Karar sesi nasıl belirlenir?

Örneğin Elfida parçasının karar sesi için F#m'mi demeliyiz?

İlk akor/nota mı belirliyor bunu?

Atıyorum ben Elfida'yı fa diyez minörden değil fa minörden okuyacağım sorulduğunda karar sesi Fa minör diyebilir miyim
 
Yanlış biliyorsam lütfen düzeltin;

Karar ses notanın kendisidir ---> Fa #
Ton ise major veya minördür ---> Fa# minör

Eğer şarkı Fa# minör ise ve siz Fa minörden çalmak istiyorsanız karar ses Fa olur ama ton hala minör olarak kalır.
 
Bir şarkı, şarkının ilk akorunun içindeki seslerden herhangi birisiyle başlayabilir. Tonu belirleme açısından yeterli bilgi vermeyebilir lakin son nota belirleyicidir. Sonuçta müzik bu, istisnaları ayrı tutmak lazım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Bir şarkı, şarkının ilk akorunun içindeki seslerden herhangi birisiyle başlayabilir. Tonu belirleme açısından yeterli bilgi vermeyebilir lakin son nota belirleyicidir. Sonuçta müzik bu, istisnaları ayrı tutmak lazım.

elfida ile örnek verir misiniz?

yukarıdaki arkadaş

"
Yanlış biliyorsam lütfen düzeltin;

Karar ses notanın kendisidir ---> Fa #
Ton ise major veya minördür ---> Fa# minör

Eğer şarkı Fa# minör ise ve siz Fa minörden çalmak istiyorsanız karar ses Fa olur ama ton hala minör olarak kalır.

"


demiş. teori bu şekilde midir? karar sen notanın kendisi, ton ise majör veya minör şeklinde?

son olarak da bu durumda elfida'yı bir sahne esnasında gitariste nasıl tarif etmeliyim bilmiyorsa?

karar ses fa
ton minör

doğru bir ifade olur mu?

yoksa sizin söylediğiniz son nota ile mi ifade etmeliyim?

elfida'yı orijinal düzenden gidecek olursak (f#m-b-e-c#m) bu durumda c#m de diyebilir miyiz yani?
 
Son düzenleme:
Bati müziğinde karar ses diye birşey yoktur. Tonalite kavramı vardır. Sizin karar ses dediğiniz kavrama batı müziğinde Root(Kök) ses denir. Bir eserin kök sesine ilk akor, son akor, ilk nota, son nota demek bazen doğru olmayabilir. Mesela ben am tonunda bir şarkıda ilk akor olarak Dm sub dominant akorunu seçebilirim. Veya am tonunda yazdığım bir şarkıyı kasıtlı olarak am akoru ile bitirmem, başka bir akorda kalarak eseri havada bırakabilirim. Bu nedenle kök sesi ilk akor, son akor, ilk nota, son notadan bulursun gibi yorumlar yapmak bence çok sağlıklı değil.

Karar ses, eserin çözülme (resolution) yaşadığı anlardaki notadır. Eser içerisindeki kadanslara bakmak en Garanti yoldur. Kadansları bitiren akorun kök sesi = eserin kök sesidir. Deceptive(aldatıcı) kadanslara dikkat etmelisin amatörsen yanıltabilir. Hangi müzik tarzını çalışıyorsan, o tarzda kullanılan kadansları iyi tanımalısın.

Ayrıca; Şarkı içerisinde modülasyonlar da olabilir dikkat etmek lazım.
 
Son düzenleme:
İlk nota son nota olayı asla kesin değildir(yukarıda belirtilmiş zaten). Tonalite kavramını iyi anlamak gerekir sonrası kendiliğinden gelir zaten, sahnede gitariste ise "elfida Faminör" demek yeterli olacaktır.
 
Bunu bulabilmek için ben müzik kulağımı kullanıyorum. Melodinin bir kısmını nota olarak çaldıktan sonra kendim bir nota yürüyüşü yaparak eserin tonunu buluyorum. Arkadaş da yukarı da demiş askıda bırakabilirim diye. Böyle bir durumda askıda bırakılan şarkıyı kendin tamamlamalısın kulağından , şarkıyı askıda bırakmayan o son akor da şarkının tonudur. Tonik akor hakkında araştırma yapıp bilgiye ulaşabilirsin burada kafanı karıştırmayacağım , ya da modülasyonlardan bahsedip. Çünkü anladığım kadarıyla basit eserlerle uğraşıyorsun ve sana şarkının tonu lazım. Eğer "Elfida" gibi basit parçalarla uğraşacaksan bu durum hiç zor değil , ilk veya son akor muhtemelen karar akor olacaktır.
 
Geri
Üst