Signature gitarlar hakkında

Merhabalar aklıma küçük bir soru takıldı mesela bilirsiniz bazı ürünler üretilirken özenilerek yapılan bir modelleri vardır sadece özel başlı kişilere satarlar bir de aynı modelin ihracat versiyonu vardır. Seri üretim diyelim ya da. Soru özetine gelirsek x kişisinin x signatura gitarını aldığımızda onun çaldığı aynı gitara mı sahip oluyoruz yoksa "ihracat" versiyonuna mı ? marka olarak ibanez diyelim :)
 
Kadir gelme bu oyuna. Hep pazarlama stratejisi.

Gir reverb.com'a "Blackie" diye arat. 1200 dolara da var, 38bin dolara da var. Elektronikler hep ayni. Ya lace sensor ya da noiseless manyetikler var. 38 bin dolarlik gitar uber guzel mi? La minor basmayi bilmeyen, zenginlere itelemek uzere yapilmis aletler.

Soyle dusun: Dunyaca unlu gitarist oldun. Kendince ozelliklerde gitar tasarlattin. Sahnede calmak istedigin gitar en sonunda yaratildi. Sonra ayni gitardan binlerce tane yapildi. Baska kullanicilara satilirken, onlarin burgusu daha dandik mi olsun diyeceksin? Belki her kesimden insana satabilmek adina farkli modeller urettirirsin degil mi?
 
Hardware kısmı aynı zaten ama kullanılan ağacın kalitesi ve uyumu aynı değil. X ünlü kişisine gitar yaparlarken gövdede kullanılan parçaların ve sapın frekanslarına kadar dinleyebiliyorlar. Her parça farklı frekansta tınlarsa birbirlerini nötrleyebiliyor. O yüzden uyumları önemli. Bu yüzden aynı model iki gitarın birisi sağır diğeri titreşim canavarı çıkabiliyor.

Onun dışında yine X kişisine üretilen gitarın finishing kısmına %100 özeniliyorsa seri üretim signature en fazla %50, sayılı (atıyorum 100 tane) üretilen signature gitarlar da %75-80 falandır.
 
Hardware kısmı aynı zaten ama kullanılan ağacın kalitesi ve uyumu aynı değil. X ünlü kişisine gitar yaparlarken gövdede kullanılan parçaların ve sapın frekanslarına kadar dinleyebiliyorlar. Her parça farklı frekansta tınlarsa birbirlerini nötrleyebiliyor. O yüzden uyumları önemli. Bu yüzden aynı model iki gitarın birisi sağır diğeri titreşim canavarı çıkabiliyor.
Parçaları frekansı derken kastınız nedir? Gövde ve sap mı? Ben bunu anlamadım, dediğinizi anlatan verebileceğiniz link var mı?
 
Parçaları frekansı derken kastınız nedir? Gövde ve sap mı? Ben bunu anlamadım, dediğinizi anlatan verebileceğiniz link var mı?
Gövde ve sap veya gövde çok parçadan oluşuyorsa onlar ve gövdede kapak varsa kapak, kısacası kullanılan tüm ağaç parçaları. Bir videoda görmüştüm, ünlü bir gitariste yapılan gitarın aşamalarını gösteriyordu. Onu bulamadım, o videoda daha detaylı anlatım ve görsel vardı ama şu videoyu buldum şimdilik. Diğerini bulursam eklerim.

Bu videoda ise farklı kesimlerin (quarter saw gibi) frekansa etkisini göstermişler. Kısacası aynı ağaçtan çıkan iki parça aynı olmuyor hiçbir zaman. Bu videoda adam iki dakikada bariz olan farkı gösteriyor ama atıyorum Steve Vai'ye gitar yaparlarken o frekansları iliğine kadar dinliyorlar. :)

 
Hardware kısmı aynı zaten ama kullanılan ağacın kalitesi ve uyumu aynı değil. X ünlü kişisine gitar yaparlarken gövdede kullanılan parçaların ve sapın frekanslarına kadar dinleyebiliyorlar. Her parça farklı frekansta tınlarsa birbirlerini nötrleyebiliyor. O yüzden uyumları önemli. Bu yüzden aynı model iki gitarın birisi sağır diğeri titreşim canavarı çıkabiliyor.

Onun dışında yine X kişisine üretilen gitarın finishing kısmına %100 özeniliyorsa seri üretim signature en fazla %50, sayılı (atıyorum 100 tane) üretilen signature gitarlar da %75-80 falandır.
Bu da 20bin dolar fiyat farkı yaratmaz nihayetinde. Custom Shop gitarların mükemmel olmadığını hepimiz biliyoruz. Hala 7.25 radius'lu, truss rod ayarı için sap sökülmesi gereken gitarlara sırf otantik diye o paraların dökülmesine acıyorum. Standart gitarlar CS gitarlardan daha iyi çıkabiliyor. Hiçbirinin garantisi yok. Ama pahalı gitar alırsanız, istediğiniz ustayı da seçersiniz, istediğiniz özelliklerde yaptırma özgürlüğünüz oluyor.
 
Bu da 20bin dolar fiyat farkı yaratmaz nihayetinde. Custom Shop gitarların mükemmel olmadığını hepimiz biliyoruz. Hala 7.25 radius'lu, truss rod ayarı için sap sökülmesi gereken gitarlara sırf otantik diye o paraların dökülmesine acıyorum. Standart gitarlar CS gitarlardan daha iyi çıkabiliyor. Hiçbirinin garantisi yok. Ama pahalı gitar alırsanız, istediğiniz ustayı da seçersiniz, istediğiniz özelliklerde yaptırma özgürlüğünüz oluyor.
Zaten belli bir fiyatın üstü artık tatmin olma hissiyle ilgili bir şey. X gitariste yapılan signature gitar ve sınırlı üretim signature seri ise firmanın boy gösterisi. Zaten 3000-5000 dolarlık gitar da çok iyi. Zaten pahalı olanları parası çok olan alabiliyor. :)

Açıkçası ben gitara 5.000 dolar ve üstü para vereceksem gider özel yaptırırım.
 
Sig gitar bir gitarist için bazen firma tarafında yapılır, bazen de gitarist abi bu kadar yıldır çalıyorum bana da ismim olan bir şey yapsanıza diye yapılır. Öyle çok da yuvarlak masa şövalyeleri gibi bir olay değildir, basit bir pazarlama metodudur. Meraklısı var, talep var, neden yapmasınlar.

Sig gitar krala en iyisini yapalım sonra, halkı beceririz diye dandik malzeme ya da baştan savma işçilikle yapılmaz. Yapanınki de satmaz, zaten... hatta bildiğim çok gitarist var ki benimkiyle aynı spec olmayacaksa olmaz adımı koymayın filan demiştir.
Piyasada birçok ulaşılabilir Sig gitar var bu yüzden. Yoksa hepsi Steve Vai'nin 20bin dolarlık modelleri gibi olurdu. Son Vai Sig modeli sanırım PIA ismi, 2 yıldır sürekli yenilenen bir prototip şu anda değeri yaklaşık 25bin dolar ama satışta değil. Petrucci Majesty'ler de mesela alınacak gibi değil ama JEM ya da JP gitarlar hem çok iyi hem de ulaşılabilir fiyatlarda, dandik malzeme diyebilir miyiz onlara?

Bazı Sig modeller sadece gitariste özel yapılır ve evet çok pahalı olabilir, halk için ise ağaç ve malzeme seçimleri farklı olacak şekilde "affordable" yani satınalınabilir fiyatlarda seri üretilir ama halk tipi Sig üretim kesinlikle standart üretim bir modelden daha "baştan savma" üretilmez.

O sanatçıya özel bir hayranlığınız varsa gider alırsınız ya da bazen sadece spec'leri için gider alırsınız. Modele ve özelliklerine bakın, Sig gitar diye o kadar kafayı takmayın; bende Cort NZS-1 var, sahip olduğum en iyi gitarlardan biri, alana kadar Neil Zaza kimdir tanımıyordum bile.
 
Gövde ve sap veya gövde çok parçadan oluşuyorsa onlar ve gövdede kapak varsa kapak, kısacası kullanılan tüm ağaç parçaları. Bir videoda görmüştüm, ünlü bir gitariste yapılan gitarın aşamalarını gösteriyordu. Onu bulamadım, o videoda daha detaylı anlatım ve görsel vardı ama şu videoyu buldum şimdilik. Diğerini bulursam eklerim.

Bu videoda ise farklı kesimlerin (quarter saw gibi) frekansa etkisini göstermişler. Kısacası aynı ağaçtan çıkan iki parça aynı olmuyor hiçbir zaman. Bu videoda adam iki dakikada bariz olan farkı gösteriyor ama atıyorum Steve Vai'ye gitar yaparlarken o frekansları iliğine kadar dinliyorlar. :)


Vallaha çok ilginçmiş. Gerçekten ağaca öyle tık tık yaparak gitarı topladıktan sonra çıkabilecek sesi tahmin edebiliyorlarsa helal olsun bu Fender Custom Shop'taki abilere. Aldıkları binlerce doları hak ediyorlar. Şimdi ben mesela 30 küsür gitar topladım/yaptım ama bunu asla beceremem. Onun yerine ne napıyorum? Gitarı bitirdim. Ayarını osunu busunu tamamladım. Taktım baktım ses fazla boğuk geliyor mesela? Manyetiklerin yüksekliğiyle oynuyorum. %99 sorun çözülüyor. Onun dışında her gitarın kendi karakteri var. Mesela bir Les Paul yapıyorsanız ses iyi kötü bir Les Paul gibi çıkar. Strat yapıyorsanız strat gibi, tele yapıyorsanız da tele gibi. Bazısı daha parlak olur, bazısının sustain'i fazla olur vb. Bunları gitarı toplamadan ağaçtan falan (manyetik ayrı, ordan bir şeyler anlaşılıyor) kestirmeyi ben beceremedim bugüne kadar ama tabii benimkisi hobicilik.

Her neyse, amme hizmeti olarak bakın aşağıya gitar maliyeti hesaplama tablosu koyacağım. Göreceksiniz ki malzeme olarak (işçilik ve üretim malzemesi ayrı şeyler - butik üretici de sonuçta kendini ve başkalarını besleyecek dolayısıyla bu aracı kullanıp parça maliyetini kabaca hesapladıktan sonra luthier'inize gidip 'ben hesapladım şu kadar ediyor' demeyin, tek bir gitarı yapmak haftalar alıyor sonuçta) fosil dinozor dişi eşik, elmas saddle, volkanik küllerde binlerce yıl gömülü kalmış prehistorik kereste falan kullanmazsanız parça maliyeti öyle atla deve değil. Yani doları teleskopla dahi göremediğimiz şu günlerde fazla elbet ama Fender bu parçaları bizim aldığımız fiyatlara mal etmiyor. Neticede Fender'den, Gibson'dan veya başka bir büyük üreticiden aldığınız gitarlarda fiyat arttıkça markaya ve imaja verdiğiniz para da artıyor. Bunu kötülemiyorum ve bunda gocunulacak bir şey de yok bence. Ben de isterim R9. Bunu itiraf etsek bir rahatlarız bence. Fakat söylemek istediğim şu: Belli bir fiyatın üstüne çıkınca aradaki somut farklar marjinalleşiyor. Bu da son derece iyi bir şey. Çünkü gidip dükkanda deneyerek aldığınız orta halli hatta başlangıç seviyesinde bir gitarın sizi müzisyen olarak sınırlamadığını biliyorsunuz. Bundan 50 sene önce öyle değildi. 50 seneyi geçtim, yakın zamana kadar (20 sene?) öyle değildi. İlk gitarımı hatırlıyorum, 12. perdede telin altına işaret parmağım rahat giriyordu ve ayarlamak da pek mümkün değildi.

Gitar maliyet hesaplama tablosu ekte.
 

Dosyalar

  • Gitar Maliyet.xlsx
    48.9 KB · Gösterim: 119
Böyle teknik konuları okumayı çok seviyorum. Ancak sadece okumasını seviyorum. Eminim her uzmanın kimseyle paylaşmadığı ve muhtemelen paylaşmayacağı bazı özel sırları oluyordur ve gitar üretiminde de öyledir. Benim gibi amatörler için kayıt alıp albüm yapma ihtimali olmadığı için ağaçların uyumu, kullanılan yapıştırıcının kalınlık miktarı ve hatta son tüketim tarihine kadar kaldığında kullanıldığı gibi (öyle birşey var mı lan?) detaylar çok da önem arz etmiyor. Signature gitarları çok seviyorum. Keşke bir MM Majesty alabilseydim...
 
Çoğu dünyaca ünlü müzisyen özellikle sahnede çok çok özel gitarlar çalmaz, kayıtta da sadece bi gitarla çalmazlar zaten, stüdyoda elli gitar varsa hepsini denerler farklı şarkılardaki hissiyatları yakalamak için. Genelde sahnede standart gitarlar çalarlar ki turnede falan gitarın başına bi iş geldiğinde aynısından bulunabilsin, aynı mantık çoğu profesyonelin Boss pedalları kullanmasının da sebebidir. Steve Vai, Evo'yla çaldığı her şarkıyı başka bi Jem'le de çalıp aynı sesi alabilir, bazı gitarlarla duygusal bağ oluşmuşsa onun manevi değeri artar ama bu ağaçlarının çok iyi seçilmesinden değildir, keza, Steve Vai röportajlarında duymuşsunuzdur, gitarlarının sapı kırıldığında başka bi JEM'in sapını gitara takarak devam etmişliği vardır... David Gilmour'un (an itibariyle dünyanın en pahalı gitarı ünvanına sahip) gitarı 69 üretimi bi standart Strat. Şu an üretimdeki CS relic Gilmour Strattan kullandım bi süre ve bence koleksiyon amaçlı duvara asmak için alınacaksa sorun yok ama kullanmak için o gitara 5000 dolar vermek komik.
 
Çoğu dünyaca ünlü müzisyen özellikle sahnede çok çok özel gitarlar çalmaz, kayıtta da sadece bi gitarla çalmazlar zaten, stüdyoda elli gitar varsa hepsini denerler farklı şarkılardaki hissiyatları yakalamak için. Genelde sahnede standart gitarlar çalarlar ki turnede falan gitarın başına bi iş geldiğinde aynısından bulunabilsin, aynı mantık çoğu profesyonelin Boss pedalları kullanmasının da sebebidir. Steve Vai, Evo'yla çaldığı her şarkıyı başka bi Jem'le de çalıp aynı sesi alabilir, bazı gitarlarla duygusal bağ oluşmuşsa onun manevi değeri artar ama bu ağaçlarının çok iyi seçilmesinden değildir, keza, Steve Vai röportajlarında duymuşsunuzdur, gitarlarının sapı kırıldığında başka bi JEM'in sapını gitara takarak devam etmişliği vardır... David Gilmour'un (an itibariyle dünyanın en pahalı gitarı ünvanına sahip) gitarı 69 üretimi bi standart Strat. Şu an üretimdeki CS relic Gilmour Strattan kullandım bi süre ve bence koleksiyon amaçlı duvara asmak için alınacaksa sorun yok ama kullanmak için o gitara 5000 dolar vermek komik.
David Gilmour'un kendisi de orjinal Blackstrat'ı sattıktan sonra,halihazırda kendi signature serisi gitarıyla devam ediyor.
 
Gitaristler için olmasa da bazı signature gitarlar aşırı sık oluyor. Aklıma gelenler lzzy hale epiphone, halestorm sevmeme rağmen Lzzy'ye of ne gitarist diyecek halim yok ama güzel gitar, öbürü de ibanez thbb10.
 
Geri
Üst