Dream Theater'da Nota Dizileri?

Merhaba sayın turkrock forum ahalisi... Bir süredir kendimi ve nota-armoni bilgilerimi geliştirmek, grubumu ve kendimi göstermek adına beste( progressive metal-rock) yapmaya çalışıyorum. Modlar, şudur budur işin teorik kısmı tam olarak olmasa da bitti sayılır. Tabiki armoni ve progressive deyince akla ilk gelen dream theater oluyor. Beni mest eden birçok parçası mevcut lakin bunlardan en çok beğendiklerimi armoni anlamında analiz etmeye çalışıyorum.

Sorun şu ki adamlar yapmış yahu.Gerçekten hem sanat için hem de halk için yapmış adamlar. Övgülerin dahası gelir tabi. Fakat şimdilik bu kadarı yeterli.

''The best of times'' adlı parçayı herkes bilir sanırsam( daha doğrusu dt ciler diyim).
Bir süredir bu parçanın armonisini parçaya hakim olan gamı, akorları, modları ve beraberinde de gam değişimlerini merak ediyordum. Genelde analiz şeklinde çalışıyorum. mesala ilk bilmem kaç dk sı b minor harmonik- bilmem şurası lydian falan.. Akıl akıldan üstündür diyerek görüşlerinizle ve bilgilerinizle beni aydınlatmanızı diler şimdiden teşekkür ediyorum.

Editleyim: Hangi akorlar hangi scale eder biliyorum. Ama adamlar e maj. , b maj., g maj, a maj. kullanmış. Bi kılıfa da girmedi bu akorlar.:(
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
19 yaşında dream theater müzik analizi bravo, bence enerjinizi ve vaktinizi daha faydalı ve daha kolay şeylerle geçirin, daha da önemlisi en basitinden başlayın herşeyin, sadece bir tavsiye benimkisi.
Öncelikle 8 senedir gitar çalmaktayım. Geçen sene de bir süre ders verdim. Jason Becker 'ın 15-16 yaşlarındaki videosunu izlemenizi tavsiye ederim.
Müzik benim için bir hobi. Fakat ciddi bir hobi. Bu yüzden işimi layiki ile yapmak istiyorum.
 
@geniusxburhan bu süreçte size sabır diliyorum hocam :D
Ciddi anlamda "kafa kırmalık" bir konu. John Petrucci ve Jordan Rudess bu konuda çok uç noktaları zorluyorlar.
Ben de DT dinlemeyi çok severim. Ama daha çok ritmsel anlamda analizini gerçekleştirmeye çalışıyorum bir süredir. Lakin, bazen geçişler o kadar hızlı oluyor ki, ipin ucu kaçıyor o noktada. Armonik açıdan da benzer bi sıkıntıyla karşılaşma ihtimaliniz yüksek. Ama bu incelemelerin size çok şey katabileceği kanaatindeyim.
Konuyu takipteyim, gelişmeleri bizimle paylaşmayı ihmal etmeyin.
 
Merhaba sayın turkrock forum ahalisi... Bir süredir kendimi ve nota-armoni bilgilerimi geliştirmek, grubumu ve kendimi göstermek adına beste( progressive metal-rock) yapmaya çalışıyorum. Modlar, şudur budur işin teorik kısmı tam olarak olmasa da bitti sayılır. Tabiki armoni ve progressive deyince akla ilk gelen dream theater oluyor. Beni mest eden birçok parçası mevcut lakin bunlardan en çok beğendiklerimi armoni anlamında analiz etmeye çalışıyorum.

Sorun şu ki adamlar yapmış yahu.Gerçekten hem sanat için hem de halk için yapmış adamlar. Övgülerin dahası gelir tabi. Fakat şimdilik bu kadarı yeterli.

''The best of times'' adlı parçayı herkes bilir sanırsam( daha doğrusu dt ciler diyim).
Bir süredir bu parçanın armonisini parçaya hakim olan gamı, akorları, modları ve beraberinde de gam değişimlerini merak ediyordum. Genelde analiz şeklinde çalışıyorum. mesala ilk bilmem kaç dk sı b minor harmonik- bilmem şurası lydian falan.. Akıl akıldan üstündür diyerek görüşlerinizle ve bilgilerinizle beni aydınlatmanızı diler şimdiden teşekkür ediyorum.

Editleyim: Hangi akorlar hangi scale eder biliyorum. Ama adamlar e maj. , b maj., g maj, a maj. kullanmış. Bi kılıfa da girmedi bu akorlar.:(
Öncelikle kolay gelsin.
Bu tarz soruları olan arkadaşlara elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışıyorum. Ancak genellikle önce bir fırça kısmı oluyor:)
Açık konuşalım, teoriniz zayıf. Teorik analiz sadece dizilerle, yani melodik unsur üzerinden yapılmaz ve her akor dizisi de tek bir diziye ait kalmaz. Hele Dream Theater gibi gruplarda hiç kalmaz:)
Sorunuza yanıt vereceğim, ancak önce bir tavsiye. Madem bu işin teorisine meraklısınız, temelinizi sağlam tutun. Lütfen aşağıdakileri ADINIZ GİBİ öğrenene kadar acele etmeyin.
1)Majör dizinin her bir derecesi üzerine kurulan üç sesli akorların tipleri
2)Majör dizinin her bir derecesi üzerine kurulan dört sesli (7li) sesli akorların tipleri
3) Bemol sırası, diyez sırası ve her bir tonun arızaları
Aşağıdaki linkte bir şema var. Ezberleyin !
Bass Bassics: Lesson 8 - Harmonizing the major scale

Bunları iyice bilmeden armonik analiz olmaz. Şimdi anlatacaklarım da havada kalabilir.
Gelelim akor dizisine:
e maj. , b maj., g maj, a maj.
E majör ve B majör akorları, E majör dizisine (4 diyez, F,C,G,D sesleri diyez alır) ait olarak düşünülebilir. A majör I. derece, B maj (aslında B dominant 7) 5. derece akorlarıdır.
G maj akoru ise bu noktada D majör (2 diyez, F ve C sesleri diyez alır) dizisine ait olarak düşünülmelidir. Yani geçki (modülasyon) yapıldığı düşünülebilir. D majörün 4. derece akorudur, bu durumda lydian dizisini alır.
Ardından gelen A majör de D majörün 5. derece akoru olarak düşünülebilir. Bu durumda bu akor da 4 sesli armonide aslında A dominant 7 konumundadır. Mixolydian dizisini alır.
Bu akorları analiz etmenin tek yolu bu değildir. Ama mümkün olduğu kadar az sayıda dizi ile incelemenin en kısa yolu budur.
Not: "Modlar, şudur budur işin teorik kısmı tam olarak olmasa da bitti sayılır." ifadenizi yeni gördüm. Yapmayın, etmeyin. İmkanınız varsa ders alın, eğer yoksa, kendinizi daha gerçekçi değerlendirmeye başlayın.
 
Son düzenleme:
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Öncelikle kolay gelsin.
Bu tarz soruları olan arkadaşlara elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışıyorum. Ancak genellikle önce bir fırça kısmı oluyor:)
Açık konuşalım, teoriniz zayıf. Teorik analiz sadece dizilerle, yani melodik unsur üzerinden yapılmaz ve her akor dizisi de tek bir diziye ait kalmaz. Hele Dream Theater gibi gruplarda hiç kalmaz:)
Sorunuza yanıt vereceğim, ancak önce bir tavsiye. Madem bu işin teorisine meraklısınız, temelinizi sağlam tutun. Lütfen aşağıdakileri ADINIZ GİBİ öğrenene kadar acele etmeyin.
1)Majör dizinin her bir derecesi üzerine kurulan üç sesli akorların tipleri
2)Majör dizinin her bir derecesi üzerine kurulan dört sesli (7li) sesli akorların tipleri
3) Bemol sırası, diyez sırası ve her bir tonun arızaları
Aşağıdaki linkte bir şema var. Ezberleyin !
Bass Bassics: Lesson 8 - Harmonizing the major scale

Bunları iyice bilmeden armonik analiz olmaz. Şimdi anlatacaklarım da havada kalabilir.
Gelelim akor dizisine:
e maj. , b maj., g maj, a maj.
E majör ve B majör akorları, E majör dizisine (4 diyez, F,C,G,D sesleri diyez alır) ait olarak düşünülebilir. A majör I. derece, B maj (aslında B dominant 7) 5. derece akorlarıdır.
G maj akoru ise bu noktada D majör (2 diyez, F ve C sesleri diyez alır) dizisine ait olarak düşünülmelidir. Yani geçki (modülasyon) yapıldığı düşünülebilir. D majörün 4. derece akorudur, bu durumda lydian dizisini alır.
Ardından gelen A majör de D majörün 5. derece akoru olarak düşünülebilir. Bu durumda bu akor da 4 sesli armonide aslında A dominant 7 konumundadır. Mixolydian dizisini alır.
Bu akorları analiz etmenin tek yolu bu değildir. Ama mümkün olduğu kadar az sayıda dizi ile incelemenin en kısa yolu budur.
Not: "Modlar, şudur budur işin teorik kısmı tam olarak olmasa da bitti sayılır." ifadenizi yeni gördüm. Yapmayın, etmeyin. İmkanınız varsa ders alın, eğer yoksa, kendinizi daha gerçekçi değerlendirmeye başlayın.
Aradığım yanıt buydu. Çok teşekkür ederim. Gelelim neden bu kadar zayıf nota bilgim olduğuna. bir süre klasik gitar öğrenme süreci oldu. Sağolsun hoca, günahını almayım diyeceğim ama para için mi derler, kaplumbağa hızı ile öğretti. orayı bırakıp başka bir kursa gidince anladım. Tabi akabinde elektrogitar hevesi . Heves dediğimde öyle küçük bir şey değildi. gerçekten istiyordum çalmayı. Fakat birden kurs fiyatları tavan yaptı. 1.5 sene daha gidebildim ancak kursa. O süreçte de doğaçlama soloya kadar getirdi hoca. uzun bir süre parça öğreniyim derken aslında armoni ve nota öğrenmem gerektiğini anladım. Hoca bi majorleri bi de harmonik minör ü öğretmişti. İşte gerisi kendi çabam . Şöyle bir artım var teknik anlamda karşılaştığım bir problemim yok. Çalışınca tapping de oluyor sweep te. Fakat kurduğum binanın orta katında ufak problemler var. Zamanım ve param olsa jazz armonisi kursu alacağım. Ama üniversite yükü yetiyo da artıyor.
Ha bir de bi tane orta halli progressive metal grubuna girmiştim. Adamlar coverdan sıkılmış beste diyor. Sanat diyor. Benimde bu işi en iyi şekilde yapmam lazım diye düşünüyorum.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Bir de şunu da soracaktım. Hybrid scale olabilir mi bu şarkı. Benim anladığım sanırım key değiştirmiş. Zaten çalarken farkediliyor oranın g lydian olduğu. huff. Çok bilgi var... Daha sırada octavarium var da ona kafa yetmez :D
 
Aradığım yanıt buydu. Çok teşekkür ederim. Gelelim neden bu kadar zayıf nota bilgim olduğuna. bir süre klasik gitar öğrenme süreci oldu. Sağolsun hoca, günahını almayım diyeceğim ama para için mi derler, kaplumbağa hızı ile öğretti. orayı bırakıp başka bir kursa gidince anladım. Tabi akabinde elektrogitar hevesi . Heves dediğimde öyle küçük bir şey değildi. gerçekten istiyordum çalmayı. Fakat birden kurs fiyatları tavan yaptı. 1.5 sene daha gidebildim ancak kursa. O süreçte de doğaçlama soloya kadar getirdi hoca. uzun bir süre parça öğreniyim derken aslında armoni ve nota öğrenmem gerektiğini anladım. Hoca bi majorleri bi de harmonik minör ü öğretmişti. İşte gerisi kendi çabam . Şöyle bir artım var teknik anlamda karşılaştığım bir problemim yok. Çalışınca tapping de oluyor sweep te. Fakat kurduğum binanın orta katında ufak problemler var. Zamanım ve param olsa jazz armonisi kursu alacağım. Ama üniversite yükü yetiyo da artıyor.
Ha bir de bi tane orta halli progressive metal grubuna girmiştim. Adamlar coverdan sıkılmış beste diyor. Sanat diyor. Benimde bu işi en iyi şekilde yapmam lazım diye düşünüyorum.
Evet, gitaristlerde teknik, genellikle teorik ve müzikal birikimden daha önce gelişiyor. Enstrümanın doğası yüzünden.
Çalmaya tam gaz devam edin elbette, ama teori kısmında acele etmeyin.
 
Bir de şunu da soracaktım. Hybrid scale olabilir mi bu şarkı. Benim anladığım sanırım key değiştirmiş. Zaten çalarken farkediliyor oranın g lydian olduğu. huff. Çok bilgi var... Daha sırada octavarium var da ona kafa yetmez :D
"Hybrid scale" gibi fantezi tanılara girmeden evvel, 12 tonun arızalarına ve akorlarına hakimiyet:) O iş olmadan diğerleri olmaz, ama bir kere temeli öğrendiniz mi gerisi de çok kolay gelir.
 
B
"Hybrid scale" gibi fantezi tanılara girmeden evvel, 12 tonun arızalarına ve akorlarına hakimiyet:) O iş olmadan diğerleri olmaz, ama bir kere temeli öğrendiniz mi gerisi de çok kolay gelir.
Ben sizi bi kaydediyim. Aklımda aslında çok soru var. Eger ki kabul ederseniz size soruyum. Fakat cok kafa sisiririm. Oyle bi kotu yanim var.
Bi de anlattiklarinizdan sunu anladim. Ilk iki akoru e majore almış. Sonraki iki akoru d majore almış. Dogru mu anladim?
 
B

Ben sizi bi kaydediyim. Aklımda aslında çok soru var. Eger ki kabul ederseniz size soruyum. Fakat cok kafa sisiririm. Oyle bi kotu yanim var.
Bi de anlattiklarinizdan sunu anladim. Ilk iki akoru e majore almış. Sonraki iki akoru d majore almış. Dogru mu anladim?
Evet, doğru anlamışsınız.
Mesaj ile çok detaya giremiyorum bu işlerde ne yazık ki, biraz da vakit meselesi. Buradan yazarsanız herkes faydalanır.
 
Her soru için ayrı başlık açsam forumdan atarlar beni .
Mesela tone circle var soru olarak. Ama 5 liler degil. Atonal müzik icin olusturulan 12 tone çemberinden bahsediyorum. Neyse en azından bir soruyu eledim.
Ben de notu yeni gördüm. Şöyle evet daha epey yolum var. Hani derler ya ne kadar sey ögrendiysem o kadar az sey bildigimi gordüm diye. Aynen öyle. Fakat bildiklerimi uygulamazsam unuturum. Iste bu yuzden o eşik degerinde teori bitti dedim. Diger sekilde cahillik etmis olurum.
 
Her soru için ayrı başlık açsam forumdan atarlar beni .
Mesela tone circle var soru olarak. Ama 5 liler degil. Atonal müzik icin olusturulan 12 tone çemberinden bahsediyorum. Neyse en azından bir soruyu eledim.
Ben de notu yeni gördüm. Şöyle evet daha epey yolum var. Hani derler ya ne kadar sey ögrendiysem o kadar az sey bildigimi gordüm diye. Aynen öyle. Fakat bildiklerimi uygulamazsam unuturum. Iste bu yuzden o eşik degerinde teori bitti dedim. Diger sekilde cahillik etmis olurum.
Müzik teorisi başlığı son derece fakir aslında. Aklınızdaki sorulardan bir kaçına başlık açabilirsiniz en azından:)
Tavsiye olarak şunu söylemeliyim: Tonalitenin gerçek anlamda sırlarını çözmeden 12 ton gibi şeyler ile uğraşmayı doğru bulmuyorum.
12 ton tekniğini geliştiren adam Schoenberg; ama bu adam tonalitenin gerçek anlamda kitabını yazmıştır. Eğer bir gün Structural Functions of Harmony isimli eserini hakkını vererek okursanız, tonaliteye tam anlamıyla hakim olmak için önce hangi yollardan geçmeniz gerektiğini anlarsınız. :)
 
Şu şarkıda şu mod var şuna çalışayım scale'i öğreneyim ezberleyeyim kısmı bir yerden sonra olmuyor (örnekteki gibi) @barrios hocam çok güzel açıklamış, tek bir diziden çalınmıyor. Akorların içindeki seslere sadık kalmanızı öneririm, net bir dizi adı olmasa da en azından yanıltmaz, dizi adı olsa da aynı kapıya çıkıyor. Her akorun içindeki sesi bilmek ve klavyedeki yerini, kurulumunu öğrenmek gitarda çok işe yarıyor, bunu da tavsiye ederim. Başlangıç ve ilerleme için yön de yukarıda anlatılmış, ciddiye almanızı öneririm
 
Son bir soru daha. Bu bakımdan sarkının genel tonu la major diyebilir miyiz? Ya da tonu başka mıydı? Veyahut öyle bir sey yok mu?
Hayır diyemeyiz.
Tonalite bahsinde şarkının bitiş akoru önemlidir. Parçanın nereden başlayıp nerede bittiği belirler bunu. Bir kaç akora bakarak olmaz yani o iş:)
Eğer notalar varsa anahtara bakın (bemol veya diyez sayısına yani). O bir fikir verebilir.
"Parçanın tonu şudur" demenin çok sayıda akor kullanan parçalar açısından tek başına bir anlamı yoktur; teorik olarak fikir verir yalnızca.
 
Geri
Üst