Sapımın cilası soyuluyor

Hah. Tamam foto çektim senin için. Şimdi sen aslen sapın arkasından çok ince bir kat almak istiyorsun. Öyle çok uğraşmana gerek olmayacaktır. 600 kum zımpara sana yeter. Kumu fazla artırırsan çaldıkça sapın tekrar parlaklaşması çabuk olur. Şu ürün (veya benzeri/muadili) bence ideal.

Nasıl yapacağına gelince: Ev yapımı limonata güzeldir, kek güzeldir vb. ama ev yapımı gitar çoğu zaman elime alıp giriştim ama s*çt*m anlamına geliyor maalesef. O nedenle baştan iyi planlama önemli.

Sapı söktükten sonra (sap sökülebiliyorsa. Öyle daha kolay olur) ilk yapman gereken sapını güzelce maskelemek. Sapa bak. Tuşe gül ağacı vb. ise cila klavyeye yakın bir yerde bitiyordur zaten. Orayı güzelce maskele. Değilse (tuşe de cilalıysa) tuşeye yakın bir yerden düzgünce maskele (örneğin kenardaki perde işaret noktalarının hemen arkası). İkincisi, headstock ve heel geçişlerini güzel ayarlamadan zımparayı alıp girişirsen gitarın birisi zımparayı alıp girişmiş gibi durur. Bunu istemezsin. Bu yüzden geçiş yerlerini ve şeklini kafanda belirle. Oraları da ona göre maskele (iki örnek foto koydum. Bu mesaj için rasgele koydum bantları. Sen kafandaki şekle göre maskele geçiş yerlerini).

Sonra sünger zımparayı al ve başla. Zımparalarken baskı uygulama. Elinin ağırlığı yeter. Bir yerde çok oyalanma. Senin amacın eşit yapmak. Çok oyalanırsan cilada ve hatta ağaçta çukur oluşturursun. Çalarken elini rahatsız eder. Sonra foruma "sapımın arkasını zımparalıyordum patladım, nasıl çözerim" diye konu açarsın.

Senin amacın, eğer sapa tekrar cila atmayacaksan, cilayı tümüyle sökmek, ağaca inmek DEĞİL. Senin amacın çalımı kolaylaştırmak ve soyulan cila katmanını almak için cilanın üstünden bir katman almak. Soyulma durunca ve sapın arkası eşit şekilde matlaşınca (ışığa tutunca parlak nokta görmeyeceksin) iş bitti.

Son olarak diyelim işler ters gitti. Diyelim, soyulma o kadar kötü ki ağaca kadar inmen gerekti. O zaman evet, sapına bir koruyucu uygulaman gerekecek. Çıplak ağaç mutlaka er ya da geç nemden sorun çıkarır. Fakat onu iş o noktaya gelirse konuşuruz.

141479 eklentisini görüntüle
141480 eklentisini görüntüle
Siz muhteşemsiniz bu kadar emeğinize klavyenize sağlık çok teşekkür ederim. Dediğiniz şey çok doğru ev yapımı gitar çok sıkıntı. O yüzden hala göze alabilir miyim diye düşünüyorum. Çok saçma ve komik bir soru olabilir forumda eski yıllardaki mesajlarda insanların bulaşık süngerinin arka yeşil kısmıyla yaptığını okudum daha basit bir yöntem tarzında yazılmıştı. Çok ilkel bir yöntem mi acaba ? Bilginiz var mı ?
 
Siz muhteşemsiniz bu kadar emeğinize klavyenize sağlık çok teşekkür ederim. Dediğiniz şey çok doğru ev yapımı gitar çok sıkıntı. O yüzden hala göze alabilir miyim diye düşünüyorum. Çok saçma ve komik bir soru olabilir forumda eski yıllardaki mesajlarda insanların bulaşık süngerinin arka yeşil kısmıyla yaptığını okudum daha basit bir yöntem tarzında yazılmıştı. Çok ilkel bir yöntem mi acaba ? Bilginiz var mı ?
Estağfurullah ya hu. Bulaşık süngeri denemedim ama evet benzer aşındırıcı maddeler var. Olabilir. Denemiş olan yazsın.
 
Ilginç mevzu....

Farklı bir temizlik malzemesi sürmediniz diye algılıyorum. Yani enteresan sökücü bir malzeme üzerinde kalmış ve cilayı çok rahat sıyrılar hale getirmiş gibi duruyor. Cila durduğu yerde çürümez çok sıcak nem falan görmediği sürece, kim o gitar ustası? Gitar, uzun süre güneşte falan da kalmamıştır değil mi? Hele hele polyurethan falan idi ise hiç bir şeycik olmaz.

Godinler ne kullanıyor bilemediğimi fark ettim... Herhalde polydir. Ama o zaman bir önceki sahibi herhalde bir şeyler yaptı? mı? Neyse, bu kadar spekülasyon yeter bana şimdilik... :)

Yine de... Misal olarak Çin ağacı yağı veya gomolak (french oil) kolonya ile sökülür. Ama sizin yaptığınız gibi tırnakla değil de ... bir beze sürüp silerek... Bezin üstüne geçer, ki zaten gomolak yaparken de tersini yapıyorsunuz aslında...

Zımpara için süngerin etrafına sarılmış şekilde satılan ince zımparalar var, alçıpancılar falan kullanıyor. Pek faydalı onlar. Steel wool da işe yarar ama dikkat parça kalmasın arada gözeneklerde veya fret kesim yerlerinde... sonra paslanıyorlar.

Zımpara bittikten sonra bir nalburdan alacağınız tiner içinde erimiş şekilde gomolak yapabilirsiniz. Hem korur hem de güzeldir (keman cilası işte). Ama havalandırmaya dikkat ederekn yapın aman, tiner sakat malzeme.

B
 
Merhaba konu ilginç, benim şöyle bir tespitim var paylaşmak istedim. Bu ara malum pandemi herkes kolonyağı veya dezenfektan kullanıyor, bu tip maddeler cilayı çözebilir. Eğer çok yoğun kullanıyorsan cilayı inceltip tabaka halinde kaldırıyor olabilir. Bence canı çıkana kadar çal :)
 
Merhaba konu ilginç, benim şöyle bir tespitim var paylaşmak istedim. Bu ara malum pandemi herkes kolonyağı veya dezenfektan kullanıyor, bu tip maddeler cilayı çözebilir. Eğer çok yoğun kullanıyorsan cilayı inceltip tabaka halinde kaldırıyor olabilir. Bence canı çıkana kadar çal :)
Pandemi başından beri evden pek dışarı çıkmadığım için ( max 5 kere) bu ihtimali hiç düşünemiyorum hocam. Mantıklı ama belki de evde hiç sıkmadım. Zaten her çalıştan önce yıkadığım için pek sanmıyorum ve bayadır bu olay var.

Ben gitarın sapının şu anki sarı cila görüntüsünden hiç memnun değildim zaten. Şu an kafamda ince 1200 türü zımpara ile sarı cila katmanından kurtulmak istiyorum ama mahvetme ihtimalime karşı hiç bulaşmamayı da düşünüyorum. Tek sorun bir müddet çaldıktan sonra sapta biriken soyulan cila parçaları. Kirli sarı renkten kurtulsam yeter kafasındayım. En irrite olduğum renk sarımsı bu kirli sarı cidden. (Bu sorun olmasaydı satmayı takaslamayı düşünüyordum sadece bu sap renginden dolayı ama böyleyken birine satamam).

2 ihtimaim var.

1- İyi bir luthiere ( en azından yaptığı işlere bakınca isim vermek doğru gelmiyor) 200 lira bayılacağım, dolgu + mat vernik 200 tlcik ama maddiyat için çok sıkıntılı şu an benim için.

2-İşlerimizi yapan tanıdık bir mobilya ustasına sadece arka tarafa yeniden vernik cila atılacak demem 100 liraya falan halletmem. Belki daha ucuza ama yine sonuç ne olur bilemem..
 
Son düzenleme:
Pandemi başından beri evden pek dışarı çıkmadığım için ( max 5 kere) bu ihtimali hiç düşünemiyorum hocam. Mantıklı ama belki de evde hiç sıkmadım. Zaten her çalıştan önce yıkadığım için pek sanmıyorum ve bayadır bu olay var.

Ben gitarın sapının şu anki sarı cila görüntüsünden hiç memnun değildim zaten. Şu an kafamda ince 1200 türü zımpara ile sarı cila katmanından kurtulmak istiyorum ama mahvetme ihtimalime karşı hiç bulaşmamayı da düşünüyorum. Tek sorun bir müddet çaldıktan sonra sapta biriken soyulan cila parçaları. Kirli sarı renkten kurtulsam yeter kafasındayım. En irrite olduğum renk sarımsı bu kirli sarı cidden. (Bu sorun olmasaydı satmayı takaslamayı düşünüyordum sadece bu sap renginden dolayı ama böyleyken birine satamam).

2 ihtimaim var.

1- İyi bir luthiere ( en azından yaptığı işlere bakınca isim vermek doğru gelmiyor) 200 lira bayılacağım, dolgu + mat vernik 200 tlcik ama maddiyat için çok sıkıntılı şu an benim için.

2-İşlerimizi yapan tanıdık bir mobilya ustasına sadece arka tarafa yeniden vernik cila atılacak demem 100 liraya falan halletmem. Belki daha ucuza ama yine sonuç ne olur bilemem..

Saptaki tüm cilayı tuşe kısmını maskeleyerek çıkartabilir ve sonra Kundak Cilası ile kat kat üstünden geçerek nem, kir vs. karşı koruyabilirsiniz.

Her kat arasında belli bir süre beklemeniz gerekiyor, 8-9 kattan sonra güzel bir koruyucu katman ve hissiyat elde edersiniz.
 
Saptaki tüm cilayı tuşe kısmını maskeleyerek çıkartabilir ve sonra Kundak Cilası ile kat kat üstünden geçerek nem, kir vs. karşı koruyabilirsiniz.

Her kat arasında belli bir süre beklemeniz gerekiyor, 8-9 kattan sonra güzel bir koruyucu katman ve hissiyat elde edersiniz.
Hocam şimdi bir şey soracağım tuşe kısmındaki ciladan kurtulmak istesem komple fretler sökülüp yapılır di mi ? Kimse fretleri sökmeden uğraşmaz diye düşünüyorum ama tecrübeniz vardır belki.

Ağacımın rengini bilmiyorum ama benim istediğim sap renk olarak görüntüsü bu oluyor. Yani parıl parıl parlayan bir maple. Ağaç rengi ve sadece cila. İşin zaten kötü kısmı da o. Gitarı alırken fotoğraflarda hep böyle gördüm gelince şok.... Hatta konu açmıştım..


bdfn.JPG



Mesela bu abi videoda farkı gördüğünüz gibi çok sarı yahu.. ( tabi böyle bırakmıyor gitarı videonun başı)

fark.JPG
 
Hocam şimdi bir şey soracağım tuşe kısmındaki ciladan kurtulmak istesem komple fretler sökülüp yapılır di mi ? Kimse fretleri sökmeden uğraşmaz diye düşünüyorum ama tecrübeniz vardır belki.

Ağacımın rengini bilmiyorum ama benim istediğim sap renk olarak görüntüsü bu oluyor. Yani parıl parıl parlayan bir maple. Ağaç rengi ve sadece cila. İşin zaten kötü kısmı da o. Gitarı alırken fotoğraflarda hep böyle gördüm gelince şok.... Hatta konu açmıştım..


143867 eklentisini görüntüle


Mesela bu abi videoda farkı gördüğünüz gibi çok sarı yahu.. ( tabi böyle bırakmıyor gitarı videonun başı)

143868 eklentisini görüntüle

Hocam aşağıdaki videoya göz atabilirsiniz;


 
Son sayfayı çok okumadım, biraz hızlı baktım.

Bulaşık süngerine hiç bulaşmayın. Eşit bir şekilde zımpara yapılamaz onunla, sonuç kötü olur. 1000-1200'lük zımpara ile de yapılmaz bu iş. Çok ince zımpara bunlar, hatta su ile yapılıyor bu kadar ince olanlar. Yüksek gritli zımpara zaten çok kısa sürede ince bir cila katmanı ile dolacak, zımpara kağıdından onu temizleyip tekrar zımpara atmak gerekiyor falan haliyle çok uğraştıracak.

Sap zımparası için 320 grit ile başlayıp 400'e çıkmak lazım. Ben 220 ile başladım fakat dikkat etmek lazım sapın şeklini bozmamak için. Ardından cila atılır. Kuruduktan sonra 600 ile hafif zımpara atılıp tekrar cila atılır. 600'den daha ince zımpara kullanmadım sap için. Fakat 0000 grit Steel Wool kullandım son katmanı atmadan önce. İstenirse 800'e çıkılabilir. Agackakan kalan detayları vermiş zaten.

Klavyedeki cila da sökülür fakat zaman ister. Perdelere kesinlikle zımpara kağdının değmemesi lazım ve perde uçlarına kadar cilanın sökülmesi lazım. Baya uğraştırıcı bir iş.

Bir çok farklı cila biçimi var. Hangisi uygunsa artık... Yukarıda Wickedworm kundak cilası için 8-9 kat önermiş. Gomalak kullanılıyorsa çok daha fazla katman sürülebiliyor. Ahşağ yağlarında ise 3-5 kat yeterli. Bunlar haricinde farklı renkte boya kullanılarak cila da atılabilir.

Eliniz yatkın değilse pek tavsiye etmem, yani sonuçtan memnun kalmayıp üzülmek olası. Sapta biraz fazla zımpara gelse ve düzlük oluşsa bir yerde, gitarı çalarken orası hep rahatsız eder. Yavaş, hafif ve dikkatli bir biçimde, biraz zımpara atıp ışıkta bakarak, sürekli kontrol ederek yapmakta yarar var. Maskeleme bantlarını cilanın çıkması istenmeyen yerlerde kullanmak önemli, klavye kenarı gibi. Ayrıca cila atarken bile sorunla karşılaşılabiliyor, cila atmadan önce altında farketmeden biraz eski ciladan kaldıysa, biraz nem varsa, katman iyice kuramadan yeni katman atıldıysa, bu sorunların hepsi belli oluyor iş bittikten sonra. Veya bir yerde cila biraz kalın gelir, her yer kurur orası tam kurumamıştır, üstüne bir katman daha atarsınız. Sonra sapı elinize aldığınızda çoğu yer kaymak gibi elinizde kayarken o bölgeye geldiğinize bir yapışkanlık hissi gelir... tekrar zımparalayıp tekrar cila atmak gerekir.

Benim DR3'te ahşap yağıyla sonuç şöyle oldu. İlk fotoğraf orjinal cila, 2.si zımparadan sonra, 3.sü yeni hali. Sarı renk (ve parlak cila) rahatsız ediyordu.


DSC02723.jpg
DSC02730.jpg
DSC02733-2.jpg
 
Son düzenleme:
Son sayfayı çok okumadım, biraz hızlı baktım.

Bulaşık süngerine hiç bulaşmayın. Eşit bir şekilde zımpara yapılamaz onunla, sonuç kötü olur. 1000-1200'lük zımpara ile de yapılmaz bu iş. Çok ince zımpara bunlar, hatta su ile yapılıyor bu kadar ince olanlar. Yüksek gritli zımpara zaten çok kısa sürede ince bir cila katmanı ile dolacak, zımpara kağıdından onu temizleyip tekrar zımpara atmak gerekiyor falan haliyle çok uğraştıracak.

Sap zımparası için 320 grit ile başlayıp 400'e çıkmak lazım. Ben 220 ile başladım fakat dikkat etmek lazım sapın şeklini bozmamak için. Ardından cila atılır. Kuruduktan sonra 600 ile hafif zımpara atılıp tekrar cila atılır. 600'den daha ince zımpara kullanmadım sap için. Fakat 0000 grit Steel Wool kullandım son katmanı atmadan önce. İstenirse 800'e çıkılabilir. Agackakan kalan detayları vermiş zaten.

Klavyedeki cila da sökülür fakat zaman ister. Perdelere kesinlikle zımpara kağdının değmemesi lazım ve perde uçlarına kadar cilanın sökülmesi lazım. Baya uğraştırıcı bir iş.

Bir çok farklı cila biçimi var. Hangisi uygunsa artık... Yukarıda Wickedworm kundak cilası için 8-9 kat önermiş. Gomalak kullanılıyorsa çok daha fazla katman sürülebiliyor. Ahşağ yağlarında ise 3-5 kat yeterli. Bunlar haricinde farklı renkte boya kullanılarak cila da atılabilir.

Eliniz yatkın değilse pek tavsiye etmem, yani sonuçtan memnun kalmayıp üzülmek olası. Sapta biraz fazla zımpara gelse ve düzlük oluşsa bir yerde, gitarı çalarken orası hep rahatsız eder. Yavaş, hafif ve dikkatli bir biçimde, biraz zımpara atıp ışıkta bakarak, sürekli kontrol ederek yapmakta yarar var. Maskeleme bantlarını cilanın çıkması istenmeyen yerlerde kullanmak önemli, klavye kenarı gibi. Ayrıca cila atarken bile sorunla karşılaşılabiliyor, cila atmadan önce altında farketmeden biraz eski ciladan kaldıysa, biraz nem varsa, katman iyice kuramadan yeni katman atıldıysa, bu sorunların hepsi belli oluyor iş bittikten sonra. Veya bir yerde cila biraz kalın gelir, her yer kurur orası tam kurumamıştır, üstüne bir katman daha atarsınız. Sonra sapı elinize aldığınızda çoğu yer kaymak gibi elinizde kayarken o bölgeye geldiğinize bir yapışkanlık hissi gelir... tekrar zımparalayıp tekrar cila atmak gerekir.

Benim DR3'te ahşap yağıyla sonuç şöyle oldu. İlk fotoğraf orjinal cila, 2.si zımparadan sonra, 3.sü yeni hali. Sarı renk (ve parlak cila) rahatsız ediyordu.


143884 eklentisini görüntüle143885 eklentisini görüntüle143886 eklentisini görüntüle
Çok başarılı olmuş hocam ben de kendim yapmamaya karar verdim. Maddiyatı düzeltene kadar böyle kullanıp sonra luthier yolunu tutacağım.
 
Bu arada ek bir şey yazmak istedim.
Üretim süreci nasıldır bilmiyorum ama sapı ve fretboardın cilası aynı olması rağmen fretboard kısmında böyle bir sorun yok. Çok garip 😂
 
Geri
Üst