Elektrik gitar direct kayıtta mix ve mastering hakkında

Merhabalar, ses kartı olarak steinberg kullanıyorum. Cubase üzerinden kayıt alıyorum ve bias fx2 kullanıyorum. EQ falan uğraşıp, stenmeyen frekansları kısarak ve cut yaparak güzel bi sound yakalıyorum. Fakat kayıtlarımı export ettiğim zaman gitarın outputunun çok yırtıcı ve backing trackten çok ayrı tınladığını duyuyorum ne kadar uğraşırsam uğraşayım. Cubasede insert ve send kısmı var. Ben compressor amp simulatorü vesaire her şeyi insert kısmında açıyorum. Send kısmındaki olayı tam olarak anlamıyorum açıkçası. Sebebi bu olabilir diye tahmin ediyorum. Kayıt işinde yeni sayılırım. Bunun hakkında birkaç tüyo verebilecek var mıdır? Aşağıydaki kayıtlar demek istediğimi anlatır umarım.
*** 2. kayıtta (journey) sends kısmında limiter falan açıp bi şeyler yaptığımı hatırlıyorum. Birazcık işe yaramış gibiydi ama bu sefer de ton kötüleşmişti. Yani asıl referansı 1. video olarak alabiliriz

 
Gain stage ayarlarını doğru yapmıyor olabilirsin. Nasıl kayıt aldığını basamak basamak anlatırsan belki yardımcı olunabilir. Yoksa bu anlattığın problem birçok sebepten kaynaklı olabilir. Bu şekilde çözümü bulmak zor olur.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Gain stage ayarlarını doğru yapmıyor olabilirsin. Nasıl kayıt aldığını basamak basamak anlatırsan belki yardımcı olunabilir. Yoksa bu anlattığın problem birçok sebepten kaynaklı olabilir. Bu şekilde çözümü bulmak zor olur.

Genelde ses kartının girişini -18 -14dB arasında tutuyorum. Kafam gerçekten bulamaç oldu. Nerede hata yaptığım hakkında hiçbir fikrim yok. Bir backing track üzerine çaldığımda örneğin, benim gitar kanalım duyulmaz oluyor. Backing tracki kıssam gitar kanalım abartı duyuluyor. Birlikte tınlamıyorlar. Bu sefer çıkışa compressor falan eklediğimde. Benim DAW'da duyduğum güzel fakat export ettiğimde çıkan sonuç biraz cızırtılı oluyor. Bunun aşama aşama anlatıldığı bir yer var mı? Bir sürü video izliyorum internette mixing videoları ya da compressor eq nasıl kullanıldığına dair. Hepsini uyguluyorum aslında ama bir sorun var bir yerlerde anlamış değilim.

Bu kayıtta örneğin inputu -18 -12 arasında tutup backing trackin altında kalmaması için compresor ile baya bi desteklemek zorunda kaldım. Bu arada bir sorum var compressoru amfi simülatöründen önce mi sonra mı kullanmam g
erekiyor. Burada hem önce hem sonra kullandım. Sonra kullandığım sesi biraz desteklemek içindi.

 
İndirdiğin backing trackler için de aynı şekilde gain ayarları yapmalısın. Bir de gitarı duble kaydedip gerekli panlamaları yaparsan çok abartı kompresör kullanmana gerek kalmaz çoğu zaman. Çok kabaca cevaplar veriyorum ama esasen söylediğin şeyler normal. Mix yapmak çok basamaklı bir olay, senin yazdığın problemler bazı basamakları atlayıp frekansları fazlaca şişirmekten kaynaklı gibi duruyor.
 
Genelde ses kartının girişini -18 -14dB arasında tutuyorum. Kafam gerçekten bulamaç oldu. Nerede hata yaptığım hakkında hiçbir fikrim yok. Bir backing track üzerine çaldığımda örneğin, benim gitar kanalım duyulmaz oluyor. Backing tracki kıssam gitar kanalım abartı duyuluyor. Birlikte tınlamıyorlar. Bu sefer çıkışa compressor falan eklediğimde. Benim DAW'da duyduğum güzel fakat export ettiğimde çıkan sonuç biraz cızırtılı oluyor. Bunun aşama aşama anlatıldığı bir yer var mı? Bir sürü video izliyorum internette mixing videoları ya da compressor eq nasıl kullanıldığına dair. Hepsini uyguluyorum aslında ama bir sorun var bir yerlerde anlamış değilim.



Böyle anlarda, analog zinciri düşünmek bir çıkış yolu bulmayı kolaylaştırıyor çoğu zaman. Mesela amfinizle çalıyorsunuz. Gitarınızdan çıkan en yüksek ses amfinize çıkabildiği en yüksek şekilde gitti. Amfide proseslendi, önüne bir mikrofon konuldu. Bu mikrofon da genelde peak noktasının hemen altındaki turuncu alanda bırakılacak şekilde ayarlanır. Daha doğrusu mikrofondan gelen sinyali yükselten preamp bu kadar açılır. Megadeth çalındığı için biraz daha metal üzerinden ilerliyorum, elbette farklı tarzların farklı kuralları da olabilir.

Şimdi öyleyse sizin öncelikle gitarınızdan çıkan sinyali olabilecek en yüksek şekilde kayıt altına almanız gerekir ki gerçek bir amfideki gibi siz de amfiye en yüksek şekilde yollayın. Bu noktada ses kartınızın inputunu yine turuncu bölgede tutmalısınız. -14 18 dB civarında bırakmak, volume knobu kısılmış, amfiye bağlı bir gitarın kükremeye çalışırken gövdesiz kalması durumuna benzer bir durum yaratabilir. DI olabildiğince yüksek alındıktan sonra Bias üzerinden amfinizi kabininizi pedallarınızı ayarlamanız gerekiyor. Bu noktada Bias önüne bir 808 pedal mecburidir neredeyse. Hatta solo kaydında 2. bir booster bile olabilir pick attacklarını daha da keskin alabilmek için.

Şu an elinizde gitarınızdan çıkan sinyali en yüksek şekilde almış ve işlemiş bir amfi, bundan çıkan sesi de preampe iletmeye hazır bir mikrofon var. Şimdi o mikrofonun preampini ayarlayacağız. Bu noktada "Bus Channel" dediğimiz olay devreye giriyor. Kayıt aldığınız kanalın faderını ne kadar açarsanız, analog düzendeki preampi de o şekilde açtığınızı düşünün. Benim için biraz el alışkanlığıolmuş bir hareket olarak, doğrudan tüm gitar kanallarıma -6dB değerini giriyorum. Sonrasında bunları bir grup kanala yönlendiriyorum. Adına "Guitar Bus" diyelim. Guitar Bus dediğimiz kanal üzerinde gerçekleştireceğimiz herşey bizim aslında analog düzende, konsol üzerinde yapacağımız işlemler oluyor. Guitar Busımıza turuncu alanda gelmiş kayıtlı sinyal (-6dB girmiştik, zaten boostlu bir amfiden çıkan, yüksek seviyede kaydedilmiş bir gitar ya -1 2 dB civarlarında geziniyordur ya da palm mute kaynaklı 150 hz uğuldamaları olduğunda peak vuruyordur muhtemelen.)

Guitar Bus üzerinde yapacağınız herşey sizin mix bilginize kalıyor. Benim adetimdir yine, bir Fab-Q açıp 4000 Hz'e notch atarım, kronik bir ötme vardır orada onu kaldırırım. Bunun dışında da eğer bas gitar kaydetmişsen 150 Hz aşağısına doğru bir low cut uygularım. Var olan tüm ötmeleri tek tek temizlemek size inanılmaz bir dinamik kaybı yaşatacaktır. Temizlediğinizi hissedersiniz psikolojik olarak ancak tonunuza gövde kaybettiriyorsunuzdur. Sonrasında çalımıma göre ayarlanmış, çok boğmayan bir kompresör ve limiter ile 0 noktasına kadar yükseltilmiş bir gitar sinyali elde ederim. Limiter konusunda amaçladığım şey şu, ben Guitar Busımın içindeki veriyi olabilecek en yüksek seviyede tutayım, sonrasında faderdan kısarak ilerleyeyim. Fader 0 noktasındayken bilirim ki o sinyal çıkabilecek en yüksek noktadadır. Bunun dışında CLA Guitar atıp start me up presetını vurmak da basit ama etkili bir sonuç olabilir demo işlerde.

Bir diğer kilit nokta da, bütün duyurmak için kullandığınız backing trackin kalitesi. Ben genelde bu tarz işlerde şarkının GP tabını bulup EzDrummer benzeri bir programa davullarını atardım, Sadece kick ve snarei kendi içinde işleyebilmek için. Kalan bileşenlere de yine Waves bundle içinde bulunabilen belirli presetlar ile kendi içinde tutarlı bir sonuç elde edilebilir.

Son olarak şöyle bir örnek video bırakabilirim. 50 dakikalık bir video ama belki bunu 10 defa izlemişimdir. Neyi ne şekilde ayarlıyor diye bakıp aynısını uygulamaktan ziyade neyi neden kullandığını anlayıp, kendimce alternatifler geliştirebilmek için. Vardığı yer çok iyidir, doğrudur diyemem. Tek doğrusu olan bir iş değil ama kafanızda baştan sona bir zincir kurmanıza yardımcı olabilir.

 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Böyle anlarda, analog zinciri düşünmek bir çıkış yolu bulmayı kolaylaştırıyor çoğu zaman. Mesela amfinizle çalıyorsunuz. Gitarınızdan çıkan en yüksek ses amfinize çıkabildiği en yüksek şekilde gitti. Amfide proseslendi, önüne bir mikrofon konuldu. Bu mikrofon da genelde peak noktasının hemen altındaki turuncu alanda bırakılacak şekilde ayarlanır. Daha doğrusu mikrofondan gelen sinyali yükselten preamp bu kadar açılır. Megadeth çalındığı için biraz daha metal üzerinden ilerliyorum, elbette farklı tarzların farklı kuralları da olabilir.

Şimdi öyleyse sizin öncelikle gitarınızdan çıkan sinyali olabilecek en yüksek şekilde kayıt altına almanız gerekir ki gerçek bir amfideki gibi siz de amfiye en yüksek şekilde yollayın. Bu noktada ses kartınızın inputunu yine turuncu bölgede tutmalısınız. -14 18 dB civarında bırakmak, volume knobu kısılmış, amfiye bağlı bir gitarın kükremeye çalışırken gövdesiz kalması durumuna benzer bir durum yaratabilir. DI olabildiğince yüksek alındıktan sonra Bias üzerinden amfinizi kabininizi pedallarınızı ayarlamanız gerekiyor. Bu noktada Bias önüne bir 808 pedal mecburidir neredeyse. Hatta solo kaydında 2. bir booster bile olabilir pick attacklarını daha da keskin alabilmek için.

Şu an elinizde gitarınızdan çıkan sinyali en yüksek şekilde almış ve işlemiş bir amfi, bundan çıkan sesi de preampe iletmeye hazır bir mikrofon var. Şimdi o mikrofonun preampini ayarlayacağız. Bu noktada "Bus Channel" dediğimiz olay devreye giriyor. Kayıt aldığınız kanalın faderını ne kadar açarsanız, analog düzendeki preampi de o şekilde açtığınızı düşünün. Benim için biraz el alışkanlığıolmuş bir hareket olarak, doğrudan tüm gitar kanallarıma -6dB değerini giriyorum. Sonrasında bunları bir grup kanala yönlendiriyorum. Adına "Guitar Bus" diyelim. Guitar Bus dediğimiz kanal üzerinde gerçekleştireceğimiz herşey bizim aslında analog düzende, konsol üzerinde yapacağımız işlemler oluyor. Guitar Busımıza turuncu alanda gelmiş kayıtlı sinyal (-6dB girmiştik, zaten boostlu bir amfiden çıkan, yüksek seviyede kaydedilmiş bir gitar ya -1 2 dB civarlarında geziniyordur ya da palm mute kaynaklı 150 hz uğuldamaları olduğunda peak vuruyordur muhtemelen.)

Guitar Bus üzerinde yapacağınız herşey sizin mix bilginize kalıyor. Benim adetimdir yine, bir Fab-Q açıp 4000 Hz'e notch atarım, kronik bir ötme vardır orada onu kaldırırım. Bunun dışında da eğer bas gitar kaydetmişsen 150 Hz aşağısına doğru bir low cut uygularım. Var olan tüm ötmeleri tek tek temizlemek size inanılmaz bir dinamik kaybı yaşatacaktır. Temizlediğinizi hissedersiniz psikolojik olarak ancak tonunuza gövde kaybettiriyorsunuzdur. Sonrasında çalımıma göre ayarlanmış, çok boğmayan bir kompresör ve limiter ile 0 noktasına kadar yükseltilmiş bir gitar sinyali elde ederim. Limiter konusunda amaçladığım şey şu, ben Guitar Busımın içindeki veriyi olabilecek en yüksek seviyede tutayım, sonrasında faderdan kısarak ilerleyeyim. Fader 0 noktasındayken bilirim ki o sinyal çıkabilecek en yüksek noktadadır. Bunun dışında CLA Guitar atıp start me up presetını vurmak da basit ama etkili bir sonuç olabilir demo işlerde.

Bir diğer kilit nokta da, bütün duyurmak için kullandığınız backing trackin kalitesi. Ben genelde bu tarz işlerde şarkının GP tabını bulup EzDrummer benzeri bir programa davullarını atardım, Sadece kick ve snarei kendi içinde işleyebilmek için. Kalan bileşenlere de yine Waves bundle içinde bulunabilen belirli presetlar ile kendi içinde tutarlı bir sonuç elde edilebilir.

Son olarak şöyle bir örnek video bırakabilirim. 50 dakikalık bir video ama belki bunu 10 defa izlemişimdir. Neyi ne şekilde ayarlıyor diye bakıp aynısını uygulamaktan ziyade neyi neden kullandığını anlayıp, kendimce alternatifler geliştirebilmek için. Vardığı yer çok iyidir, doğrudur diyemem. Tek doğrusu olan bir iş değil ama kafanızda baştan sona bir zincir kurmanıza yardımcı olabilir.


Çok teşekkür ederim, çok faydalı oldu benim açımdan. Birçok sorunumu da çözdüm sayılır bu zaman diliminde.
 
Geri
Üst