Ton Gitarda Mı Parmakta Mı Mıknatısta Mı?

Değil mi... Stratla sadece eric clapton çalınabilir. Mümkünatı yok bunları çalmış olmalarının! İp var kesinlikle! Strat ve metal müzik aklım almıyoruuuuu!!!
10 senedir death metalin her türlüsünü çalarım, stratla da metal çalınabileceğini iyi bilirim. Bahsettiğim şey ton farkı, metal çalınamaz değil. Söylemediğim şeyleri söylediğimi iddia ediyorsunuz, benim için sorun değil, fakat kendinizi daha da küçük düşürmemek için cevap yazmadan önce biraz daha dikkatli okuyup, yazılanlari iyice anladıktan sonra cevap vermeye çalışmanızı öneririm. Zira çocuk bakmıyoruz burada, tanımadığınız insanların "kapris"ini çekmek can sıkıcı olabiliyor.
 
Videonun doğruluğuna çok inanamıyorum. Single manyetikli dtrat ile o tonu almak bence çok mümkün değil..o kadar gitar değiştirdi adamlar, hiçbirşey değişmedi. :)

Bu arada bazı arkadaşlar gitarın bir önemi yok, setup iyi olsun istediğin tonu alırsın demiş.

Kendimden örnek vereyim;

ENGL Gigmaster 30+4x12 kabin üzerinde Ibanez JS 1200 gitarımla çalarken aldığım ton ile, Schecter Banshee Active ile aldığım ton arasında dağlar kadar fark var. Clean de EMG li gitar her türlü drive da gibi iken, JS 1200 ciddi anlamda clean da kalabiliyor.
Birde SX Stratım var ki, onu bağlayınca dip gürültüsü tavan yapıyor, drive kanalında resmen biığğ biığğ sesler çıkıyor.
 
Videonun doğruluğuna çok inanamıyorum. Single manyetikli dtrat ile o tonu almak bence çok mümkün değil..o kadar gitar değiştirdi adamlar, hiçbirşey değişmedi. :)

Bu arada bazı arkadaşlar gitarın bir önemi yok, setup iyi olsun istediğin tonu alırsın demiş.

Kendimden örnek vereyim;

ENGL Gigmaster 30+4x12 kabin üzerinde Ibanez JS 1200 gitarımla çalarken aldığım ton ile, Schecter Banshee Active ile aldığım ton arasında dağlar kadar fark var. Clean de EMG li gitar her türlü drive da gibi iken, JS 1200 ciddi anlamda clean da kalabiliyor.
Birde SX Stratım var ki, onu bağlayınca dip gürültüsü tavan yapıyor, drive kanalında resmen biığğ biığğ sesler çıkıyor.
Tabiki soylediginiz seyler dogru buna katiliyorum zaten. Ekipmanin bir onemi yok demedim. Farkettiyseniz video profesyonel bir kayit ve reamping vs uygulanmis. Haliyle oyle bir durumda evet her gitardan ayni tonu alirsiniz :). Demek istedigim su ki dijital olarak modellenmis bir kayit videodaki. Ve evet adamlar single manetikli strat ile de o tonu alabilirler :). Sonucta ortada olan analog bir sinyalin dijitallestirilmesi ve islenmesi. Haliyle gitarin vs manyetigin falan pek onemi kalmiyor oyle bir durumda :).
 
Tabiki soylediginiz seyler dogru buna katiliyorum zaten. Ekipmanin bir onemi yok demedim. Farkettiyseniz video profesyonel bir kayit ve reamping vs uygulanmis. Haliyle oyle bir durumda evet her gitardan ayni tonu alirsiniz :). Demek istedigim su ki dijital olarak modellenmis bir kayit videodaki. Ve evet adamlar single manetikli strat ile de o tonu alabilirler :). Sonucta ortada olan analog bir sinyalin dijitallestirilmesi ve islenmesi. Haliyle gitarin vs manyetigin falan pek onemi kalmiyor oyle bir durumda :).

Hocam ben senin yazdığına istinaden yazmadım bunları :) Ama açıklayıcı bir dille anlatmış olman konuya katkı sağlar nitelikte, kendi adıma teşekkür ederim.

Reamping konusundaki mucizelere şahit olmasam, yine itiraz ederdim :)
 
Hocam ben senin yazdığına istinaden yazmadım bunları :) Ama açıklayıcı bir dille anlatmış olman konuya katkı sağlar nitelikte, kendi adıma teşekkür ederim.

Reamping konusundaki mucizelere şahit olmasam, yine itiraz ederdim :)
Yok hocam bana yazdin diye yazmadim zaten :) Konuya biraz olsun aciklik getirme amacli yazdim. Cunku bende onceki yorumuma bakinca tam net olmadigini farkettim :) Ustume alinmadim yani :) Yani burdan cikacak sonuc aslinda ton 0 ve 1 lerde. Dijital editleme cok farkli noktalara getirdi muzik dunyasini :)
 
Tabiki soylediginiz seyler dogru buna katiliyorum zaten. Ekipmanin bir onemi yok demedim. Farkettiyseniz video profesyonel bir kayit ve reamping vs uygulanmis. Haliyle oyle bir durumda evet her gitardan ayni tonu alirsiniz :). Demek istedigim su ki dijital olarak modellenmis bir kayit videodaki. Ve evet adamlar single manetikli strat ile de o tonu alabilirler :). Sonucta ortada olan analog bir sinyalin dijitallestirilmesi ve islenmesi. Haliyle gitarin vs manyetigin falan pek onemi kalmiyor oyle bir durumda :).
"Dijital olarak modellenmiş bir kayıt" çok doğru bir kelime olmuş burda. Buna örnek aklıma şöyle birşey geldi: Hepimizin gitar çalmaya başlarken aldığımız o 10 wattlık transistörlü amfilerimizin drive kanallarını düşünün. Humbuckerlı ne taksak ton aynı gibi olurdu. Hele yüksek gainde anlamazdık bile farkı. Hele böyle amfileri olup gidip amfiyi değil de gitarı değiştirme hatasını yapmış arkadaşlar en iyisini bilir ( ben :) Bilmiyoduk ki bişey :) ) Bu duruma benzettim. Dijital işi 'harbiden' dijitalleştiriyor
 
Özellikle gitara yeni başlayan arkadaşlarla kendi tecrübelerimi paylaşayım,

Tuşe başta olmak üzere manyetik, tel, ağaç, köprü, ara kablolar, amfi, hoparlör vs.vs. hepsi oldukça önemlidir ve çok karmaşık dinamikleri vardır. En basitinden örnek veriyorum, eğer sizin ara kablonuz ekipmanınızdaki en zayıf halka ise 1000$lık manyetik ile 50$lık manyetik farkını dahi algılayamayabilirsiniz.

Uygulamalı bir örnek vereyim;

Gitarınızı elinize alın, kullandığınız kirli tonunuzu açın;
Üst 2 tele sert tuşe ile vurun ve hemen ardından alt tellere hafifçe dokunun. Eğer amfide ince notaları net olarak seçemiyorsanız muhtemelen ekipmanınız yetersizdir ve bunun doğal bir sonucu olarak ekipmanınız size tuşenizi geliştirebileceğiniz, temiz çalmayı öğrenebileceğiniz olanaklar sunmamıştır.

Bu durumdaki kişilerin aktif manyetikli 200 dolarlık bir gitarı, pasif manyetikli ve üzerinde marka yazmayan 20.000 dolarlık bir gitara tercih etmeleri çok olasıdır.

Kendimden örnek vereyim, gitara başladığımda yıllarca x-cort çaldım, sonradan dimarzio manyetikli japon ibanez aldığımda klavye haricinde çok büyük bir fark gözlemlememiştim. Üniversite yıllarında ibanez çaldıktan sonra bir köşede xcortu bulup tekrar denedim ve aradaki asıl farkı o zaman anlamıştım.

Şu anda seymour duncanlı sl-3 kullanıyorum ve sırf fantezi olsun diye duncan designed aktif manyetikli bir gitar aldım, sl-3'ün üstünlüğünü kelimelerle anlatmam mümkün değil.

En başta da bahettiğim gibi çok fazla dinamik var işin içinde fakat en önemlisinin tuşe olduğunu tereddüt etmeden söyleyebilirim.

Çok fazla sürücülük tecrübem yok, benim için bmw, mercedes, ferrari ve aston martin arasındaki tek fark görünüş, konfor ve motor sesi diyebilirim. Umarım özetleyebilmişimdir.
 
Bunak, ergen, takıntılı vs. gibi ithamlarda bulunan, @50 iq ya anlatan, x-6yı petruccinin rackine bağlayıp ton farklılığı olmayacağını savunan arkadaşa;

Öncelikle fikrimizi belirtirken aksini düşünenlere saygılı olalım ki saygı görelim, yanılıyor olma ihtimalimiz olduğunu unutmayalım, insanları doğrusu budur diyip yanlış bilgilendirme yapmayalım.

Bir önceki yazdığımı okursan ne demek istediğimi anlayacağını umuyorum. Kayıt ve canlı bambaşka olgular bunu da hatırlayalım.

Söylediğiniz doğru olsa dahi biz amatör ve yarı profesyonel müzisyenlerin evinde Petrucci'nin giglerde ve kayıtlarda kullandığı rack dolaplarına sahip olmadığını unutmayalım.

Gaine abanıp kompresörü kökleyerek çalıyorsak eğer tabi ki midi gitar da çalsak tonal bazda bir fark yaratmayacaktır, hatta cakı tencereye bağlayıp sağa sola vurduğumuzda 440 hzde titriyorsa istediğiniz la sesini verecektir.

Her neyi savunuyorsanız bu konuda aksini sizinle tartışarak bir çözüme varabileceğimizi sanmıyorum, eğer isterseniz sunabileceğim en yapıcı çözüm olarak elimdeki 3 farklı gitarla aynı tonda aynı riffi kaydedip burada paylaşmak olur ki böylelikle insanları yanlış bilgilendirmenizin önüne geçebilirim belki.
 
Videoda gitar değişince ton farkı gayet de hissediliyor. Düzgün çalmak da önemli fakat birisi kötü çalınca gitarın tonu kötüleşti diyebiliyor muyuz ? Ya da iyi çalan birine 100$ lık gitar versek "aaa ne kadar iyi tonu olan bir gitar" diyor muyuz ? O zaman tonu biz değiştiremiyoruz ama elimizdeki malzemeyi en iyi şekilde kullandığımızda birbirine yakın sesler çıkıyor ama sadece "yakın". Ne kadar yakın olduğu da kulağınıza kalmış.

(örnek video 5.50 ve 7.10 devamındaki sesler)
 
Son düzenleme:
Bu gibi karşılaştırmalara artık girmiyorum, kimseye de önermiyorum. Nedeni de şu: Tüm bunlar sübjektif. Oturup laboratuvarda bir gitarı oluşturan tüm diğer bileşenlerden izole frekans eğrisi çıkarsanız bile elde ettiğiniz sonuçların pratik olarak bir anlamı olmayacak. Çünkü mesele ağaç değil, kulak. Somatik veya psikosomatik, hepimiz farklı duyuyoruz. Şimdi birisi iki pena salladıktan sonra "Mmm. 1955 kışında Peru ormanlarında kesilmiş maun ağacı, 4 kurak yıl görmüş" vs. dese ve ben bu "bilginin" yanlış olduğunu kesinlikle bilmiyorsam ne diyebilirim ki? 🤷‍♂️

O nedenle isteyen istediğini duysun. Bu konudaki tek üzüntüm ton peşinde zaten nesli tükenmek üzere olan türlü agaç üzerinde ek baskı yaratılması. Gidip masif gül ağacından masa yaptıran sonradan görme kazmalar kadar olmasa da egzotik ağaç peşinde koşan "ton avcılarına" da bazen bileniyorum.
 
Bu gibi karşılaştırmalara artık girmiyorum, kimseye de önermiyorum. Nedeni de şu: Tüm bunlar sübjektif. Oturup laboratuvarda bir gitarı oluşturan tüm diğer bileşenlerden izole frekans eğrisi çıkarsanız bile elde ettiğiniz sonuçların pratik olarak bir anlamı olmayacak. Çünkü mesele ağaç değil, kulak. Somatik veya psikosomatik, hepimiz farklı duyuyoruz. Şimdi birisi iki pena salladıktan sonra "Mmm. 1955 kışında Peru ormanlarında kesilmiş maun ağacı, 4 kurak yıl görmüş" vs. dese ve ben bu "bilginin" yanlış olduğunu kesinlikle bilmiyorsam ne diyebilirim ki? 🤷‍♂️

O nedenle isteyen istediğini duysun. Bu konudaki tek üzüntüm ton peşinde zaten nesli tükenmek üzere olan türlü agaç üzerinde ek baskı yaratılması. Gidip masif gül ağacından masa yaptıran sonradan görme kazmalar kadar olmasa da egzotik ağaç peşinde koşan "ton avcılarına" da bazen bileniyorum.
Buna ek olarak, bir de işin çalım becerisi ve kişisel bir ton çıkaracak düzeyde enstrüman hakimiyeti ile ilgili olduğunu söylemek istiyorum.
Zibilyon tane makale okuyup video izleyerek kafası iyice bilgi çöplüğüne dönüşen arkadaşlar var. Bunlar enstrümanı çalmak yerine böyle şeylerle uğraştıkları için, bir yerden sonra mesele ego çatışmasına dönüyor. Ama "parmaklarınızda ton yoksa", istediğiniz gitarı alın, SİZE bir faydası olmaz.

Enstrümanı almak için yetenek veya heves değil, para gerekiyor. Bu nedenle zaten enstrüman işi tümüyle fetişleşmiş durumda. Ama internet ile birlikte işin içine bir de bilgi fetişizmi eklendi. "Kazma" düzeyinde yeteneksiz olup parası olan, deneyimden yoksun ama bol miktarda bilgisi olan insanlar, gitarla olan ilişkimizi de bozmayı başardılar.

Enstrüman dediğiniz şey ÇALMAK ve MÜZİK YAPMAK içindir. Tabii etrafta ilkini yapıp ikincisi yapamayan bir sürü "virtüöz" de var, o da ayrı mesele.

Eğer enstrümanı çalma deneyimini bir kenara atıp, meseleyi tümüyle objektif ve ölçülebilir şeylere indirgerseniz, müzik anlamını yitirir. Enstrümanı frekanslara ve/veya malzemelere indirgemek, insanı ve deneyimini hiçe saymaktır. Firmalar bunu yapar, çünkü işlerine gelir. Kim olursanız olun, onların sattığı şeyi alınca sizin de filanca gibi çalabileceğinizi ve ton alabileceğinizi iddia etmek isterler.

Bu işlere merak salmış olan arkadaşlara bir de örnek vereyim de, ne demek istediğimi tam olarak anlatmış olayım: Guthrie Govan Suhr gitarlarını tanıtmak için İstanbul'a gelmiş (sanırım Stage Müzik tarafından organize edilmişti) ve kısa bir soru-cevap seansı yapmış, biraz da imza modeli Suhr gitarı çalmıştı. Adam deniz derya, kendi ağaç ve ton tercihlerinden bahsetti elbette.... Ama sahneye çıktığında sistemde hafif bir "feedback" duyduğunu söyledi. Seyirciye dönüp dedi ki (tercüme ederek yazıyorum): "Çok tiz bir Si notası veriyor, duyabiliyor musunuz ?" Hı hı evet, Duyduk tabii hemen. Si...🤣

Eğer Govan gibi çalıp onun gibi duyuyorsanız, işin ton ve malzeme boyutu üzerine konuştuğunuz zaman herkes dinler. Veya ne bileyim, adınız Jeff Beck ya da David Gilmour filansa...
 
Son düzenleme:
Geri
Üst