Armoni paralel 5'li ve 8'lilerler alakalı soru

Merhaba arkadaşlar,

Bugün armoni çalışırken kafama bir şey takıldı konu hakkında kesin bilgisi olan arkadaşlar aydınlatabilir, nurhan cangalın armonı kıtabını calısıyordum bılındıgı uzere 4 seslı armonıde paralel 5, 5 gıdemıyoruz yada 8, 8 sorun şu bırbırlerıyle aynı olan akorlarda paralellık aranıyor muydu, cunku kıtap ozel bır vurgu yapmamıs, 2 akoru bırbırıne baglarken bu yuruyusler olamaz demıs, cevaplarsanız sevınırım

sayg.
 
Merhaba arkadaşlar,

Bugün armoni çalışırken kafama bir şey takıldı konu hakkında kesin bilgisi olan arkadaşlar aydınlatabilir, nurhan cangalın armonı kıtabını calısıyordum bılındıgı uzere 4 seslı armonıde paralel 5, 5 gıdemıyoruz yada 8, 8 sorun şu bırbırlerıyle aynı olan akorlarda paralellık aranıyor muydu, cunku kıtap ozel bır vurgu yapmamıs, 2 akoru bırbırıne baglarken bu yuruyusler olamaz demıs, cevaplarsanız sevınırım

sayg.
Eğer akordaki sesler hareket etmiyorsa, o zaman yasak hareket de mantıken gerçekleşemez. Paralel hareket= aynı yönde aynı aralıkla giden iki ses !
 
Merhaba arkadaşlar,

Bugün armoni çalışırken kafama bir şey takıldı konu hakkında kesin bilgisi olan arkadaşlar aydınlatabilir, nurhan cangalın armonı kıtabını calısıyordum bılındıgı uzere 4 seslı armonıde paralel 5, 5 gıdemıyoruz yada 8, 8 sorun şu bırbırlerıyle aynı olan akorlarda paralellık aranıyor muydu, cunku kıtap ozel bır vurgu yapmamıs, 2 akoru bırbırıne baglarken bu yuruyusler olamaz demıs, cevaplarsanız sevınırım

sayg.
Esasen aynı akorun iki kere tekrarlanması da uygun değil. Basın hareketli olması, kontür açısından önemli, akor aynı kalsa bile en fazla çevrime gelebilir -ki burada da diğer seslerden değişenler olmalı yoksa kural ihlali olacak :)- Birebir aynı seslerden akor olmamalı yani. Hatta ileri götüreyim, aynı kalma işi ara partiler için geçerli yalnızca. Voice leading'te soprano ve bas hattında monotonluğu kırmak işin özü.

Yukarıdaki çevrim örneğini ele alırsak, diyelim sesleri değiştireceksiniz, yine her zaman geçerli olan voice leading kuralları geçerli. Zamanın birinde bir hocam '1'li aralığı, yani sesin tekrar edilmesini de 8'li gibi düşünebiliriz aslında'. O yüzden paralel 1'li, yani aynı sesi tutarken de tüm kurallar geçerli.


Özetle iki akoru tekrar edince zaten her yer paralel hatasıyla dolup taşıyor. İşin özünde monotonluktan kaçmak varken, aynı akoru 2 kere ardı ardına kullanmak başlı başına, 4 part writing sınırları içerisinde uygun değil.

Paralel 5'li ve 8'liye ek olarak, dış partilerde (bas ve soprano) düz/direct 5'li ve 8'linin de uygun olmadığını söylemek lazım, ek bilgi olarak.
 
Üst