Armoni Bilgisi

Arkadaşlar merhaba

Evden çalışıyorum.Kitaptı,görseldi ne varsa kaynak edinmiş durumdayım.Müzik Teorisi 101 isimli kitaba başladım.Bugüne nasipmiş.Sıkıntım şu;Artık ve eksik armoni ile alakalı

Yani bu aralıklar benim kafamı karıştırmış durumda.Örnek veriyorum; Majör 2'li aralık eksiltmiş 3'lü aralığa eşit.Yazılımı farklı.Eksik dörtlüye Fa bemol diye yazmış internette biri.Gülsem mi ağlasam mı bilemedim.

Son olarak aug ve sus akorları diye geçiyor galiba bu akor bilgisinde.Bu akorlar genelde hangi tür müzikte kullanılır?Şundan soruyorum .Majör,minör ve tam aralık bilgisi daha çok işlenmiş kitapta.

Son olarak akorlar'a geleceğim.Şu anda ezbere Am,Em,C,Dm gibi uğraş gerektirmeyen akorları basabiliyorum.Fakat ezbere gitmek istemiyorum.Bunun nasıl bir yol izlenmeli ?

Teşekkür ediyorum cevaplar için
 
bu iş biraz sıkıntılı, neden diyecek olursanız;
bazı metodlarda örneğin jazz metodu, yada blues, yazan kişinin o aralığı nasıl adlandırdığı ile öğrenmek zorunda kalıyorsun.

klasik müzik eğitimi veren kişilerin yazdığı ve diğerleri ile tutarlı olan kaynakları takip etmenizi tavsiye ederim.

küçük üçlü aralık notaları yer değişirse büyük altılı olur, yada büyük üçlü aralık yer değişirse küçük altılı olur gibi kısa yöntemleri akılda tutmak fayda sağlar.


yine de en iyisi paraya kıyıp iyi bir klasik eğitimi almış, konservatuvar bölümünün üzerine kendisi de ekleme yapan kişilerden ders almanızdır. bknz. Nurkan Renda
 
bu iş biraz sıkıntılı, neden diyecek olursanız;
bazı metodlarda örneğin jazz metodu, yada blues, yazan kişinin o aralığı nasıl adlandırdığı ile öğrenmek zorunda kalıyorsun.

klasik müzik eğitimi veren kişilerin yazdığı ve diğerleri ile tutarlı olan kaynakları takip etmenizi tavsiye ederim.

küçük üçlü aralık notaları yer değişirse büyük altılı olur, yada büyük üçlü aralık yer değişirse küçük altılı olur gibi kısa yöntemleri akılda tutmak fayda sağlar.


yine de en iyisi paraya kıyıp iyi bir klasik eğitimi almış, konservatuvar bölümünün üzerine kendisi de ekleme yapan kişilerden ders almanızdır. bknz. Nurkan Renda
Eyvallah kardeşim cevabın için fakat kafamın yatmadığı nokta mesela fa bemol denmesi.

eğitim işine hiç bulaşmayayım.Benim hayalim konservatuar'a girmekti.Maalesef yaşadığım şehirde konservatuar olmadığını öğrendim.Hadi dedim müzik öğretmenliği olsun fakat çok uçuk bir ücret karşılığında(benim için) bana fiyat çekildi.Hadi dedim belediye konservatuarına gidelim abi 3 hafta gittim bana diyor ki akoru şöyle basacaz,bundan sonra şunu basacan gibi sahil gitaristi gibi muamele yaptı.Üstüne üstlük gelmek isteyenlere özel ders açaçağını belirtti.Özel ders alayım dedim nota bilgimin ve armoni bilgimin olmadığını söyledim.O da bana şarkı öğretmeye ve bare akoru şöyle basarız şöyle daha kolay olur gibi saçma sapan işlere soktu.O yüzden kendi kendime bu armonisini,akor kurulumunu evde öğreneyim gerisi bir şekilde gelir.Üstüne düştüğüm bir tarz yok
 
akor kurulumu 135 işte öğrendin, onda birşey yok. armoni bilgisi karşılıklı olarak soru cevap ve zorlanmayla gelişen bir olgu. kendi kendini zorlama şansın pek yok. okuduğun aklında tek başına çalışırsan kalmaz
bazen şarkı öğrenmek de herşeyin iyi başlması için yeterli olabiliyor. üstüne koyar kendini geliştirirsin.
 
akor kurulumu 135 işte öğrendin, onda birşey yok. armoni bilgisi karşılıklı olarak soru cevap ve zorlanmayla gelişen bir olgu. kendi kendini zorlama şansın pek yok. okuduğun aklında tek başına çalışırsan kalmaz
bazen şarkı öğrenmek de herşeyin iyi başlması için yeterli olabiliyor. üstüne koyar kendini geliştirirsin.
iyi de gitar pratiği öğrenmek ve müzik armoni bilgisi aynı anda gelişen birşey. bulunduğun yere göre ne öğrensen kar bence
Valla kardeşim ben ezberci gitmemekten yanayım.Konservatuar'a gittiğimde sorulan ilk soru hangi akorları biliyorsun?3 tane dedim akor biliyorum.Am,Em,Dm tamam o zaman bu akorlarla 1500 tane şarkı çalarsın sıkıntı şarkı çalmak değil ki kalkıp da konservatuar düzeyinde ders alabileceğim insan/kaynak neredeyse yok ki şimdilik ağır gelir.Fakat benim anlatmak istediğim şu ezbercilik kafası.Ben bir yerde çıkacak olsam senin dediğin yolu izlerdim fakat öyle bir hedefim yok maalesef.
Teşekkür ediyorum şimdiden
 
Teorik olarak fa bemol de denir, yeri gelirse başka notalara çift bemol koyarak enharmonik olarak başka bir türlü sese denk gelen başka isimler de verilebilir.
Ancak bir performer önüne koyacağınız nota kağıdında yine bildiğimiz mi yazılması uygun görülür fa bemol yerine. İcracının önündeki notayı kolay okuması en doğrusu olduğundan. Sırf sisteme uysun diye yazılan, okumayı zorlaştıran, bu çift bemol, fa bemol, si diyez gibi örneklere pek de rastlanmaz. Makbul olanı budur yani.
Bu yüzden diminished 7'li akor kurulumunda (1-3-5-7, yani 3'lü, tertian sisteme göre gittiği için) örneğin, do-mi bemol-sol bemol- si çift bemol (do-mi-sol-si temelli sesler üzerine kurmak zorundayız ki 1-3-5-7 olsun) yerine o sondaki çift bemol kaldırılıp la (=si çift bemol) yazılır, score kağıdında, yani icracının çalacağı kağıtta.

Şimdi yukarıdaki örneği açalım, do- mi bemol- sol bemol ve la dedik. Bunun da üstüne minör 3'lü aralık eklersem tekrar do'ya geleceğim. Peki o zaman akoru do köküyle değil de, mi bemol'den başlatsak? Mi bemol-sol bemol- la- do olacak. Yani fark eden hiçbir şey yok aynı sesler var. Çünkü bu akorun olayı, hepsinin birbirine minör 3'lü uzaklıkta olması.

Hal böyleyken do dim7 akoru = mi bemol dim7 = sol bemol dim7 = la dim7 gibi bir tablo çıkıyor ortaya.

Fazla uzattım ama görmenizi istediğim, bunları kavrayabilmeniz için önce sistemi iyi anlamanız gerekli. Onun için de aralıkları, o şekilde çalışmanız gerekli.
Do-fa bemol=eksik 4'lüyken, Do-mi= majör 3'lü, ve bunlar birbirine denk evet, bunu böyle çalışın, aynı diyip geçmeyin şimdilik. Onlarca faydasını söyleyebilirim ama şu aşamada gerek yok, zamanla anlayacaksınız :)

Özetle her şey sistemi kolay anlayabilmek için var, önce o şekilde öğrenmeniz en doğrusu. Ancak sonrasında, o gülsem mi ağlasam mı dediğiniz kısmı zaten bestelerinizi notaya dökerken yazmasanız da olur.

Aralık nasıl hesaplanır diye girmeyeceğim onu eminim oradan buradan çalışarak anlarsınız bir zaman. Şu akorlar nerede kullanılır bu akorlar nerede kullanılır diye de düşünmeyin, eski pop müziğimizde ne akorlar kullanılıyordu. Şimdiki durum ise ortada. Cazda kullanıldığı gibi metal müzikte bile her türlü akor kullanılabilir. Augmented sixth (örneğin bu akorun German versiyonu da aslında kabak gibi dominant 7'li akordur, ama enharmonik seslerden ötürü böyle isim almıştır), neapolitan, secondary dominants, secondary leading tone's vs. daha karşınıza çok şey çıkacak sıkılmadan ilerlerseniz.


Şimdilik kaynak olarak, Youtube'ta Dr. B var, Christopher Brelloch, onun derslerini tavsiye edebilirim, en baştan başlayın, gelebildiğiniz yere kadar gelin.
 
Teorik olarak fa bemol de denir, yeri gelirse başka notalara çift bemol koyarak enharmonik olarak başka bir türlü sese denk gelen başka isimler de verilebilir.
Ancak bir performer önüne koyacağınız nota kağıdında yine bildiğimiz mi yazılması uygun görülür fa bemol yerine. İcracının önündeki notayı kolay okuması en doğrusu olduğundan. Sırf sisteme uysun diye yazılan, okumayı zorlaştıran, bu çift bemol, fa bemol, si diyez gibi örneklere pek de rastlanmaz. Makbul olanı budur yani.
Bu yüzden diminished 7'li akor kurulumunda (1-3-5-7, yani 3'lü, tertian sisteme göre gittiği için) örneğin, do-mi bemol-sol bemol- si çift bemol (do-mi-sol-si temelli sesler üzerine kurmak zorundayız ki 1-3-5-7 olsun) yerine o sondaki çift bemol kaldırılıp la (=si çift bemol) yazılır, score kağıdında, yani icracının çalacağı kağıtta.

Şimdi yukarıdaki örneği açalım, do- mi bemol- sol bemol ve la dedik. Bunun da üstüne minör 3'lü aralık eklersem tekrar do'ya geleceğim. Peki o zaman akoru do köküyle değil de, mi bemol'den başlatsak? Mi bemol-sol bemol- la- do olacak. Yani fark eden hiçbir şey yok aynı sesler var. Çünkü bu akorun olayı, hepsinin birbirine minör 3'lü uzaklıkta olması.

Hal böyleyken do dim7 akoru = mi bemol dim7 = sol bemol dim7 = la dim7 gibi bir tablo çıkıyor ortaya.

Fazla uzattım ama görmenizi istediğim, bunları kavrayabilmeniz için önce sistemi iyi anlamanız gerekli. Onun için de aralıkları, o şekilde çalışmanız gerekli.
Do-fa bemol=eksik 4'lüyken, Do-mi= majör 3'lü, ve bunlar birbirine denk evet, bunu böyle çalışın, aynı diyip geçmeyin şimdilik. Onlarca faydasını söyleyebilirim ama şu aşamada gerek yok, zamanla anlayacaksınız :)

Özetle her şey sistemi kolay anlayabilmek için var, önce o şekilde öğrenmeniz en doğrusu. Ancak sonrasında, o gülsem mi ağlasam mı dediğiniz kısmı zaten bestelerinizi notaya dökerken yazmasanız da olur.

Aralık nasıl hesaplanır diye girmeyeceğim onu eminim oradan buradan çalışarak anlarsınız bir zaman. Şu akorlar nerede kullanılır bu akorlar nerede kullanılır diye de düşünmeyin, eski pop müziğimizde ne akorlar kullanılıyordu. Şimdiki durum ise ortada. Cazda kullanıldığı gibi metal müzikte bile her türlü akor kullanılabilir. Augmented sixth (örneğin bu akorun German versiyonu da aslında kabak gibi dominant 7'li akordur, ama enharmonik seslerden ötürü böyle isim almıştır), neapolitan, secondary dominants, secondary leading tone's vs. daha karşınıza çok şey çıkacak sıkılmadan ilerlerseniz.


Şimdilik kaynak olarak, Youtube'ta Dr. B var, Christopher Brelloch, onun derslerini tavsiye edebilirim, en baştan başlayın, gelebildiğiniz yere kadar gelin.
Ben bu performansa ceketimi iliklemeyi bırak ceketimi yakarım,yakmasa da tutuştururum kardeşim çok ama çok teşekkürler.Christopher Brelloch bakıyorum şimdi kitaptan ve bu adamla yürüyeceğim anlaşıldı
 
temel bilgiler için nurhan cangal'ın armoni kitabı yeterlidir. ben faydası olan birkac bilgi vereyim.

1. klavyedeki nota yerlerini ezberleyin. akor basarken hangi sesleri verdiğinde bakın.

2. gitar klavyesini droplara ayırın. ilk kalın 3 tel üst drop. ortadaki 4 tel orta drop. en alt 3 tel alt drop.

3. bu droplarda akor şekillerini ezberleyin. mesela D majör akoru şeklini 2 kaydirinca E majör olur. her akoru bu droplara göre 4/5 farklı şekilde basın.

4. her gamın i-iv-v akorunu çalın ve ezberleyin ama droplara göre farklı yerden basarak.

5. sonra i-iv-v-vi çalın.

6. i-iv-v-vi çalarken majör ve minör akorları dim/aug/sus akorlarla değiştirin. bunları gamın alacağı seslere göre araya atın.

7. bu şekilde çalışarak, bir akor hanhi akordan sonra gelir, hangisinden sonra gelmez deneyerek öğrenin, sonra armoni kitabındaki dim akor başlığı daha anlamlı gelir. orda minör e çözülür dediğinde zaten biliyor olursunuz. ya da çok çirkin duyumlu bir akor başka bir akora çözülürken yani önce veya sonra calinirken cok iyi uyum sağladığını bilirsiniz. ondan sonra bakarsınız, bu iş tamamen akorlarin aralıklarıyla ilgiliymis.
 
Teorik olarak fa bemol de denir, yeri gelirse başka notalara çift bemol koyarak enharmonik olarak başka bir türlü sese denk gelen başka isimler de verilebilir.
Ancak bir performer önüne koyacağınız nota kağıdında yine bildiğimiz mi yazılması uygun görülür fa bemol yerine. İcracının önündeki notayı kolay okuması en doğrusu olduğundan. Sırf sisteme uysun diye yazılan, okumayı zorlaştıran, bu çift bemol, fa bemol, si diyez gibi örneklere pek de rastlanmaz. Makbul olanı budur yani.
Bu yüzden diminished 7'li akor kurulumunda (1-3-5-7, yani 3'lü, tertian sisteme göre gittiği için) örneğin, do-mi bemol-sol bemol- si çift bemol (do-mi-sol-si temelli sesler üzerine kurmak zorundayız ki 1-3-5-7 olsun) yerine o sondaki çift bemol kaldırılıp la (=si çift bemol) yazılır, score kağıdında, yani icracının çalacağı kağıtta.

Şimdi yukarıdaki örneği açalım, do- mi bemol- sol bemol ve la dedik. Bunun da üstüne minör 3'lü aralık eklersem tekrar do'ya geleceğim. Peki o zaman akoru do köküyle değil de, mi bemol'den başlatsak? Mi bemol-sol bemol- la- do olacak. Yani fark eden hiçbir şey yok aynı sesler var. Çünkü bu akorun olayı, hepsinin birbirine minör 3'lü uzaklıkta olması.

Hal böyleyken do dim7 akoru = mi bemol dim7 = sol bemol dim7 = la dim7 gibi bir tablo çıkıyor ortaya.

Fazla uzattım ama görmenizi istediğim, bunları kavrayabilmeniz için önce sistemi iyi anlamanız gerekli. Onun için de aralıkları, o şekilde çalışmanız gerekli.
Do-fa bemol=eksik 4'lüyken, Do-mi= majör 3'lü, ve bunlar birbirine denk evet, bunu böyle çalışın, aynı diyip geçmeyin şimdilik. Onlarca faydasını söyleyebilirim ama şu aşamada gerek yok, zamanla anlayacaksınız :)

Özetle her şey sistemi kolay anlayabilmek için var, önce o şekilde öğrenmeniz en doğrusu. Ancak sonrasında, o gülsem mi ağlasam mı dediğiniz kısmı zaten bestelerinizi notaya dökerken yazmasanız da olur.

Aralık nasıl hesaplanır diye girmeyeceğim onu eminim oradan buradan çalışarak anlarsınız bir zaman. Şu akorlar nerede kullanılır bu akorlar nerede kullanılır diye de düşünmeyin, eski pop müziğimizde ne akorlar kullanılıyordu. Şimdiki durum ise ortada. Cazda kullanıldığı gibi metal müzikte bile her türlü akor kullanılabilir. Augmented sixth (örneğin bu akorun German versiyonu da aslında kabak gibi dominant 7'li akordur, ama enharmonik seslerden ötürü böyle isim almıştır), neapolitan, secondary dominants, secondary leading tone's vs. daha karşınıza çok şey çıkacak sıkılmadan ilerlerseniz.


Şimdilik kaynak olarak, Youtube'ta Dr. B var, Christopher Brelloch, onun derslerini tavsiye edebilirim, en baştan başlayın, gelebildiğiniz yere kadar gelin.
Ben Türkiye'de üretilen müzik hakkında pek şey bilmem. En fazla Münir Nurettin, Bekir Sıtkı gibi tarihe olan merakımdan dinlediklerim var. Mustafa Sandal'ın kim olduğunu geçen sene öğrendim o kadar.

Geçen spotify'daki yerli ve yabancı en popüler şarkıları dinleyeyim dedim. İkisinin çok ortak noktası var ama en basit olarak birincisi gitar hiç bulamadım, ikincisi farklı akor bulamadım. Diminished basan yok, 9-11 geçtim 7'li hiç yok. Çoğu şarkı dümdüz majör 1-4-5-6 üzerinden gidiyor. Tamamen tüketim odaklı şarkılar yazılmış.
 
@Praetorian Münir Nurettin Selçuk olmadan geçen bir haftam yok :) Kendilerine hayranlıkla kadeh kaldırıyoruz mütemadiyen. Besteleri gibi, sesi ve sesini kullanma becerisi de o tarihleri düşününce çok başka bir seviye. Hele o kendine has vibratoları...

Son yılların en önemli problemi zaten bu tüketime dayalı müzik. Her şey armonik altyapı değil elbette ama başka bir numara da olmuyor zaten.
Da... Gerçekten popüler kültürden bu kadar uzak kalabilmenize şaşırdım :) Tabii Türkiye'de yaşadığınızı varsayıyorum.



Ben bu performansa ceketimi iliklemeyi bırak ceketimi yakarım,yakmasa da tutuştururum kardeşim çok ama çok teşekkürler.Christopher Brelloch bakıyorum şimdi kitaptan ve bu adamla yürüyeceğim anlaşıldı
Hahahah, ne demek, faydamız olduysa ne mutlu. Dr B. en baştan itibaren başlıyordur muhtemelen ve geldiği nokta da kimileri için ileri seviye yeterince. 4 ses üzerine yazım ne işime yarayacak diye düşünmeden, söylenilenleri anlamaya çalışarak ilerleyin; pek çok şeyi keşfederken bulacaksınız kendinizi. Teoriden bahsetmiyorum, genel olarak müzik hakkında. Tabii daha çok araştırma yaparak bunu zenginleştirebilirsiniz, ses fiziği, müzik tarihi vs.
 
temel bilgiler için nurhan cangal'ın armoni kitabı yeterlidir. ben faydası olan birkac bilgi vereyim.

1. klavyedeki nota yerlerini ezberleyin. akor basarken hangi sesleri verdiğinde bakın.

2. gitar klavyesini droplara ayırın. ilk kalın 3 tel üst drop. ortadaki 4 tel orta drop. en alt 3 tel alt drop.

3. bu droplarda akor şekillerini ezberleyin. mesela D majör akoru şeklini 2 kaydirinca E majör olur. her akoru bu droplara göre 4/5 farklı şekilde basın.

4. her gamın i-iv-v akorunu çalın ve ezberleyin ama droplara göre farklı yerden basarak.

5. sonra i-iv-v-vi çalın.

6. i-iv-v-vi çalarken majör ve minör akorları dim/aug/sus akorlarla değiştirin. bunları gamın alacağı seslere göre araya atın.

7. bu şekilde çalışarak, bir akor hanhi akordan sonra gelir, hangisinden sonra gelmez deneyerek öğrenin, sonra armoni kitabındaki dim akor başlığı daha anlamlı gelir. orda minör e çözülür dediğinde zaten biliyor olursunuz. ya da çok çirkin duyumlu bir akor başka bir akora çözülürken yani önce veya sonra calinirken cok iyi uyum sağladığını bilirsiniz. ondan sonra bakarsınız, bu iş tamamen akorlarin aralıklarıyla ilgiliymis.
Ben Türkiye'de üretilen müzik hakkında pek şey bilmem. En fazla Münir Nurettin, Bekir Sıtkı gibi tarihe olan merakımdan dinlediklerim var. Mustafa Sandal'ın kim olduğunu geçen sene öğrendim o kadar.

Geçen spotify'daki yerli ve yabancı en popüler şarkıları dinleyeyim dedim. İkisinin çok ortak noktası var ama en basit olarak birincisi gitar hiç bulamadım, ikincisi farklı akor bulamadım. Diminished basan yok, 9-11 geçtim 7'li hiç yok. Çoğu şarkı dümdüz majör 1-4-5-6 üzerinden gidiyor. Tamamen tüketim odaklı şarkılar yazılmış.
@Praetorian Münir Nurettin Selçuk olmadan geçen bir haftam yok :) Kendilerine hayranlıkla kadeh kaldırıyoruz mütemadiyen. Besteleri gibi, sesi ve sesini kullanma becerisi de o tarihleri düşününce çok başka bir seviye. Hele o kendine has vibratoları...

Son yılların en önemli problemi zaten bu tüketime dayalı müzik. Her şey armonik altyapı değil elbette ama başka bir numara da olmuyor zaten.
Da... Gerçekten popüler kültürden bu kadar uzak kalabilmenize şaşırdım :) Tabii Türkiye'de yaşadığınızı varsayıyorum.




Hahahah, ne demek, faydamız olduysa ne mutlu. Dr B. en baştan itibaren başlıyordur muhtemelen ve geldiği nokta da kimileri için ileri seviye yeterince. 4 ses üzerine yazım ne işime yarayacak diye düşünmeden, söylenilenleri anlamaya çalışarak ilerleyin; pek çok şeyi keşfederken bulacaksınız kendinizi. Teoriden bahsetmiyorum, genel olarak müzik hakkında. Tabii daha çok araştırma yaparak bunu zenginleştirebilirsiniz, ses fiziği, müzik tarihi vs.

Beyler hakkınızı helal edin herkesi alıntı yaptım

Şimdi efendim benim derdim 5-6 mesaj öncesi gibi ezbere dayalı şeyler.
Ben normalde evde kendimce takılan altyapı yapmaya çalışan nacizane bir kardeşinizim.Müzik bilgim sıfırdı bundan 2 sene öncesine kadar.Müzikte öyle bir derya ki ucu bucağı yok namussuzun. kendi yaptığım bir tane çalışma mesela.2-3 arkadaşa yapmış olduğum altyapı/aranjede mevcut.Fakat bunları çoğu hem sanal enstrüman hem de akor,armoni,nota yada kısaca müzikle alakalı olmayan şeyler tamamen keyfi yada kulak işi.

Benim bu yola çıkmamda ki amaçta şudur;Yarın açık havaya gidip hadin bakalım şimdi sizlere xx adlı bestemi çalacağımdan ziyade kendimi ve kafamı bir şeylere adamak.Yani şu ezbercilikten sıkıldım.Vst'yi aç içindede preset geliyor zaten al jazz'a preset'e.Şimdi bunu klavyeyle birleştir.Al sana jazz akoru.Ee hadi yiyorsa tranpoze yap düşür/yükselt.Ne oldu fıss.Söndü.Umarım anlatmak istediğimi anlamışsınızdır.

Nurhan Cangal'ı bir abim tavsiye etmişti.Zaten Dr.B'de hemen hemen aynı gidiyor.Ben tabi ilk Müzik Teorisi aldığımdan elime aralık bilgisiyle gittiği için biraz afalladım.Nurhan Cangal ve Dr.B ile gideceğiz anlaşılan.Dr.B çok kolay tarif etmiş şu bemol ve diyezleri 5 dk adam 5 li çemberi anlattı

Tekrardan hakkınızı helal edin vallahi bu konuya bu kadar mesajın geleceğini bilsem başta açardım.Tekrar tekrar yazan,cevaplayan,düşünen arkadaşlara çok ama çok teşekkürler
 
Münir Nurettin Selçuk olmadan geçen bir haftam yok :) Kendilerine hayranlıkla kadeh kaldırıyoruz mütemadiyen. Besteleri gibi, sesi ve sesini kullanma becerisi de o tarihleri düşününce çok başka bir seviye. Hele o kendine has vibratoları...

Son yılların en önemli problemi zaten bu tüketime dayalı müzik. Her şey armonik altyapı değil elbette ama başka bir numara da olmuyor zaten.
Da... Gerçekten popüler kültürden bu kadar uzak kalabilmenize şaşırdım :) Tabii Türkiye'de yaşadığınızı varsayıyorum.
Türkiye'de yaşıyorum hatta Yozgat'ın köyünde büyüdüm. Çocukken ailem radyo açardı ve zorla kapattırırdım, "ben müzikten nefret ediyorum" dediğimi iyi hatırlıyorum.

Çoğu erkek çocuk gibi araba hastasıydım ve peder beyin iş bilgisayarında F1 2002 oyununu oynuyordum. Oyun sanırım modluydu, ana menüsünde Black Sabbath'ın Iron Man adlı şarkısı çalıyordu. Hipnotize olmuş gibi ağzım açık şekilde saatlerce bilgisayarın başında oturup ana menüde beklerdim, sadece o sesleri duymak için. Hayatımda benzer bir şeye rastlamamıştım. Birkaç yıl sonra taşındık ettik ve internet gelince nasıl oldu bilmiyorum ama bir şekilde şarkıyı bulmayı başardım. Öylece Black Sabbath'tan başlayarak müzik dinlemeye başladık işte. Hayatım boyunca müziğini sevmediğim ortamı terkettim. İsteyen istediğini dinlesin, püristliğin anlamı yok; sadece sevmediğim bir şeye maruz kalmak istemiyorum. Böylece Türkiye'deki pop kültürden (biraz da istemsizce) uzak durdum.

Benzer bir etkiyi ilk defa Albert King dinlediğimde yaşadım, metalciydim, yeni gitar hocam dinletmişti. Roadhouse Blues adlı şarkıydı ve ağzım açık dinledim. O noktada 4 yıldır nota, dizi bilmeden sadece şarkıları öğrenerek gitar çalıyordum, hayatım değişti.
 
Beyler hakkınızı helal edin herkesi alıntı yaptım

Şimdi efendim benim derdim 5-6 mesaj öncesi gibi ezbere dayalı şeyler.
Ben normalde evde kendimce takılan altyapı yapmaya çalışan nacizane bir kardeşinizim.Müzik bilgim sıfırdı bundan 2 sene öncesine kadar.Müzikte öyle bir derya ki ucu bucağı yok namussuzun. kendi yaptığım bir tane çalışma mesela.2-3 arkadaşa yapmış olduğum altyapı/aranjede mevcut.Fakat bunları çoğu hem sanal enstrüman hem de akor,armoni,nota yada kısaca müzikle alakalı olmayan şeyler tamamen keyfi yada kulak işi.

Benim bu yola çıkmamda ki amaçta şudur;Yarın açık havaya gidip hadin bakalım şimdi sizlere xx adlı bestemi çalacağımdan ziyade kendimi ve kafamı bir şeylere adamak.Yani şu ezbercilikten sıkıldım.Vst'yi aç içindede preset geliyor zaten al jazz'a preset'e.Şimdi bunu klavyeyle birleştir.Al sana jazz akoru.Ee hadi yiyorsa tranpoze yap düşür/yükselt.Ne oldu fıss.Söndü.Umarım anlatmak istediğimi anlamışsınızdır.

Nurhan Cangal'ı bir abim tavsiye etmişti.Zaten Dr.B'de hemen hemen aynı gidiyor.Ben tabi ilk Müzik Teorisi aldığımdan elime aralık bilgisiyle gittiği için biraz afalladım.Nurhan Cangal ve Dr.B ile gideceğiz anlaşılan.Dr.B çok kolay tarif etmiş şu bemol ve diyezleri 5 dk adam 5 li çemberi anlattı

Tekrardan hakkınızı helal edin vallahi bu konuya bu kadar mesajın geleceğini bilsem başta açardım.Tekrar tekrar yazan,cevaplayan,düşünen arkadaşlara çok ama çok teşekkürler
Biraz ilerlediğin zaman şu kanala da bakabilrsin.


Hem prodüksiyon hem teori olarak hazine gibi bir kanal.
 
Beyler tekrardan selamlar konu üzerinde hala aralık bilgisindeyim şu an iş ve özel hayat sebebiyle çok bilgisayar göremiyorum kitaptan çalışabiliyorum.

İlk sorum şu;Bu aralık bilgisinin sağlamasını nerden yapabilirim?Özellikle şu artık/eksik aralıkların.

Bu arada araştırdığım ve gördüğüm kadarıyla

Artık>major>minör>eksik aralık
Artık>tam>eksik aralık diye ilerliyor notalar.Tamam buraya kadar anlaşılmayan bir konu yok
Fakat sağlamasını yapamadığım için buraya yazıyorum örnek vereyim hemen ;

D-D(diyez)=Artık 1'li kullanılmıyormuş bile
D-E(bemol)=Küçük 2'li
D-E(Naturel)=Büyük 2'li
D-E(diyez)=Artık 2'li
D-F(naturel)=Küçük 3'lü
D-F(diyez)=Büyük 3'lü
D-G(bemol)=Artık 3'lü
D-E(bemol)=Eksik 3'lü

Neden D'yi yazdım;Alıştırma yapmaya çalışıyorum kafamda aralıkları ton olarak ezberlemeye kalkıyorum daha kolay geliyor.Buraya yazıp forumu kirletmekte istemiyorum bunun bir kısayolu varsa şimdiden iletirse beni ve ben gibi arkadaşları çok memnun eder :)
 
D-F 3'lüyken (doğru)
D-G (hangi accidental gelirse gelsin, bemol/diyez fark etmez) hala 3'lü olamaz. D-Gb, eksik 4'lü olacak, artık 3'lü yerine.


D-Eb'yi üstte doğru şekilde yazmışsınız ama altta tekrar yazıp, eksik 3'lü demişsiniz, orada bi karışıklık oldu herhalde :)

Bu arada küçük, büyük yerine minör ve majör şeklinde yerleştirin terminolojiyi :)


Bunun dışında tekrardan vurgulayalım, aralık hesaplanırken öncelikle accidental yokmuş gibi davranın D# varsa öncelikle D tanımlı bir nota var diye düşünün. D#, D'nin başka bir yere çekilmiş hali diye düşünün. Diğer nota için de aynısı geçerli -aralık hesaplayacağınız nota-. Daha sonra ekleyin değiştirgeçleri.
Tritone (tri:3 tone: ses, yani 3 ses mesafe) aralıklarda (eksik 5'li ya da artık 4'lü, aynı aralık) kafanız karışmadıkça gerisi kolay, sıra sıra büyütün aralıkları.

m2'den M7'ye sıra sıra büyüterek gidelim;
m2,M2
m3,M3
P4 (Tam yerine de perfect demeyi tercih edin), A4 (artık yerine augmented)=d5(eksik yerine diminished), P5 (yani P4<tritone<P5)
m6,M6
m7,M7

küçükten büyüğe böyle gruplayın. Her biri diğerinin yarım ses uzağında. Başlarda bazılarını ezberlemeyi tercih edebilirsiniz, hatta post-tonal müziği düşününce bu tampere sistemin getirdiği yarım aralık yarım aralık şeklinde mesafe hesaplamak bizi bambaşka yerlere de götürebiliyor ama o ayrı bir konu. Şimdilik;
tam 5'li: 3,5 ses (ya da 7 yarım ses)
tam 4'lü: 2,5 ses (ya da 5 yarım ses)

Bunları bilin.

Bir iki bir şey daha söyleyelim; oktavın tam ortasına denk düşen yer, tritone oluyor. Yani 3 ses. Tritone'u aşan aralıklarda, hatta 6'lılardan itibaren hesaplamayı 'çevrim' ile yapabilirsiniz. Örneğin Do ve Mi, majör 3'lü iken, bunları ters çevirirsek, Mi ve Do aralığına baktığımızda minör 6'lı aralığı görüyoruz. Yapılan şey çok basit;
-Rakamı 9'a tamamla
-Birinde majör varsa diğerine minör koy. Birinde artık varsa diğerine eksik koy (ve elbette tam tersleri).

Bu şekilde uzak aralıkları hesaplarken, eğer ufak olanı biliyorsanız kolayca bulabilirsiniz. Sizin yazdığınız D-F örneğinde, minör 3'lü olduğunu kolayca bulabiliyorsanız; F-D şeklinde hesaplamaya kalkarken, hemen majör 6'lı diyebilirsiniz.

Şimdilik P5'e kadar olanları ve P5'leri bol bol çalışın, ezberleyin gerekirse.

İki notada da diyez ya da bemol varsa onları yokmuş gibi düşünebilirsiniz, sadeleştirme metodu gibi.
Son olarak da en başta yazdığımızı örnekle pekiştirelim; D ve A# aralığını hesaplayalım. Ne demiştik önce diyezi görmüyoruz ve D-A aralığının P5 (tam 5'li) olduğunu bulduk. Demek ki bu aralık her şekilde bir 5'li aralık. Artık başka bir rakam olamaz. Şimdi diyezi de hesaba katıyoruz, daha tiz olan notaya diyez koyarak, onu daha da tizleştirdik, dolayısıyla mesafeyi arttırdık, böylece Tam 5'li aralığı, artık 5'li (A5) yaptık.

Sistem böyle işliyor valla :)
 

Ben hesaplama için bu linki verdim ancak sitenin tamamına göz gezdirin.

Bir de teoria.com var, onu da çok severiz. teoria : Music Theory Web

Bu aralıkların nasıl duyulduğuna dair egzersizler mevcut, ve bana kalırsa önemli olan kağıt üstünde neyin ne olduğundan çok 'duyum'. İkisini beraber götürmezseniz anlamsızlaşabilir bir süre sonra her şey.

İyi çalışmalar olsun :)
 
Üst