Nasıl solo ve riff yazılır ve nasıl kendi melodimi çıkarabilirim?

Bu forumda yeniyim o yüzden hatam olursa kusura bakmayın.
Ben bu başlıkta yazdığım şeyi gerçekten anlayamıyorum. Mesela şarkı sözü yazdım diyelim, ona uygun melodi nasıl çıkarılıyor? Nasıl riff yazılıyor anlamıyorum. Bunun bir kuralı var mıdır? Veya solo atmak da olabilir.
Çoook araştırdım gerçekten bir şey çıkmıyor karşıma doğru dürüst.
Cevaplayabilirseniz sevinirim.
 
kural, yasa ya da hap bilgi falan yok. gam öğreneceksin, nota öğreneceksin, nitelikli müzik dinleyeceksin, dinlediğin şeyleri analiz edeceksin. tüm bunları yaptıktan sonra biraz yetenekli, biraz da şanslıysan iyi bişeyler çıkarırsın belki.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Şeyi de anlayamıyorum
*Mesela* bir şarkıda C ve Em akorları var.
Fakat soloda B var
Bu nasıl böyle olabiliyor?
O akordaki sesleri yazmak zorunda değil miyiz?
 
Şeyi de anlayamıyorum
*Mesela* bir şarkıda C ve Em akorları var.
Fakat soloda B var
Bu nasıl böyle olabiliyor?
O akordaki sesleri yazmak zorunda değil miyiz?
Tam olarak demek istediğin soloda B (si) notasının çalınması mı yoksa solo gitara eşlik eden ritm gitarın solo kısmında B (si) akorunu çalması mı?
Bunları anlayabilmen için nota, gam, armoni v.s kısacası müzik teorisini öğrenmek gerekir.
Şarkı sözlerine göre melodi veya riff yazmak ise 2 şekilde olur. Ya müzik teorisini iyi bilmeli ve elinizdeki enstrümana hakim olmalısınız ya da doğuştan yaratıcı birisi olursunuz. Örneğin Jimi Hendrix gibi. Ünlü bir gitaristin dediğine göre (yanlış hatırlamıyorsam Eric Clapton) Jimi Hendrix için şöyle diyor. "Bana göre en iyi gitarist Jimi Hendrix. Aslında gitar çalmayı bilmiyor tamamen rastgele çalıyor ama o en iyisi." Bu son yazdıklarım ne kadar doğrudur ne kadar yanlıştır belki de uydurmadır bilemem ama bence de böyle bir şey var. Yaratıcı bir insan hakim olduğu enstrümanda ortaya eserler çıkarabilir.
Kimisi de şöyle yapar;
Gitar ile rastgele takılırken bir o anlık bir melodi oluşturur. (Bazen bende de oluyor.) Bu melodiyi bir yere kaydeder sonra bu melodiye göre söz oluşturur. Böylelikle bir başlangıç yapılmış olur.
 
Şeyi de anlayamıyorum
*Mesela* bir şarkıda C ve Em akorları var.
Fakat soloda B var
Bu nasıl böyle olabiliyor?
O akordaki sesleri yazmak zorunda değil miyiz?

Bahsettiğin solodaki B sesi ile o solo güzel tınlıyorsa (aslında güzel tınlamasına da gerek yok) oluyor demektir, gamda B sesinin olup olmaması önemli değil. Nasıl oluyor da oluyor gamda olmayan ses solo da çalınır mı diyorsan daha gidecek çok yolun var demektir.

Durmak yok, çalışmaya devam. GEnçliğin var. :)
 
Yani soloda nasıl B notası çalınıyor onu anlamamıştım

La minör parçanın solosunda, la minör akoru çalınırken önde Si notası çalmış mı solocu? Çalmış. Bitti. Oluyor yani. İyi olmuş, kötü olmuş, konu o değil. Çalmış. Bitti. Bu kadar basit. Hatta parça ilerlerken la minör akorunun önüne Si bemol notası bile çalabilir.

Bu anlaşılacak bir şey değil.

Teoriler gökyüzünden aşağıya inmez. Müzik teorilerden önce de vardı. Teoriler yapılan müziği açıklamak, kağıda dökmek içindir.

Bu konuya takıldığın için yukarıda daha çok yolun var demiştim.
 
Herkesin beğeneceği bir solo ve riff yazmak ise bilgi veya teorilerin ötesinde yaratıcılık gerektirir. Kitaplarda bunun kuralını bulamazsın.

Ayrıca yaratıcıysan solo veya riff olmadan da bir müzik parçası yazabilirsin.

Sololar için yutubda zirilyon tane lick videosu var. 3 licki arka arkaya öğren, al sana solo. :)
 
La minör parçanın solosunda, la minör akoru çalınırken önde Si notası çalmış mı solocu? Çalmış. Bitti. Oluyor yani. İyi olmuş, kötü olmuş, konu o değil. Çalmış. Bitti. Bu kadar basit. Hatta parça ilerlerken la minör akorunun önüne Si bemol notası bile çalabilir.

Bu anlaşılacak bir şey değil.

Teoriler gökyüzünden aşağıya inmez. Müzik teorilerden önce de vardı. Teoriler yapılan müziği açıklamak, kağıda dökmek içindir.

Bu konuya takıldığın için yukarıda daha çok yolun var demiştim.
Kısacası müzik sadece teoriden ibaret değildir his de vardır mı demeye çalıştınız hocam?
 
C ve Em içinde B notası var zaten. Neresi yanlış geldi?
C = Do mi sol
Dm = Re fa la
B (Si) göremiyorum ben.
ve bu bir örnek zaten kafadan
Aa pardon Dm yazacağıma Em yazmışım. Kusura bakmayın hocam.
Yani demek istediğim asıl konu akorlarda olmayan sesi nasıl veriyorlar soloda ve neye dayanarak onu sormuştum arkadaşlar cevapladı zaten.
Farklı bir yorumunuz varsa yazabilirsiniz.
 
C = Do mi sol
Dm = Re fa la
B (Si) göremiyorum ben.
ve bu bir örnek zaten kafadan
Aa pardon Dm yazacağıma Em yazmışım. Kusura bakmayın hocam.
Yani demek istediğim asıl konu akorlarda olmayan sesi nasıl veriyorlar soloda ve neye dayanarak onu sormuştum arkadaşlar cevapladı zaten.
Farklı bir yorumunuz varsa yazabilirsiniz.
Aslında diyatonik diziler bağlamında düşünürsek içinde C ve Dm akorları (3 sesli) arka arkaya gelebilecek iki dizi var. Birincisi C majör (C,D,E,F,G,A,B) diğeri F majör (F,G,A,Bb,C,D,E). Eğer melodi içinde B notası varsa ilgili dizisi C majör diyebiliriz. Önemli olan yalnızca akorda kullanılan sesler değil, o akorları oluşturan notaların içinde bulunduğu diziler. Melodi üzerine çalışırken bu dizilerden yararlanmak her zaman gerekli. Tamam akorlarda B yok ama o akorları oluşturan dizide var. Aradaki sesleri de kullanabilirsiniz elbette, yeter ki bir öncek ve bir sonraki notanız ile bütünlük oluştursunlar. Örneğin b5 ve hemen ardından 5 veya 6 basmak da dramatik bir etki yaratabiliyor (pentatonik Blue note gibi). SRV'nin çok beylik bir hareketi vardır, ince mi telinde Am pentatonik çalarken b9 yani Bb basar ama anlık olduğu için kimseye tuhaf gelmediği gibi müthiş de etkilidir. Burada Cm pentatonik üzerinde anlatımı var.

Sağlıklı günler.
 
Yaptım hocam bunları

Bence tüm bu söylenen şeyler yapılmış ise devamındaki soruları sormanız çok manasız, sonuçta hepsi temel armoni bilgisine dayanıyor. İşin özü dinleyerek ufku genişleterek zihninizde bir melodinin, cümlenin canlanmasını sağlamak ve armoni bilgisi ile bunları bir arada uyum içinde duyurabilmek. Ama gam, nota, nitelikli müzik dinleme, dinlediğini analiz etme yapılmış olmasına rağmen hala tartışma sürdürülmüş. Çok enteresan.
 
Geri
Üst