Armoni 2’li aralıklar yardım

image.jpg
Arkadaşlar armoni işine girdim uzun zaman sonra solda ki notaların majör2’lisi ve minör 2’lisini çıkarmaya çalışıyorum doğru mudur bu sistem.
 
A# için B# ve B olacak sırayla.
D# ise E# ve E olacak.

Hem si diyez hem mi diyezin enharmonik olarak do ve fa'ya denk gelmesinden ötürü bir kafa karışıklığı oldu sanırım.
Her ne olursa olsun M2 için tam ses, m2 için yarım ses aralık olmalı.
 
Major minor 2li diye birsey yok, orada yanlisiniz var. İkili perfect interval. Major ve minor gamların kök sesi be ikinci sesi arasinda 1 tam ses var. Flat 2nd olabilir ancak, o da yarım ses aralık.

Ek bilgi, 2, 4, 5 ve oktav perfect aralık, 3, 6, 7 major minore gore değişen intervaller.
 
Major minor 2li diye birsey yok, orada yanlisiniz var. İkili perfect interval. Major ve minor gamların kök sesi be ikinci sesi arasinda 1 tam ses var. Flat 2nd olabilir ancak, o da yarım ses aralık.

Ek bilgi, 2, 4, 5 ve oktav perfect aralık, 3, 6, 7 major minore gore değişen intervaller.

1-4-5-8 dışında perfect yok -oktav üstü hariç-. Diğer söylediklerinizin de neresinden tutsak elde kalıyor. Yanlış bilgi vermeyelim, arkadaşın da kafası karışmasın. Ayrıca çok temel bilgilerdir bunlar, bir üstünden geçin en iyisi.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
A# için B# ve B olacak sırayla.
D# ise E# ve E olacak.

Hem si diyez hem mi diyezin enharmonik olarak do ve fa'ya denk gelmesinden ötürü bir kafa karışıklığı oldu sanırım.
Her ne olursa olsun M2 için tam ses, m2 için yarım ses aralık olmalı.
Evet hocam eğer D# ile başlarsa cevap E üzerinden E# şeklinde oluyor mantık bu sanırım
Örneğin : Gb majör 2'lisi A üzerinden Ab oluyor değil mi?
Teşekkür ederim bu arada ilk defa böyle şeylerle karşılaşınca insanın beyni duruyor :)
 
Beni de doğrulayacak biri çıkar mı ?
Mantıksal olarak majör dizinin 1. ve 2. notası arasındaki aralık ile minör dizinin 1. ve 2. notasındaki aralık eşit: yani 2 yarım ses. Ama nasıl olmuşsa bir alışkanlık olmuş minör 2li aralık yarım ses, majör 2li aralık ise 2 yarım ses olarak yerleşmiş sanki pratikte. Bundan dolayı da gitarda 2 perde aralığa majör 2li, 1 perde aralığa minör 2li aralık deniyor. Yanılıyor muyum, biri açıklayabilir mi ?
 
Evet hocam eğer D# ile başlarsa cevap E üzerinden E# şeklinde oluyor mantık bu sanırım
Örneğin : Gb majör 2'lisi A üzerinden Ab oluyor değil mi?
Teşekkür ederim bu arada ilk defa böyle şeylerle karşılaşınca insanın beyni duruyor :)

Ha uykulu uykulu yazınca görmemişim onu pardon :) Evet M2'li Ab; gel gelelim M2 Ab iken m2'ye A yazmışsınız, tabii ki daha küçük bir aralık olması lazım.

A üzerinden tanımlamamız şart olduğu için (2'li olması için) A çift bemol (Abb gibi yazabiliriz bu ortamda :D) oluyor. Yani G notasının enharmoniği, aynı ses.

Peki Gb-G niye demiyoruz da Abb diyoruz diye soranlar varsa eğer, öyle yazsaydık ikisi de G üzerinden tanımlı olduğu için 1'li olacaklardı, artık 1'li (augmented).
Çift diyez, çift bemol gibi değiştiricilerin yanı sıra, çift arttırılmış/eksiltilmiş gibi aralıklar da var. Tanımlama yaparken kafanız karışmasın diye yazayım.

Neymiş o zaman, Gb için yazdığınız tabloda sırasıyla Ab ve Abb olacak :)
 
Beni de doğrulayacak biri çıkar mı ?
Mantıksal olarak majör dizinin 1. ve 2. notası arasındaki aralık ile minör dizinin 1. ve 2. notasındaki aralık eşit: yani 2 yarım ses. Ama nasıl olmuşsa bir alışkanlık olmuş minör 2li aralık yarım ses, majör 2li aralık ise 2 yarım ses olarak yerleşmiş sanki pratikte. Bundan dolayı da gitarda 2 perde aralığa majör 2li, 1 perde aralığa minör 2li aralık deniyor. Yanılıyor muyum, biri açıklayabilir mi ?

Eğer aralık konuşacaksak, notaların isimlerinin ne olduğunun belirlenmiş olması lazım. Örneğin sesleri aynı olmasına rağmen C# ya da Db notalarından birinin kuracağı aralıkla diğerinin kuracağı aralık farklı oluyor. Yukarıda örneğini verdim aslında, m2 aralık mesafe bazında artık 1'liye eşit.

Bir nota neye göre diyez neye göre bemol alır besteciye kalmış bir şey ama daha kolay okunması için; eğer yukarı tırmanacaksa notalar diyez, aşağı inecekse de bemol tercih edilir. Bu gereksiz bilgiden sonra diyebilirim ki, artık ve eksik aralıkların kullanılması diğer aralıklara göre biraz daha seyrektir elbette. Tam ses= Majör 2 ya da yarım ses= minör 2 denmesinin, sebebi bu olabilir. Ancak dediğim gibi bu her zaman doğru olmaz, laf arasında muhabbet ederken yapılabilir elbet. Artık dörtlü ya da eksik beşliden bahsederken, nota isimleri belli değil ise (örneğin yalnızca duyuyorsak, dışarıdan gelen sesleri) ikisini de 'tritone' diyerek tek bir çatı altında toplayabiliriz. Burada hiçbir yanlış olmaz çünkü tritone, 3 ses demek. 6 yarım ses yani.

Ama ciddiyetsiz bir ortamda muhabbet ederken, triton yerine 'eksik beşli' dense, sonuçta herkes neyin ne olduğunu anlar, doğru tanımlama olmasa bile :) Demeye çalıştığım bu.

Ben yine de tek perde aralığa yarım ses (half step), 2 perde aralığa tam ses(whole step) derim, kafa karışıklığı olmaması için.

Bunlara ek olarak majör dizi ve minör dizinin 1. ve 2. notası arasındaki bize bilgi vermesi gereken bir şey değil, altı üstü majör büyük, minör de küçük demek sonuçta. Hani 'nasıl olmuşsa bir alışkanlık olmuş' demeye gerek yok, alakasız kalıyor biraz.
Ha rengi verecek olan kök ses ve 3. derece arası, oradan bu mantık kurulabilir. Majör 3'Lü: 2 tam ses, minör 3'lü: 1,5 ses.
 
Eğer aralık konuşacaksak, notaların isimlerinin ne olduğunun belirlenmiş olması lazım. Örneğin sesleri aynı olmasına rağmen C# ya da Db notalarından birinin kuracağı aralıkla diğerinin kuracağı aralık farklı oluyor. Yukarıda örneğini verdim aslında, m2 aralık mesafe bazında artık 1'liye eşit.

Bir nota neye göre diyez neye göre bemol alır besteciye kalmış bir şey ama daha kolay okunması için; eğer yukarı tırmanacaksa notalar diyez, aşağı inecekse de bemol tercih edilir. Bu gereksiz bilgiden sonra diyebilirim ki, artık ve eksik aralıkların kullanılması diğer aralıklara göre biraz daha seyrektir elbette. Tam ses= Majör 2 ya da yarım ses= minör 2 denmesinin, sebebi bu olabilir. Ancak dediğim gibi bu her zaman doğru olmaz, laf arasında muhabbet ederken yapılabilir elbet. Artık dörtlü ya da eksik beşliden bahsederken, nota isimleri belli değil ise (örneğin yalnızca duyuyorsak, dışarıdan gelen sesleri) ikisini de 'tritone' diyerek tek bir çatı altında toplayabiliriz. Burada hiçbir yanlış olmaz çünkü tritone, 3 ses demek. 6 yarım ses yani.

Ama ciddiyetsiz bir ortamda muhabbet ederken, triton yerine 'eksik beşli' dense, sonuçta herkes neyin ne olduğunu anlar, doğru tanımlama olmasa bile :) Demeye çalıştığım bu.

Ben yine de tek perde aralığa yarım ses (half step), 2 perde aralığa tam ses(whole step) derim, kafa karışıklığı olmaması için.

Bunlara ek olarak majör dizi ve minör dizinin 1. ve 2. notası arasındaki bize bilgi vermesi gereken bir şey değil, altı üstü majör büyük, minör de küçük demek sonuçta. Hani 'nasıl olmuşsa bir alışkanlık olmuş' demeye gerek yok, alakasız kalıyor biraz.
Ha rengi verecek olan kök ses ve 3. derece arası, oradan bu mantık kurulabilir. Majör 3'Lü: 2 tam ses, minör 3'lü: 1,5 ses.
Çok güzel açıklamışsın hocam, eline sağlık.
 
Ha uykulu uykulu yazınca görmemişim onu pardon :) Evet M2'li Ab; gel gelelim M2 Ab iken m2'ye A yazmışsınız, tabii ki daha küçük bir aralık olması lazım.

A üzerinden tanımlamamız şart olduğu için (2'li olması için) A çift bemol (Abb gibi yazabiliriz bu ortamda :D) oluyor. Yani G notasının enharmoniği, aynı ses.

Peki Gb-G niye demiyoruz da Abb diyoruz diye soranlar varsa eğer, öyle yazsaydık ikisi de G üzerinden tanımlı olduğu için 1'li olacaklardı, artık 1'li (augmented).
Çift diyez, çift bemol gibi değiştiricilerin yanı sıra, çift arttırılmış/eksiltilmiş gibi aralıklar da var. Tanımlama yaparken kafanız karışmasın diye yazayım.

Neymiş o zaman, Gb için yazdığınız tabloda sırasıyla Ab ve Abb olacak :)
Hocam çok teşekkür ederim , o kadar error verdim ki anlatamam , çok aydınlatıcı olmuş anlatımınız minnetarım.
 
Ab için Bb ve Bbb(çiftbemol) olacak
Gb için Ab ve Abb olmalı diğer yanlışlardan bahsedilmiş. Bunlardan bahsedildiyse de görememişim. Bir de majör minör ikili veya b2 gibi değil de büyük ikili, küçük ikili şeklinde konuşmak daha doğru olur.
 
Geri
Üst