Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Roland'ın bu sene lansmanını yaptığı Rubix serisi ses kartı modelleri olan -Rubix 22, Rubix 24 ve Rubix 44'e- kısaca bir göz attım ve bir ses kartı alırken nelere dikkat etmeliyiz konularına değinmeye çalıştım. iyi seyirler.
"Gecikmesi olmayan"- "duyamayacağımız kadar az gecikmesi olan ses kartları tercih edilir"
-Gecikmesi olmayan ses kartı yoktur. Gecikme oranı, sizin belirleyeceğiniz samples/buffer değeri ile artar ya da azalır. Aynı samples/buffer değerinde iki farklı ses kartını bir biri ile karşılaştırırsanız diğeri daha performanslı olabilir
misal: RME Fireface UFX 44.100 sample rate-256 buffer size da 13.625 ken
Focusrite Scarlett 2i2 44.100 sample rate-265 Buffer size da 36.158 gecikir.
"Hi-Z her ses kartında olması gereken bir özellik" "di-Box ihtiyacımız olduğu zaman kullanacağımız bir özellik"
- Yüksek empedans çevrimi ile ilgili olarak ses kartı tercih edilmeyebilir, Ses kartı üzerindeki özellğin kalitesi düşük te olabilir. Bu bir tercih meselesi. Kaliteli bir external di bix kullanmak isteyebilirsiniz bu durumda ses kartı üzerinde hi-Z olması sizin için gerekli olmaz.
"ses kartının bizi enstrüman ve mikrofon preamfisinden kurtarması gerekir"
-Öyle bir gereklilik yoktur. external Mikrofon ve enstrüman premfileri tercih edebilirsiniz. Aynı kalitede olsalardı kimse external cihaz satın almazdı.
rubix 22-24 için; "ikisinde de 2 giriş, 2 çıkış var"
-diğerinde 4 çıkış var"
"rubix24-44 de sadece direct monitor özelliği var "
-hayır üçünde de mevcut.
"dip ses olmadan tertemiz mis gibi aktarması gerekir"
Dip ses olmayan ses kartı yoktur. ürün speclerinde bu değerler db cinsinde belirtilir, birbirinne nazaran daha iyisini seçebilirsiniz.
"Ses kartı üreticileri işletim sistemi desteği sunmazsa ses kartını çöpe atarsınız"
Yazılım desteği işletim sistemi ile ilgili değil değil; Kullandığınız bilgisayardaki bağlantı yolu ile ilgilidir.
Dediğiniz doğru olsaydı; 2003 te çıkan, XP den bu yana işletim sistemi desteği verilmeyen ve 10 yıldır gücellenmeyen Terratec Phase22 ses kartımı, Win10 işletim sisteminde hayla sorunsuz bir şekilde kullanamazdım.
Eğer Roland tarafından bu video için bir destek durumu söz konusu ise, özellikle ürünlerinin özelliklerini hatalı tanıttığınız için bu desteği muhtemelen geri çekeceklerdir.
Ve ayrıca kompresör ve limitter tanımlamalarınız da hatalı, tekrar gözden geçirin.
Videoyu detaylı izlediğin ve önemli yerlere dikkatle değindiğin için çok teşekkür ederim. Ben de alıntılar şeklinde gidip açıklamalar ekleyeyim o zaman..
"Gecikmesi olmayan"- "duyamayacağımız kadar az gecikmesi olan ses kartları tercih edilir"
-Gecikmesi olmayan ses kartı yoktur. Gecikme oranı, sizin belirleyeceğiniz samples/buffer değeri ile artar ya da azalır. Aynı samples/buffer değerinde iki farklı ses kartını bir biri ile karşılaştırırsanız diğeri daha performanslı olabilir
misal: RME Fireface UFX 44.100 sample rate-256 buffer size da 13.625 ken
Focusrite Scarlett 2i2 44.100 sample rate-265 Buffer size da 36.158 gecikir.
Gecikme 0 (sıfır) olabilir mi zaten.. Burada duyulabilir olan gecikmelerden bahsediyorum.. Yani sinyali gönderdik ve eş zamanlı duyduktan. Yoksa konuşurken de gecikme var. Farkediyor değiliz ama var. Bahsettiğim bu.
"Hi-Z her ses kartında olması gereken bir özellik" "di-Box ihtiyacımız olduğu zaman kullanacağımız bir özellik"
- Yüksek empedans çevrimi ile ilgili olarak ses kartı tercih edilmeyebilir, Ses kartı üzerindeki özellğin kalitesi düşük te olabilir. Bu bir tercih meselesi. Kaliteli bir external di bix kullanmak isteyebilirsiniz bu durumda ses kartı üzerinde hi-Z olması sizin için gerekli olmaz.
Elbette harici üniteler de tercih edilebilir, bu tip combo girişli kartlar da özellikle yeni başlayanlar için önemli bir nimet. harici ekipman derdinden kurtarıyor öğrenciyi ve işe yeni başlayanları
"ses kartının bizi enstrüman ve mikrofon preamfisinden kurtarması gerekir"
-Öyle bir gereklilik yoktur. external Mikrofon ve enstrüman premfileri tercih edebilirsiniz. Aynı kalitede olsalardı kimse external cihaz satın almazdı.
Harici cihazlar bunlardan elbette daha iyi durumda aksini idda ediyor değilim. o tip de bir şey söylemedim zaten 🙂. Öyle olsaydı boş verin analog pedalları processor ile halledersiniz her şeyi derdik. Kombo girişli bir cihazda olması büyük avantaj. Gİriş aşamasında kullanıcıyı daha yüksek bir masraftan kurtarıyor.
rubix 22-24 için; "ikisinde de 2 giriş, 2 çıkış var"
-diğerinde 4 çıkış var"
"rubix24-44 de sadece direct monitor özelliği var "
-hayır üçünde de mevcut.
(videoyu yükledikten sonra farkettiğim detayı videonun açıklamalarında düzeltme olarak eklemiştim) sizin de dikkatinizden kaçmamış. Teşekkürler)
"dip ses olmadan tertemiz mis gibi aktarması gerekir"
Dip ses olmayan ses kartı yoktur. ürün speclerinde bu değerler db cinsinde belirtilir, birbirinne nazaran daha iyisini seçebilirsiniz.
yine gecikmedeki gibi benzer bir konuya geldik.. burada duyulabilir dip sesten bahsediyoruz. tertemiz mis gibi ses aktardığında işimiz çözülüyor mu, çözülüyor.. havada bile bir noise var iken, kablodan iletilen seste nasıl olmasın. dip sessiz kart derken ne anlatmak istediğim anlaşılır diye düşünüyorum.
"Ses kartı üreticileri işletim sistemi desteği sunmazsa ses kartını çöpe atarsınız"
Yazılım desteği işletim sistemi ile ilgili değil değil; Kullandığınız bilgisayardaki bağlantı yolu ile ilgilidir.
Dediğiniz doğru olsaydı; 2003 te çıkan, XP den bu yana işletim sistemi desteği verilmeyen ve 10 yıldır gücellenmeyen Terratec Phase22 ses kartımı, Win10 işletim sisteminde hayla sorunsuz bir şekilde kullanamazdım.
Çöpe atarsınız video içinde bir mizansen lakin destek sunulmadığında da nice cihazlar (yazıcısından, ses kartına elimizde kalır) Sizin kullandığınız ses kartı için yazılmış sürücüler halen mevcut. Şirket desteği kesmişse bile open source üreticiler kodlamaya devam edebilir. >> Terratec phase 22 usb Drivers Download for Windows 10, 8.1, 7, Vista, XP
Eğer Roland tarafından bu video için bir destek durumu söz konusu ise, özellikle ürünlerinin özelliklerini hatalı tanıttığınız için bu desteği muhtemelen geri çekeceklerdir.
Roland'dan aldığım bir destek yok ama video çalışmamdan haberleri de var, geri çekecekleri bir durum yok.
Ve ayrıca kompresör ve limitter tanımlamalarınız da hatalı, tekrar gözden geçirin. -video'da limiter'dan hiç bahsetmedim ki. Compressor tanımlamam ise doğru..
Gecikme 0 (sıfır) olabilir mi zaten.. Burada duyulabilir olan gecikmelerden bahsediyorum.. Yani sinyali gönderdik ve eş zamanlı duyduktan. Yoksa konuşurken de gecikme var. Farkediyor değiliz ama var. Bahsettiğim bu.
- Samples/buffer ayarını her kart için düşürebilirsiniz. öyle ise; ""Gecikmesi olmayan"- "duyamayacağımız kadar az gecikmesi olan ses kartları tercih edilir" cümleniz hatalı. o zaman hepsini tercih edebilirsiniz demektir. çünkü hepsini bahsettiğiniz "gecikmesi olmayan" seviyeye çekebilirsiniz. samples/buffer ın ne olduğunu bilmiyor gibi bir cümle kurmuşsunuz.
yine gecikmedeki gibi benzer bir konuya geldik.. burada duyulabilir dip sesten bahsediyoruz. tertemiz mis gibi ses aktardığında işimiz çözülüyor mu, çözülüyor.. havada bile bir noise var iken, kablodan iletilen seste nasıl olmasın. dip sessiz kart derken ne anlatmak istediğim anlaşılır diye düşünüyorum.
- Ses kartları her cihaz gibi kendileri de gürültü üretirler. fakat onların ürettiği duyulabilir bir gürültü; eğer topraklamanızda , donanımınızda, yahut tüplü moitör gibi manyetik alan yaratacak etkenler dahilinde değilse olmaz. Hele videonuzdaki verdiğiniz örnek gibi bir gürültü asla duyulmaz. Düşünsenize, böyle bir kart üretip piyasaya sürermisiniz? Ancak duyulmuyor olsa da, ölçülebilir bir noise değerleri vardır ses kartlarının. üreticisi de bunu belirtmiştir. Siz bunu belki projenize yüklendiğinizde ve aşırı efekt kullandığınızda hissedebilirsiniz. Elbette ne kadar az gürültülü ve daha az gecikmeye sahp olacağınız cebinizdeki para ile ilgilidir.
Çöpe atarsınız video içinde bir mizansen lakin destek sunulmadığında da nice cihazlar (yazıcısından, ses kartına elimizde kalır) Sizin kullandığınız ses kartı için yazılmış sürücüler halen mevcut. Şirket desteği kesmişse bile open source üreticiler kodlamaya devam edebilir. >> Terratec phase 22 usb Drivers Download for Windows 10, 8.1, 7, Vista, XP
-Hayır öyle bir şeye ihtiyaç yok. (bir de verdiğiniz link, üretici tarfından sağlanan bir içerik olmadığı gibi driver değil, Ne olduğu belirsiz bir exe dosyası ile bilgisayara spam dolu bir program kuruyor .) Böyle şeyler önermeyin kanalınızda, ne olduğu belli olmayan exe dosyaları ile insanların cihazlarını bozmalarına, emeklerini ziyan etmelerine sebep olabilirsiniz.
Tekrar söylüyorum: "sizin işiniz bağlantı portu ile ilgili. işletim sistemi ile değil. "
Ben kurulum için 2003 te kutudan çıkan CD yi kullanmaktayım. Kartım PCI slotuna yerleşiyor, işletim sistemi PCI slotunu çalıştırıyorsa onun üstündeki aygıtı da çalıştırır. USB portları için de geçerli bu.
Bir ara eski bir Firewire 800 ses kartı satın almıştım. Bilgisayarımda çalışmadı. çünkü Windows10 aynı firewire800 portunu yeni bir sürücü versiyonu ile kullanıyordu. Donanım özelliklerinden portu eski sürüme döndürdüm ve iş çözüldü. Muhtemelen başka biri bunun işletim sistemi desteği olmamasından kaynaklandığını düşünebilir ve o kartı kulanamayabilirdi.
Ayrıca 90 lı yılların sonlarında dahi üretilen YAmaha, Roland gibi ses kartlarını bile klasik soundlar almak için işletim sistemi desteği olmadan kullananlar vardır.
Kart çöpe atma alışkanlığı olan varsa, attığınız yeri lütfen bana da söyleyin 🙂
bilgisayarda ses kartından ya da ses kartı kullanmamaktan kaynaklı oluşabilecek dip sesi göstermek için o ses örneğini kullandım ki böyle bir dip ses yaşamayın demek istedim izleyiciye. her kelimeden bir mana çıkaracaksanız, cımbızla kelime çekecekseniz işimiz var 🙂
ben linki burada paylaşıp konuyu anlatıyorum.. kanalımda paylaşıp vs vs vs durumlar yaratmıyorum. size çözülebilir durumları anlatıyorum.. gerek olmayan bir duyar sezdim..
eski sürüme döndürmek ya da 64 bitlik bilgisayarda 32lik çalıştırmak bunlar elbet çözüm. kayıda başlamış adam takacak usb'sini çalıştıracak.. şirketler tarafından buna destek verilmesi gerektiğini söylemek istiyorum. adam daha usbyi nereye takacağını bilmiyor.. oturup da elli tane ayar çektiremezsiniz yeni başlayan birine. destek olmadığında kullanıcıların zorlanacağına dem vurmaya çalışıyorum..
high sierra nasıl çıktığında logic pro için henüz güncelleme çıkmadan çalıştıramıyorsak bunun da desteği önemli bir konu deemek istiyorum.
çöp evin önünde.. daha geçen bir tane m-audio 24/96 attım. 🙂
Donanım, bu işlere başlamadan önce iyi bilinmesi gereken bir şey dir. Daha sonra temel ses ve ekipman çalışma prensipleri , sendler returnler vb... efekt, ve sinyal işlemcilerinin kullanımlarını ve en son DAW öğrenmek gerekiyor. USB ye cihaz takmayı bilmeyen adamların zaten bu işlere girşmemesi lazım.
Videolarda 5 dk da şarkı yapan insanları görüp özeniyorlar. Çoğu insan hiçbir bilgiye sahip olmadan ses kartı, monitör, mikrofon alıp 2 gün sonra albüm kaydedeceğini sanıyor. Sonra "bu mikrofondan ses niye bozuk çıkıyor" diye forumlarda çare arıyor. Bunlar basit işler değil. İnsanlar yıllarını vererek bazı bilgi ve tecrübelere sahip oluyorlar. O videolardaki kişiler iki tuşa basmaktan çok daha fazlasına sahipler ve biliyorlar. Bazı şeyler göründüğü gibi değil. Bunların anlatılması gerekli.
o yüzden zaman zaman soru cevap videoları çekmeyi planlıyorum 1 tanesini çektim hatta
-ee o kadar ekipman aldık bir de kanal kanal kayıt mı yapacağız
-usbden taktım kalvyeyi neden ses gelmedi
-abi ayak üstü aranje anlatır mısın?
-en iyi ekipmanları aldım bir tane şarkıyı bile düzgün kaydedemedim.
-bu ses kartından niye ses gelmiyor (hiç bir yere bağlanmamış ve sadece kutusundan çıkartılmış)
bu ve buna benzer o kadar soru geliyor ki bu işe girişeceklerin önce neyi bilmediklerini öğrenmeleri gerekiyor. sonra ne öğrenilmesi gerekiyorsa ufak ufak onlara girişsinler. spor ayakkabı aldım diye dünyanıın en iyi sprinterı olmayı nasıl bekleyebiliriz ki. o ayrıma varılabileceği zamanlar yaşamamamızı dilerim.
Neredeyse 20 yıla yaklaşacak, kayıt yapmaya ve DAW kullanmaya Cubase VST 5 ile başladım. Bir dönem stüdyomda kullandım, Kendi kayıtlarım ya da arkadaşlarıma yaptığım yardımlar dışında şu dönemlerde aktif kullandığımı söyleyemem. Yetkinliğimin iyi olduğunu düşünüyorum. External ünite tanımlama, onları daw ile kontrol etme, makro düzeyi gibi bir çok fonksiyonunun inciğini-cinciğini de çok iyi bilirim.
Eskiden kayıt yapmak ciddi bir mesele ve maddi getirisi olan birşeyken, şimdi herkez yapabilir konuma gelmiş durumda. Ekipmanlara kolay erişilebiliniyor olması, teknolojinin ilerlemesi ve kompakt hale gelmesi yapılan kayıt işini hiç de basite indirgemiyor. Hiç bir zaman da böyle olmadı.
İşler daha kolay değil. Dahası; analog sistemleri bilmeyen birinin, dijital sistemlerin işleyişini anlaması da çok zor.
Mesela Mastering Mühendisliği diye bir alan varken "mastering" cümlesi kurmaya cesaret bile edemem. O işi erbabı yapmalı. Etrafa bakıyorsun; loop yapmaktan öte gidememiş adamlar, daha EQ kullanmayı bile bilmeden 3 aylık FL studio bilgisi ile "mastering yapıyorum" diye ilanlar atıyorlar.
Konuyu biraz tartışmak lazım. Emek, tecrübe, yetkinlik ve her şeyden önemlisi; ciddi bir bilgi birikimi gerektiren bir alana, daha kablo takmayı bilmeyen kişileri dahil etmek ve onları cesaretlendirerek; "şu ekipmanları alırsanız, side yapabilirsiniz" demek, bana doğru gelmiyor. Çünkü herkes yapmamalı.
O ekipmanları alan kişiler de hiç bir zaman iyi bir seviyede kayıt tecrübesine sahip olamıyorlar, ya da heves edip boşa para harcıyorlar. Ortalıkta eksik bilgi ve tecrübe ile yapılan bir sürü kalitesiz proje var. Bu da sektöre, emekçilere ciddi zarar veriyor. Yaptıkları işin sıradan algılanmasına sebep oluyor.
Yabancı bir çok kaynakta benzer tanıtım videolarını, sizin yaptığınız gibi; "Hilal'e anlatır gibi" anlatmaya gayret göstermeye çalışmazlar. Çünkü bu tarz insanları doğru yönlendirmeyeceğinin farkındırlar. Yani kullandığınız tarz; izleyip özenene de, sektör içinde emek verene de zarar verir. Bu işin zor, belli bir seviye-yektinlik gerektirdiğinin anlaşılacağı bir konsep içermesi gerekiyor.
Örnek vermem gerekirse; Youtube da MobaseriSound un ekipman videolarına göz atın. Sektöre, o iş ile ilgili olup, kendini geliştirmeye çalışana hitap eder. Doğru anlatım dili ve ekipman tanıtımı böyle olmalıdır bence.
İşler daha kolay değil. Dahası; analog sistemleri bilmeyen birinin, dijital sistemlerin işleyişini anlaması da çok zor. -kesinlikle.. analog pedalların mantığını anlamadan sadece processor ile her şeyin yapılabileceği yanılgısına düşülüyor çoğu zaman.. tıpkı otomatiğe alayım makineyi her türlü fotoğrafı çekerim gibi bir durum.
ciddi bir bilgi birikimi gerektiren bir alana, daha kablo takmayı bilmeyen kişileri dahil etmek ve onları cesaretlendirerek; "şu ekipmanları alırsanız, side yapabilirsiniz" demek, bana doğru gelmiyor. Çünkü herkes yapmamalı.
işi hiç bilmeyenlerin olayın hangi adımlar ile başlamayı bilmelerine ihtiyaçları ve hakları var. daha önce de söylediğim gibi önce neyi bilmediğimizi bilmek, sonrasında da eksikleri toparlamak gerekiyor. Siz de ben de zamanında bunları hiç bilmiyor idik, ya araştırartak, ya okuyarak (o zamanlar bu denli video içeriği kaynağı yoktu. youtube bile yoktu🙂) ya bilen tecrübeli buyuklerimizden görerek anlamaya öğrenmeye çalıştık. kimisi var sadece şiirini okumak istiyor, kimisi var gitar ile yaptığı besteyi aranje etmek istiyor, daha duyulabilir hale getirmek istiyor.
Yabancı bir çok kaynakta benzer tanıtım videolarını, sizin yaptığınız gibi; "Hilal'e anlatır gibi" anlatmaya gayret göstermeye çalışmazlar. hiç bilmeyene anlatmakta bir beis görmüyorum. bilene anlattığım stil ile hiç bilmeyene anlattığım stil başka olacaktır elbet. Yabancı kaynaklar bunu tercih etmiyorlarsa (bir çoğu diyelim, olanlar da var), kendi anlatım tercihleri... Zira bir işin öğrencileri için 101 dediğimiz giriş dersleri hep olmalı.. Bunları bunları alıp grammy alırsınız diye kendilerine sonsuz bir teşvik veren de yok aslında. Ama dijital kayıt tarihine biraz baktığımızda çok minimal ekipmanlarla ciddi sonuçlar alınan işler var.
Çünkü bu tarz insanları doğru yönlendirmeyeceğinin farkındırlar. Yani kullandığınız tarz; izleyip özenene de, sektör içinde emek verene de zarar verir. Bu işin zor, belli bir seviye-yektinlik gerektirdiğinin anlaşılacağı bir konsep içermesi gerekiyor. İşte o yetkinlik için ilk adımı atması gerekir. Nasıl web dilini öğrenmek isteyen birine html'den başlayacağımıza php, javascript, flash 'tan anlatmaya başlamıyorsak. (Html bilmediğinizi varsayarak anlattım) Bunda da belli başlangıç noktaları olmak zorunda. Sektöre neden zarar versin ki.. Sonuçta kişi bir iş yapıyorsa (diyelim öğrendi ve iş yapmaya başladı) yaptığı işlere göre referans alınıp işler tesim ediliyor.. Hanz Zimmer'e verilen işle Rahman Altın'a Toygar Işıklı'ya verilen iş o yüzden farklı.. İnsan yaptığı işi yansıtır, kendinin aynası sonuçta.. Ayrıca bir kişinin evinde kayıtla ilgili fikirler edinmesi, profesyonel bir stüdyoya gittiğinde hem studyo çalışanına hem de kendisine büyük kolaylık.
Örnek vermem gerekirse; Youtube da MobaseriSound un ekipman videolarına göz atın. Sektöre, o iş ile ilgili olup, kendini geliştirmeye çalışana hitap eder. Doğru anlatım dili ve ekipman tanıtımı böyle olmalıdır bence. Herkesin kendine has bir anlatım tarzı, şekli, yöntemi ve kategorilendirmesi var. Benimki Ali Bey ile aynı ya da benzer olmak durumunda da değil. Anlatım tarzlarımız ve gittiğimiz yol farklı olabilir. Ayrıca sizinle aynı fikir olmak da zorunda da değiliz.
Özetle. Birisine işin en temel hareketlerini göstermek ona bu işin kolay olduğunu değil, o adımlardan başlamaları gerektiğini gösterir ve ben bunu amaçlıyorum. Oturup menü menü program anlatmak da bir tercih, mixe masteringe yaklaşımı göstermek de. Logic Pro'yu menü menü anlatmak istemeyebilirim ama benim kafamdaki soundu oluştururken dikkat ettiğim noktaları ses potunu çevirme itibariyle de gösterebilirim. Bu birini iyi diğerini kötü yapmaz.
ilk mesajımda basit anlatmaya çalışırken ürettiğiniz anlam karmaşalarından bahsetmiştim. Videonuzu seyreden insanlar "gecikmesi olmayan ses kartı" arıyor şu anda. Doğru anlaşılır bir anlatım tarzı ile davam edin bence.