Akorlar

  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Buyrun; eğer buradan cevaplanabilecek şeylerse yanıtlayalım.
Çok teşekkürler. Beşli yedili ve dokuzlu akorların kurulumunu biliyorum. Suspended altılı gibi akorları biliyorum. Teorik olarak aslında pek sorunum yok. Şunu sormak istyorum internette ve bası parçalarda gördüğüm kadarı ile akorlarda ki notaları sırası ile basmıyorlar. Mesela do majör do mi sol si fakat düzene göre değil karışık basılıyor bazı parçalarda. Bahsettiğim çevrimler değil onlarıda biliyorum. Anlatabildim mi bilemiyorum.
 
Çok teşekkürler. Beşli yedili ve dokuzlu akorların kurulumunu biliyorum. Suspended altılı gibi akorları biliyorum. Teorik olarak aslında pek sorunum yok. Şunu sormak istyorum internette ve bası parçalarda gördüğüm kadarı ile akorlarda ki notaları sırası ile basmıyorlar. Mesela do majör do mi sol si fakat düzene göre değil karışık basılıyor bazı parçalarda. Bahsettiğim çevrimler değil onlarıda biliyorum. Anlatabildim mi bilemiyorum.
Sırayla gidelim. Bunlar doğal sorular aslında, ama yeni başlayan pek çok arkadaşta olduğu gibi sizde de soruların kendisi bazı problemleri ele veriyor.

1) "Bilmek" kavramı son derece sorunludur bu işlerde. Test sınavı ile yetişen arkadaşlar özellikle bu konuda daha şanssız çünkü yoğun teorik bilgi ile baş etme alışkanlıkları yok. Ben sizin yerinizde olsam acele etmez ve temel şeyleri zaman zaman tekrarlarım. Örneğin, "suspended altılı" yaygın olmayan bir terminolojidir ve kesinlikle sizin konumunuzdaki kişilerin kafasını böyle terimlerle karıştırmaması gerekir. "Suspended" dendiği zaman ilk olarak bilmeniz gereken şeyler sus2 ve sus4 akorlarıdır. Kısa sürede çok fazla bilgiyle başa çıkmaya çalışmışsınız gibi duruyor. Acele etmeyin.

2)Gitar klavyesinin yapısı nedeniyle, KALIP OLARAK EZBERLENEN akor şekilleri söz konusudur. Bu akorlar dediğiniz gibi sırayla notaları içermezler. Üstelik aynı nota farklı oktavlarda çiftlenir (tekrar edilir) vs... Gitarı en zor yapan şeylerden biri budur; klasik teori ile gitar klavyesi arasında fark vardır. Bahsettiğimiz akor şekilleri (plaj gitaristi akorları olarak da bilinirler) piyasa müziği çalmak için en çok kullanılan yapılardır. Popülerdirler çünkü ritm çalmaya uygundurlar, kuvvetli ve dolgun ses üretirler.

Sizin aradığınız akor tipleri kapalı serim "(closed voicing") olarak bilinen triad (3 sesli) akorlardır. Bunları klavyede ayrıca öğrenmek gerekir, bu da uzun vadede kalıp olarak ezberlenen yapıları anlamanızı sağlar.
Majör triad örnekleri için:

3)Sizin sorduğunuz şeyin adı "voicing". bazıları "seslendirme" diyor, ben "serim" diyorum, çünkü seslerin "serilme" şekli ile ilgili mesele. Gitar üzerinde "voicing" denilen şey deniz deryadır, ucu bucağı yoktur. Ancak klavyenin mantığını çözdükçe bunlar da oturmaya başlar. Teorik yapıları öğrenmeye devam edin, ama bunları klavyede uygularken sıkıntı çıkacağını da bilin. Örneğin, tüm notaların aynı oktav içerisinden teorik olarak doğru gözüken şekilde yerleştirildiği akorların bir yerden sonra gitarda çalınması imkansızdır, parmaklar yetişmez ! Bu nedenle 7li akorlar ve üzerisi için gitarda çalınan akorlarda bir veya daha fazla ses genellikle farklı oktava (tize) yerleştirilir. Bazı sesler ise (mesela tam beşli aralığı) hiç çalınmayabilir. Çünkü 3. ve 7. derece akor karakteri açısından daha önemlidir.
 
Son düzenleme:
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Sırayla gidelim. Bunlar doğal sorular aslında, ama yeni başlayan pek çok arkadaşta olduğu gibi sizde de soruların kendisi bazı problemleri ele veriyor.

1) "Bilmek" kavramı son derece sorunludur bu işlerde. Test sınavı ile yetişen arkadaşlar özellikle bu konuda daha şanssız çünkü yoğun teorik bilgi ile baş etme alışkanlıkları yok. Ben sizin yerinizde olsam acele etmez ve temel şeyleri zaman zaman tekrarlarım. Örneğin, "suspended altılı" yaygın olmayan bir terminolojidir ve kesinlikle sizin konumunuzdaki kişilerin kafasını böyle terimlerle karıştırmaması gerekir. "Suspended" dendiği zaman ilk olarak bilmeniz gereken şeyler sus2 ve sus4 akorlarıdır. Kısa sürede çok fazla bilgiyle başa çıkmaya çalışmışsınız gibi duruyor. Acele etmeyin.

2)Gitar klavyesinin yapısı nedeniyle, KALIP OLARAK EZBERLENEN akor şekilleri söz konusudur. Bu akorlar dediğiniz gibi sırayla notaları içermezler. Üstelik aynı nota farklı oktavlarda çiftlenir (tekrar edilir) vs... Gitarı en zor yapan şeylerden biri budur; klasik teori ile gitar klavyesi arasında fark vardır. Bahsettiğimiz akor şekilleri (plaj gitaristi akorları olarak da bilinirler) piyasa müziği çalmak için en çok kullanılan yapılardır. Popülerdirler çünkü ritm çalmaya uygundurlar, kuvvetli ve dolgun ses üretirler.

Sizin aradığınız akor tipleri kapalı serim "(closed voicing") olarak bilinen triad (3 sesli) akorlardır. Bunları klavyede ayrıca öğrenmek gerekir, bu da uzun vadede kalıp olarak ezberlenen yapıları anlamanızı sağlar.
Majör triad örnekleri için:

3)Sizin sorduğunuz şeyin adı "voicing". bazıları "seslendirme" diyor, ben "serim" diyorum, çünkü seslerin "serilme" şekli ile ilgili mesele. Gitar üzerinde "voicing" denilen şey deniz deryadır, ucu bucağı yoktur. Ancak klavyenin mantığını çözdükçe bunlar da oturmaya başlar. Teorik yapıları öğrenmeye devam edin, ama bunları klavyede uygularken sıkıntı çıkacağını da bilin. Örneğin, tüm notaların aynı oktav içerisinden teorik olarak doğru gözüken şekilde yerleştirildiği akorların bir yerden sonra gitarda çalınması imkansızdır, parmaklar yetişmez ! Bu nedenle 7li akorlar ve üzerisi için gitarda çalınan akorlarda bir veya daha fazla ses genellikle farklı oktava (tize) yerleştirilir. Bazı sesler ise (mesela tam beşli aralığı) hiç çalınmayabilir. Çünkü 3. ve 7. derece akor karakteri açısından daha önemlidir.
Çok Teşekkürler gerçketen çok makbule geçti yazdıkların. Suspended altılı derken yazım hatasından dolayı yanlış anladın sanırım suspended ve altılı akorların farklı olduğunu biliyorum yazım hatasından dılayı yanlış anlattım sanırım. Çok teşekkürler tekrardan
 
Geri
Üst