Backing track üzerine solo

Merhabalar. Şu sıralar müzik teorisi üzerine çalışıyorum. Aklıma takılan bir yer var.

A minör backingtrack üzerinde çalmak istiyorsan sadece A minör gamının içerdiği notaları mı kullanmak zorundayız?

Backing track:

Chord progression - || Am|Am|Am|Am Dm|Dm|Am|Am F|E7|Am|E7||
 

Elbette hayır ama blues gamı, mod.lar gibi konuları okuduktan sonra bence sorularını paylaşmaya başla. Süreçte zaten backing trackler (bence) zaten teori hakimiyeti pekiştirmekten çok melodi/şarkı yaratabilme olgunluğu elde etmekte daha faydalı.

Merakını gidermek için ama istersen farklı youtube kanallarını araştır, kimisi çünkü (tavsiye olarak) bazı fretboard resimleri paylaşıyor yardımcı olabilecek;
 
H
Merhabalar. Şu sıralar müzik teorisi üzerine çalışıyorum. Aklıma takılan bir yer var.

A minör backingtrack üzerinde çalmak istiyorsan sadece A minör gamının içerdiği notaları mı kullanmak zorundayız?

Backing track:

Chord progression - || Am|Am|Am|Am Dm|Dm|Am|Am F|E7|Am|E7||

Hayır, ancak bu sorunun yantını detaylı olarak vermek o kadar kolay değil. Bir akor dizisi üzerine çalınabilecek pek çok şey vardır ve mesele hiç bir zaman sadece tek bir dizi ile sınırlı değildir.
Çok basit bir yol gösterme olması açısından şu bilgiyi vereyim: Solonuzun içeriğinde farklı akorlar sırasında o akorların seslerine öncelik vermek solonuzu çok daha anlamlı bir hale getirir. Sizin verdiğiniz örnekte bu özellikle E7 akoru için önem taşır. E7 akorundaki G diyez sesi A minör dizisinde bulunmaz. Ama sizi bu sesi E7 üzerinde iken eklerseniz o akorun özelliğini duyurmuş olursunuz. O akor üzerine çalınabilecek bir sayfa şey yazılabilir aslında ama başlangıç için dediğim şey yeterli.
Tek tek her bir akorun hakkını vererek çalabilmek zaman alan bir beceridir ve daha çok caz müziğinin yaklaşımlarında yeri vardır. Başlangıç olarak klavyede (dizi şekillerine ek olarak) bu akor dizisinde geçen her bir akorun seslerini tek tek çalmayı ve öğrenmeyi hedefleyebilirsiniz. Uzun vadede bu çok fark yaratır.
Tona ait olmayan sesleri kullanmayı öğrenmek de yine özellikle caz-fusion teorisinden öğrenebileceğiniz bir konu, ama öncelike sadece tona ait olan doğru sesleri çalabilmekle başlayın derim. Acele etmeyin bu konuda. Her tonda rahatlıkla çalabilir hale gelmeden buna heves etmek doğru değil bence.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Herkese teşekkür ederim. Önceliğim gam, mod gibi kavramları detaylı öğrenip, sonra bu doğaçlama işine girmek olacak o halde.
 
Herkese teşekkür ederim. Önceliğim gam, mod gibi kavramları detaylı öğrenip, sonra bu doğaçlama işine girmek olacak o halde.
Bence bir taraftan çalmaya devam edin ve kulağınızı kullanın. A minör pentatonik dizisini mutlaka biliyorsunuzdur, ona başka notalar eklemeyi düşünün. Bence doğaçlama konusunda yapılan en büyük hatalardan biri önce çalışıp sonra çalmayı denemek. Oysa kulağınızla da pek çok şeyi yakalayabilirsiniz, işin teorsini öğrenince de neyi neden yaptığınızı daha iyi öğrenme fırsatı bulursunuz. O nedenle doğaçlama çalmaya ara vermeyin, ama şimdilik tonun içerisinde kalmakla yetinin. Kulağınız zaten yanlış notayı duyduğunda size söyler. Bu duygu geliştikçe de doğaçalama becerisi gelişir. TOn içinde kalmayı başaramaıyorsanız istediğiniz kadar teori öğrenin, tek başına bir işe yaramaz. Çünkü teori tek başına klavye hakimiyeti ve pratik kulak becerisi kazandırmaz. Bunlar ancak bol bol çalarak kazanılır.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Kusura bakmazsanız anlamadığım noktayı sormak istiyorum.
Mesela La minör pentatonic gam üzerinden solo atarken gama dahil olmayan notaları ekleyebilir miyiz?
 
Bence genel olarak alt yapının ruhunu dinleyin sonuçta notayıda insan icat etti.Yalnış nota basmaktan korkmayın ama fazlada basmayın.Hafızaya kaydedin zaten aynı akor tekrar gelecek.Sadece klasik pentatonik çalmayın.Bir batı pentatonik birde doğu ezgileri bizden birşeyler katın.Böylece özgür olursunuz kulağınız gelişir.
Son olarak temiz gitar tınıları dinleyin Hank Marvin,Chat Atkins,Mark Knofler,The Ventures😉
Herkese başarılar.
 
Kusura bakmazsanız anlamadığım noktayı sormak istiyorum.
Mesela La minör pentatonic gam üzerinden solo atarken gama dahil olmayan notaları ekleyebilir miyiz?

Ekleyebilirsiniz. Sadece biraz 'egzotik' duyulur. Jeff Beck ve George Lynch sık sık yapar bunu. Guthrie Govan da zaman zaman kromatik yürüyüşler ekler aralara. Kumar oynamak gibi biraz. Dinleyiciyi etkileyebilir de, 'bu ne lan' da dedirtebilir.
 
@Dog The Bounty Hunter Lynch'te m3 yerine bi anlığına M3 duyulan anlara bayılıyorum. Çok güzel yediriyor. Jeff Beck ilhamı zaten fazlasıyla kendini belli ediyor onda. Jeff Beck daha eski olmasına rağmen, çok daha özgür, kalıplardan uzak o eski albümlerde bile. Lynch ise biraz daha 90'ların ortalarından sonra serbestliğe vurdu kendini. İkisinin de özgünlüğü, yalnızca tuşelerinden değil tam da bu ton dışı sesleri güzel yedirmelerinden de geliyor. @melik78 şu aşamada blue note kullanımı, leading tone kullanımı (minörde çalarken, V ve vii dim akorlarında) yeterli. Teoride hepsini yedirebilirsiniz farklı tekniklerle ancak neyin ne olduğunu iyice anlayana kadar çok zaman geçer. Tabii altyapıda çalan akorların da daha renkli olması -akorun içinde ton dışı ses olursa örneğin- da sizi farklı notalar çalmaya itebilir ama öyle altyapılar pek yok.
Borrowed chords, augmented sixth, neapolitan 6, secondary dominant, secondary leading tone, chromatic mediants ve modulation tipleri.. Tüm bunlar farklı notaları da yedirmeniz için bakmanız gereken konular, zamanla göz gezdirebilirsiniz.

Her ne olursa olsun, müzikte sınırlayıcı kuralları bir zaman sonra aşmaya yönelik hareket edeceksiniz. Sadece yolun başındayken, bir kuralara göre hareket etmek ilerisi için kolaylık sağlıyor, onu bilin :)
 
Kusura bakmazsanız anlamadığım noktayı sormak istiyorum.
Mesela La minör pentatonic gam üzerinden solo atarken gama dahil olmayan notaları ekleyebilir miyiz?
Jimi hendrix, Richie blackmore bunu çoğu zaman yapıyor. Mesela La minör pentatonik çalarken La majör pentatonikten(gamın 3 perde gerisinden)devam ederek farklı bir his katabilirsin veya tamamen alakasız yerden de basabilirsin ama bunu bilinçli olarak yap.
 
Kusura bakmazsanız anlamadığım noktayı sormak istiyorum.
Mesela La minör pentatonic gam üzerinden solo atarken gama dahil olmayan notaları ekleyebilir miyiz?
Evet. Aşağıdaki örnekte güzel oriental bir etki yaratabilirsiniz, tabii böyle bir hava katmak isterseniz.
Laminör pentatonik "La Do RE Mi Sol" ise, parmaklar çalışırken arada Mib veya Fa# notalarına da uğramayı düşünebilirsiniz. Bakın bakalım nasıl tınlıyor.
 
Mib veya fad notası nasıl oluyor gerçekten anlayamadım.
Sırasıyla bemol beş ya da eksik beşli ve major altı deniyor bu notalara. Major altı (fa#) dorian ve dominant etkileri verir. Türkülerde ve diğer doğu müziklerinde bu notaya çok yakın bir nota (birebir aynısı değil) en sık kullanılan makamların içinde yer alır. En basitinden Aşık Veysel'in söze girmeden önce hemen her türküsünde yaptığı dırıdın dırıdın şeklinde bir bağlama melodisi vardır, bu bir örnek 😃 Bemol beş notası da çoğu zaman bir yarım kalmışlık hissiyatı verir dinleyene. Kaotik bir etkisi vardır. Doğaçlama esnasında bu notalar icracının anlık şevkine göre ortaya saçılabilir.
 
Hayır onu anladım, gitarda bu notaya nasıl ulaşabileceğimi anlamadım. Yani yarim bend yapmamı mı söylüyor. Bu arada cidden anlamadığım için soruyorum, kinaye yok yani.
 
Hayır onu anladım, gitarda bu notaya nasıl ulaşabileceğimi anlamadım. Yani yarim bend yapmamı mı söylüyor. Bu arada cidden anlamadığım için soruyorum, kinaye yok yani.
Konu La minör pentatonik diye açıldığı için oradan yürüyorum.
Laminör pentatonik "La Do RE Mi Sol". Ok? Ok. Bu notalarda dolaşırsan sakız haline gelmiş pek çok bar şarkısını çalarsın.
Ağır orta tempo bir şarkıda Mib’den Mi’ye bend ile hatta yayarak iyice ağdalı bir şekilde geçebilirsin. Mib’de uzun bekleyip ya da tremolo yapıp gerilimi arttırarak Mi’ye geçebilirsin. Dene.
Burada ne yazsak boş. Gitar elinde. Perdeler orada. Çal. :)
 
Geri
Üst