Gitarda parmak kaldımak mı doğru kaldımamak mı?

Merhaba arkadaşlar
Benim aklıma bir şey takıldı. Diyelim ki 1-3-4-3 şeklinde, aynı tel üstünde, sürekli tekrarlayan bir egzersizimiz var. Şimdi basarken 1 3 4 yaptım ya bunu yaparken parmaklarım basılı kalacak mı? Yani 1 3 4 yaptım sonra serçe parmağımı kaldırdım ve önceden koyduğum 3 e vurdum. Ya da 1 3 4 yaptım parmağımı sabitlemedim 4 ü kaldırıp 3 ü tekrar bastım. Bunun doğrusu nedir? Yani 1 ve 3 sabit kalmalı mı yoksa sadece basmam gerektiğinde mi orada olmalı?
Biliyorum ikisi de doğru ama en doğrusu hangisi illa ki vardır
.
 
Son düzenleme:
Çalacağın pasaja göre değişir. Gitarda yenisin sanırım, tek telde parmak egzersizi yapıyorsan parmak kaslarının gelişmesi için kaldırmamak daha iyi şu an.
 
Çalacağın pasaja göre değişir. Gitarda yenisin sanırım, tek telde parmak egzersizi yapıyorsan parmak kaslarının gelişmesi için kaldırmamak daha iyi şu an.
Orta seviyeyim. Bu konu benim aklımda uzun zamandır var. Mesela czardas parçasını bazıları parmak kaldırmadan çalıyor. Bazıları ise (kiko loureiro gibi) parmak kaldırıyor. Genel olarak gitarda hangisi doğru karar veremiyorum.
 
Orta seviyeyim. Bu konu benim aklımda uzun zamandır var. Mesela czardas parçasını bazıları parmak kaldırmadan çalıyor. Bazıları ise (kiko loureiro gibi) parmak kaldırıyor. Genel olarak gitarda hangisi doğru karar veremiyorum.
Bu mesele aslında özellikle sol elini yoğun kullanan ve legato tekniğiyle çalan (pena vuruşunu en aza indiren ve sol elde hammer on-pull of kullanarak çalanlar) gitaristler için önemlidir. Sizin düzeyinizde önemli olan, parmaklarınızı klavyeden çok uzaklaştırmadan (savurmadan) egzersiz yapmaktır. Eğer pena vuruşu ile çalışıyorsanız zaten önemli olan doğru zamanda perdeye basmaktır. Gerisi detaydır.
Kiko Loureiro gibi üst düzey virtüözler canları nasıl isterse çalabilirler. Eğer parmaklarınızı ekonomik kullanmak sizin için önemliyse, gerekmedikçe parmağı hareket ettirmeme prensibi bence de uyulması gereken bir şey.
Parmakları kaldırmak veya kaldırmanın asıl önem kazandığı yer, "pull off" tekniğini kullanıp kullanmama meselesidir. Normalde pek çok gitarist aynı telde tizden pese giderken parmaklarını kaldırmaz. Bunun yerine tel sol el parmağı ile biraz aşağı doğru çekilirken diğer parmağın (zaten basmakta olduğu) perdeye geçilir. Bunun adı pull-off tekniğidir.
Ben uzun süre gerekmedikçe parmağımı kaldırmadan çalıştım. Çok sonra öğrendim ki, Allan Holdsworth ve onun ekolünden diğer gitaristler (mesela Brett Garsed) sadece hammer on tekniği ile çalıyorlar ve hiç pull-off yapmıyorlarmış. Yani tizden pese giderken de aynı pesten tize gider gibi, parmaklarını kaldırarak çalıyorlar. Aşağıdaki videoyu izleyin derim:

Şu da iyi bir video:
 
Bu mesele aslında özellikle sol elini yoğun kullanan ve legato tekniğiyle çalan (pena vuruşunu en aza indiren ve sol elde hammer on-pull of kullanarak çalanlar) gitaristler için önemlidir. Sizin düzeyinizde önemli olan, parmaklarınızı klavyeden çok uzaklaştırmadan (savurmadan) egzersiz yapmaktır. Eğer pena vuruşu ile çalışıyorsanız zaten önemli olan doğru zamanda perdeye basmaktır. Gerisi detaydır.
Kiko Loureiro gibi üst düzey virtüözler canları nasıl isterse çalabilirler. Eğer parmaklarınızı ekonomik kullanmak sizin için önemliyse, gerekmedikçe parmağı hareket ettirmeme prensibi bence de uyulması gereken bir şey.
Parmakları kaldırmak veya kaldırmanın asıl önem kazandığı yer, "pull off" tekniğini kullanıp kullanmama meselesidir. Normalde pek çok gitarist aynı telde tizden pese giderken parmaklarını kaldırmaz. Bunun yerine tel sol el parmağı ile biraz aşağı doğru çekilirken diğer parmağın (zaten basmakta olduğu) perdeye geçilir. Bunun adı pull-off tekniğidir.
Ben uzun süre gerekmedikçe parmağımı kaldırmadan çalıştım. Çok sonra öğrendim ki, Allan Holdsworth ve onun ekolünden diğer gitaristler (mesela Brett Garsed) sadece hammer on tekniği ile çalıyorlar ve hiç pull-off yapmıyorlarmış. Yani tizden pese giderken de aynı pesten tize gider gibi, parmaklarını kaldırarak çalıyorlar. Aşağıdaki videoyu izleyin derim:

Şu da iyi bir video:
Teşekkürler. Vay be adamlar pull off yapmıyormuş. Ben de yeni öğrendim. Asıl mesele şu ki ben de artık egzersiz yaparken bu noktaya dikkat edeceğim. Parmağımı kaldıracağım ama savurmadan. İleride eğer öncekini alışkanlık yaparsam bu parmak kaldırmayı uygulayamam diye şimdiden başlayacağım. (Şu an zaten parmak savurmuyorum.) Yukarıda yazmışsınız ama şimdiden bunu yapmaya başlamak sizce yararlı olur mu?
 
Teşekkürler. Vay be adamlar pull off yapmıyormuş. Ben de yeni öğrendim. Asıl mesele şu ki ben de artık egzersiz yaparken bu noktaya dikkat edeceğim. Parmağımı kaldıracağım ama savurmadan. İleride eğer öncekini alışkanlık yaparsam bu parmak kaldırmayı uygulayamam diye şimdiden başlayacağım. (Şu an zaten parmak savurmuyorum.) Yukarıda yazmışsınız ama şimdiden bunu yapmaya başlamak sizce yararlı olur mu?
Tümüyle ne sonuç almak istediğinize bağlı. Pull-off yapmadan çalmak kendine has bir tını veriyor, ama bence önemli bir fark değil. Tom Quayle pull-off ile çalıyor mesela ve en iyi legato çalan gitaristlerden biri.
 
Tümüyle ne sonuç almak istediğinize bağlı. Pull-off yapmadan çalmak kendine has bir tını veriyor, ama bence önemli bir fark değil. Tom Quayle pull-off ile çalıyor mesela ve en iyi legato çalan gitaristlerden biri.
Legato konusunu anladım. Ama mesela kiko sadece legato da değil alternate picking li bir şey çalarken de böyle yapıyor. Legato harici alternate picking yaparken bunu yapmak doğru mudur? Czardas gibi. Atıyorum 1 3 4 3 şeklinde, kiko hiç birini sabit tutmuyor. Bence bu teknik yanlış (Legato harici). Bildiğiniz kadarıyla bunun hakkında ne düşünüyorsunuz?
 
Legato konusunu anladım. Ama mesela kiko sadece legato da değil alternate picking li bir şey çalarken de böyle yapıyor. Legato harici alternate picking yaparken bunu yapmak doğru mudur? Czardas gibi. Atıyorum 1 3 4 3 şeklinde, kiko hiç birini sabit tutmuyor. Bence bu teknik yanlış (Legato harici). Bildiğiniz kadarıyla bunun hakkında ne düşünüyorsunuz?
Tercih meselesi. Dedim ya, bu adamlar üst düzey virtüözler. Kiko'nun öğrencisi olduğu Mozart Mello diye bir adam var Brezilya'da (ben öyle biliyorum en azından) ve ünlü bir gitar hocası imiş oralarda sanırım. Belki de o şekilde çalışmaya alıştırılmıştır ? Bir de, Kiko gitarı normal tutmasına rağmen aslında solak diye biliyorum, yani perdelere basan eli aslında baskın (dominant) eli adamın. Bu da ciddi bir fark yaratıyor olabilir.
 
Tercih meselesi. Dedim ya, bu adamlar üst düzey virtüözler. Kiko'nun öğrencisi olduğu Mozart Mello diye bir adam var Brezilya'da (ben öyle biliyorum en azından) ve ünlü bir gitar hocası imiş oralarda sanırım. Belki de o şekilde çalışmaya alıştırılmıştır ? Bir de, Kiko gitarı normal tutmasına rağmen aslında solak diye biliyorum, yani perdelere basan eli aslında baskın (dominant) eli adamın. Bu da ciddi bir fark yaratıyor olabilir.
Teşekkürler. Bence de baskın elinin klavyede olması fark yaratıyor olabilir.
 
Üst