Bir gozlem

Yillarca yurtdisinda yasamis ve muzik yapmis biri olarak artik canima tak eden bir gozlemimi paylasmak isterim :) Biz muzisyenler ne kadar para harcamayi bilmeyen insanlariz bu forum ile gozlemledim gercekten. Gerekceleriyle karsilastirmali olarak aciklamak isterim:

Oncelikle bizde maddi durumu cok iyi olup Mesa, Alessandro ampli kullanan insanlar tanidim. Bir de hic iyi olmayip Micro Cube ile calip sahnede amfisiz takilanlar. Bunlar asagidaki konumun tamamen disinda, saygimiz sonsuz.

Bizim genel yokluk durumuna inat cok fazla su tip muzisyen tanidim: Vox modelleme'den Marshall'in transistorlusune gecip "iste Marshall" diyen, JOYO pedalini verip yerine yine PCB ama sozde butik marka pedala para cikaran. Ustelik ayni zaman diliminde forumda ya da acik arttirma sitelerinde bunun imite ettigi 20 yil onceki Boss pedal dururken. Daha sonra onu bir miktar kayipla satip daha havali bir butik markanin daha iyi bir kampanyasina kurban giden.

2 olay yasadim. Ben alim-satim isiyle ilgilenmiyorum, pedal/amfi oynarken elimde kalanlari cikariyorum. Ama burada uzunca sure satmaya kiyamadigim sonra foruma koyup aylarca unuttugum (ve kimsenin ilgilenmedigi) bir pedali bir seyahat oncesi reverb'e daha pahali koyup bir gunde satmam. Maddi guc, oradaki muzisyen sayisi elbette etkilidir. Ama forumu gezince kanimca cop olan dunya kadar pedalin alinip satildigini da goruyorum. Bunu tunel'deki bir abimle de paylastigimda o da meselenin sayi ve durumdan ziyade internetin gucu olduguna inandigini belirtti. Hatta "MN3207+iyi boya burada MN3005'e yegdir" gibi bir sey soylemisti :)

Digerinde de bir satis esnasinda bir genc ile diyalogum. Ben genelde iyi yakaladigim kiymetli vintage bir seyi satarken, alan arkadas icin cidden seviniyorum. Bir baska ornegi olmayan ve piyasa degeri hic dusmeyecek bir sey aliyor diye. Ustelik haberi olmasa da muhtemelen unlu birilerinin bir donem calmis oldugu bir ekipman aliyor diye. Genc arkadasim bir pedal aliyor, aldigi pedali da imite eden bir HBE, Wampler bir sey var, hatirlamiyorum. Bana onun gibi olup olmadigini sordu :) Kizamadim, kendimce anlatmaya calistim, alirken dusundugumun yarisi kadar bile memnun degildi.

Bu durum bizim cografyada temiz satislarda ise hic irite etmiyor beni. Kutusunda siradan bir pedali satmak da korkunc kolay. Cunku markayi birazcik ilerleten arkadaslar, eskisini satip bunua alinca tonlarinin ars-i ala'ya ereceginin inanciyla hemen aliveriyorlar ve cok mutlu oluyorlar. Enteresan.

Yorumlarimi rica ederim ukalalik gibi almayin. Dunya kadar ekipman alip satmanin verdigi rahatlikla yazsam da siradan bir muzisyen olmanin verdigi tevazuyu da bulundururum. Ben bu zor ekonomik sartlarda daha da titiz olmamizi beklerdim. Bizden buyuklerin efsane Fender amfiyi cicek saksisi olarak kullandigini gormus biri olarak bu neslin de bu hatayi yapmamasini diliyorum. Ne dersiniz, abartiyor muyum bu is bilmemezlik isini?
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Konuyu dagitmisim ama elestirdigim genel is bilmezlik. Marka takintisi diyemem, cunku bazi markalar/modeller gercekten hakkini veriyor. Ama forumlardan okuduguyla alisveris yapan zihniyetin aslinda daha kolay ulasabilecegi daha iyi urunu iskalamasi uzucu. Ornek vermek riskli cunku tercih meselesi denecektir. Fakat yeni nesil Boss'lar genelde kotu diye Boss'u kotuleyen seyleri okuyup eski bir CE2 dururken HBE/Wampler Chorus alinmasi bana garip gelir mesela. CE2 bundan 10 yil sonra da 150 dolara alici bulacak ve klasik chorus tanimidir. Bypass takintisi da kotu, sahnede birini izlerken tonunu duyunca "hmm pedallari true bypass tabii" mi diyorsun? True bypass diye para harcayip pedal iyilestirmek de tuhaf (Konuyu yine dagittim:)) Sadece kahramani Dunlop wah kullaniyor diye yeni nesil copleri almak ve habire model degistirip medet ummak da garip. Lambali Fender'i saksi yapan elemanin moda diye o donem dijital amfi aldigini ve su anda onun calisir durumda hic bir halta yaramadigini da ekleyim. Korkum boyasi daha havali diye 25 rat klonu degistiren birinin gercek bir RAT'in icine akvaryum kurmasi...
 
Konuyu dagitmisim ama elestirdigim genel is bilmezlik. Marka takintisi diyemem, cunku bazi markalar/modeller gercekten hakkini veriyor. Ama forumlardan okuduguyla alisveris yapan zihniyetin aslinda daha kolay ulasabilecegi daha iyi urunu iskalamasi uzucu. Ornek vermek riskli cunku tercih meselesi denecektir. Fakat yeni nesil Boss'lar genelde kotu diye Boss'u kotuleyen seyleri okuyup eski bir CE2 dururken HBE/Wampler Chorus alinmasi bana garip gelir mesela. CE2 bundan 10 yil sonra da 150 dolara alici bulacak ve klasik chorus tanimidir. Bypass takintisi da kotu, sahnede birini izlerken tonunu duyunca "hmm pedallari true bypass tabii" mi diyorsun? True bypass diye para harcayip pedal iyilestirmek de tuhaf (Konuyu yine dagittim:)) Sadece kahramani Dunlop wah kullaniyor diye yeni nesil copleri almak ve habire model degistirip medet ummak da garip. Lambali Fender'i saksi yapan elemanin moda diye o donem dijital amfi aldigini ve su anda onun calisir durumda hic bir halta yaramadigini da ekleyim. Korkum boyasi daha havali diye 25 rat klonu degistiren birinin gercek bir RAT'in icine akvaryum kurmasi...
Bence bir kaç şey birbirine karışmış ve öyle-böyle değil, bayağı karışmış.
Tüketim odaklı alım-satım meselesi ciddi bir sorun. Dijital mi, analog mu meselesi ise çok ayrı bir hadise.
Eski marka-yeni marka meselesi ise bambaşka bir şey.
Şu mesele de bayapı kafama takıldı: "İdolü çalıyor" diye bir şeyleri fetişleştiren kafa da, "... modeli klasiktir, daha üzerine tanımam" kafası da basbayağı dogmatik aslında. Mesela, BOSS distortionlar kadar hak etmeyen bir üne sahip pedallar da görmedim. Oysa sizin bakış açınızdan bir şey klasik olmuşsa eleştirilmesi mümkün değil sanki ? Wampler marka çaldığım bir kaç pedal var (SLOstortion, Triple Wreck...). Bu pedalların yaptığı işi klasik BOSS pedallarla yapabilmeniz için muhtemelen iki, belki de üç pedalı (OD, Distortion, EQ...) ardarda dizmek gerekebilir. Euphoria ve Sovereign gibi ürünlerini biraz sıradan (kötü değil, beklentilerimin biraz altında...) buldum, ama Wampler OD ve Distortionlar genel olarak hakikaten iyi işler çıkartan ve asla BOSS ile filan mukayese etmeyeceğim şeyler.
 
...yine PCB ama sozde butik marka...

Bir pedalın butik olması için illa PTP mi olması gerekiyor? Şayet pedaldan bahsediyorsak butik deyince benim aklıma daha düşük toleranslı, daha uzun ömürlü, daha kaliteli komponentler ve daha özenli işçilik geliyor. Fulltone OCD'nin ve JOYO'nun aynı işi yaptığını iddia eden pedalının noise floor'ları arasında ciddi fark var mesela.
 
uzunca bir süre orta halli bir ekipmanınızı bekletirseniz, (takribi 10-15 yıl) vintage oluyor. ve bu zamanki satış fiyatından daha fazla para edeceği de kesin.
 
Bence bir kaç şey birbirine karışmış ve öyle-böyle değil, bayağı karışmış.
Tüketim odaklı alım-satım meselesi ciddi bir sorun. Dijital mi, analog mu meselesi ise çok ayrı bir hadise.
Eski marka-yeni marka meselesi ise bambaşka bir şey.
Şu mesele de bayapı kafama takıldı: "İdolü çalıyor" diye bir şeyleri fetişleştiren kafa da, "... modeli klasiktir, daha üzerine tanımam" kafası da basbayağı dogmatik aslında. Mesela, BOSS distortionlar kadar hak etmeyen bir üne sahip pedallar da görmedim. Oysa sizin bakış açınızdan bir şey klasik olmuşsa eleştirilmesi mümkün değil sanki ? Wampler marka çaldığım bir kaç pedal var (SLOstortion, Triple Wreck...). Bu pedalların yaptığı işi klasik BOSS pedallarla yapabilmeniz için muhtemelen iki, belki de üç pedalı (OD, Distortion, EQ...) ardarda dizmek gerekebilir. Euphoria ve Sovereign gibi ürünlerini biraz sıradan (kötü değil, beklentilerimin biraz altında...) buldum, ama Wampler OD ve Distortionlar genel olarak hakikaten iyi işler çıkartan ve asla BOSS ile filan mukayese etmeyeceğim şeyler.
Ben gozlemlerimi anlattim, siz dogmatik bulmussunuz :) Ben klasik olan elestirilmez demedim, ama yeryuzundeki her pedala ulasabilecek birinin hala ayni pedallari kullanmasi bir sey anlatmali elbette. Ornegi Boss uzerinden verdim diye Wampler savunmasina gerek olmamali. Od ya da dist'lardan bahsetmedim bile. Ornege dikkat edin chorus dedim, ya da eski digital delay diyebilirim. Bunlar klasik olmasindan onemlisi, komponentleri kiymetli cihazlar.
 
Bir pedalın butik olması için illa PTP mi olması gerekiyor? Şayet pedaldan bahsediyorsak butik deyince benim aklıma daha düşük toleranslı, daha uzun ömürlü, daha kaliteli komponentler ve daha özenli işçilik geliyor. Fulltone OCD'nin ve JOYO'nun aynı işi yaptığını iddia eden pedalının noise floor'ları arasında ciddi fark var mesela.
Hayir ama butik fiyati olmasi icin PTP olmasi gerekiyor. Pedaldan anlayan herkes bilir ki icindeki parcalarin degeri 15-20 dolardir (chorus ve delay'de 5-10 dolar daha ekleyin). Kaliteli dusuk toleransli komponent fiyati 5-10 dolar ancak oynatabilir. Ama PTP olmasi ciddi maliyet bindirir. Fulltone zaten artik butik bir marka degildir. Bu sebeple OCD simdilerde 120 dolar civari ama bundan 15 sene ayni marka elle yapilirken fiyatlari bunun iki kati gibiydi. Ben 200 dolar verip board'a bagli jak gormemem gerektigini dusunuyorum.
 
Geri
Üst