kullandım. Yaptığım sizin de bahsettiğiniz yöntem normalde. ama o gitarda o olmuyordu zaten ilk perdede fire veriyordu direkt ki 12. perdeye ulaşana kadar büyük bir sapma oluyordu. Hiçbir zaman 0 ve 12. perdede tam nota almayı başaramadım. Ancak ben 0. perdede değil de 12. perdede tam nota alacak şekilde akortluyordum sol telini bu sayede notalardaki sapmayı tüm perdelere yayayarak son perdelerde çok sapmasını engellemiş oluyordum.
 
Hiç böyle bir durumla karşılaşmadım hayatımda, bu kadar entonasyon kayması zaten garip. Entonasyo nayarlarını umarım hep yeni tellerle yapıyorsundur, yoksa eski tellere yapıp yeni telde yeniden bakınca alaksaız sonuçlar çıkar tabi. Tek telde bunca büyük arızanın metal aksamda olma ihtimali bence çok yüksek. Sol teli aksamına denk gelen tremolo parçalarından biri ineklik ediyor da olabilir. Öyle bir gitarlar karşılaşsam keşke merak ettim.

Hocam 30 defa değiştirmişimdir telleri 2 sene kullandım gitarı. Zaten telleri değiştirirken çoğu zaman farklı bir markanın telini kullandım ve yeni telleri takarken işte bu sefer olucak oturtucam şu sol telini hevesiyle girişmiştim sol telinde entonasyon ayarlarına. Olmuyordu. Gitar Usa deluxe ash cherry sunburst renginde maple tuşeli 2010 yapımı bir strat köprüde dimarzio crunch lab vardı. Antalyada bir abiye sattım 2012 yılında. Oralara giderseniz denk gelirsiniz umarım bu gitara.
 
Bir çok neden var ama birincisi sorunun içinde yani "SOL" teli olması, gitar ses doğruluğu açısından sorunlu bir alettir bu sorunların en bariz ve büyük olanı da SOL telidir, sarımsız tellerin en kalını standart akorttaki tel basıncı vs. yüzünden, hatta tanga tabir edilen G-strigs olayına ismini veren budur.Hatta ve hatta Can İlknur bey bahsedince aklıma geldi sevgili Özgürle bu muhabbeti yapmıştık ve sırf bununla alakalı siyah beyaz bir film varmış diye bahsetmişti.
Sorununuza gelince; öncelikle "tüm perdelerde 0 sorunsuz entonasyon yaptım diğer tellerde" bunu anlayamadım, illaki hata olur bir kaç cent, hatasız olamaz.Neyse 12 yi yapıp, atıyorum 5 ve 20. ci perdelerde ufak bir sağlama yapmanız yeterli hepsinde mükemmel olması imkansız.Şuradan da görebileceğiniz gibi...

http://www.earvana.com/technology.htm

Arkadaşlarında dediği gibi gitarın fiyatı markası önemli değil kusursuz olamadığı gibi aynı seride bile farklılıklar olabilir çünkü çalışılan malzeme doğal, yani ağaç.Kulakçık-burgulardan şüphelenilmiş yanlış bir yaklaşım sıfır yani boş telde akort neyse 12 ve 24 tede aradığımız odur, tele basma şiddetini tartamayacak kulakçıkta sizin gitarınızda olamaz diye düşünüyorum.Önemli olan üst eşik ve köprü arasında kesitlenmiş tel ve perdelere temas.Her perdede artan katlanan sorun teoriniz doğru değil az önce dediğim gibi toplam uzunluk ve nota kesidi önemli her perdenin işi sadece kendini bağlar diğerlerine dediğiniz gibi olumsuz etki yapmaz.
Bunu atlamamışsınızdır ama genede sorayım, telleriniz yeni mi?yada ne kadar yeni, çünkü yanlış anlaşılmasın bazen bu soruyu sorduğumda "-yeni yaw 2 ay oldu" cevabıyla çok karşılaşıyorum, entonasyonun tutarsız olmasının en önemli nedeni ise eski tellerdendir, basınç elin kiri yağı teri zamanla bend çekme vs metalin esneklik özelliğini yitirmesine ve buna bağlı üzerindeki nota kesitlerinin de yerinin değişmesine neden oluyor.
Birde 2 senedir kullanıyorum demişsiniz alt perdelerde zaten entonasyon "0" olmaz bir de perdeler erimişse işte o zaman sorun katlanarak size geri döner.
 
Bir çok neden var ama birincisi sorunun içinde yani "SOL" teli olması, gitar ses doğruluğu açısından sorunlu bir alettir bu sorunların en bariz ve büyük olanı da SOL telidir, sarımsız tellerin en kalını standart akorttaki tel basıncı vs. yüzünden, hatta tanga tabir edilen G-strigs olayına ismini veren budur.Hatta ve hatta Can İlknur bey bahsedince aklıma geldi sevgili Özgürle bu muhabbeti yapmıştık ve sırf bununla alakalı siyah beyaz bir film varmış diye bahsetmişti.
Sorununuza gelince; öncelikle "tüm perdelerde 0 sorunsuz entonasyon yaptım diğer tellerde" bunu anlayamadım, illaki hata olur bir kaç cent, hatasız olamaz.Neyse 12 yi yapıp, atıyorum 5 ve 20. ci perdelerde ufak bir sağlama yapmanız yeterli hepsinde mükemmel olması imkansız.Şuradan da görebileceğiniz gibi...

http://www.earvana.com/technology.htm

Arkadaşlarında dediği gibi gitarın fiyatı markası önemli değil kusursuz olamadığı gibi aynı seride bile farklılıklar olabilir çünkü çalışılan malzeme doğal, yani ağaç.Kulakçık-burgulardan şüphelenilmiş yanlış bir yaklaşım sıfır yani boş telde akort neyse 12 ve 24 tede aradığımız odur, tele basma şiddetini tartamayacak kulakçıkta sizin gitarınızda olamaz diye düşünüyorum.Önemli olan üst eşik ve köprü arasında kesitlenmiş tel ve perdelere temas.Her perdede artan katlanan sorun teoriniz doğru değil az önce dediğim gibi toplam uzunluk ve nota kesidi önemli her perdenin işi sadece kendini bağlar diğerlerine dediğiniz gibi olumsuz etki yapmaz.
Bunu atlamamışsınızdır ama genede sorayım, telleriniz yeni mi?yada ne kadar yeni, çünkü yanlış anlaşılmasın bazen bu soruyu sorduğumda "-yeni yaw 2 ay oldu" cevabıyla çok karşılaşıyorum, entonasyonun tutarsız olmasının en önemli nedeni ise eski tellerdendir, basınç elin kiri yağı teri zamanla bend çekme vs metalin esneklik özelliğini yitirmesine ve buna bağlı üzerindeki nota kesitlerinin de yerinin değişmesine neden oluyor.
Birde 2 senedir kullanıyorum demişsiniz alt perdelerde zaten entonasyon "0" olmaz bir de perdeler erimişse işte o zaman sorun katlanarak size geri döner.

Şu yeni tel meselesinin cevabını bir önceki mesajımda verdim 30 a yakın tel değiştirdiğimi ve her yeni tel takma zarfında bu sorunu halletmeye çalıştığımı yazdım. (hatta ilk mesajımda da bu var denemediğim tel markası kalmadı derken). 0-12 ve 22. perdede 0 noktasını gördüğüm çok oldu ama diğer perdelere zaten ufak kaymalar olur. Ben tüm perdeler derken hata etmişim ilk orta ve sonu kastettim.
Benim her perdede artan katlanan sorunum bir teori değil bizzat yaşadığım bir olay. her perdenin işi sadece kendini bağlar tamam orası da işte tüm bunlara rağmen olan bir sorun için başlığa "ilginç sorun" yazdım. Bana da bu yaşadığım şey hiç normal gelmiyordu zaten.
 
Bir de gitarı kutusundan çıkaran ilk kişiydim. 2 sene kullandım tamam fretlerde bir kullanmışlık oldu ama gitarı çaldığım ilk saatlerde farketmiştim bu problemi gitar yepyeniyken. Her zaman vardı yani sonradan oluşmadı.
 
Geri
Üst