Kayıt ve Mix Yaparken Olmazsa Olmazlarımızı Paylaşalım Mı?

Selamlar,

Yaklaşık 10 senedir kendi kendime kayıt ve mix bilgimi geliştirmeye çalışıyorum. Biliyorum ki ben de dahil olmak üzere birçok amatör müzisyen kayıt ve mix konusunda bir şeyler okuyup araştırmaktan ve uygulamaktan keyif alıyor. Bu nedenle kayıt ve mix konusunda tecrübelerimizi, kullandığımız teknikleri, eklentileri paylaşarak, üzerine tartışarak güzel bir kaynak oluşturabiliriz diye düşündüm. Şahsım adına burada paylaşılan tecrübeleri uygulayıp etkilerini keşfetmek istiyorum.

Mesela;
* Kullandığınız olmazsa olmaz dediğiniz eklentiler neler?
* Beğenerek kullandığınız ücretsiz ya da uygun fiyatlı eklentiler var mıdır?
* Sanal enstruman kullanıyor musunuz?
* Mix yaparken "bu da benim sihirli dokunuşum" dediğiniz bir hamle var mı?
* Ne ölçüde reverb kullanıyorsunuz?
* Önce eq mu compressor mü? (Klasik, olmazsa olmaz soru) 🙂🙂
* Vokali diğer enstrumanlar ile bütünleştirmek için kullandığınız bir yöntem var mı?
* Gitar kaydında mikrofonlama yapıyor musunuz?

Soruları artırmak mümkün. Bu ve buna benzer soruların yanıtlarından oluşan güzel bir kaynak oluşturmak isterseniz kayıt ve mix hakkında tecrübelerinizi paylaşmanızı bekliyorum 🙂
 
Selamlar,

Yaklaşık 10 senedir kendi kendime kayıt ve mix bilgimi geliştirmeye çalışıyorum. Biliyorum ki ben de dahil olmak üzere birçok amatör müzisyen kayıt ve mix konusunda bir şeyler okuyup araştırmaktan ve uygulamaktan keyif alıyor. Bu nedenle kayıt ve mix konusunda tecrübelerimizi, kullandığımız teknikleri, eklentileri paylaşarak, üzerine tartışarak güzel bir kaynak oluşturabiliriz diye düşündüm. Şahsım adına burada paylaşılan tecrübeleri uygulayıp etkilerini keşfetmek istiyorum.

Mesela;
* Kullandığınız olmazsa olmaz dediğiniz eklentiler neler?
* Beğenerek kullandığınız ücretsiz ya da uygun fiyatlı eklentiler var mıdır?
* Sanal enstruman kullanıyor musunuz?
* Mix yaparken "bu da benim sihirli dokunuşum" dediğiniz bir hamle var mı?
* Ne ölçüde reverb kullanıyorsunuz?
* Önce eq mu compressor mü? (Klasik, olmazsa olmaz soru) 🙂🙂
* Vokali diğer enstrumanlar ile bütünleştirmek için kullandığınız bir yöntem var mı?
* Gitar kaydında mikrofonlama yapıyor musunuz?

Soruları artırmak mümkün. Bu ve buna benzer soruların yanıtlarından oluşan güzel bir kaynak oluşturmak isterseniz kayıt ve mix hakkında tecrübelerinizi paylaşmanızı bekliyorum 🙂
cleanlerde hayvan gibi reverb, çok az chorus.
 
Sert gitarda tube screamer olmazsa olmaz. Calacaginiz partisyonu ezbere bilerek kayda oturun. Düzgün kaydedin, mixte düzeltiriz diye bisey yoktur. Asgari düzeyde ekipman edinin, ucuz etin yahnisi yavan olur. Kullandığınız DAW yazılımını öğrenin, kitapçıkları okuyun, sonra gecenin 4unde bu niye ses çıkarmıyor diye kalırsınız. Son olarak, olmuyorsa zorlamayın, kalkın bi kahve için ya da hava alın, kendinize gelin.
 
Beginner: Tubescreamer'ın işin içine girdiği her hi-gain gitar kaydında, 4000 hz notchlamak(?). En dijital tona bile biraz olsun özgüven katıyor.

Advanced: Her öten frekansı kısarak plastik ve dinamikten yoksun bir ton elde etmek yerine, mixin içine kendiliğinden yerleşebilecek yapıyı sağlayan tel/manyetik/ağaç/amfi(gerçek/modelleme/plugin)/kabin kombinasyonunu bularak 4000 hz notchlamak.

Masterclass: Behringer C1 ve BM180'in adının iyi anıldığı herhangi bir ortamda/platformda 30 saniyeden fazla durmamak.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Öncelikle kullanacağım yabancı terimler için şimdiden özür diliyorum. Bilgilerimin önemli bir kısmını yabancı kaynaklardan edindiğim için tam olarak nasıl tercüme edildiklerini bilmiyorum.

Kanallar için uygun seslere high pass ve low pass filtre uygulamak da elde edilen neticenin daha net olmasını sağlıyor. Ben gerekli olmayan frekansları mutlaka kesiyorum. Bir de bende huy haline geldi, mixe başlamadan önce master kanalına Voxengo Span ekleyip kaydın genel frekans dağılımına bakıyorum. Ardından ihtiyaç duyarsam yine master kanalına TDR Nova EQ ekleyip kaydın bütününde duymak istediğim sounda yaklaşacak şekilde eq ile müdahale ediyorum. Hatta yine ihtiyaç duyarsam bus kanallarına da benzer şekilde müdahale ediyorum ve en son kanallara müdahale ediyorum. Kısacası genelden özele doğru bir yol izliyorum.

Eq uygulamalarında genel olarak 3 amacım oluyor. 1- Gereksiz frekansları kesmek. 2- Ön plana çıkarmak istediğim frekansları artırmak. 3- Kanallar arasında frekans çakışmalarını engellemek (hala tam olarak başarabilmiş değilim.)

Kanallar arasında frekans çakışmalarını engellemek için en öncelikli referansım tabi ki kulağım. Ancak araştırmalarım sonucunda bu durumun görsel olarak da halledilebileceği bir yöntem olduğunu keşfettim. Kullandığım Daw uygulaması olan Reaper'de kullanılabilen "Veto Gfxanalyzer" isimli bir eklenti ile birden fazla kanalın oluşturduğu frekansları tek bir pencerede görebiliyorum. Bu da frekans çakışmalarını önlemek için kullandığım ayrı bir yöntem. (Ancak söylediğim üzere hala tam olarak başarabilmiş değilim.)

Bus kanallarında vazgeçilmezim "Front Daw" isimli bir eklenti. (Ücretsiz olan bir dönemde edinmiştim, crack kullanmıyorum.) Çok güzel analog benzeri bir sound elde etmeme imkan sağlıyor.

Ayrıca mixe bir bütün olarak baktığımda "Tonal Balance" olayına oldukça önem veriyorum. Sanırım her dinleyici, dinlediği kayıtta seslerin dengeli bir şekilde duyulmasını ve daha da önemlisi rahatsız edici bir ses (ya da sesler) duyulmamasını tercih eder. Ben de bu anlamda genel olarak "başarılı" olduğu kabul görülen bir mixin "tonal balance"ını referans olarak kabul edip yaptığım mixin dengesini de o yönde ayarlamaya çalışıyorum.

Mix konusunda kendimi en yetersiz gördüğüm kısım vokali diğer enstrumanlar ile bütünleştirmek. Bilmiyorum, ne yapıyorsam gitar-davul-bass ve klavyelerin birbirine bütünleştiği kadar vokalin de bütünleşmesini sağlayamıyorum. Varsa bu konuda da tavsiyelerinizi alabilirim. (Condenser mikrofon kullanıyorum ancak mic. preampım yok, preamp olayını da yazılım ile halletmeye çalışıyorum.) Ayrıca ses yalıtım süngeri kullanarak kendim bir yalıtım paneli tasarladım, vokal kayıtlarını bu paneli kullanarak alıyorum.

Son olarak, malum mastering konusu dijital platformda halledilmesi oldukça sıkıntılı bir konu ancak "bir şey yapmak, hiç bir şey yapmamaktan daha iyidir" diye düşünerek master kanalına yine bir zamanlar ücretsiz olarak elde edilebilen İzotope Ozone 9 Elements eklentisi ile müdahele ederek mixi tamamlıyorum. Bu eklentiyle aldığım sonuç hiç de fena değil.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Selamlar,
"Kısmak" anlamında mı kullanılıyor hocam. "Nothc Filtering" kavramını duymuştum ama bu şekilde kullanılışına hiç rastlamadım.

Dar bir frekans aralığına yüksek negatif şekilde uygulamak özünde. O frekansı yok etmek. Notch Filter kullanımı da belki doğru olabilir ancak bu işlem herhangi iki frekans arasında kalan bölgeye yapılabiliyor. Benimki biraz kendi eş dost çevremde kullandığım teorik zemini olmayan ama derdini anlatan bir tabir.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
[
Dar bir frekans aralığına yüksek negatif şekilde uygulamak özünde. O frekansı yok etmek. Notch Filter kullanımı da belki doğru olabilir ancak bu işlem herhangi iki frekans arasında kalan bölgeye yapılabiliyor. Benimki biraz kendi eş dost çevremde kullandığım teorik zemini olmayan ama derdini anlatan bir tabir.

Çok enteresan. Gitarımın karakterinden dolayı mix esnadında muhakkak 2k civarına kısardım ama bunu hiç denemedim. Deneyeceğim.
 
Geri
Üst