Gitar Eskitme (Squier Telecaster)

Bu yazıyı gitarına vintage görünümünü yıllanmadan vermek isteyen, eskimiş gitar görünümü kazandırmak isteyen arkadaşlar için hazırladım.

Fender ve Squier gitarlar üzerinde genellikle poliüretan boya mevcut ve bu boyanın kalınlığı 0.3-0.5 arasında değişen çok kalın bir boya. Boya üzerinde ise kalın bir cila tabakası var. Normalde bu tür boyanın eskimesi oldukça zor.

Boyayı kazımak için ince zımpara (yaklaşık 2000 kum olan) kullandım. Nalburlarda bulmak mümkün. Daha inceleri varsa alabilirsiniz. Başka zımpara çeşitleri de kullanılabilir ama nasıl sonuç vereceğini bilmiyorum. Pick Guard'ı çıkarmayı unutmayın. İnce zımparada karşılaştığım zorluk boyanın çok yavaş kazınıyor olması. Biraz uğraşıyorsunuz ama düzgün bir yüzey elde ediyorsunuz. Ayrıca daha kontrollü bir kazıma gerçekleştirmiş oluyoruz yani taşma yapma olasılığınız daha az. Sabır önemli.

Gitarı eskitmeden önce birkaç eskimiş veya bilerek eskitilmiş gitar örneklerine bakmakta fayda var. Bunlardan bir kaçını sizinle paylaşacağım.

4846298526_fe1555c6f7_m.jpg
4845680019_a8ee51f69a_m.jpg
4845679967_36b924c3bb_m.jpg

4846298076_46929a4ee9_m.jpg
4845679425_f02abac0d3_m.jpg
4845679193_bccffec99c_m.jpg

4845678357_b43028442d_m.jpg
4846296434_0ef69f322f_m.jpg
4846296338_e13070b7f9_m.jpg

1470031266_f6a4133fd1_m.jpg
1470031148_5040f3645f_m.jpg
1367185563_0bee6f6a78_m.jpg



Sizde bu örneklerden esinlenerek gitarınıza nasıl bir eskimiş görünüm vereceğinize karar verebilirsiniz. Photoshop yardımıyla da gitarınız eskimiş halinin resmini yapıp nasıl görüneceğini önceden tasarlayabilirsiniz.

Bu resimler de benim gitarımın eskitilmiş halidir.

4846326692_84d691268a_m.jpg
4845705685_dae78c6890_m.jpg
4845706151_b64f494350_m.jpg

4845707559_251f5f3068_m.jpg
4846325630_c7350be750_m.jpg
4845706677_8d33bf2bd7_m.jpg
 
2000 kum ile girişeceğine çok daha kalın zımparayla girip sonra inceye geçseydin çok daha kısa sürerdi. Rahatsız edici bir görünüşü var bu arada yaptığın eskitmenin tam çözemedim, sanırım aşınma olan yerler haricinde her yerin tertemiz olması ile alaklaı, sağına soluna ufak vuruklar, çizikler eklemek lazım 🙂 Eskitme şeklinden dolayı da olabilir ama, mesela sağ kolunu dayadığın yerde tüm boyanın çıkması gerek, gerçekçi görünmüyor bu haliyle.
 
9929_132744229142_709379142_2518114_6536249_n.jpg


80 kum ile dalmıştım ben tüm gitara, sonradan daha da ilerlettim aşınan yerleri. ince zımpara geçince beyaz çizikler de kayboldu, hoş olmuştu sonuç.
 
sağ kolun dayandığı yer ve penanın çarptığı kısımlarda boya tabakasını ince bıraktım sanırım çaldıkça daha da aşınıp eski görünüm elde edilecektir.
 
rayaz demiş ki:
sağ kolun dayandığı yer ve penanın çarptığı kısımlarda boya tabakasını ince bıraktım sanırım çaldıkça daha da aşınıp eski görünüm elde edilecektir.

Böylece daha fazla eskime ihtimali çok yüksek.Elinize sağlık güzel yanları var.Tabi hiçbir eskitme doğal "relic" havasında olmuyor ama sonuçta ortada emek var.Daha iyilerini de bekleriz, kolay gelsin 😉
 
2000 zımpara çok uğraştırır. 2000 (hele bir de sulu yapılırsa) artık parlatma seviyesinde bir zımpara. 80-150-180 gibi bir şeyle daha çabuk alırsınız. Emek harcamışsınız, uğraş vermişsiniz elinize sağlık ama bence de eskitme gerçekçi durmuyor. Şöyle pis birşeyler ile girişip biraz daha kirletseniz nasıl olur? Galiba pickguard, sap gıcır gıcır olduğu için eskitmeniz çok ön planda, o yüzden olmuyor gibi.
 
obican demiş ki:
9929_132744229142_709379142_2518114_6536249_n.jpg


80 kum ile dalmıştım ben tüm gitara, sonradan daha da ilerlettim aşınan yerleri. ince zımpara geçince beyaz çizikler de kayboldu, hoş olmuştu sonuç.

telefonada dalmışın sen yanlışlıkla 😀


ve rayaz

bence tele çok güzel olmuş bende kendi telemde buna benzer bi görüntü elde etmek istiyorum. Ama hatırlayabildiğin kadarıyla tahtaya ulaşmak için aynı bölgeyi tahmini kaç saat boyunca zımparalaman gerekti?
 
aynı yüzeyi 7-10 dk arasında zımparalayarak tahtaya ulaştığımı söyleyebilirim. tabi zımpara ince olduğundan zımpara yüzeyindeki aşınmada çabuk oluyor. ikinci bir yüzeye başlarken zımparayı değiştirmek gerekiyor.
 
bence gitarı alıp duvara yere asfalta çime kuma sürüp gerçekten hasarlar alarak relic yapmalısınız kendi gitarlarım kullanmaktan relic oluyor bu ayrı bi keyif . ama bunu hızlandırmak isterim açıkcası bende . ama doğalı gibi olmuyor çok profesyonelce mudahaleler etmedikce,

youtube da bir iki video var izlemenizi tavsiye ederim, öncelikle

gövdeyi tamamen zımparalamalısınız. ki relic gerçek gözüksün, bütün gövdeyi ince bi zımpara ile parlaklığını alacak şekide random bi şekilde zımparalayıp 2. aşama daha çok eskitmek kol değen yerlere pena çarpan yerlere ( ağaca kadar ulaşmak istediğiniz noktalar) sonrasında çok ince bi cila ile pürüzleri almak ve dediğim gibi gerçekten doğanın sert koşulları ile yüzleştirmek 🙂
 
Güzel uygulama ama çok doğal durmamış açıkçası.Belki zamanla aşındırdığın yerler daha doğal görünmeye başlar.Bir kaç vuruk,çizik vs. şart 🙂 Birde kolun dayandığı kısmı daha fazla aşındırsaydın daha iyi olurdu bence.
 
Zevk meselesi tabiki ama en az aşınması gereken yeri en çok aşındırmışsın. Normalde pena çarpan yerler ve kolunu yasladığın yerler daha fazla tahriş olur.
 
4 yıl önce yazılmış yazıyı hortlattım ama merak ettiğim bir şey var. Yukarıda son resimdeki (Batu'nun gitarı) tele'deki o beyazlıklar nedir? Astar mı oluyor yoksa sonradan bir işlem mi yapılmış?

Bu resimde daha da belirgin;
246604_389389591134521_1233835617_n.webp
images.webp
 
Bence relic işlemi tüm aksamlara uygulanmadıkça çok gerçekçi olmuyor..Yani yıllarca çalınmış bir gitarın vidasından burgularına,sapından pickguardına kadar heryeri eskir ,paslanır..Bölgesel, sadece boyaya yapılan müdahale gerçekçi durmuyor..Örneğin vidaları paslandırmak..Köprüyü eskitmek..Ümitin dediği gibi bunla ilgili sayısız video var..Bütününe uygulansa gerçekçi olur.Amatörce yapılması göz önüne alınca kötü değil..Dediğim gibi tüm aksamlara uygulansa daha başarılı olur..Bu arada poly boyalı bir gitarda ki eskimenin nitro gibi olması nerede ise imkansız..Nitro yapısı gereği narin..sürtünme ile bile boya matlaşıyor..En ufak darbede boya göçüyor.Ama poly boya sert ve çatlak vs. nitro kadar doğal durmuyor..Bu arada resimdeki teledeki beyaz kısım muhtemelen dolgu verniği ve boya arasındaki astar..Nitro boya öncesi ağaca dolgu verniği (eskiden fulerplasttı sanırım)astar boya ve en son boya atılıyor (en üstede cila)kabaca...Bir dönem ise başarısız sunburst vs boyalar,yada müşteri isteği üzerine siparrişi yetiştirmek eldeki bir rengi kaldırmadan boyamak fenderin bayağı sıkça yaptığı bir iş.. Hatta hatırı sayılır relic finish işi yapan firmalar bunu taklit eden color on color yada color on sunburst seçeneği bile sunuyor...Birde nitro cila örneğin güneş gördükçe hatta case de bile durukça midemizi burkan o turuncu renge dönüyor zamanla..Mesela shell pink vs gibi duran renkler aslında zamanında atılmış kırmızı boyanın içindeki kimyaslaalrın değişimi ile oluşuyor..Gövdesi eskimiş bir gitarın zamanla cilası da tinted denilen amber(kehribar renge dönüyor...) Ama arkadaşın cesareti ve emeğini tebrik ederim..Hakan..
 
Örneğin eskimiş relic olmuş maple klavye bir gitarın muhtemelen fretleri vs giderken saptaki cila vs .kalkıyor..Tüm bu ufak nüanslar finalde yapılan işin kalitesini ve gerçekçiliğini arttırıyor..
 
Relic için en iyi yol sürekli gitarınızı çalmak, o çalındıkça relic olur zaten. Yok zımparayla, gövdeye anahtarlık fırlatmayla, pickguard'ı kahveye daldırmayla olacak şeyler değil. Nasıl yaparsanız yapın orijinali gibi olmayacaktır. Tabi ki relic bir gitar isteniyorsa nitro cila uygulanmış bir gitar seçmek de mecburiyet gibi bir şey.
 

Geri
Üst