"müzik işinde" doğaçlamanın yeri

müzik işi ile ciddi anlamda uğraşanlar doğaçlama meselesi hakkında ne düşünürler ?

aslında tam olarak merak ettiğim doğaçlama müziğe ilgi duyan dinleyici var mıdır?

doğaçlama meselesine bu derece takılmama neden olan nokta , çalarken farklı farklı sonuçların farklı farklı tatminlere (haz meselesi) yol açmasından kaynaklanıyor , aslında benzeri bir tatmin herhangi bir güzel şarkının ilk defa dinlenmesindeki "armoni algısı" ile de yaşanabiliyor tabi ama tekrarlandığında bu tatmin azalıyor.

böyle bir tatminin prof. hayat açısından bir anlamı var mı?
 
Bütün müzikler bi zamanlar doğaçlamaydı, İnsanın yaptığı her sanat eseri bi doğaçlamanın sonucudur. Kimse pat diye bi şarkı ortaya çıkaramaz. Elektronik müzik bile doğaçlama ürünüdür.
 
Soracağım sorulara göre bulduğum en uygun başlık bu . Biraz uzunca olacak ama bunları sormazsam gözüme uyku girmiyecek.

6-7 ay kadardır elektro gitar çalıyorum,bunun 4 ayında kurs gördüm,kursun ilk 1.5-2 ayılık bir zamanı notaların yerini,ve akorları öğrenerek geçti.

hocam blues cu :D Bana öğrettiği tek gam, minör pentatonic gamı (aynı zamanda blues gamı oluor galiba bu :) )

Genelde kendisinin verdiği parçaları çaldığım için gamları pek takmıyordum ama biraz daha işi çözmeye başlayınca bayağı kafamı kurcalamaya başladı.
Geçeyim sorularıma
1- minör pentatonic gam kullanarak bir kaç doğaçlama blues solosu çalmaya çalıştım ve bunları bilgisayara kaydettim, sonra dinledim ve hiç blues a benzemiyordu bırakın blues u hiç birşeye benzemiyordu :D yani doğaçlamamı nasıl geliştirebilirim ?

2- bu pentatonic gamlar aynı zamanda blues gamı mı oluyor ?
işte bu kadar yardımcı olursanız sevinirim

birde diğer gamları minör-majör olarak birisi bana tablayıp atabilirmi ? yani net te var ama bazen çok alakasız şeyler çıktığı için güvenemiyorum :D yani burdaki arkadaşlara daha çok güveniyorum işin açıkçası

şimdiden teşekkürler :D
 
1 - Benzemeyebilir normaldir. Blues veya Rock veya Jazz çalmak gam ile değil o hissiyatla ve o anlatımla ortaya çıkmış şeyler. Gam sadece onu anlatmaya en yakın olan notalar bütününü ifade etmeye yönelik bir oluşum. Geliştirmek için backing trackler üzerinde denemeler yapabilirsin. Armoni bilgini biraz daha geliştirip misal majör ve minör gamları öğrenip bunları doğaçlamalarında uygulamaya sokmaya çalışabilirsin. Dinlemek önemli bir unsur. Çeşitli şarkıları dinleyerek onların cümlelerini ve nasıl kullanıldıklarını anlamaya çalışarak geliştirebilirsin kendini. Biraz karışık oldu ama böyle.


2 - Hayır pentatonik gam blues gamı olmuyor ikisi birbirinden farklı şeyler. Pentatonik 5 tonlu demek(5 notalı yani) blues gamı ise biraz daha farklı bir şekilde kuruluyor.

Guitar Pro isimli programı kullanıyorsan orda Scales altında kullanıp kullanmayacağın bütün gamlar var.

İyi günler.
 
Guitar pro bir ara vardı bilgisayarımda ama pek anlayamadığım için kullanamamıştım :D ve genelde demo sürümleri bulduğum için zaman sorunu oluyordu.
Bir daha bakayım belki bulabilirim internette
teşekkürler yardımlar için
 
doğaçlamayı müzisyenin bilgeliğiyle özdeşleştirebiliriz. yani bir konuda düşünerek bir kompozisyon yazabilirsiniz. bunu yaparken önce ne söyleyeceğinizi düşünür ve uygun bir giriş cümlesi yazarsınız sonra konunun akışına göre yine düşünerek uygun kelimeler, cümlelerle aktarırsınız düşüncelerinizi sonuca bağlarsınız falan filan. ama verilen kompozisyon konusunu duyduğunuz an konuşmaya başlar ve karşınızdaki kişiye aynı akıcılık ve açıklıkla ifade edebilirseniz düşüncelerinizi ve hemen hemen aynı etkiyi bırakabilirseniz tipin üzerinde işte bu bilgeliktir. yani fazla düşünmeye ihtiyacınız yoktur zaten düşüneceğiniz kadar düşünmüşsünüzdür. sözcükler akıp gider.

G3'te vardı işte.. harikaydı bence, bırakmışlar doğaçlama bölümlerini paslaşa paslaşa saçmalıyolar =)
 
bence dogaclama en tatlı müzik.... :) o an insan icinden ne geliyosa yapabiliyor ve icindeki hissettigi duyguyu parmaklarına yansıtarak onlara hayat veriyor...dogaclama yapılabilir belki herkes kendi kafasınca yapar! fakat herseyde en önemli olan duygu bence...müzik yapan bi insanda isterse notaları yutsun duygu yoksa 5 para etmez ...!buda benim düşüncem.. :)
 
Doğaçlama bence kulağı geliştirmenin güzel bir yoludur çünkü kendim öylesine ritimler çalarken veya sololar atmaya çalışırken bir çok farklı şarkıyı o an itibariyle çıkardığım oluyor...
 
Monster_YGT demiş ki:
Soracağım sorulara göre bulduğum en uygun başlık bu . Biraz uzunca olacak ama bunları sormazsam gözüme uyku girmiyecek.

6-7 ay kadardır elektro gitar çalıyorum,bunun 4 ayında kurs gördüm,kursun ilk 1.5-2 ayılık bir zamanı notaların yerini,ve akorları öğrenerek geçti.

hocam blues cu :D Bana öğrettiği tek gam, minör pentatonic gamı (aynı zamanda blues gamı oluor galiba bu :) )

Genelde kendisinin verdiği parçaları çaldığım için gamları pek takmıyordum ama biraz daha işi çözmeye başlayınca bayağı kafamı kurcalamaya başladı.
Geçeyim sorularıma
1- minör pentatonic gam kullanarak bir kaç doğaçlama blues solosu çalmaya çalıştım ve bunları bilgisayara kaydettim, sonra dinledim ve hiç blues a benzemiyordu bırakın blues u hiç birşeye benzemiyordu :D yani doğaçlamamı nasıl geliştirebilirim ?

2- bu pentatonic gamlar aynı zamanda blues gamı mı oluyor ?
işte bu kadar yardımcı olursanız sevinirim

birde diğer gamları minör-majör olarak birisi bana tablayıp atabilirmi ? yani net te var ama bazen çok alakasız şeyler çıktığı için güvenemiyorum :D yani burdaki arkadaşlara daha çok güveniyorum işin açıkçası

şimdiden teşekkürler :D

bu başlığı baya bir zaman önce açmıştım , yeni gözüme çarptı , sorduğun soru muzik işi ile değilde müzik teorisi ile alakalı olmuş , ben bildiğim kadarını aktarayım...

1. doğaçlama yada genel olarak müzikte önemli olan aralık, duyumları ses aralıkları belirliyor , çaldığın doğaçlama eğer belli bir kalıp içersinde olmasını istiyorsan o müzikteki aralıklara riayet etmelisin , blues gamında anahtar notanın vurgusuyla ve gereken yerlerdeki bendler ile yapacağın doğaçlamanın blues'a benzememesi için bir neden göremiyorum ben...

2. Hayır pentatonik gamlar adı üzerinde 5 sesli , blues gamları ise 6 seslidir , gamların ses aralıklarını ve buna dair herşeyi netten kolayca bulabilirsin...

kolay gelsin
 
birde açtığım konuya dair sormak istediğimi tam anlatamamış olmamadan da kaynaklanan bir boşluk kalmış sanırım.

ben muzik işi bağlamında , doğaçlamanın bir "alıcısı" olup olmadığını sormaya çalışmıştım . Özellikle yurt dışındaki canlı müzik çalınan mekanlar için duyuyoruz , sırf doğaçlama çalınan mekanlar olduğu, yaratmanın ödüllendirildiği gibi şeyler ...

Bu gibi şeyleri ne zaman ithal edeceğiz ve ne zaman örneğin ,benim alt yapılarımı paketleyip bir yere götürüp onları tekrar ettirip üzerine serbestçe takılmam bir talep edilebilen birşey olacak ? Sanırım bunları bizim nesil göremeyecek :) , bende biraz daha başı sonu belli bestelere yoğunlaştım ama zaten temelde yaratmanın en önemli unsur olmadığı durumda yaratmaya dair hiç birşey o kadar talep edilen şeyler olamıyor...
 
Açıkçası müzik satın alan kitle tarafından zevk alınacak birşey olarak görüldüğü zaman senin doğaçlamalarında alıcı bulacaktır. Ama şu anki gibi tüketim metası olarak görüldükçe kimse onu satın almaz. ;)
 
Şu açıdan söylemiş olduğun çok mantıklı , doğaçlama tüketilebilecek birşey değildir yani gamlar sesler belki parmakların gittiği yerler bir süre içersinde aynılaşabilir ve bu tüketilmeye çalışılabilinir ama melodilerin türetilmesi ve yaratım ve üst üste binen seslerin yarattığı derinlik ve hepsinin oluşturduğu bir anlam tüketilebilecek birşey değildir , tüketim için talep edilene bu anlatmaya çalıştığım meldoilerin algılanması ile haz edilme duygusu satılamaz, bu anlamı ile çok mantıklı bir yaklaşım...
 
Monster_YGT demiş ki:
Soracağım sorulara göre bulduğum en uygun başlık bu . Biraz uzunca olacak ama bunları sormazsam gözüme uyku girmiyecek.

6-7 ay kadardır elektro gitar çalıyorum,bunun 4 ayında kurs gördüm,kursun ilk 1.5-2 ayılık bir zamanı notaların yerini,ve akorları öğrenerek geçti.

hocam blues cu :D Bana öğrettiği tek gam, minör pentatonic gamı (aynı zamanda blues gamı oluor galiba bu :) )

Genelde kendisinin verdiği parçaları çaldığım için gamları pek takmıyordum ama biraz daha işi çözmeye başlayınca bayağı kafamı kurcalamaya başladı.
Geçeyim sorularıma
1- minör pentatonic gam kullanarak bir kaç doğaçlama blues solosu çalmaya çalıştım ve bunları bilgisayara kaydettim, sonra dinledim ve hiç blues a benzemiyordu bırakın blues u hiç birşeye benzemiyordu :D yani doğaçlamamı nasıl geliştirebilirim ?

2- bu pentatonic gamlar aynı zamanda blues gamı mı oluyor ?
işte bu kadar yardımcı olursanız sevinirim

birde diğer gamları minör-majör olarak birisi bana tablayıp atabilirmi ? yani net te var ama bazen çok alakasız şeyler çıktığı için güvenemiyorum :D yani burdaki arkadaşlara daha çok güveniyorum işin açıkçası

şimdiden teşekkürler :D
Majör,minör,7li,minör7li,diatonik,pentatonik gibi gamlardan önce minör pentatonik gamını öğreten hocayı tebrik ediyorum ben... Mesela sen şu an sol majör tonlu bi ritim gitar açar üzerine mi minör pentatonikten doğaçlama yaparsın ama onla sınırlı kalır. Buna sol majörü , re 7 liyi vsvs karıstırmakla ortaya cıkar en güzel sololar... Ve bu gamlardan önce m.p. öğreten hocayı cidden tebrik ederim. Gitar üzerinde Do-re-mi-fa-sol-la-si 'ye hakim olmayan bir öğrenci nasıl m.p. ya da blues çalacak sorarım.

Ayrıca konu baslıgı için;

Doğaçlamaya gerçekten ilgi duyan kesimler var. 2 saat programımız vardı ve 4 şarkımız... Haliyle 1.5 saat civarı doğaçlama yaptık ve herkes halinden memnundu, sonrasında da teklif aldık sahne için. İlla ki yeri vardır yani. Tabi bu doğaçlamadan kastım da 2-3 tane öküzün mi 5li üzerinden kafa şişirdigi seklinden değil.
 
Yalnız genç, sabırsız ve yalnızca hobi amaçlı gitar çalan öğrencileri sıkmadan biraz da olsun müzik teorisine sokmak isteyen her hocanın yaptığı bir şey olaya minör pentatonikle girmek. Ben kendi adıma inanılmaz bir hata olarak görmüyorum açıkçası.
 
Evet haklı olabilirsin bu konuda "yalnızca hobi amaçlı" çalan biri gelse karsıma ben de aynı seyi yapabilirdim belki ancak kim olursa olsun bu sekilde yapan insanlar da var kendine hoca diyen.
 
Geri
Üst