Akora Uygun Melodi Yazma

İyi akşamlar. Bir kaç yerde okudum fakat pek anlayamadım. Belirlediğim akorların üzerine bir şeyler çaldığım zaman akor değiştiğinde nasıl ayak uydurabilirim ? Veya bunun tam tersi. Bir melodi yazdığım zaman hangi akorları tınlatabilirim ?
 
Melodi üzerine akor yazabilmek için akor yapılarını ve oluşturmayı, daha sonra da Ezgiyi armonize etmei öğrenmeniz gerkir. Eğer bu konuda kendinizi geliştirmek istiyorsanız. Armoni üzerine yayınları araştırın. Ya da ders alın. Buradan anlatılarak kavramanız çok zor olur. Çünkü herkes birşeyler söyleyecek, kafanız iyice karışacak :)
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Melodi üzerine akor yazabilmek için akor yapılarını, ve oluşturmayı, daha sonra da Ezgiyi armonize etmei öğrenmeniz gerkir. Eğer bu konuda kendinizi geliştirmek istiyorsanız. Armoni üzerine yayınları araştırın.
Akorların kurulumlarını,aldıkları sesleri biliyorum. Fakat bunları nasıl kullanacağım bilmiyorum. Sizin önerebileceğiniz kaynak bir kaynak var mı hocam ?
 
"Adnan ÖZALAŞLAR - Pop & Jazz Armoni, Orkestrasyon ve düzenleme bilgisi " 1. Cilt işinizi fazlasıyla göür. ama sabırlı olun. Konuları hızlı geçmeye çalışmayın alıştırmaları mutlaka bitirin.
 
Bambaşka iki şey soruyorsunuz aslında. İkisi de forum başlığından cevaplanabilecek şeyler değil ne yazık ki.
Birinci sorunuz doğaçlama ile ilgili. Dizileri ve akor seslerini çalışıp bunları akor geçişleri sırasında biribirne bağlamayı öğrenmek gerekiyor. Zaman alan ve sürekli pratik gerektiren bir şey.
İkinci sorunuz armonizasyon ile ilgili. Ne yazık ki bu konuda Türkçe kaynaklar yetersiz. Bir melodiye akor dizisi yazmanın anlatıldığı bir popüler müzik teorisi kaynağı yok henüz. Mevcut kaynaklar hep yazılmış bir akor dizisi üzerine melodi kurmayı anlatıyor.
Öncelikle majör dizinin dereceleri üzerine kurulan akorları öğrenin. "Bir yerde okudum ama pek anlayamadım" demişsiniz. Bu bir kez okuyarak anlayacağınız bir şey değil. Bol miktarda deneme-yanılma-klavyeyi tanıma ve kulağınızı eğitme sürecinden geçeceksiniz.
Tek bir majör dizi içerisinde kalan bir melodi oluşturun önce. Sonra melodinin vurgulanan notalarını (burada kulağınızı kullanın) çıkarıp bu notaların hangi akorların seslerine uyduğuna bakın ve alternatiflerinizi belirleyin. Buradan anlatabileceğim bu kadar ne yazık ki.
 
@barrios Önerdiğim kaynak berklee müzik okulu'nun 25 derslik correspondence course undan yararlanarak hazırlanmış. Bende bir cildi var. Yazarı rahmetli olmuş sanırım kağıt baskısı da artık bulunmuyor. Armoni üzerinden anlatım var "ezgi üzerine armonizasyon" konusunda bulabildiğim Türkçe tek kaynak.
Gitar üstüne anlatım olmaması tek sıkıntısı :(
 
Son düzenleme:
bence bunları yapmanın bir kuralı yok. Bu melodiye şu akor yazılır demek müziği bitirmek demek. elbette temel yaklaşımları bilmek işi kolaylaştırır fakat basitleştirir de.
Vurgulanan notanın gam içindeki akorunu çalmak başlangıç aşamasında yapılacak bir şey olabilir akor belirlemek için
Akorlara ayak uydurmak içinse akorun içindeki sesleri vurgulamak gibi basit hareketler yapılabilir.
Daha üst düzey şeyler içinse her gamın aldığı akorları (b5 #11,13 sonu gelmeyen çeşitlerini de ), çevrimleri.pozisyonları bilmek gerekiyor. Bilmek de yetmiyor tabi bu akorların üstüne bir melodi geldiğinde nasıl bir aralık ilşkisine girdiğini de duymak lazım. Her akor her gamda aynı işlevde olmayabilir. Bunları da duymak iyi pratik etmek lazım.
İyi cazcılar bunu canlı çalarken rahatlıkla yapabilir onlardan en azından hissiyat olarak kulak dersi alabilirsin :)

Hepsine de boşverip tamamen ellerine ve şansına güvenip deneme yanılma yöntemiyle bu ''güzel duyuldu'' deyip akorları keşfedebilirsin. Her şey mümkün yeter ki kulaklar duysun gerisi gelir :)
 
Son düzenleme:
@barrios Önerdiğim kaynak berklee müzik okulu'nun 25 derslik correspondence course undan yararlanarak hazırlanmış. Bende bir cildi var. Yazarı rahmetli olmuş sanırım kağıt baskısı da artık bulunmuyor. Armoni üzerinden anlatım var "ezgi üzerine armonizasyon" konusunda bulabildiğim Türkçe tek kaynak.
Gitar üstüne anlatım olmaması tek sıkıntısı :(
O kitap bende de bir yerlerde olacak. Yalnız sanırım 6lı akorlar üzerinden gidiyor o, onun da kendine has bir tınısı var (fazlasıyla swing ve gospel tınısı veriyor bana onlar...). Triadlar temeli üzerine gitmiyor ne yazık ki; onu daha çok klasik armoni kitapları yapıyor, onlar da piyano odaklı.
 
(bkz. andre olbrich)

yeni başlayanlar için göz atmakta fayda var.

profil resminizden de bir çıkarım yapayım. petrucci, friedman vs ayarı gitaristlerin ne yaZdığını anlamak için tecrübeli bir gitarist olarak benim bile "çözümleme" yapmam gerekiyor. işin egzersiz kısmı olmasa da teori kısmında basit başlamak gerek şahsi kanaatimce. o yüzden yukarıdaki örneği verdim.
 
O kitap bende de bir yerlerde olacak. Yalnız sanırım 6lı akorlar üzerinden gidiyor o, onun da kendine has bir tınısı var (fazlasıyla swing ve gospel tınısı veriyor bana onlar...). Triadlar temeli üzerine gitmiyor ne yazık ki; onu daha çok klasik armoni kitapları yapıyor, onlar da piyano odaklı.
Aynen. 6 lı ve 7li çalışıyor. Peki triadlar üstüne giden bir kaynak önerebilirmisin?
 
Aynen. 6 lı ve 7li çalışıyor. Peki triadlar üstüne giden bir kaynak önerebilirmisin?
Mel Bay - Guitar Melody Chord Playing System. Eski bir kitap ve 7liler de var, ama triad temelli klasik akor şekillerini de veriyor.
Ancak fonksiyonel armoni (tonik, subdominant ve dominant fonksiyonlarını gören akor cinslerine göre armonizasyon) kafasını öğrenmek gerekiyor yine de.
Bu konuda belki basit bir başlık da açabilirim, çünkü derli-toplu anlatan bek bir şey yok etrafta.
 
Geri
Üst