Minör ve Majör gamların kullanım alanları

Aslında soru çok basit. Üzgün şarkıların gamlarını çıkarttığımda hep gamın majör olduğunu görüyorum, fakat majör mutlu bir hava verirken nasıl üzgün bir hava verdirmiş olabilirler? Evet, ilgili minör olduğu için aynı zamanda minör de sayılır fakat ilk basılan nota majör tona ait oluyor.

Majör mutlu hissettirir, minör üzgün önermeleri bu durumda saçmalık mı oluyor?
 
İlk basılan akora göre gamı çalamazsın. O akorların oluşturduğu gam önemli. Şarkılar gamlar üzerindeki sesler seçilerek o seslere denk gelen majör minör akorlar üzerinden çalınır. Mesela la minör gamını ele alalım: 1-4-5 çalıcaz. La minör basıyoruz 1 . sesimiz. 4. sesimiz Fa, minör gamında 4. ses majör alır. Aynı şekilde 5. ses de majör alıyor. Yani siz 1-4-5. sesleri çalarak bir yürüyüş yapıp ordan şarkıya yürümek istiyosanız La minör fa majör sol majör çalmalısınız. Fakat içinde o gama ait 1. sesin yani gamın ismini aldığı ses olmayadabilir. Veya aynı yürüyüşte iki gam da çalabilirsiniz. Lamin solmaj mimin çalın. Bunda sol majör gamı da çalabilirsiniz la minör(aka. do majör gamı ) gamı da. Gamların aldığı sesleri ve o seslerin majör minör oluşunu araştırmalısın.
 
Akorlara bakarak gamı buldum zaten, sorum üzgün bir şarkı nasıl majör gam üzerine kurulabiliyor?
La minör ve do majör aynı notalarddan oluşuyo ve birbirinin ilgilileri.
minörde: 1min 2 dim 3maj 4min 5min 6maj 7maj
majörde: 1maj 2min 3min 4maj 5maj 6min 7dim
sesler ve majör veya minörmü oldukları bu şekilde belirlenir.
La minör gamı: la si do re mi fa sol
do majör gamı: do re mi fa sol la si
şimdi yukarda min maj dim olaylarını ekle buna:
lamin gamı: lamin sidim domaj remin mimin famaj solmaj
domaj gamı: domaj remin mimin famaj solmaj (lamin) sidim
majör gamın ilgilisi 6. sesi oluyor bu arada () yazdık.
Neden hem aynılar hem farklılar. Aralıkları farklı bu yüzden mutlu mutsuz hissettirirler. Bu kadar. Solo çalarken üstünde durduğun notalarla ilgili yer yer mutlu yer yer mutsuz hissedebilirsin. Minör bir gam çalarken sen zaten onun ilgilisinin majörüyle aynı notaları basıyorsundur. Bunları mutlu mutsuz maajör minör yapan durduğun yerler. Germe çözme ddenilen durum da da var tabi.
Çok kötü yazdığımın farkındayım fakat anlaşıldığını düşünüyorum. Yanlışım varsa düzeltiniz
 
Bir şarkının üzgün ya da mutlu olması şarkının gamıyla açıklanamaz. Oynak minör şarkılar olduğu gibi ağlak minör şarkılar da vardır. Benzer şekilde azgın majör şarkılar da var üzgün majör şarkılar da vardır. Üstüne üstlük bir şarkı içinde minörden majöre veya tersine geçişler de olabilir.
Ayrıca majör ve minör dışında da gamlar var. :)
İyi çalışmalar.
 
Bu major minor duygu farklılığı gamdan daha çok akorlarla ilgili bir hadisedir diye biliyorum. Örneğin C major akoru C minör akoruna göre daha parlak, daha neşeli olabilir. Bunun da sebebi yarım ses fark olması. Gamlar açısından zaten aynı sesler üzerindeler, burada hangi ses ağırlıktaysa yani çalarken hangi seste bitmeye doğru meylediyorsa ya da hangi ses daha çok vurgulanıyorsa onun gamı olmuş oluyor. C major çalarken devamlı A vurgulanırsa A minor olur yani. Kabaca böyle özetlenebilir.
 
Ben de başka bir cevap vereyim: öyle bir akor kurulumu yapılır ki onun üstüne major gamın bir modu çalınır ve üzgün hissettirebilir. Aynı şey minörde mutlu bir şey duyma şeklinde de gerçekleşebilir. Tempo da önemli tabi bu hissiyatın ortaya çıkmasında. Mesela hababam sınıfı müziğini hızlı çalınca neşeli, yavaş çalınca hüzünlü duyuluyor. Hicaz'In bir modu diye hatırlıyorum sanki onu ama emin değilim.
Duyguyu sadece gam etkilemez, mümkün (gam, akor) kombinasyonları da etkiler yani.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Çok kötü yazdığımın farkındayım fakat anlaşıldığını düşünüyorum. Yanlışım varsa düzeltiniz
Yok hocam, gayet anladım. Sağ olun, uzun uzun yazmışsınız :)
Ayrıca majör ve minör dışında da gamlar var.
Cidden mi?
Bildiğim çok gam var ama hepsi minör/majör gamın üzerinde oynanmış hali. Bunların tamamen dışında da bir gam olduğunu bilmiyordum.
Bir örnek verebilirseniz iyi olur, araştırırım.
Bu major minor duygu farklılığı gamdan daha çok akorlarla ilgili bir hadisedir diye biliyorum. Örneğin C major akoru C minör akoruna göre daha parlak, daha neşeli olabilir. Bunun da sebebi yarım ses fark olması. Gamlar açısından zaten aynı sesler üzerindeler, burada hangi ses ağırlıktaysa yani çalarken hangi seste bitmeye doğru meylediyorsa ya da hangi ses daha çok vurgulanıyorsa onun gamı olmuş oluyor. C major çalarken devamlı A vurgulanırsa A minor olur yani. Kabaca böyle özetlenebilir.
Anladığım kadarıyla sadece gama değil; ritme, akorların geçişlerine vb. de bağlı
Duyguyu sadece gam etkilemez, mümkün (gam, akor) kombinasyonları da etkiler yani.
Doğru duyguyu vermek çok tecrübe istiyor o halde:)
 
Doğru duyguyu vermek çok tecrübe istiyor o halde
çok deneme yanılma istiyor evet. Tüm kombinasyonları deneyerek kendim öğrenme taraftarıyım ama ömrüm yetmez hepsine. O istediğiniz duyguyu verdiğini düşündüğünüz hazır şarkıların sololarına da bakabilirsiniz bir kısa yol istiyorsanız. Ben nereye bend atarsam nasıl duyulurun cevabını bazen soloları ve arkalarındaki akorları inceleyerek buluyorum.
 
Dinlediğimiz şarkılar herkesin üzerinde farklı etki bırakabilir. Bana ağlak gibi gelen seni mutlu edebilir:) Bunu majör minör diye sınıflandırmak yanlış olur. Majörle de minörle de ağlak yada oynak parçalar yazılabilir.. Hissiyat kişiden kişiye göre değişir yani. Bu kadar kasmaya gerek yok. Ne hissediyosan ona bak ;)
 
Geri
Üst