Standard E gitarı başka şekillerde akord edebilir miyim?

Herkese merhaba. Birkaç gündür kafama takılan bir soruyu paylaşmak istiyorum. Klasikten elektroya geçeli 4 gün oluyor ve öğrenmek istediğim şarkıları derlerken şarkıların bazılarının drop d, d standard vb. akortlanarak çalındığını gördüm fakat internette akort düşürünce sap ayarının bozulabileceği gibi söylemlerle karşılaştım. Gitarımı E standardta tutmak fakat arada farklı akortlarla çalınan şarkıları da çalabilmek istiyorum. Tellerim 9-42. C ve B gibi akortları zaten deneyemeyeceğimi biliyorum fakat mesela sadece üst telin değiştirildiği drop D'ye ayarlarsam böyle bir sorunla karşılaşır mıyım ve başka kullanabileceğim akortlar varsa paylaşabilir misiniz? Teşekkürler şimdiden.
 
Herkese merhaba. Birkaç gündür kafama takılan bir soruyu paylaşmak istiyorum. Klasikten elektroya geçeli 4 gün oluyor ve öğrenmek istediğim şarkıları derlerken şarkıların bazılarının drop d, d standard vb. akortlanarak çalındığını gördüm fakat internette akort düşürünce sap ayarının bozulabileceği gibi söylemlerle karşılaştım. Gitarımı E standardta tutmak fakat arada farklı akortlarla çalınan şarkıları da çalabilmek istiyorum. Tellerim 9-42. C ve B gibi akortları zaten deneyemeyeceğimi biliyorum fakat mesela sadece üst telin değiştirildiği drop D'ye ayarlarsam böyle bir sorunla karşılaşır mıyım ve başka kullanabileceğim akortlar varsa paylaşabilir misiniz? Teşekkürler şimdiden.
Hiçbir sıkıntı olmaz C'ye kadar droplamadığın sürece. C B gibi tuningleri denemek istiyorsan string gauge'si büyük telleri denemelisin.
 
Uzun vadede fazlasıyla sıkıntı yaratır. 9 - 46 gauge'e sahip, E akortlu bir gitarın en kalın teli markaya bağlı olarak 65 - 75 newtonluk bir değere sahip. Sayfa 5'ten inceleyebilirsiniz. Bu da toplamda uygulanan yaklaşık 45 kilonun 7 kilosuna tekabül etmekte. Siz sadece en üst teli 1 nota düşürerek bu miktarı azaltıyorsunuz. Yukarıda, birşey olmaz diyen arkadaş fikrine güveniyorsa gitarının sapına, telin yarattığı çekme kuvvetinin tersine bir kuvvet uygulayacak şekilde yarım kiloluk ağırlığı bir gece koysun bir gece koymasın, 6 ay gözlemlesin, sonra mesajını editleyip Gitar Önerileri başlığı açsın.

Bahsettiğim örnek sadece tek telin 1 ses düşürülmesi üzerineydi, D akorta düşmenin etkisini siz tahayyül edin.

Gitarınızın bileşenlerinin deforme olması, akort tutmamaya başlaması için tek seferde büyük bir darbeye gerek yok. Elimizdeki materyal ağaç nihayetinde, üzerindeki stresse buna bağlı olarak tepki veren bir yapıda. Gitarı bir düzene sürekli olarak maruz bırakırsanız, kendini ona adapte eder ve o şekilde kalır. Bazı modeller için bazı konfigürasyonlar sancılı bile olabilir. Diğer akort düzenlerindeki kadar kendi karakterinde bir ton vermeyebilir. Yine de bu işlemi kaldırır.

Ama her şarkıda tellerin düzenini değiştirirseniz zaman içinde köprüde, burgularda, truss rodda birşeyler doğru gitmemeye başlar. Kısa vadede dropladığınızda fret buzz ile de karşılaşabilirsiniz. Hatta şunu da gönül rahatlığıyla söyleyebilirim, çalıştığım stüdyoda yaklaşık 7 - 8 yıl boyunca yoğun kullanımda olan gitarlardan birisi tam da bu sebeple Les Paul'lerin kronik headstock kırılmasına benzer şekilde kırıldı. Tam da "İstediğim akorta çekerim hiçbir sıkıntı olmaz" kafasındaki insanlar yüzünden. Farklı akortlarda istenilen an çalma isteği bir lüks. İstendiği an Fender Bassman, istendiği an ENGL Powerball tonuna sahip olmaya denk bir lüks gözümde. Bu nedenle insanlar sadece keyifleri için değil, eşyalarına, harcadıkları paraya değer verdikleri için farklı akortlara ait farklı gitarlar barındırıyor elimde.

Tüm bunları geçtim, @Kill 'em All, utanmıyor musunuz cidden, elektroya geçeli 4 gün oluyor diyor, sordunuz mu gitarının köprüsü ne diye? Belki aldı eline ucuz bir FR bulunan gitarı arkadaş, indirecek D akort düzenine sizin lafınıza güvenip, yapıştıracak telleri fretboarda, toplayana kadar akla karayı seçecek. Hadi benim yazdığım herşeyi, aşırı detaycı ve korumacı bir yaklaşım çerçevesinde değerlendirip, 2 kere değişse birşey olmaz diyebilirsiniz, kişinin kendi eşyasına karşı kendi tutumudur. Ancak insanları bir harekete yönlendirecek fikirleri, sorgulamadan bu kadar rahatça söyleyebilmek çok ayıp, sakıncalı bir hareket cidden.

@raiseyourhorns, Sen de genç bir arkadaşımızsın, bu tarz başlıklar açarken, X marka gitarım bulunmakta diye bilgi verirsen, sana yardımcı olabilecek insanların vaktini harcamamak adına, ekleyebiliyorsan, tel kalınlığını eklediğin gibi köprüsü şu özellikle, burguları böyle, eşiği şu şekilde gibi bilgiler paylaşabilirsen, daha da yardımcı olunabilir, en kusursuz çözüme ulaşmak maliyetli olsa da, daha gerçekleştirilebilir alternatifler konuşulabilir.
 
Uzun vadede fazlasıyla sıkıntı yaratır. 9 - 46 gauge'e sahip, E akortlu bir gitarın en kalın teli markaya bağlı olarak 65 - 75 newtonluk bir değere sahip. Sayfa 5'ten inceleyebilirsiniz. Bu da toplamda uygulanan yaklaşık 45 kilonun 7 kilosuna tekabül etmekte. Siz sadece en üst teli 1 nota düşürerek bu miktarı azaltıyorsunuz. Yukarıda, birşey olmaz diyen arkadaş fikrine güveniyorsa gitarının sapına, telin yarattığı çekme kuvvetinin tersine bir kuvvet uygulayacak şekilde yarım kiloluk ağırlığı bir gece koysun bir gece koymasın, 6 ay gözlemlesin, sonra mesajını editleyip Gitar Önerileri başlığı açsın.

Bahsettiğim örnek sadece tek telin 1 ses düşürülmesi üzerineydi, D akorta düşmenin etkisini siz tahayyül edin.

Gitarınızın bileşenlerinin deforme olması, akort tutmamaya başlaması için tek seferde büyük bir darbeye gerek yok. Elimizdeki materyal ağaç nihayetinde, üzerindeki stresse buna bağlı olarak tepki veren bir yapıda. Gitarı bir düzene sürekli olarak maruz bırakırsanız, kendini ona adapte eder ve o şekilde kalır. Bazı modeller için bazı konfigürasyonlar sancılı bile olabilir. Diğer akort düzenlerindeki kadar kendi karakterinde bir ton vermeyebilir. Yine de bu işlemi kaldırır.

Ama her şarkıda tellerin düzenini değiştirirseniz zaman içinde köprüde, burgularda, truss rodda birşeyler doğru gitmemeye başlar. Kısa vadede dropladığınızda fret buzz ile de karşılaşabilirsiniz. Hatta şunu da gönül rahatlığıyla söyleyebilirim, çalıştığım stüdyoda yaklaşık 7 - 8 yıl boyunca yoğun kullanımda olan gitarlardan birisi tam da bu sebeple Les Paul'lerin kronik headstock kırılmasına benzer şekilde kırıldı. Tam da "İstediğim akorta çekerim hiçbir sıkıntı olmaz" kafasındaki insanlar yüzünden. Farklı akortlarda istenilen an çalma isteği bir lüks. İstendiği an Fender Bassman, istendiği an ENGL Powerball tonuna sahip olmaya denk bir lüks gözümde. Bu nedenle insanlar sadece keyifleri için değil, eşyalarına, harcadıkları paraya değer verdikleri için farklı akortlara ait farklı gitarlar barındırıyor elimde.

Tüm bunları geçtim, @Kill 'em All, utanmıyor musunuz cidden, elektroya geçeli 4 gün oluyor diyor, sordunuz mu gitarının köprüsü ne diye? Belki aldı eline ucuz bir FR bulunan gitarı arkadaş, indirecek D akort düzenine sizin lafınıza güvenip, yapıştıracak telleri fretboarda, toplayana kadar akla karayı seçecek. Hadi benim yazdığım herşeyi, aşırı detaycı ve korumacı bir yaklaşım çerçevesinde değerlendirip, 2 kere değişse birşey olmaz diyebilirsiniz, kişinin kendi eşyasına karşı kendi tutumudur. Ancak insanları bir harekete yönlendirecek fikirleri, sorgulamadan bu kadar rahatça söyleyebilmek çok ayıp, sakıncalı bir hareket cidden.

@raiseyourhorns, Sen de genç bir arkadaşımızsın, bu tarz başlıklar açarken, X marka gitarım bulunmakta diye bilgi verirsen, sana yardımcı olabilecek insanların vaktini harcamamak adına, ekleyebiliyorsan, tel kalınlığını eklediğin gibi köprüsü şu özellikle, burguları böyle, eşiği şu şekilde gibi bilgiler paylaşabilirsen, daha da yardımcı olunabilir, en kusursuz çözüme ulaşmak maliyetli olsa da, daha gerçekleştirilebilir alternatifler konuşulabilir.

nefis açıklama .... alkış !
 
Herkese merhaba. Birkaç gündür kafama takılan bir soruyu paylaşmak istiyorum. Klasikten elektroya geçeli 4 gün oluyor ve öğrenmek istediğim şarkıları derlerken şarkıların bazılarının drop d, d standard vb. akortlanarak çalındığını gördüm fakat internette akort düşürünce sap ayarının bozulabileceği gibi söylemlerle karşılaştım. Gitarımı E standardta tutmak fakat arada farklı akortlarla çalınan şarkıları da çalabilmek istiyorum. Tellerim 9-42. C ve B gibi akortları zaten deneyemeyeceğimi biliyorum fakat mesela sadece üst telin değiştirildiği drop D'ye ayarlarsam böyle bir sorunla karşılaşır mıyım ve başka kullanabileceğim akortlar varsa paylaşabilir misiniz? Teşekkürler şimdiden.

Üstteki açıklamanın ışığında... bütün gitarlarım 10-46 ama bazen birini drop D (sadece E'yi D) yapıyorum hissedilir bir etkisi olmuyor ama daha düşükler için öncelikle anlatıldığı gibi ayar yapmak gerekir ve daha önemlisi gitarın bu değişik ayarları tutacak kalitede olması gerekir.
Mesela 10-46 e-E yerine 10-52 e-D yapıyorum, gitar ESP Eclipse. Belki action'ı beğenmezsem çok minik köprü ve gerekirse sap ayarı yapıyorum. Neden? Çünkü üstte anlatıldığı gibi 10-46 telin std akortta sapa uyguladığı basınca baktım, sonra 10-52 tel setine baktım... drop edince nedir hesapladım vs vs... elbet fark var ama gitarın aksamı bir problem çıkarmadı. Bir de yine bahsedilmiş bunu yapıyorsam uzun süre öyle kullanıyorum gitarı yani haftada 3 kere tel veya akort değiştirmiyorum.
 
Başlıkları okurum ama birçoğuna yazmam. Bu bir sorumluluk çünkü bilmiyor olabilirsin çok normal biz de çoğu konu hakkında bilgi sahibi değiliz. Ama yanlış bir bilgi vererek karşıdaki insanın da yanlış öğrenmesine, bu yanlış bilgiyle ekipmanına zarar vermesine ya da yanlış teknikler öğrenip devam ettirmesine sebep olabiliriz. @blackfriday666 her şeyi on numara açıklamış zaten. Emin olmadığımız konularda yorum yapmamalıyız bazı bilgiler kazalara yol açabilir 😊
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
@blackfriday666 Teşekkür ederim bilgilendirdiğiniz için. Gitarım schecter omen extreme 6. Köprüsü tune o matic sabit köprü. Burgularla ilgili internette pek bir şey bulamadım, schecterın kendi ürettiği burgular. Eşikle ilgili de konuyla alakalı bir bilgi mi bilmiyorum ama graph tech xl black tusq 42 mm. Kusura bakmayın yeni başladığım için çok bilgi sahibi değilim acemiliğime verin lütfen, uyardığınız için teşekkür ederim.
 
Valla güzel bilgiler verilmiş ama drop akorda düşmek de çok sıkıntı çıkarmaz, en azından ortalama 1000 dolar verdiğimiz gitarlarda çıkarmasın bi zahmet.
 
@solitude71 teşekkürler bilgilendirdiğiniz için. Ben hiç risk almayıp E standardta kullanmaya devam edeceğim öyleyse.
oku öğren ve sonra risk al... zaten ne yaptığını ve etkilerini biliyorsan aldığın şey risk olmaz, deneysellik olur :) ... gözün korkmasın sadece farklı görüşleri oku, bir kişinin yazdığı al al bişi olmaz lafıyla hareket etme, bak 5 başlıkta bir sürü kritik şey öğrendin :)
 
@blackfriday666 Teşekkür ederim bilgilendirdiğiniz için. Gitarım schecter omen extreme 6. Köprüsü tune o matic sabit köprü. Burgularla ilgili internette pek bir şey bulamadım, schecterın kendi ürettiği burgular. Eşikle ilgili de konuyla alakalı bir bilgi mi bilmiyorum ama graph tech xl black tusq 42 mm. Kusura bakmayın yeni başladığım için çok bilgi sahibi değilim acemiliğime verin lütfen, uyardığınız için teşekkür ederim.


Kusurluk hiçbir durum yok, benimki sadece forum içinde faydalı olacağını düşündüğüm bir öneri. Sabit köprü olması bu işleri biraz kolaylaştırır ancak o gitarın eşiği pek üst kalite değildir. Bir deneme amacıyla 12-56 gibi bir kalınlığa çıkılırsa tekrar 9-46ya dönüldüğünde yuvalar geniş kalabilir. Burgular da aşırı güvenilir olmadığı için, hayırlı olsun muhtemelen her bend sonrası hafiften akort kaçıran bir gitarınız var artık. Ancak o gitarı lokal scenede düşük akortlarda kullanan çok kişi gördüm, üretim kaynaklı bir hata yoksa bu tarz işleri kaldırıyor muhtemelen. Oluşabilecek herşeye de zaten yeterince değindik sanıyorum, ancak araştırmayı elden bırakma.

Valla güzel bilgiler verilmiş ama drop akorda düşmek de çok sıkıntı çıkarmaz, en azından ortalama 1000 dolar verdiğimiz gitarlarda çıkarmasın bi zahmet.

Bana da bir noktada onların çıkarması daha olağan gbi geliyor. Fiyat arttıkça amaç daha özelleşiyor ve tüm bileşenler tek bir işi çok iyi yapıyor. Ancak deneme cesaretini gösterecek kadar çok bin dolarım olmadığı için kesin yorum yapamıyorum.

Entryi de videonun 3.18i ile kapatıp güzel sözler için de teşekkür ediyorum.

Hayırlı forumlar
 
Bana da bir noktada onların çıkarması daha olağan gbi geliyor. Fiyat arttıkça amaç daha özelleşiyor ve tüm bileşenler tek bir işi çok iyi yapıyor. Ancak deneme cesaretini gösterecek kadar çok bin dolarım olmadığı için kesin yorum yapamıyorum.
%3'lük gerilim farkı yüzünden başka bir gitara para dökemeyeceğim için benlik bir sıkıntı yok. En son gördüğümde gitarda da sıkıntı yoktu. Drop akorda çekmek için başka gitar alacak kadar zengin olamadık maalesef.
 

Gitar almaktan ucuz en azından....
 
Uzun vadede fazlasıyla sıkıntı yaratır. 9 - 46 gauge'e sahip, E akortlu bir gitarın en kalın teli markaya bağlı olarak 65 - 75 newtonluk bir değere sahip. Sayfa 5'ten inceleyebilirsiniz. Bu da toplamda uygulanan yaklaşık 45 kilonun 7 kilosuna tekabül etmekte. Siz sadece en üst teli 1 nota düşürerek bu miktarı azaltıyorsunuz. Yukarıda, birşey olmaz diyen arkadaş fikrine güveniyorsa gitarının sapına, telin yarattığı çekme kuvvetinin tersine bir kuvvet uygulayacak şekilde yarım kiloluk ağırlığı bir gece koysun bir gece koymasın, 6 ay gözlemlesin, sonra mesajını editleyip Gitar Önerileri başlığı açsın.

Bahsettiğim örnek sadece tek telin 1 ses düşürülmesi üzerineydi, D akorta düşmenin etkisini siz tahayyül edin.

Gitarınızın bileşenlerinin deforme olması, akort tutmamaya başlaması için tek seferde büyük bir darbeye gerek yok. Elimizdeki materyal ağaç nihayetinde, üzerindeki stresse buna bağlı olarak tepki veren bir yapıda. Gitarı bir düzene sürekli olarak maruz bırakırsanız, kendini ona adapte eder ve o şekilde kalır. Bazı modeller için bazı konfigürasyonlar sancılı bile olabilir. Diğer akort düzenlerindeki kadar kendi karakterinde bir ton vermeyebilir. Yine de bu işlemi kaldırır.

Ama her şarkıda tellerin düzenini değiştirirseniz zaman içinde köprüde, burgularda, truss rodda birşeyler doğru gitmemeye başlar. Kısa vadede dropladığınızda fret buzz ile de karşılaşabilirsiniz. Hatta şunu da gönül rahatlığıyla söyleyebilirim, çalıştığım stüdyoda yaklaşık 7 - 8 yıl boyunca yoğun kullanımda olan gitarlardan birisi tam da bu sebeple Les Paul'lerin kronik headstock kırılmasına benzer şekilde kırıldı. Tam da "İstediğim akorta çekerim hiçbir sıkıntı olmaz" kafasındaki insanlar yüzünden. Farklı akortlarda istenilen an çalma isteği bir lüks. İstendiği an Fender Bassman, istendiği an ENGL Powerball tonuna sahip olmaya denk bir lüks gözümde. Bu nedenle insanlar sadece keyifleri için değil, eşyalarına, harcadıkları paraya değer verdikleri için farklı akortlara ait farklı gitarlar barındırıyor elimde.

Tüm bunları geçtim, @Kill 'em All, utanmıyor musunuz cidden, elektroya geçeli 4 gün oluyor diyor, sordunuz mu gitarının köprüsü ne diye? Belki aldı eline ucuz bir FR bulunan gitarı arkadaş, indirecek D akort düzenine sizin lafınıza güvenip, yapıştıracak telleri fretboarda, toplayana kadar akla karayı seçecek. Hadi benim yazdığım herşeyi, aşırı detaycı ve korumacı bir yaklaşım çerçevesinde değerlendirip, 2 kere değişse birşey olmaz diyebilirsiniz, kişinin kendi eşyasına karşı kendi tutumudur. Ancak insanları bir harekete yönlendirecek fikirleri, sorgulamadan bu kadar rahatça söyleyebilmek çok ayıp, sakıncalı bir hareket cidden.

@raiseyourhorns, Sen de genç bir arkadaşımızsın, bu tarz başlıklar açarken, X marka gitarım bulunmakta diye bilgi verirsen, sana yardımcı olabilecek insanların vaktini harcamamak adına, ekleyebiliyorsan, tel kalınlığını eklediğin gibi köprüsü şu özellikle, burguları böyle, eşiği şu şekilde gibi bilgiler paylaşabilirsen, daha da yardımcı olunabilir, en kusursuz çözüme ulaşmak maliyetli olsa da, daha gerçekleştirilebilir alternatifler konuşulabilir.
Benim hakkımdaki eleştirinizde haklılık payınız var. Köprü tipini sormamış olmam büyük bir hata ve dediğiniz gibi benim tavsiyeme uyup denediğinde çok sorun yaratabilecek bir durumla karşılaşabilirdi. İfadeniz çok düzgün ve kimseyi kırmayacak şekilde açıklayıcı olmuş, teşekkürler.
 
Herkese merhaba. Birkaç gündür kafama takılan bir soruyu paylaşmak istiyorum. Klasikten elektroya geçeli 4 gün oluyor ve öğrenmek istediğim şarkıları derlerken şarkıların bazılarının drop d, d standard vb. akortlanarak çalındığını gördüm fakat internette akort düşürünce sap ayarının bozulabileceği gibi söylemlerle karşılaştım. Gitarımı E standardta tutmak fakat arada farklı akortlarla çalınan şarkıları da çalabilmek istiyorum. Tellerim 9-42. C ve B gibi akortları zaten deneyemeyeceğimi biliyorum fakat mesela sadece üst telin değiştirildiği drop D'ye ayarlarsam böyle bir sorunla karşılaşır mıyım ve başka kullanabileceğim akortlar varsa paylaşabilir misiniz? Teşekkürler şimdiden.

Bu şekilde kullandığım bir gitarım var 7-8 senedir en ufak bir sorun yaşamadım.
 
Gitarınızda alternatif akortlar kullanabilirsiniz. Evet, ayarlarınızı değişen tel gerginliğine göre değiştirmeniz gerekebilir. Evet, bu ayarların bazıları yeni başlayan biri için korkutucu olabilir. Hayır, gitarınızda başka bir yapısal sorun yoksa bu yüzden bozulmaz. Alternatif akortlarda başka gitar bulundurmak, evet lükstür.

Peki ne gibi ayarlar gerekebilir? Gitarınızda azalan tel gerginliğinden dolayı sapın geriye gitmesi olabilir. Tel gerginliğini tamamen kaldırmazsanız çok ender rastlanan bir durumdur. Kaldırırsanız yine ender rastlanan bir durumdur. Cızlama yapar. Basit bir truss rod ayarıyla halledebilirsiniz. Bunun istisnası single acting truss rod dediğimiz türden truss rodlara sahip vintage gitarlardır ki onların dahi çözümü var. Köprü vb. bunların hepsi ayarlanabilir şeyler. En fazla tremolo ayarlarınızla oynanır, hallolur. Bunları şu an kendiniz yapamıyorsanız bir an önce öğrenmeniz sizin avantajınıza. Bunun alternatifi sizi üzmeyecek, basit ayarlar için gitarınızı aylarca tutup, kamyonla para almayacak iyi bir gitar teknisyeni bulmak.

Sap kırılması mevzu: Arkadaşlar akort değiştiği için sapı kırılan bir gitar hatalıdır, nokta. Bunu 30+ gitar yapmış, 5 Les Paul ve 3 ES tipi Gibson ve Epiphone sahibi biri olarak söylüyorum. Gibson'un arkaya açılı sap tasarımı tam bir rezalet. Scarf joint yok, 70'ler hariç vollute yok, tek parça ağaçlar. Kafanın geriye açı aldığı yerden truss rod erişim deliği iyice o noktadaki materyali azaltıyor... Her Gibson öyle değil elbette ama denk gelirse bir Gibson'ın sapı sadece ona yan baktığınız için dahi kırılabilir. Bundan dolayı kullanıcıyı suçlamayalım. Akort değiştirmek enstrümanı hor kullanmak değil.

Size hor kullanmaya örnek vereyim: Bende bir 52 tele saplantısı vardı ama Fender'in ürettiği reissue'lar içime sinmedi. Custom Shoplar da en nihayetinde birbirine vidalı iki kereste için saçma sapan pahalı. Oturdum Nacho'nun Blackguard kitabını kullanarak tamamen vintage spec bir Tele ürettim. Vernik bile Amerika'dan güçbela getirdiğim 50'ler spec nitro kullandım. Bu gitarı yaptıktan sonra toplayıp setup yapıp baya 40 derece yaz güneşinde günlerce tuttum. Amaç eskitmek. Akıl işi mi? Yoo, değil. O gitarın sapı kullanılamaz derecede yamulabilirdi, manyetikler vb, eriyip gidebilirdi. Ancak, amaç güzel bir relic işi yapmak, ayrıca gitarı ben üretmişim, kime ne? Neyse sonuçta hala cayır cayır çalıyorum, taş gibi. Gitarınız sizin müzik yapmanız için bir alettir. Elbette tüm aletlere olduğu gibi ona da iyi bakmanız, hor kullanmamanız gerekli ama inanın akort değişimi bu kapsama girmiyor.
 
@agackakan Konu gitarı farklı akorta getirip, ayarlarını yapıp, belirli bir süre bu şekilde bırakmak değil, hiçbir ayara dokunmadan, çalınan şarkı değiştikçe akortun da değiştiği, uzun süreli bir kullanım biçimiydi, mevzubahis kırılma da böyle bir durumda yaşanmıştı ancak siz daha iyi bilirsiniz.
 
Yukarıda özellikle @blackfriday666 ve @agackakan 'ın detaylı olarak anlatmış olmasıyla birlikte özellikle bu konuda yeni arkadaşlara yardımı olacağını düşündüğüm ve sabah sabah kahvemi alarak işsizliğin vermiş olduğu sıkıntı ile bir şeyler eklemek istiyorum =)

Tel geriliminin genel olarak ne kadar olması üç ana faktöre bağlı olacaktır;

Tension-Triangle-700x531.jpg


String Gauge (tel kalınlığı olarak basitçe çevirebiliriz);
String gauge ne kadar yüksek olursa tel kalınlığı o kadar fazla olacaktır. Bu genel olarak gerginlik içinde geçerlidir ki tel kalınlığı arttıkça aynı akort sistemindeki tel gerginliği de artacaktır.
Örnek olarak; 10-46 gauge tellere sahip bir gitara 11-49 tellerle değiştirilirse aynı akort sistemindeki gerilim artacaktır ki aynı durum daha ince tel sistemi içinde de tersi olarak geçerlidir.
Ancak String Gauge dışında tellerin gerginliğini açıklamamız için diğer iki faktöre de bakmalıyız.

Pitch;
Pitch basit olarak telleri hangi notaya ayarladığımızı gösterir.
Yine 10-46 tele kalınlığından örnek verecek olursak, 0,46’lık tel E şeklinde (standart) akortlanırsa 17,5lbs yaklaşık 17,5lbs yaklaşık 7.9kğ’lık gerginlik uygular. Aynı şekilde aynı 0,46’lık telimizi bu defa D şeklinde akort edersek 13,9lbs yani 6,3kğ gerginliğe karşılık gelir. Ki aynı tel kalınlığı diziliminde daha düşük akort etmemiz durumunda daha az gergin veya daha yüksek akort ettiğimizde daha gergin tellere sahip olacağız.

Scale Length;
Scale Lenght, Ölçek uzunluğu olarak çevrilebilmekle birlikte gerilim üçgenimizin son kısmıdır.
Daha detaylı açıklamak gerekirse; Scale Lenght, klavyenin en üstteki eşik (nut) arasındaki mesafe ile köprünün tel ile ilk temasının olduğu saddle arasındaki mesafenin ölçülmesi ile elde edilir ve genellikle inç olarak gösterilir.
Farklı gitarlar farklı Scale uzunluklarına sahip olabilirler. Örneğin Fender Strat veye teleler 25,5’ uzunluğa sahipken PRS’ler 25’, Gibsonlar ise genellikle 24.75’ Scale uzunluklarına sahiptir. Bu durum 7 veya 8 telli gitarlarda ve Bariton gitarlarda yine değişmektedir.
Bas gitarlar da buna çok iyi örneklerdir ve farklı ölçek uzunluklarına sahiptirler.

Genel kural olarak , aynı tel kalınlığındaki aynı akort düzeni Skala uzunluğu arttıkça gerilimi arttıracaktır.
Aşağıda .105 tel kalınlığındaki E akortta bas gitara ait skala uzunlukları ve gerilim farklılıkları görebilirsiniz.

Short Scale – .34.0lbs
Medium Scale – 35.7lbs
Long Scale – 40.3lbs
Extra Long Scale – 45.2lbs

Tam olarak aynı tel kalınlığına ayarlanmış, aynı akort düzeninde skala uzunluğu bağlı olarak gerilim artacaktır.

NOT: Yukarıdaki gerilim miktarları ve tel kalınlıkları gibi karşılaştırmalar D'Addario markasının 'Tension Guide'' chartlarından alınmıştır.

=> Yukarıdaki yazılanlar genellikle yerli ve yabancı kaynaklarda bulabileceğiniz tanımsal açıklamalardır. Bununla birlikte bende sık sık tel gerginliklerini ve akort değişimlerini sık sık değiştiren birisi olarak kişisel gözlem ve deneyimlerimi de eklemek isterim.

Öncelikle, standart E şeklinde akortlanmış ve bu gerilime göre ayarlanmış sap, tel yüksekliği, köprü gibi ayarlarınızın tam olduğunu farz edilirse (ki burada tel kalınlığınızın ne olduğu önemli değil. İster 9-42 ister 10-52 şeklinde farklı set teller olsun. Gitarınızı ve sapını bu gerilime göre ayarlamanız stabil olarak kullanabileceğiniz anlamına gelmektedir.) sadece en üst teli standart E yerine Drop-D'ya almanız sap gerilimi olarak ölümcül veya kalıcı hasara uğratan sorunlara yol açmayacaktır. Fakat floyd rose sistemine sahip köprü sistemlerinde bu ufak değişim dahi köprü yüksekliğinizi ve genel akordunuzu az da olsa etkileyip bozacaktır. Özetle sabit köprülü ve stabil bir gitarda sadece en üst telin drop olarak akortlanması kişisel tecrübeme göre ciddi veya tehlikeli sonuçlara yol açmayabilir. (Ama yine de yukarıda rakamlar konuşmakta ve sıcaklık değişimi, tel gerginliği ve ayarsız sap'larda kötü sonuçlara da yol açabilir.) Fakat tereddütte iseniz daima bir bilene danışabilirsiniz.
rectangle-decals-front_2.jpg


Yine bununla birlikte aynı tel kalınlığındaki ör:9-46 tellerinizi standart-E'den Standart-D olarak şekilde akort ederseniz tüm tellerdeki gerilimi azalttığınız gibi hem sap hemde tel yüksekliği ayarları yapmanız gerekecektir.

Fakat kişisel kullanım ergonomim ve çalım şeklime göre, standartlara göre daha kalın teller kullanmayı tercih ediyorum. Örnek olarak pek çok kullanıcı Standart E akort sistemi için 9-42 veya 10-46 gibi kalınlıklar tercih ederken 11-49 veya 10-52 (Multiscale) gibi kalınlıkları tercih ediyorum. Bu tellere daha sert abanmam veya ton açısından daha tatmin edici sonuçlar almamı sağlıyor.

Tel gerilimi aslında sadece yukarıda belirtilen 3 faktör dışında daha detaylı olarak, kişisel ergonomi, ortam sıcaklığı, akort sistemi, ton, tel salınım sıklığı, akort düzeni gibi pek çok değişkene bağlı olarak değişmektedir. Tek bir doğru olmamakla birlikte düzgünce ayarlanmış gitarda yapısal hasar oluşturmayacak kadar extreme kalınlıklar haricinde düzgün ayarları yapılmış bir köprü ve sap ile kendinize en uygun kalınlığı bulabilirsiniz.

Son olarak belirtmeden geçemeyeceğim. Gitarın bulunduğu ortam sıcaklığı aynı şekilde tel gerginliğine inanılmaz derecede etki etmekle birlikte gün içerisindeki hızlı ve ani değişimler geri dönüşü olmayan kalıcı hasarlara sebebiyet verebilir. Ayrıca sıcaklık değişimleri sadece tellere değil yine sap, gövde ve metal aksamlara etki etmektedir.

Sıcaklık artışı = Genişleme = Düşük gerilim = Düşük akort
Soğuk hava = Gerilim = Yüksek gerilim = Yüksek akort

Şuan için aklıma gelen detaylar bunlar olmakla birlikte umarım biraz olsun yardımı olmuştur yazılanlar.
 
Gitarın bulunduğu ortam sıcaklığı

Üsttekiler kadar kulağa bilimsel bir açıklama gibi gelmese de .. :) ... bu da önemli. Bunda da normal davranmak en güzeli, yani gitarı havadar bir odada güneş ışığı almayacak ve kalorifer dibine dayanmayacak gibi koruduğunuz sürece sorun yok yani abartıp çalmanız bitince gidip loş mahzene koymayın. Ben işlek bir odada tutuyorum herşeyi, yani gün boyu evin doğal ısısı neyse o oda da o kadar. Bir de dediğim gibi pencereden uzak, güneş direkt vurmayan duvar tarafında...
 
@agackakan Konu gitarı farklı akorta getirip, ayarlarını yapıp, belirli bir süre bu şekilde bırakmak değil, hiçbir ayara dokunmadan, çalınan şarkı değiştikçe akortun da değiştiği, uzun süreli bir kullanım biçimiydi, mevzubahis kırılma da böyle bir durumda yaşanmıştı ancak siz daha iyi bilirsiniz.
Estağfurullah, kesinlikle öyle bir iddiam yok. Tek söylediğim o bahse konu kırılma aslen kullanıcı değil bir tasarım hatasıdır onu söylemek istiyorum. Yani yukarıda açıklandığı üzere gitarın ayarlarına etki eden bileşenleri bilince mevzu sadece uygun ayarların yapılmasıyla ilgili, akort değiştirmek normal şartlarda gitarı kullanılmaz hale getirmemeli.
 
Geri
Üst