Gitar sapı ile gitar gövdesi paralelliği ?

Hepiniz haklısınız türkçe olarak aklımdaki anlatamıyorum çünkü 2 tip mühendis vardır biri saha biri projeci projeci tipinde olmadığımız için aklimizdakileri herkesin anlayacağı biçimde aktaramiyoruz, saha acelecidir çat çat söylersin anlasilmasini beklersin ama karşındaki de bu meslekten olduğundan anlasirsiniz aynı konu üzerine ben size akşam bi projesini çizip atacağım herkes anlar böylece selamlar
 
Sap açısının geriye doğru olmasının tellerin klavyeye paralel olması niyeti ile iliskisi yok işin doğrusu. Sıfır acıdaki sapa sahip gitarların da telleri paralel olabilir rahatlikla (örn Ibanez RG). Sap geriye acilanirsa mecburen köprüyü yükseltmeniz gerekir ve aynı sap-kopru-tel ilişkisi devam eder. LP gibi gitarlarda geriye acili saptaki amaç hem govdenin kopru tarafindaki bombeligi hem de tune-o-magic köprünun yüksekliğinden dolayi köprünün epey yukarıda kalmasi..ama bu yapi da tellerin gövdeden daha yukarıda olmasıni, boylelikle daha kolay bir sağ el çalımı imkanini ve ayrica LP gitarın karakteristik tonunu sağlıyor.
 
Sap açısının geriye doğru olmasının tellerin klavyeye paralel olması niyeti ile iliskisi yok işin doğrusu. Sıfır acıdaki sapa sahip gitarların da telleri paralel olabilir rahatlikla (örn Ibanez RG). Sap geriye acilanirsa mecburen köprüyü yükseltmeniz gerekir ve aynı sap-kopru-tel ilişkisi devam eder. LP gibi gitarlarda geriye acili saptaki amaç hem govdenin kopru tarafindaki bombeligi hem de tune-o-magic köprünun yüksekliğinden dolayi köprünün epey yukarıda kalmasi..ama bu yapi da tellerin gövdeden daha yukarıda olmasıni, boylelikle daha kolay bir sağ el çalımı imkanini ve ayrica LP gitarın karakteristik tonunu sağlıyor.
Les Paul'lerde tellerin gövdeden daha yukarıda olması bence daha rahat değil daha zor bir çalım sağlıyor. Sağ el kullanım tekniğine göre değişir ama kolun gövdeye yaslanarak çalındığı pozisyonlarda aradaki mesafe arttığından dolayı bilek biraz daha bükülmek zorunda kalıyor. Bence daha kötü bu şekilde.
 
Les Paul'lerde tellerin gövdeden daha yukarıda olması bence daha rahat değil daha zor bir çalım sağlıyor. Sağ el kullanım tekniğine göre değişir ama kolun gövdeye yaslanarak çalındığı pozisyonlarda aradaki mesafe arttığından dolayı bilek biraz daha bükülmek zorunda kalıyor. Bence daha kötü bu şekilde.

Iki tip gitarin farkli calim tarzi var haklısın. Ben de belirgin şekilde LP ve semi hollow gitarlarda daha rahatım. Hatta RG'ye geçince kisa bir süre bocaliyorum bilek pozisyonuna alısıncaya kadar. Ha RG'imden asla vazgeçmem o ayrı 😊
 
Sap açısının geriye doğru olmasının tellerin klavyeye paralel olması niyeti ile iliskisi yok işin doğrusu. Sıfır acıdaki sapa sahip gitarların da telleri paralel olabilir rahatlikla (örn Ibanez RG). Sap geriye acilanirsa mecburen köprüyü yükseltmeniz gerekir ve aynı sap-kopru-tel ilişkisi devam eder. LP gibi gitarlarda geriye acili saptaki amaç hem govdenin kopru tarafindaki bombeligi hem de tune-o-magic köprünun yüksekliğinden dolayi köprünün epey yukarıda kalmasi..ama bu yapi da tellerin gövdeden daha yukarıda olmasıni, boylelikle daha kolay bir sağ el çalımı imkanini ve ayrica LP gitarın karakteristik tonunu sağlıyor.

bu başlık benim için iyi bir bilgi edinme aracı oldu. daha önce lüthier arkadaşımla konuşmuştuk bu konuyu aşağı yukarı yazdığım cevapları vermişti. hatta her bakımda telenin sapının altına bir parça kağıt koyar hafif bir açı verir. açılı olunca daha paralel yapabiliyorsun der. neyse aradım bunu hem gitarların bakımı gelmişti hem de bu konuyu sordum. kendisi enstruman yapım bölümü mezunu bu arada. "kendisi" babası, amcası, dayısı falan değil... söylediği tam olarak şu; "dediğiniz gibi" tailpiece yüksekliği ile alakalı. ama asıl mevzu keman yapım tekniğinden geliyormuş. ilk dönem gitarlarda keman yapım teknikleri kullanılıyormuş. arkası ve önü bombeli gövde, yüksek köprü. yayın rahat gezinmesi için üst kapak böyle bombeli ve köprü yüksekmiş, tabi bombeli kapağın sesi artırmaya da etkisi çok. aslında gitarda gereksiz bir tasarım diyor. tona elbette etkisi var, ama yapımı düz saplara göre kat kat daha zor ve maliyetli..

tona ise birçok farklı açıdan etkisi var. sapın açılı gelmesi tel gerginliğini azaltıyormuş, tailpiece'e de teller 50/60 derecelik bir açıyla bağlı bunun da gerginliğin azalmasına etkisi var. telede teller nerdeyse 90 dereceyle gövdeye giriyor, daha gergin teller... tabi tellerin gövdeye bağlanması da sustaini artırıyormuş. ama daha gergin teller daha tiz bir gitar demek, bunda fenderin skalasının uzun olmasının da etkisi var elbette. ama fenderin skala uzunluğunu değiştirmeden sadece sapı açılı konumlandırarak ve tailpieceyle yaptığı bir gitar var. jazzmaster, bu gitarda jazz soundunu yakalamaya çalışıyorlar. sadece bu bile her iki tasarımın ton farkını açıklar nitelikte. bu arada ben hiç jazzmaster çalmadım, hatta gibson da çalmadım. o yüzden çalıma ve tona tam olarak etkisi nedir bilmiyorum. ama arkadaşın dediğine göre teller daha gevşek, daha tok, bend yapmak vesaire çok daha kolay...
 
Geri
Üst