Bugün size iki muhteşem yazılımdan bahsetmek istiyorum. Eğer müziğinizi tamamen canlı çalıp kaydediyorsanız ve müzik yazılımlarını yalnızca kayıt ve miksaj için kullanıyorsanız, bahsedeceğim yazılımların ikisi de hiçbir işinize yaramayacak. Ama eğer seslerle oynayıp yeni sesler elde etmekten hoşlanıyorsanız, küçükken evde sökmediğiniz elektronik alet, bozmadığınız saatli çakmak kalmadıysa, ya da şu anda yapacak daha eğlenceli bir işiniz yoksa, okumaya devam edin.
Bu programların ikisini de geçen hafta yaptığım yeni bir parçada kullanma fırsatım oldu. Yeri geldikçe o parçadan örnekler vereceğim. Parçanın bitmiş halini buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
Bu parçayı benim gözümde ilginç yapan, ve bahsedeceğim yazılımlara muhteşem dememe neden olan iki nokta var:
1) Parçanın başında duyduğunuz o vokalli bölüm, iki saniye uzunluğundaki tek bir uyuz “uuu” sesinden türetilmiştir. Orijinal uyuz “uuu” sesini buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
2) Parçada duyduğunuz her türlü davul ritmi, iki saniyelik tek bir davul loopundan türetilmiştir. Orijinal davul loopunu buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
Şimdi bu yazılımlardan bahsedelim:
Birinci yazılımımız, daha önce de kısaca bahsettiğim Celemony Melodyne. 2.0 versiyonu ile birlikte MIDI dilini anlama yeteneği kazanan ve Rewire instrument olarak kullanılabilen Melodyne, daha önce anlattığım gibi, tek sesten oluşan bir ses kaydını alıp analiz ediyor ve notalara ayırıyor.
Sonra siz o notaları istediğiniz gibi kopyalayıp çoğaltabiliyor, zamanlamasını değiştirebiliyor, transpoze edebiliyorsunuz. “Formant” karakterleriyle oynayıp erkek sesini kadın, kadın sesini erkek sesi gibi yapabiliyorsunuz (veya trompet sesini trombon, keman sesini viyolonsel…). Melodyne artık MIDI’ye duyarlı olduğu için, içindeki sesleri bir MIDI klavyesi ile çalabiliyorsunuz ve çaldığınız notaya göre içindeki sesi anında transpoze ediyor.
Ben Melodyne’ı Sonar ile Rewire instrument olarak calıştırmayı başaramadım, ama çok da fazla uğraştığımı söyleyemem, çünkü Sonar’ın bu konudaki seçiciliğinden gına geldiği için Nuendo’yu açtım ve bu parçayı Nuendo’da yaptım.
Dikkat! Teknik paragraf: Melodyne henüz Rewire 2 standardını desteklemediği için host yazılımdan gelen MIDI sinyallerini kabul etmiyor. Ama bunun çaresi var. Bir sanal MIDI patchbay kullanıp Nuendo’nun cıkışlarını oraya, oradan Melodyne’a yönlendirdim. Böylece Nuendo içinde çalıp kaydettiğim MIDI kanalları ile Melodyne’a komut gönderebilir hale geldim.
Parçanın girişindeki vokal grubu sesini nasıl elde ettiğimi kısaca anlatayım: orijinal uyuz “uuu” sesinden daha tiz iki, daha kalın iki olmak üzere toplam 4 adet “uuu” sesi kopyalayarak bunları armonize ettim. Kopyaladığım seslerin herbirini birkaç milisaniye sağa veya sola kaydırarak gerçek bir vokal grubundaki gibi farklı zamanlarda girmelerini sağladım. Birkaç yerde nefes alma seslerini silmeyip bırakarak daha organik olduğunu umduğum bir atmosfer elde ettim. Tabi miksaj sırasında bol miktarda efekt eklendi bu seslerin üzerine.
Yalnız söylemeden edemeyeyeceğim, yaptığı işin tüm inanılmazlığına karşın Melodyne’ın kullanıcı arayüzü son derece dandiktir. Bir pencere açarsınız, pencerenin tüm kromaji (scroll bar’lar vesaire) ekranın dışındadır, nereden tutup çekeceğinizi, küçülteceğinizi bilemezsiniz. “Projenin başlangıcına git” dersiniz, kalkar eksi 17. ölçüye gider falan filan. İşi yeni öğrenen bir programcı tarafından yazılmış gibidir. 2.0 versiyonunda bunların büyük bölümü halen devam ediyor. Ama tüm bunlara rağmen kullanmaya değer bence, çünkü onun başardığı şeyleri yapabilen başka bir program varsa da ben bilmiyorum.
İkinci yazılımımız Devine Machine (divine değil!). Bu programla istediğiniz her loopu açıp inanılmayacak biçimde değiştirebiliyorsunuz. ACID’in “asidize edilmiş” looplara yaptığını ve çok daha fazlasını bu program asidize edilmiş olsun olmasın her türlü loopa yapabiliyor. Örneğin davul looplarını kick, snare, hi-hat vesaire diye birimlerine ayırıp, vurguların yerini değiştirip, aynı seslerle çalınan tamamen yeni bir ritm yaratabiliyorsunuz. Yani tek bir ritmden sınırsız miktarda varyasyon türetmek mümkün. Sonra bu varyasyonlara ring modulation, distortion, panning, delay, geri döndürüp çaldırma gibi efektler verebiliyorsunuz. Tüm bu efektlerin tüm parametreleri host program içinden otomasyonla kontrol edilebiliyor (gerçi ben bunu denemedim, programı hep tek başına kullandım).
Benim parçamda davul loopunun dışında üç loop daha var. Bunların ikisi kontrbas, üçüncüsü ise bir tabla ritmi. Bu looplar davul loopundan farklı tempolardaydı, ama hiç sorun değil, davul loop’u çalarken bunları açtığımda Devine Machine onları uygun tempoya getiriverdi. Bu loop’ların orijinallerini de aşağıdaki linkleri tıklayarak dinleyebilirsiniz:
Kontrbas 1
Kontrbas 2
Tabla
Yeri gelmişken söyleyeyim, bu loop’ları ve bunlara benzer yüzlercesini internetten beleş (ve yasal 😀 ) olarak indirmek mümkün. Merak edenler başlangıç için http://www.loopgalaxy.com ve http://www.platinumloops.com adreslerine göz atabilir. Bunlara benzer siteleri bilenler burada paylaşırlarsa sevinirim. Ama şunu da hemen belirtmek gerekir ki, ucuz etin yahnisi prensibi burada da geçerli, bir başka deyişle bunlar parayla satılan looplar kadar kaliteli olmayabiliyor. Yukarıdaki kontrbas kayıtlarının ciddi biçimde detone olduğuna dikkatinizi çekerim örneğin (bu tür entonasyon bozukluklarını gidermek için hangi program birebir? Tabiki Melodyne).
Bilgisayarında ACID bulunan birinin Devine Machine’e ihtiyacı var mı? Ne yapmak istediğine bağlı. DM ile 8 taneye kadar loopu üstüste açıp manipule edebiliyorsunuz. Ama ACID gibi bunlardan düzenlemeler yapmanız mümkün değil. Looplar çalıyor da çalıyor, yalnızca mute veya solo yapabiliyorsunuz. Ben DM’i looplar üzerinde oynamak ve daha sonra düzenlemelerimde kullanacağım varyasyonlar yaratmak için faydalı bir program olarak görüyorum. ACID gibi pitch shift yapamıyor, ama bence ritmik looplar üzerindeki gücü ACID’e oranla daha fazla. Hem öğrenme falan diye birşey yok, birkaç loop açıp oynamaya başlıyorsunuz, bir sürü preset var, saatlerce ne yaptığınızı bilmeden oynayıp eğlenebiliyorsunuz. Açınca karşınıza şöyle bir arayüz çıkaran bir yazılımı sevmemek mümkün mü zaten?
Parçanın yapılışına dönersek, girişteki vokalli bölümü yapıp bitirdikten sonra, Devine Machine ile türettiğim davul looplarını Nuendo içinde açtım ve oynamaya başladım. Düzenleme ortaya çıktıkça üzerine gitar ve synth’leri kaydettim. Bu parçada soft synth yok, tüm gitar ve gitar synth sesleri Roland VG-8’den, tüm diğer sesler de Roland XP-30’dan geliyor.
Duyacağınız gibi parçada bol miktarda efekt var. Belki o kadar belirgin olmayabilir ama, her enstrüman sesinde önemli miktarda otomasyon da kullandım, sürekli birşeylerin volümü, şusu busu değişiyor. Bu kadar kalabalık bir miks’i ayakta tutmanın temel yöntemlerinden biri, miksteki bu değişkenlik bence.
Miksaj bittikten sonra minimal düzeyde bir “mastering” yaptım, her zamanki gibi Wavelab’de. Ve parça ortaya çıktı.
Yorumlarınızı beklerim!
Bu programların ikisini de geçen hafta yaptığım yeni bir parçada kullanma fırsatım oldu. Yeri geldikçe o parçadan örnekler vereceğim. Parçanın bitmiş halini buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
Bu parçayı benim gözümde ilginç yapan, ve bahsedeceğim yazılımlara muhteşem dememe neden olan iki nokta var:
1) Parçanın başında duyduğunuz o vokalli bölüm, iki saniye uzunluğundaki tek bir uyuz “uuu” sesinden türetilmiştir. Orijinal uyuz “uuu” sesini buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
2) Parçada duyduğunuz her türlü davul ritmi, iki saniyelik tek bir davul loopundan türetilmiştir. Orijinal davul loopunu buraya tıklayarak dinleyebilirsiniz.
Şimdi bu yazılımlardan bahsedelim:
Birinci yazılımımız, daha önce de kısaca bahsettiğim Celemony Melodyne. 2.0 versiyonu ile birlikte MIDI dilini anlama yeteneği kazanan ve Rewire instrument olarak kullanılabilen Melodyne, daha önce anlattığım gibi, tek sesten oluşan bir ses kaydını alıp analiz ediyor ve notalara ayırıyor.
Sonra siz o notaları istediğiniz gibi kopyalayıp çoğaltabiliyor, zamanlamasını değiştirebiliyor, transpoze edebiliyorsunuz. “Formant” karakterleriyle oynayıp erkek sesini kadın, kadın sesini erkek sesi gibi yapabiliyorsunuz (veya trompet sesini trombon, keman sesini viyolonsel…). Melodyne artık MIDI’ye duyarlı olduğu için, içindeki sesleri bir MIDI klavyesi ile çalabiliyorsunuz ve çaldığınız notaya göre içindeki sesi anında transpoze ediyor.
Ben Melodyne’ı Sonar ile Rewire instrument olarak calıştırmayı başaramadım, ama çok da fazla uğraştığımı söyleyemem, çünkü Sonar’ın bu konudaki seçiciliğinden gına geldiği için Nuendo’yu açtım ve bu parçayı Nuendo’da yaptım.
Dikkat! Teknik paragraf: Melodyne henüz Rewire 2 standardını desteklemediği için host yazılımdan gelen MIDI sinyallerini kabul etmiyor. Ama bunun çaresi var. Bir sanal MIDI patchbay kullanıp Nuendo’nun cıkışlarını oraya, oradan Melodyne’a yönlendirdim. Böylece Nuendo içinde çalıp kaydettiğim MIDI kanalları ile Melodyne’a komut gönderebilir hale geldim.
Parçanın girişindeki vokal grubu sesini nasıl elde ettiğimi kısaca anlatayım: orijinal uyuz “uuu” sesinden daha tiz iki, daha kalın iki olmak üzere toplam 4 adet “uuu” sesi kopyalayarak bunları armonize ettim. Kopyaladığım seslerin herbirini birkaç milisaniye sağa veya sola kaydırarak gerçek bir vokal grubundaki gibi farklı zamanlarda girmelerini sağladım. Birkaç yerde nefes alma seslerini silmeyip bırakarak daha organik olduğunu umduğum bir atmosfer elde ettim. Tabi miksaj sırasında bol miktarda efekt eklendi bu seslerin üzerine.
Yalnız söylemeden edemeyeyeceğim, yaptığı işin tüm inanılmazlığına karşın Melodyne’ın kullanıcı arayüzü son derece dandiktir. Bir pencere açarsınız, pencerenin tüm kromaji (scroll bar’lar vesaire) ekranın dışındadır, nereden tutup çekeceğinizi, küçülteceğinizi bilemezsiniz. “Projenin başlangıcına git” dersiniz, kalkar eksi 17. ölçüye gider falan filan. İşi yeni öğrenen bir programcı tarafından yazılmış gibidir. 2.0 versiyonunda bunların büyük bölümü halen devam ediyor. Ama tüm bunlara rağmen kullanmaya değer bence, çünkü onun başardığı şeyleri yapabilen başka bir program varsa da ben bilmiyorum.
İkinci yazılımımız Devine Machine (divine değil!). Bu programla istediğiniz her loopu açıp inanılmayacak biçimde değiştirebiliyorsunuz. ACID’in “asidize edilmiş” looplara yaptığını ve çok daha fazlasını bu program asidize edilmiş olsun olmasın her türlü loopa yapabiliyor. Örneğin davul looplarını kick, snare, hi-hat vesaire diye birimlerine ayırıp, vurguların yerini değiştirip, aynı seslerle çalınan tamamen yeni bir ritm yaratabiliyorsunuz. Yani tek bir ritmden sınırsız miktarda varyasyon türetmek mümkün. Sonra bu varyasyonlara ring modulation, distortion, panning, delay, geri döndürüp çaldırma gibi efektler verebiliyorsunuz. Tüm bu efektlerin tüm parametreleri host program içinden otomasyonla kontrol edilebiliyor (gerçi ben bunu denemedim, programı hep tek başına kullandım).
Benim parçamda davul loopunun dışında üç loop daha var. Bunların ikisi kontrbas, üçüncüsü ise bir tabla ritmi. Bu looplar davul loopundan farklı tempolardaydı, ama hiç sorun değil, davul loop’u çalarken bunları açtığımda Devine Machine onları uygun tempoya getiriverdi. Bu loop’ların orijinallerini de aşağıdaki linkleri tıklayarak dinleyebilirsiniz:
Kontrbas 1
Kontrbas 2
Tabla
Yeri gelmişken söyleyeyim, bu loop’ları ve bunlara benzer yüzlercesini internetten beleş (ve yasal 😀 ) olarak indirmek mümkün. Merak edenler başlangıç için http://www.loopgalaxy.com ve http://www.platinumloops.com adreslerine göz atabilir. Bunlara benzer siteleri bilenler burada paylaşırlarsa sevinirim. Ama şunu da hemen belirtmek gerekir ki, ucuz etin yahnisi prensibi burada da geçerli, bir başka deyişle bunlar parayla satılan looplar kadar kaliteli olmayabiliyor. Yukarıdaki kontrbas kayıtlarının ciddi biçimde detone olduğuna dikkatinizi çekerim örneğin (bu tür entonasyon bozukluklarını gidermek için hangi program birebir? Tabiki Melodyne).
Bilgisayarında ACID bulunan birinin Devine Machine’e ihtiyacı var mı? Ne yapmak istediğine bağlı. DM ile 8 taneye kadar loopu üstüste açıp manipule edebiliyorsunuz. Ama ACID gibi bunlardan düzenlemeler yapmanız mümkün değil. Looplar çalıyor da çalıyor, yalnızca mute veya solo yapabiliyorsunuz. Ben DM’i looplar üzerinde oynamak ve daha sonra düzenlemelerimde kullanacağım varyasyonlar yaratmak için faydalı bir program olarak görüyorum. ACID gibi pitch shift yapamıyor, ama bence ritmik looplar üzerindeki gücü ACID’e oranla daha fazla. Hem öğrenme falan diye birşey yok, birkaç loop açıp oynamaya başlıyorsunuz, bir sürü preset var, saatlerce ne yaptığınızı bilmeden oynayıp eğlenebiliyorsunuz. Açınca karşınıza şöyle bir arayüz çıkaran bir yazılımı sevmemek mümkün mü zaten?
Parçanın yapılışına dönersek, girişteki vokalli bölümü yapıp bitirdikten sonra, Devine Machine ile türettiğim davul looplarını Nuendo içinde açtım ve oynamaya başladım. Düzenleme ortaya çıktıkça üzerine gitar ve synth’leri kaydettim. Bu parçada soft synth yok, tüm gitar ve gitar synth sesleri Roland VG-8’den, tüm diğer sesler de Roland XP-30’dan geliyor.
Duyacağınız gibi parçada bol miktarda efekt var. Belki o kadar belirgin olmayabilir ama, her enstrüman sesinde önemli miktarda otomasyon da kullandım, sürekli birşeylerin volümü, şusu busu değişiyor. Bu kadar kalabalık bir miks’i ayakta tutmanın temel yöntemlerinden biri, miksteki bu değişkenlik bence.
Miksaj bittikten sonra minimal düzeyde bir “mastering” yaptım, her zamanki gibi Wavelab’de. Ve parça ortaya çıktı.
Yorumlarınızı beklerim!