Ton Ile Alakalı

#1
Arkadaşlar ben biraz yeniyim mesela bir sorum olucak
Tonu Em olan bir parçanın içerisinde B akoru bulunabilir mi
Bulunuyor ise Em tonunun içerdiği tek arıza F# ama B akorunda D# bulunuyor Bu bir istisna mı
Örnek - Kaan Tangöze Bekle Dedi gitti
İnternetten bulduğum akorlarda Em tonda gösteriyor ve parça içerisinde B akoru bulunuyor beni bu konuda aydınlatır mısınız şimdiden teşekkürler
 
#2
7. derece sesi armonik minörde tizleştirilir. Leading tonu kuvvetlendirmek için yapılan bu hadise, kök sese daha kuvvetli bir çözülüm yaptırır. Yani o sesten sonrasında artık kulak kök sese dönüş ister.

Aynı zamanda minör dizinin 5. derece sesinin aldığı triad akoruna baktığımız zaman 5-7-9(2). dereceleri göreceğiz, 7. derece olan D sesi, D# olduğu vakit akor da minörden majore dönecektir, çünkü ton karakterini kök sesle(B) yapılan üçlü aralığın nasıl olduğu belirler. Burada da, normalde Bm olan B'ye dönmüş oluyor. Pek çok parçada karşımıza çıkıyor bu. 5. derece akorunun minör yerine major basılması yani. Bunun benzerinin 7'li akorlarda iyice kafa karıştırmaması için şimdiden iyice halletmek lazım bu konuları :)

Daha fazla detaya girip bulandırmayayım, istisna gibi bir durum yok. Tüm parça doğal minör şeklinde ilerlerken (basılan sesler sebebiyle) yalnızca tek bir yerde de bu leading tone kuvvetlendirilebilir, her zaman da yapılabilir. Ton içinde, ton dışında kalan sesler her daim basılabilir ayrıca.
 
#5
Çok güzel anlatmış forbidden_city. Ayrıca politonalite bağlamında, iki akor üst üste yazıldığı zaman (Em üzerine B akoru)
G üzerine: Gmaj7#5; veya Em akoru üzerine: Em maj7#9 şeklinde iki güzel akor oluşturulabilir ki zaten Em dizisi içindeki I-IV-V
kadansı doğal olarak mevcuttur. (Em-Am-B-Em)

Em tonunun içerdiği tek arıza F# ama B akorunda D# bulunuyor Bu bir istisna mı
Em tonunda, D# sesi Armonik minör dizisini oluşturmaktadır. Biraz karışık olduysa kusura bakmayın.
 
Üst