Miks Ve Mastering Için Profesyonel Kulaklık Tavsiyesi

Merhaba arkadaşlar. Ableton live kullanıcısıyım ve profesyonel olarak miks yapmaya başlamak istiyorum. İhtiyacım olan, EDM miksi için nispeten ideal olan, dürüst frekans cevabına sahip, aldığımda herhangi bir sebepten ötürü değiştirmek ya da upgrade etmek istemeyeceğim, uzun saatler kullanabileceğim, referans parçaları yorumlarken doğru miks kararları verebileceğim, en önemlisi de miximin iyi translate edebileceği bir kulaklık arıyorum. Türkiye'de pek ciddiyetle yapılmasa da bu çalışmalar eminim bu konuda bilgili yabancı standartları takip eden arkadaşlar vardır. Aylardır karar veremedim ne alacağıma. Emin olduğum şey, bütçem izin verirse referans monitor ve bir çift Akg almak istiyorum ama ilk aşamada kulaklıkla idare etmek zorundayım.Bu yüzden bu işi profesyonel yapan arkadaşlar bilgi paylaşımında bulunabilir mi?
 
İyi günler,

Bütçe nedir bilmiyorum fakat temiz ve güvenilir sonuç için bizzat kullandığım beyerdynamic dt-770 pro'yu öneririm. Preamp ile uğraşmamak adına 80 ohm'luk olanını tercih etmeniz makul olur.

Referans monitörünü ise mix öncesi ham kayıttaki bütünlüğü kulaklıktan bir nebze daha farklı duymak ve yorumlamak adına kullanacağınız, kulaklık kadar transparan sonuç ver(e)memesi olağan ek bir yardımcı seçenek gibi düşünün.

Misal kendi kayıtlarımda da refrans monitörlerini davullardaki tuşe farklılıklarını istediğim gibi belirlemenin ötesinde fazla kullanmıyorum, ki yine son düzeltmeleri kulaklıkla yapıyorum. Özellikle gitarlarda gain ve hacim konusunda ne kadar yanıltıcı olabilecekleri deneyim ile sabit benim için. Bu sebeple ağır işi her zaman kulaklıkla yapmayı tercih ediyorum.
 
Beyerdynamic DT-880 daha iyi sonuçlar veriyormuş bayağı araştırdım bu konuyu. Sorun şurada bu kulaklıklar ülkemizde anormal derecede pahalı yurtdışına göre en iyisi Thomann'dan gertirtmek.
 
DT-770 250 ohm kullanıyorum ve memnunum. Daha fazla para harcayıp daha kaliteli bir kulaklık ihtiyacımın olduğunu sanmıyorum. Ev kullanıcısı için fazlası ile yeterli.
 
DT 770 cok iyi kulaklik bence de, ama kapali olmasi daha bas duymaya neden olabiliyor mix icin kullanimda. Kayit icin kullanimda daha saglikli oldugu gorusundeyim..
 
Fiyatları sorun değilse ve mix dediğin için open back alacağını düşünerek:
Shure SRH1840
Bana göre dinlediğim en iyi kulaklık. Son derece doğal ve berrak.
Audio Technica de iyidir. Şuna da bakmalısın:
Audio-Technica ATH-R70 X

Bu işin en doğrusu, yurtdışına çıkabiliyorsan, en yakını Avusturya'da Klangfarße ve Almanya'da Thoman'a gidip kendin dinleyerek almak. Sıra sıra demoları var adamlarda, AKG'ler Beyer'ler AT'ler Shure'lar.

Audio Technica'nın distribütörü Tünel'de ve AT'ler vakumlu kutuda değil, karton kutuda olurlar, yani açıktırlar. Ellerinde R70 var mıdır ve dinletirler mi bilemem. Fiyatı da daha fazla tabi.
 
Son düzenleme:
Cevaplayan herkese teşekkürler. Hiçbir kayıt almayacağım , sadece mikste kullanacağım için kapalıda stage ne kadar sağlıklı duyulur bilemiyorum. En idealinin yarı açık olduğunu söyleyen kullanıcılar da fazla açık diyenler de. hd600'ü sürmek mesele olmasa ilk tercihim aslında. SRH1840 da çok önerilen bir model. Türk forumlarda en çok DT770 ve 80 omph tavsiyesi aldım. Yabancı forumlarda ise profesyonel olarak en çok Audezeler, DT990, akg K701-712, hd800 en çok önerilenler arasında. Bütçeye en uygun olanı ampli-ampsiz ve açık-kapalı tercihi yaparak netleştirmek gerekiyor.
 
Fikrimi belirtmeden evvel @bastardbullet 'ın affına sığınıyorum :D

Bence mix için kulaklık çok doğru bir karar olmayacaktır, hele ki amaç EDM gibi yoğun basslı bir müzik türü için kullanılacaksa. Çünkü kulaklıkta sesin kulağınıza geldiği ortam bir referans monitörünün gelişinden çok farklı, ben de başta kulaklık ile yapıyordum (Samson SR850, belki de sebebi kulaklığın dandikliğidir bu yüzden saf bir kesinlikle konuşamıyorum) mixlerimi arkadaşlarıma attığımda alttan alta hep bir çamurluk olduğunu söylüyorlardı, problem ise kulaklık ile iyi duymaya çabalayıp bir ton ayarlamalar, vstler dayadıkça aslında doğallığı ne kadar kaybedip sinyale müdahale edip kirli bir duyum yarattığımı sonradan farkettim.

Şu an Yamaha HS7 kullanıyorum, 200 tllik kulaklık ile 2.5K tllik monitörün farkı kesinlikle dağlar kadar olacaktır, ama herşeyi çok daha dengeli duymaya başladım doğru konumlandırma mevzuları da işin içine girince. Yolladığım insanlar da o dengenin mixlerime de geldiğini söylemeye başladı.

Uzun lafın kısası ben kulaklıklarda çok yoğun bir bass kirliliği yaşıyordum, kulaklıkta güzel olacak kadar açsam, arabada, müzik setinde low endden geçilmiyordu. Oraya göre ayar çeksem kulaklıkla duyamıyordum "e bunu kulaklıkla dinleyenler ne yapacak" diye düşünüyordum. Bass sizin müziğinizin bel kemiği diye düşünüyorum, bu yüzden sağlıklı bir sonuç adına en azından etrafınızda monitör kullanan birkaç kişi varsa mümkünse ziyaret edip bir fikir edinin, kullanın kendiniz kıyas yapın, sonra istediğiniz sonuca ulaşamadığınızda aklınızda bir keşke kalmasın.
 
Fikrimi belirtmeden evvel @bastardbullet 'ın affına sığınıyorum :D

Bence mix için kulaklık çok doğru bir karar olmayacaktır, hele ki amaç EDM gibi yoğun basslı bir müzik türü için kullanılacaksa. Çünkü kulaklıkta sesin kulağınıza geldiği ortam bir referans monitörünün gelişinden çok farklı, ben de başta kulaklık ile yapıyordum (Samson SR850, belki de sebebi kulaklığın dandikliğidir bu yüzden saf bir kesinlikle konuşamıyorum) mixlerimi arkadaşlarıma attığımda alttan alta hep bir çamurluk olduğunu söylüyorlardı, problem ise kulaklık ile iyi duymaya çabalayıp bir ton ayarlamalar, vstler dayadıkça aslında doğallığı ne kadar kaybedip sinyale müdahale edip kirli bir duyum yarattığımı sonradan farkettim.

Şu an Yamaha HS7 kullanıyorum, 200 tllik kulaklık ile 2.5K tllik monitörün farkı kesinlikle dağlar kadar olacaktır, ama herşeyi çok daha dengeli duymaya başladım doğru konumlandırma mevzuları da işin içine girince. Yolladığım insanlar da o dengenin mixlerime de geldiğini söylemeye başladı.

Uzun lafın kısası ben kulaklıklarda çok yoğun bir bass kirliliği yaşıyordum, kulaklıkta güzel olacak kadar açsam, arabada, müzik setinde low endden geçilmiyordu. Oraya göre ayar çeksem kulaklıkla duyamıyordum "e bunu kulaklıkla dinleyenler ne yapacak" diye düşünüyordum. Bass sizin müziğinizin bel kemiği diye düşünüyorum, bu yüzden sağlıklı bir sonuç adına en azından etrafınızda monitör kullanan birkaç kişi varsa mümkünse ziyaret edip bir fikir edinin, kullanın kendiniz kıyas yapın, sonra istediğiniz sonuca ulaşamadığınızda aklınızda bir keşke kalmasın.
Ne demek, teşekkür ederim. Sonuçta bu işin tek bir genel-geçer doğrusu yok. Söyledikleriniz doğrultusunda da karşı çıkacağım tek bir nokta yok. Bu biraz da alışkanlıklarla ilgili sanırım. Ben Tannoy Reveal 502 kullanıyorum fakat EDM için nasıl sonuç verir bilemiyorum malum, en uzak olduğum türlerden biridir. Belki metal ve türevlerinde aldığım sonuçtan farklı bir cevap veriyor olabilir, muhtemeldir.
 
Cevaplayan herkese teşekkürler. Hiçbir kayıt almayacağım , sadece mikste kullanacağım için kapalıda stage ne kadar sağlıklı duyulur bilemiyorum. En idealinin yarı açık olduğunu söyleyen kullanıcılar da fazla açık diyenler de. hd600'ü sürmek mesele olmasa ilk tercihim aslında. SRH1840 da çok önerilen bir model. Türk forumlarda en çok DT770 ve 80 omph tavsiyesi aldım. Yabancı forumlarda ise profesyonel olarak en çok Audezeler, DT990, akg K701-712, hd800 en çok önerilenler arasında. Bütçeye en uygun olanı ampli-ampsiz ve açık-kapalı tercihi yaparak netleştirmek gerekiyor.
Eğer kulaklık ile miks yapacaksanız ; sinyal zincirinizde iki kritik unsur var demektir.
1-) Kullandığınız kulaklık amplisi.
2-) Kullandığınız kulaklık.

Kullandığınız kulaklık amplisinin niteliği bence çok ehemmiyetli. Bir kere amplinin transparan olması ( renklendirmemesi ) gerekir. Buna ilaveten son derecede detaylı ve temiz bir sese ve de mümkün olduğunca geniş bir dinamik aralığa sahip olması gerekir. Son olarak da yüksek impedanslı kulaklıkları sürebilecek güce sahip olması gerekir. Ses kartlarının üzerindeki kulaklık amplileri ile bütün bu şartları maalesef yeterince sağlayamazsınız. Dolayısıyla tercihinizi öncelikle kaliteli bir outboard kulaklık amplisi temin etme yönünde yapmalısınız.

İkinci mesele ; kullandığınız kulaklık konusu. Bir kere DT 770 Pro gibi kapalı bir kulaklıkla hiç bir zaman etkin bir miks işlemi yapamazsınız. Zira kapalı kulaklıklardan ; yapıları gereği , tam anlamı ile flat bir duyum ve yeterli stereo imaj alamazsınız. Bilindiği gibi kapalı kulaklıkların stüdyo uygulamalarındaki kullanım şekli daha farklıdır. Nitekim bu yüzdendir ki ; kulaklık üreticileri , kapalı kulaklıkları çoğunlukla referans kulaklık olarak tanımlamazlar. Bundan dolayı sizin almanız gereken kaliteli bir açık (open back) kulaklık olmalıdır.

Kaliteli bir kulaklık amplisi ve kaliteli bir açık kulaklık için ; Türkiye fiyatları ile (bugünkü kurlara göre ) min. 5000-5500.-TL gibi bir bütçenizin olması gerekir. Eğer seçimlerinizi bu bütçe doğrultusunda ve isabetli olarak yaparsanız ; son derecede doyurucu neticeler alabileceğinize eminim.
 
Son düzenleme:
Bütün araştırmalarım ve destekleriniz sayesinde monitörü netleştirdim yamaha hs7 alacağım. Kulaklık hala netleşmedi ancak yakında onu da sipariş ederim. Ancak emin olduğum birşey var ki ampsiz bir model tercih edeceğim. Subwoofer almayı düşünmüyorum şu an için. Sadece monitörü, Thomann'dan standla beraber getirtmek daha pahalı olacağı için Türkiye'den alacağım. Geriye sadece 5m2 bir odanın akustik düzenlemesi kalıyor
 
Toplam çalışma alanınız 5m2 ise hs7 biraz büyük kaçabilir, belki hs5 biraz daha iyi olur. Eğer kaydı orada alıp monitörlerle daha geniş başka biryerde düzenleme yapacaksanız problem yok.
 
Bütün araştırmalarım ve destekleriniz sayesinde monitörü netleştirdim yamaha hs7 alacağım. Kulaklık hala netleşmedi ancak yakında onu da sipariş ederim. Ancak emin olduğum birşey var ki ampsiz bir model tercih edeceğim. Subwoofer almayı düşünmüyorum şu an için. Sadece monitörü, Thomann'dan standla beraber getirtmek daha pahalı olacağı için Türkiye'den alacağım. Geriye sadece 5m2 bir odanın akustik düzenlemesi kalıyor
Ben sizin yerinizde olsam 5 m2 odada monitörle miks yapmağa hiç uğraşmazdım.
 
Neden? Kulaklığın yetersiz olacağını düşündüm. 7nin sadece odanın büyüklüğü yüzünden mi 5i tercih etmem gerektiğini söylüyorsunuz?
5 m2 oda büyüklüğü ; bu tür dinlemeler için , ne kadar iyi akustik düzenleme yapılsa dahi yine sıkıntılı olacaktır. Hele hele HS7 için kesinlikle sıkıntılı olacaktır. Ben 5 inç'lik monitörlerin dahi sorun yaratabileceğini düşünüyorum. Düşünün ki ; ben 12 m2'lik odamda HS80'lerimi kullanamıyorum. ( Odamda akustik düzenleme yok ancak dolu bir oda.)

En iyi ihtimalle ; 5 m2'lik bir odanın 5 inç monitörler için doğru duyuma uygun hale getirilmesi için de , muhtemelen ciddi boyutta bir akustik düzenleme yatırımı gerekecektir. ( Bu yatırım sonucunda istenilen sonuç elde edilebilecek midir ? O da ayrı bir soru işaretini oluşturacaktır. )

Dolayısıyla sizin için diğer bir alternatif ; odanın akustiğini elimine edebilmek için , üst düzey bir kulaklık amplisi ve open back bir kulaklık olacaktır. Örneğin tercihen SPL Phonitor2 ( eğer yeterli bütçe oluşturulamıyorsa Phonitor Mini) ve Sennheiser HD600 gibi bir openback kulaklık sizin için belki de daha isabetli bir çözüm olacaktır. Bu arada SPL Phonitor serisinde kullanılan ve kulaklıktan monitor duyumunu sağlamaya yönelik "Crossfeed" opsiyonunu incelemenizi tavsiye ederim.
https://spl.info/fileadmin/user_upload/produkte-w/Phonitor 2/Phonitor_2_BA_EN.pdf
 
Son düzenleme:
Üst