Benim kayıtlarım neden hep b*k gibi oluyor? :(

Hmm yani 100 dolarlık cihaza hem amfi simülasyonu, hem di box hem, efekt pluginleri falan fıstık derken binlerce dolarlık yük taşıtmaya çalışmak benim yapmaya çalıştığım görünene göre. Beklentiler yüksek, bilgi/tecrübe de eksik.

Bana yine axe fx aldıracak galiba bu iş en sonunda hissediyorum. Sahibindende ultra var bir tane gözüme de kestirdim onu aslında. ;)
 
Ses kartı ve ekipman ile ilgili sıkıntınız yok, olay kayıt teknikleri ile ilgili.

  • İyi ayarlanmış bir Reverb Çok önemli. Hatta en önelisi . Kaydınız çok kuru duyuluyor. Kullanımda 2 farklı plugin ile "Late reflection" "Early reflection" özelliği sağlayabilirsiniz. Normal reverbler genelde sadece late reflection yaparlar.
  • Dubling, Yapabiliyorsanız gitarı tekrar çalın ve ayrı bir kanala kaydedin. Ya da aynı kanalı duplicate ederek ve kopyalanan kanalı biraz kaydırarak elde edebildiğiniz gibi, dubling efekti sağlağan pluginlerle de yapabilirsiniz.
  • Delay, (PG çok fazla tercih etmese de, albüm kayıtlarında fazlaca kullanılır)
  • Maximizer, dinamiklerin belli bir noktanın altına düşmemesini sağlar.
  • Son olarak tabi ki Chorus
  • İlave olarak da, eğer hazır bir altyapı üzerine gitar kaydı yapıyorsanız; gitarınız ile bunların hepsi aynı stüdyoda çalınıyormuş hissiyatı vermek için DAW üzerinden bif FX kanalı açıp, kanala Room efekti atayın ve sonra herşeyi bu odanın içine "send" ile dahil edin. Diğer türlü altyapı ayrı biryerde, gitar ayrı bir yerde çalınıyor gibi duyulur.

 
Son düzenleme:
Yani ayrı bir Reverb'ü Master Track üzerine de atamam lazım doğru mu anladım? Gitar trackinin amplitube içerisindeki zincirde reverb açıktı zaten ama mixe yeterince etkisi olmuyor anladığım kadarıyla. Öğrendiklerimle sil baştan bir deneme yapacağım hafta sonunda. İşten güçten fırsat bulamıyorum hafta içi.

Early, Late Reflection meselesini de ayrıca araştırmam lazım belli ki.

Reverb zaten başlı başına uzmanlık alanı iş şimdi ciddileşiyor işte. :)
 
Eğer room efektini soruyorsanız; hayır onu mastertrack a açmıyorsunuz. Ayrı bir FX kanalı oluşturuyorsunuz, tek başına çalışacak.
Gitar riglerinde amplitube vb.. reverb bulunur, mixde istediğiniz gibi duyuramazsınız çünkü enstrümanın bir parçasıdır. Kayıt yapıyorsanız Studio reverbleri kullanmalısınız.
 
Ayrı bir FX kanalı oluşturmayı anladım, bu kanalın çıkışını nereye vereceğim onu anlamamıştım. Galiba sadece gitar trackleri üzerine send ediyorum bu FX'ten gelen reverbü değil mi?

Ek: Bir de reverb için önerebileceğiniz plugin var mı? Reaperin içinde baktım ki beleş reverb plugini yok. Koymamışlar.:p vst4free'Nin yolunu tutalım bakalım yine.

Ek2: Şu sağlam bir şeye benziyor kurcalayım bakalım:
Download Free Room simulator plug-in: space360 by cytoSonic

Ek3: Bu FX track olayı cubase'deki gibi çalışmıyor galiba Reaper'da. Ama çözücem. Cubase'i de en son kim bilir ne zaman kullandım hatırlamıyorum.
 
Son düzenleme:
Sonuç bu, iyileşme var gibi önceki kuruluğa göre:

Kaydı yeniden almaya üşeniyorum. Hataları idare edin şimdilik. :)

Ek ek ek: Bu kartın buffer size'ını da 256 sample'a mı düşürsem diyorum? Ben bir fark duymuyorum 512 ile arada kalite olarak ama latency neredeyse yarıya iniyor. 16.485ms input/19.456ms output 512 sample ile iken, 9.683ms in/ 11.655 ms output 256 ile. (sample rate 44.1kHz)
 
Son düzenleme:
Üstad ben de öncelikle reverbi söyleyecektim, o zaten konuyu büyük ölçüde çözmüş.

Bir de tek kanal çaldığınız için hacimle ilgili ufak bir sorun var. Kaydı bir kerede alıyor da olsanız, stereo alıp, daha sonra bunların üzerinde hacim katmak için kullanılan pluginler var. Ben bu şarkıyı bilmiyorum, dolayısıyla orjinali ile ilgili yorum yapamayacağım, ama stereo alınan bir kayıtta stereo chorus, leslie gibi efectler gitar tonuna epey hacim katıyor.

Bir de sound gayet güzel de olsa, paul gilbert'ın son dönem daha sıcak ve etli tonunu almak adına kullanabileceğiniz preamp pluginleri var.

Bu arada bence o bendli ikinci kısıma kadar muhteşem çalmışsınız, ufak tefek hatalar bir daha kaydedilip düzeltilir sonuçta.

Bir de siz son tahlilde linkini paylaştığınız room simulatoru mu uygulamıştınız? Epey iyileşmiş.
 
Son düzenleme:
Üstad ben de öncelikle reverbi söyleyecektim, o zaten konuyu büyük ölçüde çözmüş.

Bir de tek kanal çaldığınız için hacimle ilgili ufak bir sorun var. Kaydı bir kerede alıyor da olsanız, stereo alıp, daha sonra bunların üzerinde hacim katmak için kullanılan pluginler var. Ben bu şarkıyı bilmiyorum, dolayısıyla orjinali ile ilgili yorum yapamayacağım, ama stereo alınan bir kayıtta stereo chorus, leslie gibi efectler gitar tonuna epey hacim katıyor.

Bir de sound gayet güzel de olsa, paul gilbert'ın son dönem daha sıcak ve etli tonunu almak adına kullanabileceğiniz preamp pluginleri var.

Bu arada bence o bendli ikinci kısıma kadar muhteşem çalmışsınız, ufak tefek hatalar bir daha kaydedilip düzeltilir sonuçta.

Bir de siz son tahlilde linkini paylaştığınız room simulatoru mu uygulamıştınız? Epey iyileşmiş.
Evet o room simülatörünü gitar tracklerinin üstüne verdim direk, iyileştirdi baya atmosferi. Hala gitar çalıyorum o plugini açtığımdan beri. :D Uzun zamandır bu kadar zevk aldığımı hatırlamıyorum gitar çalarken. Ve şimdiye kadar ne ekipmanlar geçti elimden. Ehehe.

Ki şu haliyle bile hedeflediğim tondan yine epey uzağım ama en azından ilk halindeki gibi kulağımın ırzına geçmiyor tonlar. Daha öğrenecek çok şey var. Hafta sonu gelse de kendimi komple versem.
 
Son düzenleme:
Bu tür konuların çözümüne bence ( tel , pena vs. gibi çalımla birinci dereceden ilgili konuları bir tarafa koyarsak ) öncelikle donanımsal olarak bakmak lazım. Gerçi donanımsal olarak bakıldığında da ; ideal alternatifler ortaya konulduğunda karşımıza ciddi bütçeler ortaya çıkıyor. Ancak hayatın her boyutunda olduğu gibi ; bu konuda da güzel şeyler güzel paralar gerektiriyor.

Ben bu noktada ( burada kastım gitar kayıt eden arkadaşlardır ) belirli bir kalibrenin üzerindeki çözüm alternatiflerini iki ana başlığa ayırıyorum :

1-) Meseleyi bir Antelope veya UAD ses kartı ile çözmek.

Bu alternatifin özelliği ; her iki kartın konvansiyonel bir ses kartının taşıdığı standart özelliklerin yanı sıra ilaveten , özellikle gitar kaydına yönelik bazı simülasyon , fx vs. gibi bir takım ek imkanlar sunması.
Bu ek imkanları UAD plug-in'ler ile gerçekleştirirken , Antelope kullandığı FPGA teknolojisi ile hayata geçiriyor. Her iki kartın kimi kullanıcılarının ifadesine göre ; FPGA teknolojisi nedeniyle Antelope'un sonuçları daha realistik. Ayrıca bana göre -ki çoğu insan da bunu kabul ediyor- Antelope'un konvertörleri UAD'dan ciddi anlamda daha başarılı. Ancak benim gördüğüm kadarıyla ; Antelope bu tip yeni jenerasyon kartları son 2-3 yıldır üretmeğe başladığından ve bunların karmaşık bir yapıya sahip olmasından dolayı , kartlarda zaman zaman stabilite konusunda bir takım sıkıntılar yaşanabiliyor. Bu yüzden sürekli güncellemeler yapıyorlar ve bu sorunu adım adım çözüyorlar. Bu güncellemelerin nihayetinde ve yakın bir gelecekte Antelope ses kartlarının ; konuştuğumuz çerçevede piyasanın açık ara önde ses kartı olacağına hem bir Antelope kullanıcısı hemde Antelope firmasını son yıllarda yakından takip eden birisi olarak eminim.

2-) Meseleyi Avalon U5 ( veya V5) + RME ADI-2 Pro + Piyasada başarısı kanıtlanmış bir "simulasyon & FX plug-in paketi " kombinasyonu ile çözmek.

Bu alternatif 1. alternatife göre daha pahallı bir çözüm ancak güzel ve etkili bir çözüm. Yalnız burada kritik bir nokta var : Avalon kullanarak mikrofon ile kayıt yaptığınızda , kayıt ortamının akustik düzenlemesinin çok doğru olması lazım. Aksi takdirde sonuç hüsran olabiliyor.

Şimdi siz haklı olarak diyeceksiniz ki ; " Bu paraları kim kaybetmiş ki ben bulayım ? Sen ne diyorsun arkadaş ? "

Evet çok haklısınız. Bu paralar özellikle günümüz şartlarında çok ciddi paralar. Ama bu işlerde gerçek anlamda tatmin edici sonuçlar isteniyorsa ; enstrümanın iyi olması , çalımdaki mükemmeliyet , mix bilgisi ve performansının dışında donanım düzeyinin belirli bir seviyenin üzerinde olması da bu işin olmazsa olmazlarından birisi. Benim bugüne kadar olan tecrübelerim bunu gösteriyor. Yani Focusrite'larla , Steinberg'lerle ve benzeri cihazlar ile bu iş bir yere kadar. Ötesi zor. Eğer daha iyi bir sound beklentisi var ise bu şartların yerine getirilmesi bir zorunluluk.

Ben bu yazdıklarımı ; " Benim kayıtlarım neden hep b*k gibi oluyor ? " sorunuza cevaben ve bu konulara kafa yoran başka arkadaşlara bir ufuk açmak adına kaleme alıyorum. Yoksa derdim ukalalık yapmak değil. Lütfen yanlış anlaşılmasın. Derdim sadece samimi bir şekilde tecrübelerimi paylaşmak.
 
Son düzenleme:
Yukarıdaki yazıda bahsi geçen Antelope benim de şahsen merak ettiğim ve merak etmekle kaldığım bir cihaz. 4 yıldır UAD apollo ile devam. Yıllar boyu her çıkan gitar, bas simülasyonunu kullandım, hardware kullanmayan yazılımlar kesinlikle dinamik açısından konuyla alakasız sonuç veriyor. Ampliden çıkan gitar sesine benzer birşey duyuyorsunuz ama çalım hissininin yanından bile geçmiyorlar ki en iyilerinden birini (S-gear) 6 yıldır (tabi artık ellemiyorum) kullanıyorum ama sonuç hikaye. Milyon tane IR de kullansanız sonuç aynı. En ucuz yol ne mi onu da söyleyeyim, eve bir küçük bir ampli ve önüne mikrofon kesinlikle dinamik olarak tüm yazılımlardan daha iyi sonuç verir ama ton renk işi uğraşmak ister. Miks ayrı bir konu oraya girmeme gerek yok, çıkamayız sonra.

UAD ile ilgili merak eden olursa şunu da ekleyelim, gerçi windowsda hiç kullanmadım ama Macde süper stabil hem hardware hem yazılım olarak. Öyle ki 6 yıl önceki işletim sistemi ile (mountain lion) 2018 son sürüm UAD yazılımı stabil çalışıyor. Kayıtta ve miksde sıfır problem.
 
Son düzenleme:
Şu ücretsiz plug-in'i indir ve kur; Free Spectrum Analyzer Plugin, FFT, Real-Time [VST, AU, AAX] - SPAN | Voxengo

Mode'dan average seç, DAW'da parçanın solo bölüm analiz ettir (Gilbert'ın bolca vardır tahminim, introlar falan tabii alternatif youtube'dan ekipman demo videoların audiosunuda indirebilirsin), davullar falan girmeden "hold"a bas. Bu elindeki referans frekans cevabı olacak.

Bir kanal daha aç ve yine span ekle. Şimdi gene average'dan ama kendi benzer OD/Dist. ayarladığın tonunu analiz et (boş tellere birkaç defa vur) ve hold'a bas. Reverb/delay olmasın bu analizlerde yanıltır çünkü.

2 görsel arasındaki farkı kabin ir ve amfi eq'su ile minimuma indirge çok yardımcı olacaktır (değişiklik yaptıkça kontrol için kendi tonunu tekrar analiz et). Sonrasında gerekirse drive, hangi boost (sustain değil dinamiklere odaklan), reverb vs kulaktan ayarlanacak. Biraz angarya ama 3-4 defa yapınca kulaklar alışmaya başlar ihtiyacın kalmaz sonra bu yönteme.
 
Balanslı kablolar daha yeni geçti elime. Şu yılbaşı gecesi monitörleri henüz deneme şansı buluyorum.

Monitör/VST aracılığı ile ilk gitar deneyimim bu. Acayip hoşuma gitti. Özellikle mix kayıtlarını dinlemek çok eğlenceli. Basslar, Davullar gümbür gümbür.

Şimdi geriye bunların hakkını verecek kayıtlar almak için çalışmak çabalamak kaldı.

Herkese tavsiyeleri için teşekkürler, hepinizden bilmediğim yeni birşeyler öğrendim sayenizde ama özellikle Single_FACTOR hocamın tavsiyesi (room/stüdyo reverb) resmen nokta atışı oldu :)

Herkese bol gitarlı/müzikli yıllar.
 
mix'de problem var Panoroman biraz sıkıntılı, keza sendeki davullar çok ortada. Davul mikslenmiş bir kayıt olsa öncelikle gitara birşey yapmasan da daha çok gitarını öne çıkaracaktır temizleyerek. Şu an aynı frekansları birçok ses kullanıyor gibi düşün. davullarla bas düzgün panoromaya oturunca zaten tertemiz gelen gitarı mixlersen, çok güzel sonuçlar alırsın ama mix çok ayrı bir olar. Eğer sen müzisyensen ve mix gerçek olayın değilse parçalarını demo için kaydet ki yaptığın kayıt bir demo için gayet yeterli. 200 lira verirsin, bir studyoda ortalama üstü sonra mixletirsin. En pratiği :D
 
mix'de problem var Panoroman biraz sıkıntılı, keza sendeki davullar çok ortada. Davul mikslenmiş bir kayıt olsa öncelikle gitara birşey yapmasan da daha çok gitarını öne çıkaracaktır temizleyerek. Şu an aynı frekansları birçok ses kullanıyor gibi düşün. davullarla bas düzgün panoromaya oturunca zaten tertemiz gelen gitarı mixlersen, çok güzel sonuçlar alırsın ama mix çok ayrı bir olar. Eğer sen müzisyensen ve mix gerçek olayın değilse parçalarını demo için kaydet ki yaptığın kayıt bir demo için gayet yeterli. 200 lira verirsin, bir studyoda ortalama üstü sonra mixletirsin. En pratiği :D
Bu yorum da tam isabet.

Mix falan bildiğim yok doğru. Zaten stüdyo reverb denen şeyin normal gitar reverb'ünden farkını bu başlıktan öğrendim seneler sonra. Bir kaç hafta öncesine kadar benim için ikisi de aynı şey idi.

Dolayısı ile davul mixing i falan hak getire. Hiç yok. :D
 
Üst