C Standart Tuning Ve Sap Ayarı Hakkında Bilgi ?

Arkadaşlar bugün 0.9 e standart gitarımı 12. kalınlık C standarta aldım.herşeyi ayarladım sap dış bükey olcak şekilde dışa eğimliydi o yüzden truss rodu gevşettim biraz ama yinede ara ara bızlamalardan kurtulamadım ayrıca tellerde biraz yukarda kaldı.Fr den tel uzaklığını düşürünce bızlamalar daha artıyor daha aşağıya çekemiyorum ama E deki haline göre yukarda kaldı teller.En önemliside sustain baya baya düşmüş neyi yanlış yaptım acaba ?
düzeltme:gitarım ibanez rg350dxz bu arada
 
12 kurtarır diye düşünüyorum. Sapı kontrol etmeyi bilmiyorsan ufak bir arama yap 🙂 Bir de hemen hizaya gelmeyebilir, tamamen oturması sürebilir. Ufak açılarla çevir, sonra çal. Akort kilitlerini açık tut iş bitene kadar. Köprüyü de gövdeye paralel olacak şekilde arkadaki yaylardan ayarlamayı unutma.
 
Son düzenleme:
12 kurtarır diye düşünüyorum. Sapı biraz daha gevşetebilirsin. Sapı kontrol etmeyi bilmiyorsan ufak bir arama yap 🙂 Bir de hemen hizaya gelmeyebilir, tamamen oturması sürebilir. Ufak açılarla çevir, sonra çal. Akort kilitlerini açık tut iş bitene kadar. Köprüyü de gövdeye paralel olacak şekilde arkadaki yaylardan ayarlamayı unutma.
hocam fr yi zaten paralel olcak şekilde ayarlamıştım cillop gibiydi entonasyondada çok ufak ellenmeyecek kadar bozulma vardı ama sap dış bükeydi onun için truss rodu saatin ters yönünde çevirdim ama dış bükeyden düz hale gelmeye başladıkça teller çok yaklaştı hiçbir telden ses çıkmamaya başladı daha sap tamamen düzelmeden.ve o yakınlaşma fr deki yükseklik ayarıyla telafi edilecek gibi değildi.Zaten saat yönünün tersine her çevirdiğimde (yanlış bilmiyorsam gevşetmiş oluyorum) truss rodun biraz daha zorlandığını fark ettim ve daha zorlamadım.sanki daha fazla gevşemeyecekmiş gibi hani vidalar sona doğru zorlaşır ya o gibi ama daha sap daha yeni yeni düzeliyordu o direnç normali trus roddaki ?
 
Gevşeyeceği yerde sıkılıyor gibi mi, anlamadım tam. Malum ölçme yöntemini kullanıp, doğru açıyı yakalayana kadar uğraş derim. 45 derecelik açılarla çevir. Yani önce bir döndür sonra akort vs. yapıp çal, kontrol et. Sonra devam. Küt diye oturmaz. Gerçi 9 numara ve standart düzenden, 12 ve c tunning'e geçmişsin bir düşününce, hemen hemen sap aynı kalmalı gibi. Dediğim gibi en net çözümü teli takıp, akordunu yapıp, sonrasında sapı malum metod ile (yazmaya üşendim şimdi bilen bilir 😀 okuyan varsa da araştırsın bir zahmet) kontrol edip ona göre hareket etmek.
 
Gevşeyeceği yerde sıkılıyor gibi mi, anlamadım tam. Malum ölçme yöntemini kullanıp, doğru açıyı yakalayana kadar uğraş derim. 45 derecelik açılarla çevir. Yani önce bir döndür sonra akort vs. yapıp çal, kontrol et. Sonra devam. Küt diye oturmaz. Gerçi 9 numara ve standart düzenden, 12 ve c tunning'e geçmişsin bir düşününce, hemen hemen sap aynı kalmalı gibi. Dediğim gibi en net çözümü teli takıp, akordunu yapıp, sonrasında sapı malum metod ile (yazmaya üşendim şimdi bilen bilir 😀 okuyan varsa da araştırsın bir zahmet) kontrol edip ona göre hareket etmek.
1. perdeye ve 17. perdeye basıp 7. ye bakma olayını diyorsunuz sanırım 🙂 bi sürü şey söylüyorlar kimisi 24. perdeye basıp 12 ye bakıyor hangisine uycağımı şaşırdım ama ben zaten dediğim gibi herşeyi yapıp geriye en son sap ayarını bıraktığımda sapımın eğri olduğunu fark ettim.malum metod denemeden önce sapı bi düzeltiyim ondan sonra ince ayarları tekrar yaparım diyordum ama dediğim gibi sapı düz hale getirmek için çeviriyoruz ya (saat yönünün tersinde) sıkarken sap düzelmeye başladıkça direnç atmaya başladı yani daha zor dönmeye başladı sanki artık son demine geliyormuş gibi.biraz kurcaladım şuanda düz gibi malum metodlada kontrol ediyorum ama teller hem istedğimden biraz yüksek hemde hala bızlama sorunu var 🙁
 
Fretlerde de bir problem olabilir. Bende de bir Jackson var eski, ne yaparsam yapayım bızlama oluyor. Alıştım öyle çalmaya onunla. Tesviye ettireceğim. Teller yeniyken de biraz daha fazla oluyor bu arada. Zamanla biraz daha azalır muhakkak. Eğer şu an akort bahsettiğin haldeyken, fret ile tel arasındaki yükseklik olması gerektiği gibiyse, telleri de aşırı yükseltmek gerekiyorsa sanırım problem fretlerdedir.
 
Fretlerde de bir problem olabilir. Bende de bir Jackson var eski, ne yaparsam yapayım bızlama oluyor. Alıştım öyle çalmaya onunla. Tesviye ettireceğim. Teller yeniyken de biraz daha fazla oluyor bu arada. Zamanla biraz daha azalır muhakkak. Eğer şu an akort bahsettiğin haldeyken, fret ile tel arasındaki yükseklik olması gerektiği gibiyse, telleri de aşırı yükseltmek gerekiyorsa sanırım problem fretlerdedir.
gitarı yeni aldım daha 1 ay olmadı hocam.şuanki haliyle biraz oturmasını beklicem bakalım 1 hafta hem teller bi yerine gelsin hem sap ondan sonra tekrar haber ederim size burdan.
 
şuanki haliyle biraz oturmasını beklicem bakalım 1 hafta hem teller bi yerine gelsin hem sap.
1 haftaya gerek yok. En fazla 5-10 dakikada sap ayarı etkisini gösterir.

1 tam ses akort düşümüne karşılık bir sonraki tel setini seçtiğinizde neredeyse hiçbir ayara gerek kalmaz aslında (En fazla 1/8 turluk sap ayarı, 0.1-0.2mm lik tel yüksekliği gibi minör ayarlara ihtiyaç olur belki). Yani diyelim ki gitarınızda 9-42 tel seti vardı ve standard E akortluydu. D ye akortlayacaksanız 10-46, C ye akortlayacaksanız 11-48, B ye akortlayacaksanız 12-52 tel setini takmanız tavsiye edilir. Böylelikle ayar yapma derdine düşmezsiniz.

Mesajların tamamını okumadım ama yeni telleri takıp akortladıktan sonra sap ayarını yaptınız anladığım kadarıyla. "Righty-tighty - lefty-loosey" diye adlandırılan bir yöntem var: Sağa çevirirseniz teller ve sap sıkılaşır, yani dışbükey olur; sola çevirirseniz gevşer, yani iç bükey olur. Teller takılı ve akortluyken truss rod'u 1/4 tur çevirdiğinizde 5 dakika içinde saptaki değişim rahatlıkla gözlenebilir (Taze ağaçlarda belki biraz daha sürebilir). Bu süre sonunda akordunuzu tekrar kontrol edin, akortta değişme olmuşsa sap ayarınız da etkisini göstermiş demektir.

Telleri kalınlaştırdıktan sonra her halükârda eşik (tel yüksekliği) ayarı gerekir. Çünkü kalın tel daha çok ve daha rahat titreyeceği için perde fretlere çarpma riski de artar.
 
Merhabalar arkadaşın dediği gibi 1 ve 17 ye basıp 7 yi kontrol ederek sap ayarı yapanda var 1 ve 24e basip 8 den kontrol edende var hangisi doğrudur acaba ikisi de aynı yola mı çıkar?
 
Sapın gitar gövdesine tutturulan yerine kadardır sapın iç-dış bükeyliği. Dolayısıyla en iyi şekilde 1. ve 17. (ya da sap-gövde bağlantısı hangi perdede başlıyorsa) perdeler arası ölçülür. Yine de, köprünün tel yükseklik ayarı düzgün yapılmışsa, teknik olarak 17. ve 24. perdeler arasında klavye düz olduğundan 24. perdeye basarak kontrol etmek de çok hatalı sonuç vermez. En önemlisi sapın gövdeye kadar olan kısmının ortasında ölçüm yapmaktır ki bu da genelde 7. perdeye denk gelir.
 
Telin kalınlığı arttığı için fret buzz kaçınılmaz olur. Sap ayarı ve fr yüksekliğiyle en iyi sonucu elde ettikten sonra tek çözüm kalıyor. Baritone gitar almak.
 
1 haftaya gerek yok. En fazla 5-10 dakikada sap ayarı etkisini gösterir.

1 tam ses akort düşümüne karşılık bir sonraki tel setini seçtiğinizde neredeyse hiçbir ayara gerek kalmaz aslında (En fazla 1/8 turluk sap ayarı, 0.1-0.2mm lik tel yüksekliği gibi minör ayarlara ihtiyaç olur belki). Yani diyelim ki gitarınızda 9-42 tel seti vardı ve standard E akortluydu. D ye akortlayacaksanız 10-46, C ye akortlayacaksanız 11-48, B ye akortlayacaksanız 12-52 tel setini takmanız tavsiye edilir. Böylelikle ayar yapma derdine düşmezsiniz.

Mesajların tamamını okumadım ama yeni telleri takıp akortladıktan sonra sap ayarını yaptınız anladığım kadarıyla. "Righty-tighty - lefty-loosey" diye adlandırılan bir yöntem var: Sağa çevirirseniz teller ve sap sıkılaşır, yani dışbükey olur; sola çevirirseniz gevşer, yani iç bükey olur. Teller takılı ve akortluyken truss rod'u 1/4 tur çevirdiğinizde 5 dakika içinde saptaki değişim rahatlıkla gözlenebilir (Taze ağaçlarda belki biraz daha sürebilir). Bu süre sonunda akordunuzu tekrar kontrol edin, akortta değişme olmuşsa sap ayarınız da etkisini göstermiş demektir.

Telleri kalınlaştırdıktan sonra her halükârda eşik (tel yüksekliği) ayarı gerekir. Çünkü kalın tel daha çok ve daha rahat titreyeceği için perde fretlere çarpma riski de artar.
teşekkürler bugün tekrar bi deniyim.0.9 dan 12 ye geçtiğimde gözle görülür derecede dışbükeydi sap o yüzden sap ayarı yapma gereği duydum yoksa ellemezdim bile zaten ama truss rodu sola çevirerek gevşettiğimde sap düzleşmesine rağmen teller çok yakınlaştıki çalınmayacak derecede.yani hafif içbükey yapın diyorlar hafif iç bükey yapmayacak kadar.Ve köprüden yükseklik ayarıyla hallolacak derecede ufak bi ayara benzemiyordu.Bugün sakin kafayla tekrar uğraşıcam bakalım.keşke 12 yerine 11 taksaymışım diyorum şimdi çünkü e birdaha geçmesem bile D standarta geçebilirim ilerde
 
Sapın gitar gövdesine tutturulan yerine kadardır sapın iç-dış bükeyliği. Dolayısıyla en iyi şekilde 1. ve 17. (ya da sap-gövde bağlantısı hangi perdede başlıyorsa) perdeler arası ölçülür. Yine de, köprünün tel yükseklik ayarı düzgün yapılmışsa, teknik olarak 17. ve 24. perdeler arasında klavye düz olduğundan 24. perdeye basarak kontrol etmek de çok hatalı sonuç vermez. En önemlisi sapın gövdeye kadar olan kısmının ortasında ölçüm yapmaktır ki bu da genelde 7. perdeye denk gelir.
benimki 19. perdeden tuturulmuş hocam ama işin garip tarafı o ayara göre yapınca bi terslik sezmiyorum ama cızırtı var.
 
@programci_84 arkadaşa katılıyorum. Öyle büyük bir ayar istememesi lazım. Bence bu seferlik bir luthiere götürmeniz iyi olur, sapa kalıcı bir zarar vermemek adına.
işte hocam bulunduğum yerde luthier yok daha önceleri ufak tefek bızlamalarda kendim hallediyordum daha büyük sorunlardada iyi anlayan bi arkadaşım vardı ona yaptırıyordum ama malum şimdi yazın herkes kendi memleketinde.Koca şehirde adam akıllı bi tane müzik market var ona bile 0.12 tel istiyorum diyince o ne dedi ilk defa isteyen benmişim daha 0.12 tel Afyonda
 

Geri
Üst