Müziğinizi Dinletmek

'Müzik Endüstrisi' forumunda Algernon tarafından 25 Mart 2017 tarihinde açılan konu

  1. Bilgisiz olduğumdan bu konuda deneyimli, fikir sahibi olan sizlerden yorum almak istiyorum. Başlıkta belirttim ama aslında konu şu; bir müzik grubu kurdunuz, barlarda vs. cover parçalarla sahne de alıyorsunuz. Ancak grubun kimyası çok iyi ve kendi bestelerinizi de dinletmek istiyorsunuz artık. Youtube gibi ortamlarda yapılabiliyor ama benim bahsettiğim eskiden olduğu gibi. Yani bir albüm çıkarma sürecinden bahsediyorum. Plak ( kayıt ) şirketleriyle vs. yapmak istediğinizde nasıl yol alıyorsunuz? Yani herhangi bir prodüktöre demo kayıtlarınızı mı dinletiyorsunuz yoksa mail falan mı atıyorsunuz? Bireysel olarak veya grubuyla beraber daha önce böyle bir işin içinde olanlar varsa yorumlarını bekliyorum. Şirketlerle sözleşme yapılırken dikkat edilmesi gerekenler, sizden istekleri (örneğin aşk sözleri olan bir şarkı yazamaz mısınız? ) vs. şeyler.
     
  2. Bu işler eskiye göre çok değişmiş. Artık fiziksel olarak albümü basmakla galiba kimse ilgilenmiyor, basbayağı elektronik ortamdan dönüyor işler. Prodüksiyon bile büyük ölçüde grupların kendi hallettiği şeyler gördüğüm kadarıyla.
    Ana akımın dışında işler yapacaksanız bunlara hazırlıklı olun derim. Çok büyük getiri olacağına inanmadan (bkz: tüketim müziği) kimse bu işlere artık öyle para filan koymuyor. O yüzden millet yetenek yarışmaları üzerinden tanınırlık ve albüm peşinde.
     
    The_Nebula ve Algernon bunu beğendi.
  3. Kendi kaydettiğiniz bir albümü Spotify gibi ortamlara herhangi bir kuruma bağlı kalmadan koyabiliyor musunuz peki? Youtube gibi ortamlar biraz daha amatör işi gibi geliyor bana, eğer video klibi değilse. Ama bu tarz ortamlar sanki daha profesyonel.
     
  4. Bildiğim kadarıyla evet. Pek çok müzisyen Spotify üzerinden sunuyuor işlerini.
     
  5. İnternetten albüm bir yere kadar.

    Grup olarak küçük organizasyonlardan başlayıp kademe kademe ilerlemeniz gerekiyor.
    Sabır ister.

    Mesela X rock gecesi, önce alt grup olarak başlarsınız. Sonra zamanla artar, bu arada bahar geldiğinde açık hava festivaller başlar, onlarda yer almaya koşturmanız lazım.

    Mesela bizim zamanımızda ODTÜ gibi üniversitelerin seçmeleri olur, onlara kayıt gönderirseniz, beğendikleri takdirde randevu verirler, festival öncesi kampüs stüdyosunda seçmeye girersiniz.

    Bu süreçlerde cebinizden harcarsınız fakat bir eşikten sonra en azından cepten harcamadan kendinizi gösterme imkanına erişebilirsiniz. Bütün işlerde olduğu gibi istikrar önemli.

    Mümkün olduğu kadar çok organizasyonda yer almanın önemide; sizi dinleyecek kitlenin müzik için para verebilecek kadar seven insanlara ulaşmak dışında bağlantı oluşturmak içindir. Çünkü Myspace dönemindeki gibi online iletişim bunu sağlamıyor. Beraber sahne almak, ya da sahne aldığın yerde müziğini beğenenler ile iletişime geçmenin yarattığı etkiyi hiçbir ortam yaratamaz.

    O yüzden artık adı anılmasa da, yeni nesiller neredeyse hiç bilmese de, eskiden sahne alan isimleri unutamayız biz. Evimde hala bir çoğunun demosu duruyor. Halbuki o zaman sevdiğimiz bazı gruplar şimdi dinlediğimde hoşuma gitmiyor. Ama sahnede gene olsa dinlerim.

    Ama istikrar çok önemli. 1-2 yıl sonra dağıldınız diyelim; önemli kişilerle tanışmadıysanız ya da efsane müzik yapmadı iseniz, sil baştan yapmak zorundasın.
    O yüzden yola çıktığın kişileri iyi seçmen de önemli. Ben mesela 3-4 denemeden sonra "eeeh yeter be evde kendi kendime çalar kaydederim, arkadaş ortamında dinleriz kıvamına gelmiştim.

    Uzun oldu kusura bakma.
    Eminim daha elle tutulur tavsiyeler veren çıkacaktır.
     
  6. "Youtube ve benzeri ortamlarda albüm yayınlamak amatör işi" görüşünüz yanlış. Spotify, itunes, bandcamp ve daha sayabileceğim tonla platform artık ve aslen epeydir bu sektörün liderleri konumunda.

    Tekil yada çoğul; amacınız kitlelere ulaşan bir sanatçı/grup algısı yaratmak ve saygınlıkla birlikte kar eden/ettiren bir ürün/üretici olarak kabul görmek, bu durumdan kazanç elde etmek ise bu platformları etkin ve yoğun şekilde kullanabiliyor olmanız şart.

    Etkin kullanımdan kastım günde en az 2-3 adet 1080p çözünürlükte video yüklemek değil sadece. Firmalar sunduğunuz ürünün niteliğinden çok izlenme oranı, takipçi sayısı ve kanalınızdaki aktif kullanıcı hareketleriyle ilgileniyor. Maalesef işin acı tarafı bu.

    "Dinletmek" apayrı bir sorunsal. Dikkat ederseniz belli sınırları aşıp yükselmiş isimlerin çalışmaları altında yüzlerce "bunu seviyorsanız şu linkten çalışmalarımıza bakın" benzeri mesaj görebilirsiniz.

    Açıkçası ben bakmıyorum. Prodüktörlerin/yapımcıların da baktığını sanmıyorum. Devir hazır tüketim devri. Adamlar kayıtlı albümü/single'ı, yayına hazır ilk 2-3 klibi, pr ekibi ve belli bir portföyü/dinleyicisi olmayan isimlerle uğraşmıyor artık. Bu da cepten epey bir çıkıntı demek.

    Sizin kendi ürününüze biçtiğiniz değer ile bu firmaların/şahısların bakış açısı da aynı olmayacak, çatışmak durumunda kalacaksınız. Bu daha uzar da gider. Tavsiyem; severek yaptığınız bir müziği sizi bu kaygıların/beklentilerin sonucuna taşıyacak bir araç olarak görmeyin. Kalbiniz kırılır, müziğe sevginizi tümden yitirirsiniz. Yok hedef tamamen kazanç elde etmekse benim deneyimlerim fikirlerim burada biter.
     
    MrHyp3r, The_Nebula ve Algernon bunu beğendi.
  7. Eskiden olduğu gibi bu işler artık plak şirketlerini elinden tuttuğu grupları yükseltip parlatması ile olmuyor. Finansörün plak şirketleri olduğu dönemler bitti.
    Prodüktöre şarkı beğendirmeniz gerekmiyor, beğense de, beğenmese de kaydederler... siz bütçenizi sağlam tutun yeter :) Geçenlerde mevzubahis oldu; "bu şarkıya falanca gelir çalar ama 40bininizi alır..." demiş bir PD.
     
    Algernon bunu beğendi.
  8. Benim sizlerin yorumlarından anladığım şey, eğer müziğinizi geniş kitlelere yaymak istiyorsanız ya da popüler olmak istiyorsanız, ihtiyacınız olan şey para. Parayla imaj yaratabilir, reklam yaptırabilirsiniz vs. Kısacası para, para, para :D Öyle mi gerçekten?
     
  9. İhtiyacınız olan şey para değil. İhtiyacınız olan şey sizi dinlemeye tenezzül edecek insanlar bulmak. Herkesin müzisyen olduğu, herkesin kendi yaptığının en iyisi olduğunu düşündüğü, kimsenin burnundan kıl aldırmadığı bir yerde kimse sizi dinlemez. Sağda solda yayınladığınız şarkıların altına da moral bozucu yorumlar yapılır dislike atılır vs. Ben Ocak ayında yabancı bir şirketten albüm yayınladım. Festival teklifleri gelmeye başladı bile. Türkiye'den kimse bilmiyor. Bilmesine de gerek yok. Bence yerli piyasayla zaman kaybetmeyin. Sizi dinleyecek adam burada yok.
     
  10. Peki bu şirketle yaptığız iş esnasında bu konuyla alakalı neler deneyimlediniz?
     
  11. Yuz binlerce lira harcayip sonucunu alamamaniz da olasi. Siyaset bu ulkede muzigi cok etkiliyor.
     
    Algernon bunu beğendi.
  12. Yerli plak şirketleriyle de görüştüm. Sağ olsun yerli şirketlerimiz müzisyene sağılacak inek olarak baktıkları için ilk etapta "ben bu adamın üzerinden nasıl para kazanırım" düşüncesindeler. Yabancı adamın yaklaşımı ise "ben bu sanatçıyı elimden geldiğince tanıtırım, kaybedecek bir şeyim yok, nasıl olsa bende kazanırım" yönünde. Yani önce tanıtım sonra kazanç. Yerli piyasada ise bana 20 bin tl ver sana albüm yapayım. Önce ben kazanayım, size de kesin olmayan bir başarı vaad edebilirim. Ciddi bir sömürü. Yabancı şirkete yaptığınız anlaşma hiç bir şekilde sizi bağlamıyor. Müziğinizi istediğiniz yerde istediğiniz şekilde kullanma hakkına sahipsiniz. 50 sayfa anlaşma metninde belki 100 defa bunun üzerinde duruluyor. Ama yerli plak şirketi kendisinin izni olmadan şarkıları yayınlama, çalma konusunda size zorluk çıkarıyor. Neler neler. Konser bile veremiyorsunuz. Maddeleri okusanız gülersiniz. Çok yanlış bir mentalite. Bu ülkede hala 80'lerin Unkapanı mantığı işliyor.
     
    MrHyp3r, The_Nebula ve Algernon bunu beğendi.
  13. distrokid.com a yıllık ücret ödeyerek yükleyebilirsiniz...gelirinde herhangi bir kesini olmadan size gelir ama kendini amorti eder mi dinlenme sayısına bağlı...

    spotify da iki single ve youtube da aynı parçaların lirik videoları var şu anda benim grubumun, adsense ve distrokid gelirlerini karşılaştırma imkanına sahibim yani...youtube her türlü daha çok gelir getiriyor açıkcası...

    prodüktör plak şirketi vs durumlar tarzınıza bağlı...mainstream bir müzik yapmıyorsanız zor yani...grup var black metal grup var seksendört :) duruma göre değişir yani :)
     
    The_Nebula ve Algernon bunu beğendi.
  14. Arkadaslarim midi keyboard ve ezdrummer ile yazip spotify'e koydular, 2cent mi ne kazanmis gecen onu diyordu :)
     
    repression, SilverSky ve Algernon bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş