Gamın Alabileceği Akorlar Hakkında

'Müzik Teorisi' forumunda yturan666 tarafından 9 Ekim 2017 tarihinde açılan konu

  1. Arkadaşlar merhaba. Bir gamın alabileceği standart akorları formülünden çıkartabiliyorum. Ancak şöyle bir sorum var. 9lu akorlar gibi eksantrik akorları nasıl kullanacağız? örneğin am gamında am akorunu basmak yerine am9 akoru bassak teorik olarak yanlış mı olur? bu sorun diğer değişik akorlar için de geçerli mi? mesela adisyon akorlar için falan?
     
  2. Hayır yanlış olmaz, genellikle gamın alabileceği akorlar anlatılırken triad (üç sesli) akorlar üzerinden gidildiği için onlar üzerinden konuşulur. Eğer dokuzlu akorlar gibi dört sesli akorlar kurmak isterseniz ona göre kurmak istediğiniz akor şekillenir.

    Yani Am çalmak istiyorsanız Am, Am9 çalmak istiyorsanız A-C-E-G-B, Amadd9 çalmak istiyorsanız A-C-E-B notaları ile istediğiniz akoru şekillendirebilirsiniz.

    Sorunuzun içinde önemini fark etmediğinizi düşündüğüm bir soru daha var: "9lu akorlar gibi eksantrik akorları nasıl kullanacağız?" Bu soruyu cevaplamak cidden teorik bilgi ve tecrübe gerektirir diye düşünüyorum. Naçizane bu sorunuzu bir örnekle cevaplayıp gerisini size bırakacağım, uzun ve derin konular olmasına karşın araştırırsanız çok rahat bulabileceğinizi düşünüyorum.

    Örneğin tonumuz Am olsun ve E9+ akorunu kullanmak isteyelim. E9+ akorunun içindeki sesler: E-G#-B-D-G notaları. Şimdi bu notaları tek tek ele alalım:
    E: La minörün dominant notası. IV. ve VI. basamağa çözülmek ister, bununla beraber tonik notaya çözülürse mükemmel kadansı sağlar.
    G#: La minör içerisinde olmamasına rağmen sıkça kullanılan bir notadır, VII. basamağın yarım ton tizleştirilmesinin amacı yedenin tonik notaya çözülme isteğini arttırmaktır. Bu noktada G# notasının çözülmesinin en mantıklı olacağı nota doğal olarak la notası.
    B: Am'nin süpertonik notası. I. derece veya III. dereceye çözülmek isteyecek.
    D: Am'nin subdominant notası. Genellikle dominanta veya tonik notaya çözülür.
    G: La minör tonunun yedeni. Tonik notaya çözülmek ister.

    Şimdi bu bilgileri göz önünde bulundurduğumuzda, E9+ akorunun çözüleceği akorlar -bas notamız mi olduğu için- ya D köklü bir akor, ya F köklü bir akor, ya da A köklü bir akor olacak. Buradan sonrası kompozisyonun nasıl devam etmesini istediğine göre şekilleniyor. Eğer ki sen "artık yavaştan bitireyim" dersen E9+ ardına istediğin(istediğinden kastım E9+ akorundaki notaların çözülmek isteyeceği notaları göz önünde bulundurarak) bir D köklü akoru koyup, ardına Am akoru ile bitirebilirsin. Veya direk bitirişe yönelmek isteyip Am akorunu koyabilirsin ardına. Veya "Yok arkadaş daha devam etmek istiyorum" diyip F kök sesli bir akora gidebilirsin -ki F submedyan olduğu için son derece çözülme isteği olan bir karakteri vardır- ve ona göre çalmaya devam edebilirsin.

    Eğer bu yazıdan bir şey anlamadıysan, sana tavsiyem "gamlarda dereceler ve aralarındaki ilişkiler" konusuna çalışman. Ondan sonra tekrar bu yazıyı okursan eminim daha fazla şey ifade edecektir senin için.

    Not: Bu yazıda eğer ki hatam varsa, lütfen daha bilgili kişiler beni de düzeltsin. Yanlış bir bilgi vermek istemem, hem ben de öğrenmiş olurum.
     
    mtsv bunu beğendi.
  3. "Harmonizing" ne demek anlamak gerekiyor, bunun yardımı ile 7, 9, 11, 13 akorlar ile formülün nasıl değiştiğini bulabilrsin...Google search ile çıkan ilk link harmonizing the major scale (in extended chords; 9th, 11th, 13th) ...

    Sorunun doğrudan cevabı ise...
    Imaj9-ii9-iii7b9-IVmaj9-V9-vi9-vii7b9b5

    Sevgiler ve saygılar...
     
    J-P bunu beğendi.
  4. Teşekür ederim
     
Yükleniyor...

Bu Sayfayı Paylaş