Gitar Cilası Hakkında

20180218_205004.jpg

20180213_154017.jpg


Resimde gördüğünüz gibi gitarın bir kısmında cila matlaşması bir kısımda aşınma ( kolonyağıyla temizleme sonucu oldu ) bir kısmı ilk günki parlaklığını koruyor . Merak ettiğim kısım gitarı tekrar parlaklığına kavuşturabilir miyim ? Piyasada dunlop platinium 65 polisher clenar yada sadece polish cilalar var bunlardan alıp kullansam etki eder mi ? Çok takıntılı bir insan olduğumdan tahammül edemiyorum ve el becerimde bayağı var gitarın sap ayarı entonasyon tel yükseliği vs. yapayim derken bayada bir bilgi edindim . Niye yapmak varken öylece dursun diyorum . Gitarın boyasıda köpüklü bir boya doku olarakta yükselip alçalıyor boyası . Tavsiyenizi bekliyorum . Açıkcası yapmakta kararlıyım hatta kalkan cilalı kısma yarı mat vernik mi doldursam diye düşündüm .
 
Gördüğüm kadarı ile ince katman poly cila bu ve hakkın da rahmetine kavuşmuş, geçmiş olsun. O kabarmaların da bir hikayesi olması gerek bu arada. Böyle kabarmış bir Cort X cilası görmedim hiç. Polynin de böyle kabarmaması gerek. Cilanın sökülmesi ve isteğine göre yeni bir cila atılması lazım.

Eski açtığın konuya da baktım. Bence bunun üzerine önceden bir madde dökülmüş. Belki kullandığın kolonyanın etkisi, belki de önceden dökülen maddenin üzerine kolonya tuz biber oldu. Aseton, kolonya gibi maddelerin nitro cilayı berbat ettiğini görmüştüm önceden. Ön yüzeyi seninkine benzer durumda bir gitar gelmişti. Dediğin tür polish cilalar falan fayda etmedi. Boyayı söküp sıfırdan boyamak zorunda kaldım. . Senin gitarın da gördüğüm kadarı ile kendi cilası bozulduğu için istediğin etkiyi yapmaz.
 
Boya köpürmesi dediğiniz şey bilinen pütürlü boya. Orjinal fabrika çıkışı da olabilir sonradan boyanmış da olabilir. Yani sonradan oluşan bir şey değil. Bu durumda aşınan yer ile diğer yerlerin seviye farkını yoketmek için zımpara yapıp sonra yeniden boya ve/veya vernik atılabilir. Boya pütürlü olduğu için zımpara ya pütürleri de sıfırlayacaksınız ya da o kısmın pütürüsüz olmasını göze alacaksınız. İkinci yöntem olarak sadece zarar gören alanı bölgesel olarak zımparalar düzeltirsiniz. Sonra bir ustaya götürür oraya pütürlü boya tabancası ile yama şeklinde boyatırsınız. Sonra tüm gövdeyi hafif zımpara yapıp tekrar vernik atarsınız. Boyanın pütürlü olması hataları gizlemek için avantaj. Ama öte yandan bölgesel işlem yapabilmek ya da zımpara yapabilmek için dezavantaj.
 
Boya köpürmesi dediğiniz şey bilinen pütürlü boya. Orjinal fabrika çıkışı da olabilir sonradan boyanmış da olabilir. Yani sonradan oluşan bir şey değil. Bu durumda aşınan yer ile diğer yerlerin seviye farkını yoketmek için zımpara yapıp sonra yeniden boya ve/veya vernik atılabilir. Boya pütürlü olduğu için zımpara ya pütürleri de sıfırlayacaksınız ya da o kısmın pütürüsüz olmasını göze alacaksınız. İkinci yöntem olarak sadece zarar gören alanı bölgesel olarak zımparalar düzeltirsiniz. Sonra bir ustaya götürür oraya pütürlü boya tabancası ile yama şeklinde boyatırsınız. Sonra tüm gövdeyi hafif zımpara yapıp tekrar vernik atarsınız. Boyanın pütürlü olması hataları gizlemek için avantaj. Ama öte yandan bölgesel işlem yapabilmek ya da zımpara yapabilmek için dezavantaj.

Selamlar. İyi ki yazmışsınız, ben de meramı eksik belirtmişim. Bu tip boyaları biliyorum, ama bu modellerde kullanıldığını hiç görmedim. Hoş, öyle ise de sökmesi falan aşırı dertli olmaz. Benim takıldığım ayrıntı daha çok cilanın geldiği durum. Gözle görmeden konuşmak zor ama çok mat göründü bana. Gitarın da mazisi değil, ikinci el alınmış. Bu yüzden üzerine bir madde dökülmüş veya deney yapılmış olabilir diye düşünüyorum.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Yorumlarınız için teşekkür ederim . Evet o pütürlü boya fabrika çıkışı , x5 bss görsellerine baktığımda aynı boyadan var . Büyük ihtimal önceden aldığım arkadaşın elinin terlemesi yüzünden matlaşma olmuş gibi özellikle elin yan tarafına temas eden kısımlar terden matlaşmış gibi duruyor ama manyetikler arası temas edemeyeceğin yerler tamamen mat sanki fabrikada artık nasıl aşamalardan geçtiyse gitarın son hali tamamlandıktan herşey birleştirildikten sonra ekstra bir cila atılmış gibi , cilayı yapan kişi kimse artık elinde bez , spray ne varsa hızlı hızlı gitarın etrafında cilayı gezdirip geçmiş gibi tam anlamadım diğer kısımlar parlaksa o kısım niye mat özellikle , o kısımda çok matta olsa cila var ama . Piyasada satılan polisher lar etki etmiyor demişsiniz bunu öğrendiğim çok iyi oldu ama o ürünler boyanın korunması için ekstra katman yaratmıyor mu ? Yani oluşan katman alttaki cilayı görünüş olarak etkisizleştirmesi gerekmiyor mu , yada oluşan katman o kadar saydam ki sadece oluşan koruyucu tabakayla kalıyorsunuz alttaki cilanın eksiklikleri olduğu gibi ortada kalıyor . Yinede o polisher ların ne işe yaradığını tam çözemedim. Elimde numaralı zımparalar var ama bu tarz bir boyada pasta kullanmak daha mantıklı olabilir ama cilayı sökme işine hiç bulaşmak istemiyorum o baya zorlar beni çünkü :D Fabrikasyon cilaları bulmak inanılmaz zor . Piyasadaki dunlop 65 gibi cilalar işe yaramaz mı diyorsunuz ? Şunu belirtmeyi unutmuşum nemli bezle sildikten sonra gitarın üstü tamamen kuruyana kadar mat kısımlarla birlikte tamamen pırıl pırıl oluyor sonra eski haline dönüyor . Kalıcı nemli etkisi sağlayacak bir ürün varsada baya işe yarayabilir .
 
Gördüğüm kadarı ile, bu durumda piyasadaki herhangi bir cila, pasta vs. görünüşü kurtarmaz veya olması gereken haline yaklaştırmaz. Bu tip ürünler alttaki katmanı örtmez, etkisizleştirmez. Bunun üzerine yeni bir cila geçmek dahi attaki tabakanın görüntüsünü nispeten düzeltir. Şöyle anlatayım, dediğiniz polish vb. ürünler mevcut cilayı korumak veya ufak tefek denilebilecek solmalar, çatlamalarda etkilidir. Büyülü malzemeler değiller. Su ile silmenin nem tabakasından dolayı geçici bir parlaklık oluşturması normal. Ama nem uçunca geriye aynı şey kalır.

Edit: Eliniz alışık değilse bu tip işlere girmeyin. Düzelteyim derken iyice batırabilirsiniz. @sinan123 'ün dediği yöntem daha göze alınır bir yol.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Gördüğüm kadarı ile, bu durumda piyasadaki herhangi bir cila, pasta vs. görünüşü kurtarmaz veya olması gereken haline yaklaştırmaz. Bu tip ürünler alttaki katmanı örtmez, etkisizleştirmez. Bunun üzerine yeni bir cila geçmek dahi attaki tabakanın görüntüsünü nispeten düzeltir. Şöyle anlatayım, dediğiniz polish vb. ürünler mevcut cilayı korumak veya ufak tefek denilebilecek solmalar, çatlamalarda etkilidir. Büyülü malzemeler değiller. Su ile silmenin nem tabakasından dolayı geçici bir parlaklık oluşturması normal. Ama nem uçunca geriye aynı şey kalır.

Edit: Eliniz alışık değilse bu tip işlere girmeyin. Düzelteyim derken iyice batırabilirsiniz. @sinan123 'ün dediği yöntem daha göze alınır bir yol.
Anladım elim alışkın değil zaten o yöntem benim için ınanılmaz bir uğraş ve masraf olucak . Birşey daha sormak istiyorum 3 tane luthiere gittim birisi cila işi yapmıyoruz biri bu el cilası yapacak bişey yok diğeride o cila değil vernik diye ısrar etti , vernikle cila aynı şey mi yada bilmiyorum o kısmı tam anlayamamıştım ? Herneyse ne kadara yaparsın dedim boyasıyla berber bi fiyat demişti o anın şokuyla tam hatırlayamıyorum peki sesini çok etkilemeyecek ince bir kat vernik atsan ne kadar olur dedim 200 tl dedi e peki bu vernik denen şey internette şişesi 10 20 lira taş çatlasın 50 liraya satılan şeyler değil mi ? Niye o kadar fiyat çekti anlamamıştım . Peki verniği kendim alıp uygulaşını videolardan vs. iyice öğrensem kendim yapsam işe yarar mı ? En kötü cila parlaklığını boşverip mat yada yarı mat vernikle oluşan cila çukurunu kapatsam nasıl olur ? Ama öncesinde piyasadaki polisher lardan bi tanesini denemek istiyorum belki şans olur en azından gitarın cilası allak bullak olmuş halinden daha stabil bir hale gelebilir .
 
Anladım elim alışkın değil zaten o yöntem benim için ınanılmaz bir uğraş ve masraf olucak . Birşey daha sormak istiyorum 3 tane luthiere gittim birisi cila işi yapmıyoruz biri bu el cilası yapacak bişey yok diğeride o cila değil vernik diye ısrar etti , vernikle cila aynı şey mi yada bilmiyorum o kısmı tam anlayamamıştım ? Herneyse ne kadara yaparsın dedim boyasıyla berber bi fiyat demişti o anın şokuyla tam hatırlayamıyorum peki sesini çok etkilemeyecek ince bir kat vernik atsan ne kadar olur dedim 200 tl dedi e peki bu vernik denen şey internette şişesi 10 20 lira taş çatlasın 50 liraya satılan şeyler değil mi ? Niye o kadar fiyat çekti anlamamıştım . Peki verniği kendim alıp uygulaşını videolardan vs. iyice öğrensem kendim yapsam işe yarar mı ? En kötü cila parlaklığını boşverip mat yada yarı mat vernikle oluşan cila çukurunu kapatsam nasıl olur ? Ama öncesinde piyasadaki polisher lardan bi tanesini denemek istiyorum belki şans olur en azından gitarın cilası allak bullak olmuş halinden daha stabil bir hale gelebilir .

O paraya ben o gövdeyi hem boyar hem de cilalarım hem de gerekirse boyamadan önce ağaca bakım yaparım yahu. Üzerine 50 TL koy, set neck gitarı tümden boyarım. İsteyene de relic boya yaparım :D Video ile olacak iş değil pek. El alışkanlığı gerek, kaç katman gitmek gerektiğini bilmek, yerine göre katmanlar arasında gerekli ölçüde zımpara vb. işlemler yapmak, hatta öncesinde gerekirse ağaçtaki boşlukları, sıyrıkları vb. doldurmak gerekir. Fazlalık bir gitar değilse kumar gibi olur. Başka gitarın varsa el alışkanlıklarını oturtmak için girişebilirsin tabii.

EDIT: Hak yemeyeyim, istenen ücret çok da fazla değil. Sırf zımpara işi için sağlam sabır gerektirir. Girişirsen anlarsın. Kullanılan pek çok malzeme de öyle 5-10 liralık malzemeler değil. Öyle olsa adamlar emlak alır bu işleri de bırakır.
 
Vernik ve cilayı birbirine karıştırmayın. Vernik son kat boyadan sonra yüzeyi dış etkilerden korumak ve aynı zamanda parlaklık vermek için uygulanan bir katmandır. Şeffaf boya gibi düşünebilirsiniz. Cila ise bir tür aşındırıcıdır. Boya ya da Vernik yüzeyini mikro düzeyde aşındırarak gözle görülemeyen pürüzleri yok ederek yüzeyden daha çok ışık yansımasını sağlamak İçin kullanılır. Daha çok ışık ya da çok parlaklık demek. Herhangi bir yüzeyde çizik gidermek için kalın zımparadan başlanarak git gide daha ince zımparalaya geçtiğinizi düşünün. En ince aşındırıcı ciladır. Onun alamayacağı çizik ya da solmaları pasta ile alırsınız. O da alamıyorsa sıfır zımpara diye adlandırılan en düşük zımpara ile alırsınız. Siz gitarın parlamasını istyorsunuz ama bence pütürlü boya parlamaması için yapılan bir uygulama. Pürüzlü bir yüzeyin parlamasını beklemeyin. Elin kolun değdiği yerler parlak ya işte onlar sürtünme kaynaklı doğal parlamalar 😄 yani pürüzlü yüzeyi siz pürüzsüz hale getirmişsiniz. Yerinizde olsam tüm yüzeyi matlaştırmak için sıfır zımpara yapardım. Soyulan yerin siyah parlaması da kaybolabilir. Bulaşık süngerlerinin yeşil kısmı da aynı etkiyi yaratır. Beğenmezseniz üzerine cila ile polisaj yapar parlatırsınız. Biraz daha uğraşırım biraz da risk alırım derseniz soyulan kısmı biraz zımparalar sonra boşlukları resim fırçası gibi inçe bir fırça ile doldurup tekrar zımpara ve/veya cila yapabilirsiniz. Soyulan kısım ile diğer yerlerin ton farkını kaybedin yeter. Ya hepsi mat olsun ya da parlak. Selamlar bilgimde hatam varsa affola.
 
O paraya ben o gövdeyi hem boyar hem de cilalarım hem de gerekirse boyamadan önce ağaca bakım yaparım yahu. Üzerine 50 TL koy, set neck gitarı tümden boyarım. İsteyene de relic boya yaparım :D Video ile olacak iş değil pek. El alışkanlığı gerek, kaç katman gitmek gerektiğini bilmek, yerine göre katmanlar arasında gerekli ölçüde zımpara vb. işlemler yapmak, hatta öncesinde gerekirse ağaçtaki boşlukları, sıyrıkları vb. doldurmak gerekir. Fazlalık bir gitar değilse kumar gibi olur. Başka gitarın varsa el alışkanlıklarını oturtmak için girişebilirsin tabii.

EDIT: Hak yemeyeyim, istenen ücret çok da fazla değil. Sırf zımpara işi için sağlam sabır gerektirir. Girişirsen anlarsın. Kullanılan pek çok malzeme de öyle 5-10 liralık malzemeler değil. Öyle olsa adamlar emlak alır bu işleri de bırakır.
Hocam yanlış hatırlamıyorsam en son sadece vernik üstüne ince bir vernik atılacak şeklinde anlaşmıştık belkide adam gitarın sesinin bozulmaması için zımpara yapacağının detayına girmedi sadece vernik atarım olarak geçiştirdi bilmiyorum . Zaten adamı zorlamadım sonuçta herkesin kendi iş anlayışı küçük biyerde oturduğum için alternatif olmaması dolayısıyla mecburen giriştim denebilir bu ciladır verniktir muhabbetlerine . Zımpara işi evet inanılmaz zor tahtadan pena yapmaya çalışırken küçücük şey için dünyanın çilesini çekmiştim zımparalarken elimdede makinası falanda yoktu tabi :D
 
Zımpara olayı mutlaka vardır işin içinde. Zımparasız kolay kolay cila, vernik tutmaz yüzey. İstanbul'da oturuyor olsan duruma kendi gözlerimle bakar, olabileceği daha net söylerdim. Foto üzerinden kesin bir ahkam kesip yanlış yönlendirmek istemiyorum.
 
Vernik ve cilayı birbirine karıştırmayın. Vernik son kat boyadan sonra yüzeyi dış etkilerden korumak ve aynı zamanda parlaklık vermek için uygulanan bir katmandır. Şeffaf boya gibi düşünebilirsiniz. Cila ise bir tür aşındırıcıdır. Boya ya da Vernik yüzeyini mikro düzeyde aşındırarak gözle görülemeyen pürüzleri yok ederek yüzeyden daha çok ışık yansımasını sağlamak İçin kullanılır. Daha çok ışık ya da çok parlaklık demek. Herhangi bir yüzeyde çizik gidermek için kalın zımparadan başlanarak git gide daha ince zımparalaya geçtiğinizi düşünün. En ince aşındırıcı ciladır. Onun alamayacağı çizik ya da solmaları pasta ile alırsınız. O da alamıyorsa sıfır zımpara diye adlandırılan en düşük zımpara ile alırsınız. Siz gitarın parlamasını istyorsunuz ama bence pütürlü boya parlamaması için yapılan bir uygulama. Pürüzlü bir yüzeyin parlamasını beklemeyin. Elin kolun değdiği yerler parlak ya işte onlar sürtünme kaynaklı doğal parlamalar 😄 yani pürüzlü yüzeyi siz pürüzsüz hale getirmişsiniz. Yerinizde olsam tüm yüzeyi matlaştırmak için sıfır zımpara yapardım. Soyulan yerin siyah parlaması da kaybolabilir. Bulaşık süngerlerinin yeşil kısmı da aynı etkiyi yaratır. Beğenmezseniz üzerine cila ile polisaj yapar parlatırsınız. Biraz daha uğraşırım biraz da risk alırım derseniz soyulan kısmı biraz zımparalar sonra boşlukları resim fırçası gibi inçe bir fırça ile doldurup tekrar zımpara ve/veya cila yapabilirsiniz. Soyulan kısım ile diğer yerlerin ton farkını kaybedin yeter. Ya hepsi mat olsun ya da parlak. Selamlar bilgimde hatam varsa affola.
Hocam dediğiniz yöntem baya kafama yattı hatta hemen denedim çekmeceden aldığım mutfak süngeriyle verniği kalkmış boyalı kısımda denedim ama boyalı kısımda çizikler oldu etrafındaki bozuk cila daha çok matlaştı . Tabiki daha devam etmedim :D Ama sonradan başka bişey aklıma geldi evde pürüzsüz gibi gözüken zımpara vardı numarası 1200 . Onun ucuyla boyalı kısmın üstünden söyle bir gezdirdim ve hiç fena olmadı etrafındaki verniğin matlığıyla ahenk içinde duruyor :D Bence hiç fena değil
20181104_015511.jpg
 
Zımpara olayı mutlaka vardır işin içinde. Zımparasız kolay kolay cila, vernik tutmaz yüzey. İstanbul'da oturuyor olsan duruma kendi gözlerimle bakar, olabileceği daha net söylerdim. Foto üzerinden kesin bir ahkam kesip yanlış yönlendirmek istemiyorum.
Anladım hocam sağolun yinede önemli bilgiler verdiniz bana bu bile çok önemli benim için :) Zımpara tutmamasının nedeni yüzeyde tutunabileceği gözeneklerin olmaması mı ? Mesela zımparayla gitar cilasının üstünde tutunabileceği alan yaratıp vernik atsam nasıl olur ? Bir tek gitarın sesinin bozulmasından korkuyorum kaş yaparken göz çıkarmayayim . Gitarı tekrardan vernikle kaplamak nasıl sonuç verebilir ?
 
Anladım hocam sağolun yinede önemli bilgiler verdiniz bana bu bile çok önemli benim için :) Zımpara tutmamasının nedeni yüzeyde tutunabileceği gözeneklerin olmaması mı ? Mesela zımparayla gitar cilasının üstünde tutunabileceği alan yaratıp vernik atsam nasıl olur ? Bir tek gitarın sesinin bozulmasından korkuyorum kaş yaparken göz çıkarmayayim . Gitarı tekrardan vernikle kaplamak nasıl sonuç verebilir ?

Zımparasız tutmaz dedim, zımpara tutmaz demedim. Yüzeyde gözenek olacak ki üstüne yapacağın işlem tutsun. Kağıt üzerinde yapacağın işin tutma ihtimali var. Ama @sinan123 ın da dediği gibi vernik işin son aşaması, güzel bir görüntü için cila katmanındaki iş de sağlam olmalı.

Bu gitarda ses bozulması falan olmaz korkma. Cilanın tonu etkilemesi diye bir şey yok. Nitro gitarda gürül gürül, hacimli, ama poly cilada cılız, çamur ton çıkar falan, şehir ve al sat sitelerindeki satış efsaneleri onlar. Poly ancak sustain ve rezonansa biraz olumsuz etki eder. Onu da ancak kulağı çok güçlü, tecrübeli bir müzisyen ayırabilir. Yoksa gitarın stok olarak tonu iyiyse iyidir, kötüyse kötüdür. Cila derman olmaz kötü gitara.
 
Zımparasız tutmaz dedim, zımpara tutmaz demedim. Yüzeyde gözenek olacak ki üstüne yapacağın işlem tutsun. Kağıt üzerinde yapacağın işin tutma ihtimali var. Ama @sinan123 ın da dediği gibi vernik işin son aşaması, güzel bir görüntü için cila katmanındaki iş de sağlam olmalı.

Bu gitarda ses bozulması falan olmaz korkma. Cilanın tonu etkilemesi diye bir şey yok. Nitro gitarda gürül gürül, hacimli, ama poly cilada cılız, çamur ton çıkar falan, şehir ve al sat sitelerindeki satış efsaneleri onlar. Poly ancak sustain ve rezonansa biraz olumsuz etki eder. Onu da ancak kulağı çok güçlü, tecrübeli bir müzisyen ayırabilir. Yoksa gitarın stok olarak tonu iyiyse iyidir, kötüyse kötüdür. Cila derman olmaz kötü gitara.
Çok teşekkür ederim hocam sanırım elim kolum bağlı gibi duruyor yinede birçok şey öğrenmiş oldum ilerde elime gerekli alet edavatlar geçtikçe ne yapmam gerektiğini biliyorum . Belki düz boya yerine güzel bir resim yada motifler çizerim gitara sonra vernik sürerim :D Peki çok düşük ihtimal ama boyaya zarar vermeden cilayı çıkarmak mümkün mü herhangi bir kimyasalla ? Öyle bişey yoksada artık pes ettim :)
 
O cila sökücüler yurt dışında var, biliyorum. Tavsiye etmem. Birkaç ay önce dışarıdan geleni de, burada üretileni de denediğimde, nitroyu eh, biraz zorlansa da çoğunu aldılar ama poly cila karşısında tamamen etkisiz kaldılar. Kötü yönleri de var. Cila üzerinde fazla kalınca sökmesi zorlaşıyor, zamanını iyi belirlemek gerek. Çok yakıcı maddeler, tene en ufak bir temasta çok can acıtıyorlar. Temas durumunda hemen temas ettiği yeri su ile yıkamalı. Bir de solumamak gerek, ciğere hatta gözlere de zararlı ve kokuları da hoş değil. Asidik değiller güya ama asidin verebileceği tüm zararları da az çok veriyorlar.
 
O cila sökücüler yurt dışında var, biliyorum. Tavsiye etmem. Birkaç ay önce dışarıdan geleni de, burada üretileni de denediğimde, nitroyu eh, biraz zorlansa da çoğunu aldılar ama poly cila karşısında tamamen etkisiz kaldılar. Kötü yönleri de var. Cila üzerinde fazla kalınca sökmesi zorlaşıyor, zamanını iyi belirlemek gerek. Çok yakıcı maddeler, tene en ufak bir temasta çok can acıtıyorlar. Temas durumunda hemen temas ettiği yeri su ile yıkamalı. Bir de solumamak gerek, ciğere hatta gözlere de zararlı ve kokuları da hoş değil. Asidik değiller güya ama asidin verebileceği tüm zararları da az çok veriyorlar.
Dediğiniz şey bana direk tuz ruhunu anımsattı :D İnternetten baktım Türkiye deki sitelerde bulamadım yurt dışından almamında imkanı yok ki yazmışsınız işe yaramıyor diye açıkçası cilayla boyayı sökmek sanki boşa zaman kaybı ve masraf olur gibi geliyor bu gitar için . Sanırım ilerleyen zamanlarda elimden çıkarıp daha temiz bir ikinci el gitar almam gerekicek . Yardımlarınız içinde tekrardan teşekkür ederim internettede bu konuya benzer bir konu bulamamıştım başkasının başına gelirse güzel bir kaynak olabilir :D
 
Geri
Üst