Merhaba Mithat, gitarda cila ve renklendirme en çetrefilli işlerden biri çünkü çok farklı çeşitlerde ve tekniklerle yapılıyor. Cila dediğimiz şey ağacın üzerine attığımız koruyucu tabaka; enstrumanı darbelerden, el kirinden ve atmosferik hareketlerden koruyor ve ağacın tam potansiyeliyle gözükebilmesini sağlıyor. Endüstri devriminden önce kullanılan gomalak'ın (french polish) ince olması dolayısıyla sesi fazla kapatmadığı düşünülür, bundan iyi bir cila olarak adledilirdi. Ancak kötü tarafı zamanla terle çok çabuk çıkar ve darbelere karşı dayanıklı değildir. Endüstri devriminden sonra fabrikasyon üretim başlayınca dünyanın dört bir yanına enstruman ihrac eden firmalar gerek uluslararası nakliyenin aşındırmasına dayanacak gerek vitrinlerde uzun zaman rengi solmadan yıllarca durabilecek gerekse ülkelerdeki farklı ısı ve nemlilik değerlerine minimum tepki verecek cilalar geliştirmenin yolunu aramışlar.
Elektro gitarın ilk dönemlerine görülen cila nitro selüloz. İnce bir tabaka olarak uygulanabiliyor, güzel yaşlanıyor ve genel olarak enstrumanın tınısına olumsuz bir etki vermediği düşünülüyor. Ama zamanla uygulama zorluğu, çevresel, sağlıksal sebeplerden gözden düşmüş yerine poliüretan ve polyester cilalara bırakmış durumda. Bu cilalar ise genelde daha koruyucu bir katman oluşturuyorlar ama kötü işçilikle kalın atıldıklarında enstrumanın tınısına sönümlendirme etkisi yapabildikleri düşünülüyor. Benim asıl kafama takılan ise kalın atılan bu kimyasal cilaların ağacı tamamen kapaması ve ağacın yani gitarın yıllar için kurumasına ve gelişim katetmesine izin vermemesi. Bu yazdıklarım genel bilgilerdir, çok kalın polyester cilalı bir gitar kesinlikle iyi sonuç vermez ya da ince yağ/nitro cilalı bir gitar kesinlikle mükemmel tınlar diye bir genelleme yapamayız.
Renklendirme ise iki türlüdür; opak ve transparan. Yani ağacı tamamen kapatarak buzdolabı ya da otomobil gibi tamamen opak bir rengin görünmesi ya da transparan bir boya ile ağacın renklenmesi ama desenlerin kapanmaması. Eğer benim gitarlarımı incelerseniz hiç opak boyalı bir gitar görmezsiniz, ben bu işleme inanmıyorum, custom gitar yaptıran bir insanın enstrumanında kendisinin seçtiği özel ağaçlar olması gerektiğini düşünüyorum, eğer bu güzel ağaçları opak bir renkle boyayacaksam işin bir anlamı kalmıyor. Sonuçta isteyen müzik mağazasına gidip siyah, beyaz, surf green ya da cherry red bir gitar alabilir. Bu işlemi yapmadığım için opak boyama konusunda bir uzmanlığım yok ama bildiğim kadarıyla ilk önce filler ile ağaç dolduruluyor sonra rengin iyi gözükebilmesi için bir astar katı atılıyor ardından da renk çalışılıyor.
Transparan da ise iki yaklaşım var; ya ağaç ciladan önce boyanıyor ve ardından dolgu artı son kat atılıyor ya da renk cilaya karıştırılıyor ve cila ile birlikte uygulanıyor. Bu durum kullanılan cila türüne, firmaya ve yaklaşıma göre değişiklik gösteriyor, mutlak bir doğru olduğunu düşünmüyorum. Ben genelde önce ağacı boyayıp sonra cilayı atmayı tercih ediyorum. Bunun için kumaş boyası kullanıyorum, rahatça bulunabilen Viktoria'yi suda veya alkolde çözüp istediğim rengi bulduktan sonra ağaca uyguluyorum. Dilerseniz Stewmac'ten de boya alabilirsiniz. Bu yöntemle ağacı tamamen kapatmadan renklendirme imkanınız oluyor. Bir kaç resim ekliyorum:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=194349190698603&set=a.311790285621159.1073741828.178174038982785&type=3&src=https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t31.0-8/278301_194349190698603_233444866_o.jpg&smallsrc=https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/644646_194349190698603_233444866_n.jpg&size=1000,683
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=194349320698590&set=a.311790285621159.1073741828.178174038982785&type=3&src=https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t31.0-8/324445_194349320698590_1815726710_o.jpg&smallsrc=https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/556512_194349320698590_1815726710_n.jpg&size=1000,586
https://www.facebook.com/photo.php?...90628063.49186.178174038982785&type=3&theater