SSH gitardaki 2. ve 4. pozisyonlar- Ters faz soundu?

Yanlışlıkla öyle bağlandığı için 2. pozisyonda manyetiğin ters fazda çalıştığı bir SSS gitarım var. Kasıtlı olarak düzeltilmesini istememiştim, çünkü kendine has bir tür "country twang" veriyordu ve hoşuma gitti.

Aynı tınının yeni HSS gitarımdaki 2. ve 4. pozisyon soundlarında da olduğunu fark ettim.
Ancak soundları tümüyle kullanışsız geliyor (SSS gitardaki manyetikler aslında gerçek single değil, "stacked" diye geçen bir tür single görünümlü humbucker gibiler, dolayısıyla da oradaki tını hacimsiz de olsa, bu kadar garip değil...).

Bu pozisyonlarda adeta bir tür " ring modulator" açıkmış gibi geliyor, özellikle 4. pozisyonda bolca doğuşkan ile birlikte bir taraftan oktavın da geldiğini duyuyorum! Hatta bir ara acaba sırf o etki için mi kullansam o pozisyonu dedim🙂

İşin elektrik boyutu hakkında cahil olduğumu varsayarak bu meseleyi bana açıklayabilecek olan var mı? Ters faz bağlanma meselesi bir tür hata filan mı, yoksa kasıtlı olarak kimileri bunu tercih mi ediyor? Gerçi bu kadar kullanışsız tınıları kim ne yapar bilemedim.
 
Orta manyetigin polaritesinin (N vs S) diger manyetiklerle ters olmasından kaynaklanıyor. Tek yapmanız gereken orta manyetigin Hot ve ground kablolarının lehim yerlerini değiştirmek. Bu şekilde 2 ve 4. pozisyonlar out-of-phase olmaktan çıkacak.
 
Orta manyetigin polaritesinin (N vs S) diger manyetiklerle ters olmasından kaynaklanıyor. Tek yapmanız gereken orta manyetigin Hot ve ground kablolarının lehim yerlerini değiştirmek. Bu şekilde 2 ve 4. pozisyonlar out-of-phase olmaktan çıkacak.
Teşekkür ederim. Peki bu tını neden veya kim tarafından tercih ediliyor? Yani twangy filan anlarım da, ring modulator açık gibi resmen? Bu yanlışlıkla olmuş o zaman?
 
Peter Green les paul gitarinda orta pozisyonda out-of-phase bağlantıda kullaniyordu manyetikleri, ki o PAF humbucker'lar ile çok güzel ve özgün ton çıkıyordu ama her manyetikle güzel olmuyor bence de. Stratta single coiller ile tenekemsi cılız, hacimsiz, çınlayan tonu ben sevemedim ama illa sevenler ve çalanlar vardır. Bana fazlasıyla "hatalı" ve kullanissiz geliyor. Volume koklenmis bir lambali amfide country, blues veya deneysel işlerde o tuhaf tonun da gideri olabilir. Elektro gitar dünyası gitarda tutucu ama ton konusunda daha açık fikirli.
 
Ters faz baglantisi bazi durumlarda kasitli olarak tercih ediliyor. Ornegin Fender Classic Player Baja (50s ve 60s) telecaster modellerinde S1 switch denilen bir push-push switch yoluyla manyetikler in ve out-of-phase halde kullanilabiliyor. Bu gitarlarda klasik 3-yollu tele switch yerine 4-yollu bir switch var. 4. pozisyonda iken normal tele'lerdeki manyetik seceneklerine (yani kopru manyetigi, her iki manyetik paralel baglanti ve sap manyetigi seceneklerine) ek olarak seri olarak baglanmis sap ve kopru manyetigi (humbucker gibi) yer aliyor . Bunlara ek olarak S1 switch'e de basarsaniz o zaman da her iki manyetigin aktif oldugu 2. ve 4. switch pozisyonlarinda out-of-phase baglanti devreye giriyor. Bunlardan manyetiklerin paralel baglantili oldugu 2. pozisyon biraz T-Bone Walker'a benzer nazal ve dusuk volume seviyesinde bir ses verirken, manyetiklerin seri baglantili oldugu 4. pozisyon sizin de sevdiginiz daha hacimli ve manyetiklerin normal ses seviyesinde bir ses veriyor. Asagidaki videoda 1:25 dakikadan itibaren ses ornekleriyle anlatiliyor:

 
Son düzenleme:
İşin elektrik boyutu hakkında cahil olduğumu varsayarak bu meseleyi bana açıklayabilecek olan var mı? Ters faz bağlanma meselesi bir tür hata filan mı, yoksa kasıtlı olarak kimileri bunu tercih mi ediyor? Gerçi bu kadar kullanışsız tınıları kim ne yapar bilemedim.

Manyetikler beraber kullanıldığında, konumları ve yerleri farklı olduğu için farklı frekanslar çakışabilir ve birbirlerini sönümleyebilir ya da üst üste binen frekanslar yükselir. Buna ses dalgasının iki farklı kaynakta aynı yönde hareketi sebep olur. Bağlantı bu sebeple faz çakışması önlemek için yapılmış olabilir.
 

Geri
Üst