Erdem Koca Guitars

Sevgili Erdem Koca,yaptığınız iş gerçekten takdire değer.Benim kafamda uzun zamandır gitarlarda oluşan bütün tınının yakalanabilip yakalanamadığına dair ve bazı tınıların-en azından sapta oluşan- manyetiklere tamamının uğramadan yitip gidiyor olabileceği gibi bir düşünce vardır ki bununla ilgili beni tatmin edebilecek herhangi bir bilimsel veriye de en azından ben rastlamadım...Üstad,"gitarın tınısı" nda özellikle sapın ve onun tüm bileşenlerinin çok çok ciddi katkısı olduğunu biliyoruz,ama saptaki tınının tamamının gitarın sesine yansıtılamadığını düşünüyorum ve bunun için de sapın içine belli bölgelere belli perde aralarına ya da sapın tamamına bir çeşit manyetik yerleştirip saptaki tüm tınıyı yakalayabilir miyiz ve tıpkı bazı yüksek model gitar ve baslarda ayrıca piezo olması gibi bu yeni sap manyetiği (neck manyetiği değil) aracılığıyla da doğrudan genel sesin bileşeni haline getirebilir miyiz?
Elbette bu düşünce sapta oluşan tınının gövdedeki ses bloğu aracılığıyla manyetiklere dolayısıyla nihai sese tamamen karışmadığı ya da tamamen aktarılamadığı varsayımından hareketle oluştu bende.Yok ne gerek var zaten bütün tını yakalanabiliyor,sorun yok o konuda derseniz de elimde "hayır" diyebileceğim bir veri yok.Sadece basit bir soru olarak kafamda duruyor halen diyelim.
 
Sevgili Erdem Koca,yaptığınız iş gerçekten takdire değer.Benim kafamda uzun zamandır gitarlarda oluşan bütün tınının yakalanabilip yakalanamadığına dair ve bazı tınıların-en azından sapta oluşan- manyetiklere tamamının uğramadan yitip gidiyor olabileceği gibi bir düşünce vardır ki bununla ilgili beni tatmin edebilecek herhangi bir bilimsel veriye de en azından ben rastlamadım...Üstad,"gitarın tınısı" nda özellikle sapın ve onun tüm bileşenlerinin çok çok ciddi katkısı olduğunu biliyoruz,ama saptaki tınının tamamının gitarın sesine yansıtılamadığını düşünüyorum ve bunun için de sapın içine belli bölgelere belli perde aralarına ya da sapın tamamına bir çeşit manyetik yerleştirip saptaki tüm tınıyı yakalayabilir miyiz ve tıpkı bazı yüksek model gitar ve baslarda ayrıca piezo olması gibi bu yeni sap manyetiği (neck manyetiği değil) aracılığıyla da doğrudan genel sesin bileşeni haline getirebilir miyiz?
Elbette bu düşünce sapta oluşan tınının gövdedeki ses bloğu aracılığıyla manyetiklere dolayısıyla nihai sese tamamen karışmadığı ya da tamamen aktarılamadığı varsayımından hareketle oluştu bende.Yok ne gerek var zaten bütün tını yakalanabiliyor,sorun yok o konuda derseniz de elimde "hayır" diyebileceğim bir veri yok.Sadece basit bir soru olarak kafamda duruyor halen diyelim.

Genel olarak gitarda ses üretiminin dinamiklerini %100 açıklayan bir formül ya da araştırma mevcut değil. Elimizde olan kimi araştırmalar, yaklaşımlar ve tecrübeler. Dediğinize katılıyorum klasik akustik gitarda değil ama elektro ve bas gitarda sap ağacının niteliği ve niceliği tonu etkileyen ana faktörlerden. Bunu aynı gitara farklı saplar takarak elde ettiğimiz ton değişimlerinden gözlemleyebiliyoruz. Ama bu parametre onlarca değişkenden sadece biri, farklı gövde, kalınlıklar, manyetik, tel boyu, köprü cinsi, cila türü vb denendiği zaman da tonda ciddi oynamalar oluyor. Bu noktada gitarın tınısının manyetikler aracılığıyla aktarımının nereden yapıldığı da bu değişkenlerden biri oluyor ve 60 yıldır alıştığımız gitar tınısını oluşturan ciddi bir faktör olarak yer alıyor. Bana öyle geliyor ki eğer bu noktaları sapa taşırsak alıştıklarımızdan çok daha farklı tonlar elde edilebilir bu da bize neredeyse gitar gibi gelmeyebilir. Kötü olur anlamında söylemiyorum ama sanki farklı bir enstruman gibi bile tınlayabilir. Bu da istenen birşey mi bilemiyorum.
 
Şahsen ben isterim.Farklı tını yaratmak adına 15 telli baslar,9 telli gitarlar yapmaktan ve çalmaktan daha devrimci görünüyo.Ayrıca 3.opsiyon olarak düşünebiliriz belki ; standart manyetikler,piezo ve sap manyetiği,doğru bağlantılarla potanslar aracılığıyla istenilen şekilde mikselenebilir.
 
Erdem Bey ile dün tanışma fırsatı buldum. Evime bu kadar yakında böyle bir luthier bulunduğunu öğrenmekten çok mutluyum, bu şehre tahammül etmenin böyle ayrıcalıkları olmalı en azından:)
Kendisine bir gitar sipariş etmeyi düşünüyorum. Erdem Bey rahat iletişim kurulabilen birisi ve kendi kafasındaki doğruları size dayatmaya değil, sizin kafanızdaki gitarı anlamaya çalışıyor. Bu da şimdiye kadar görüştüğüm luthierler içerisinde çok nadir rastladığım bir durum. Ayrıca gitarlarındaki işçilik ve tasarımların özgünlüğü de çok etkileyici. Şu an tek sıkıntım, onca ağaç seçeneği içerisinden hangisini tercih edeceğime karar vermek. Atölyesinde öyle ağaçlardan numuneler var ki, insan arada kalıyor:)
 
Yeni gitar;
10379560_535363866597132_4745126594963910590_o.jpg
10623527_535176219949230_1345627256930345611_o.jpg
1039592_535176316615887_7120931721838239799_o.jpg
10014777_535176173282568_4081828850053941332_o.jpg
 
off anammm... videoyu izledim de mayones kıvamında gitarlar bunlar yav :( kurban olurum... ellerin dert görmesin üstadım. Ne güzel vallahi ülkemizde böyle sanat eseri yaratan insanlar var çok seviniyorum
 
Geri
Üst