Dream Theater'da Nota Dizileri?

X tl ye hangi gitarı alayım başlıklarından sonra ilaç gibi geliyor böyle başlıklar :) Başlıktaki girdileri okurken gerçek bir forum kokusu aldım.

Tesekkurler. Fakat komik olan ben de o başlıklardan gectim. Bi suredir gitar almak icin ugrasiyordum. Bi baktim piyasa gitar kayniyor . Dolar tavan. Ne yapacagim derken gitar baslığı açmıştım bir ara. :D. Ama sagolsunlar yine de cevap yazdılar ve memnun kaldım gitardan.
 
Vay be helal olsun bizden olması ayrı bir gurur verici.
Yalnız benim yazdığım bu başlıktaki konuya ilişkindi çünkü ilk mesajın içi boş geldi, bilgi eksikliğini fazlaca hissettiğim için bu şekilde yazdım belki biraz kabaca olmuş olabilir. Anlatmak istediğim basit analizlerle ve konularla başlamak bende öyle yapıyorum bir de müzik teorisi üzerine doğru düzgün bi başlık bile yokken bu forumda bu başlık biraz fazla geldi zaten böyle zor bir konuyu forum ortamına indirgemek çok zor.
 
Vay be helal olsun bizden olması ayrı bir gurur verici.
Yalnız benim yazdığım bu başlıktaki konuya ilişkindi çünkü ilk mesajın içi boş geldi, bilgi eksikliğini fazlaca hissettiğim için bu şekilde yazdım belki biraz kabaca olmuş olabilir. Anlatmak istediğim basit analizlerle ve konularla başlamak bende öyle yapıyorum bir de müzik teorisi üzerine doğru düzgün bi başlık bile yokken bu forumda bu başlık biraz fazla geldi zaten böyle zor bir konuyu forum ortamına indirgemek çok zor.

Elbette bilgide eksik yanlarım olabilir. Müzige hayatlarını verenler var. Bilgi sınırsız... sizlerden ricam bu eksikleri yüze vurmaktan ziyade ögretmeniz. Zaten ben bu yola ögenmek icin girdim. Her seyi biliyor olsaydım takır takır çözerdim tüm soruları.
 
Bu tür grupların yaptıkları müzik değil adeta mühendislik harikası,insanda ciddi anlamda merak uyandırıyor ve benimde çok sevdiğim bir tür progressive müzik,vaktiniz varsa porcupine tree ve votum eğer dinlemediyseniz,dinlemenizi tavsiye ederim.Steven Wilson,Petrucci gibi bir dehaya sahip.




 
Bu tür grupların yaptıkları müzik değil adeta mühendislik harikası,insanda ciddi anlamda merak uyandırıyor ve benimde çok sevdiğim bir tür progressive müzik,vaktiniz varsa porcupine tree ve votum eğer dinlemediyseniz,dinlemenizi tavsiye ederim.Steven Wilson,Petrucci gibi bir dehaya sahip.





Yalnız bu konunun başlığı "Sevdiğimiz progressive müzisyenlerini burada paylaşalım" değildi:) Başlığı rayından çıkarmışsınız. Söylediklerinizin başlıkla ilgisi yok, başlık müzik teorisi ile ilgili fark ettiyseniz.. Wilson ve Porcupine Tree, forumun yabancı olduğu isimler de değil zaten.
 
Yalnız bu konunun başlığı "Sevdiğimiz progressive müzisyenlerini burada paylaşalım" değildi:) Başlığı rayından çıkarmışsınız. Söylediklerinizin başlıkla ilgisi yok, başlık müzik teorisi ile ilgili fark ettiyseniz.. Wilson ve Porcupine Tree, forumun yabancı olduğu isimler de değil zaten.

Aynı teoriler onlar içinde geçerli değil mi acaba merak ettim şimdi :)
 
Aynı teoriler onlar içinde geçerli değil mi acaba merak ettim şimdi :)
Ben de ettim valla. Aydınlatsın bizi bilenler.

Dilerseniz bu şarkıları farklı bir başlık altında tartışabiliriz. ( Progressive rock'a farklı bir tat veren Porcupine Tree falan filan...)Fakat başlık amacından çıkınca haklı tepkiler geliyor. Progressive metal-rock çok geniş yelpazeye sahip. Adı üzere yenilikçi, ilerliyici girişimlerde bulunan, aksak ritim, poliritim gibi fantastik şeyleri kullanan bir müzik türü.
 
Elbette bilgide eksik yanlarım olabilir. Müzige hayatlarını verenler var. Bilgi sınırsız... sizlerden ricam bu eksikleri yüze vurmaktan ziyade ögretmeniz. Zaten ben bu yola ögenmek icin girdim. Her seyi biliyor olsaydım takır takır çözerdim tüm soruları.

Zor konu, kolay gelsin şimdiden. Belki çoktan görüp izlediniz ama benim de zamanında Dream Theater'ın ve Petrucci'nin mantığını kavramaya çalışırken yararlandığım bir kaynak, Petrucci'nin kendi hazırladığı eğitim videosu Rock Discipline;



Burada ilk albumlerdeki bestelerin altındaki formül açıklanıyor büyük oranda, gitar perspektifinden tabii. Fakat grup her albümde yeni formüller deneyip farklı şeyler yaptılar. Bu yüzden linkte verdiğim bu video biraz modası geçmiş kalabilir DT için. Ama fikir verir diye düşünüyorum.
 
Şaka yaptım, galiba ciddiye alınmış:)
Ben kesinlikle spesifik olarak DT veya diğer progressive grupların armonik ve teorik analizi ile ilgilenmiyorum. Bunlar artık pek dinlediğim şeyler de değil. İlgilenen arkadaşlara kolaylıklar diliyorum.

İlk mesajım da zaten son derece temel ve başlangıç düzeyinde bilgiler içeriyordu. Vermeye çalıştığım asıl mesaj da şuydu: Temel şeyleri öğrenmeden ve uygulayabilir hale gelmeden ileri düzey şeyler ile ilgilenmek hata yaptırır. Nitekim hata da yapılmıştı zaten. Bundan uzak durmak gerekiyor.

Arkadaşlar, batı müziğinin teorik ve oturmuş temelleri var. Bunlar her grup ile filan tabii ki değişmiyor. Ancak yaratıcılıkları yoluyla insanlar ve gruplar bunları farklı biçimlerde kullanabiliyor. Kuralları bozan veya yıkan yaratıcı insanlar da, her zaman müthiş teori bilmese bile, genellikle çok iyi kulağa sahip oldukları için ilerici (progressive) olabiliyor. Ama böylesi yetenek tabii ki herkese nasip olmuyor. Pek çoğumuz için teori öğrenmeki bu işin başlangıç noktası.

Son olarak, kimseyi kişisel olarak hedef almadan GENEL bir eleştiri yapmak istiyorum:
Oradan buradan medya linkleri eklemekle bu iş olmaz arkadaşlar. Bu devirde medyaya ulaşmaktan kolay ne var ?
Deneyim, sizin kendi kavrayışınızdan geçen, "süzülmüş" bilgiler içerir.
Bu linklerdeki bilgileri gerçek anlamda özümsemiş insanlar buraya yazarsa, bu başlık bir yerlere ilerler ve fikir alıverişi gerçekten verimli olur. Aksi takdirde (çok büyük ihtimal ile de öyle olacak) bol miktarda deneyimsiz tavsiyeler, içi boş genel nasihatler ("çok çalışmak lazım hocam" !!!) ve tabii ki geyik ("adamlar yapmış abi !!!") döner.
 
in the name of god'un solosu. Tamamen Jordan Rudess ve John Petrucci showundan oluian bir solo. Bu adamların fanı olmak bir yana dursun, detaylı bir analizini yapmak için 40 fırın ekmek yemek lazım.

Vaktiyle bu tarz virtüözitenin ön planda olduğu modal gitar müziklerini dinlerken, tekniğe (özellikle de "Off, bu nasıl çalım ? Ben böyle çalabilecek miyim acaba ?" tadında ve bugün için artık anlamsız bulduğum sorulara) odaklanır ve büyük resmi gözden kaçırırdım.

Parçanın adını duymamıştım, DT'nin ritmik ve armonik olarak son derece komplike (ama çok da mekanik) pek çok iş yaptığını da eski albümlerinden bildiğim için, video üzerinden ilk duyuşta ne kadar analiz edebileceğimi de kestiremedim. Ancak yine de bir dinleyeyim istedim.

Dosya çalmaya başlayıp da Malmsteen-Al diMeola tadında armoniler duymaya başlayınca gülümsemeden edemedim.

Burada modal çerçeve olarak kullanılan F armonik minör'ün 5. derece modu olan C İspanyol Frigya (Spanish Phyrygian). Bu dizi üzerine kurulan akorları öğrenip çalarak başlamak lazım.

Teknik kısma odaklanmayı bırakıp biraz kulağınızı kullanarak genel armonik çerçeveye odaklanırsanız, bas hattının C-Bb-Db notalarında oynadığını görürsünüz. Özellikle C ve Db ve arasındaki yarım seslik mesafe, modun karakterini belirliyor. Biraz dikkat ederseniz, Barış Manço - Dönence havası bile alırsınız:)

C majör, Bb minör ve Db majör akorlarını birbirine bağlayarak bu seslere biraz aşina hale geldikten sonra, üzerine F armonik minörün sesleri denemeler yapmaya başlayabilirsiniz. Petrucci ve Rudess (özellikle de Rudess) modun dışındaki sesleri de zaman zaman kullanıyorlar. Ancak bu armonizasyonu etkilemiyor, arkadaki bas rifi sabit. Bu yaklaşımın adı "outside" çalmak; üst yapıdaki enstrüman kısa bir süre tonun dışına çıkıp yeniden geri dönüyor. Altyapı ise bu sırada bizi tonalitenin içinde tutuyor.

1:20'de gelen Bb minör akoru hem armoniyi rahatlatıyor, hem de tekrar 1 tam ton yukarı yürüyüp C üzerinden hareketlenmeye zemin hazırlıyor.

Petrucci'nin 2:04 civarı başladığı "sweep"ler de büyük ölçüde dim 7 akorlarını kullanıyor. Armonik minörün 7.derecesindeki bu akor (teknik olarak buradaki adı E diminished 7) her dört sesi üzerinden de tanımlanabilir. Çünkü her bir ses (E, G, Bb, Db) birbirinden 1.5 ton uzaktadır.
Bu nedenle de E dim 7 = G dim 7 = Bbdim 7 = Db dim 7. Bu simetrik yapıları gitarda birbirine bağlamak çok kolaydır. Malmsteen şokunu çıkaracak kadar çok çalar:)

Daha ciddi teorik takılmak isteyen arkadaşlar, söz konusu modun karakteristik akorları olan C7 b9 b13 veya C7 sus4 b13 ( C basta Gm7b5 akoru olarak da düşünülebilir) üzerine bu akor arpejleri ve F armonik minörün sesleri ile takılabilirler.

Daha basit altyapı isteyenler ise, C5, Db5 ve Bb5 power chordları ile çalarak bu modun havasına girebilirler:)

Bu işlerin gitardaki öncüleri için kesinlikle Al di Meola'nın ilk dönem solo albümlerini öneririm. Elegant Gypsy (hele de Race with Devil on Spanish Highway), Casino (Egyptian Danza), Splendido Hotel (Alien Chase on Arabian Desert ! Şarkı ismine gel...) böyle şeyler ile ağzına kadar doludur.

Bu tarz tonalitelerde dim 7 akorunun dominant akorları ile nasıl bağlandığını da ilk defa Al diMeola'nın videosundan öğrenmiştim. En basit düşünme şekli, dominant akorun kök sesinden yarım ton yukarı çıkmak ve diğerlerini de yukarıdaki mantıkla bulmak. Yani C7b9 = Db dim 7 = vs...
 
Son düzenleme:
Vaktiyle bu tarz virtüözitenin ön planda olduğu modal gitar müziklerini dinlerken, tekniğe (özellikle de "Off, bu nasıl çalım ? Ben böyle çalabilecek miyim acaba ?" tadında ve bugün için artık anlamsız bulduğum sorulara) odaklanır ve büyük resmi gözden kaçırırdım.

Parçanın adını duymamıştım, DT'nin ritmik ve armonik olarak son derece komplike (ama çok da mekanik) pek çok iş yaptığını da eski albümlerinden bildiğim için, video üzerinden ilk duyuşta ne kadar analiz edebileceğimi de kestiremedim. Ancak yine de bir dinleyeyim istedim.

Dosya çalmaya başlayıp da Malmsteen-Al diMeola tadında armoniler duymaya başlayınca gülümsemeden edemedim.

Burada modal çerçeve olarak kullanılan F armonik minör'ün 5. derece modu olan C İspanyol Frigya (Spanish Phyrygian). Bu dizi üzerine kurulan akorları öğrenip çalarak başlamak lazım.

Teknik kısma odaklanmayı bırakıp biraz kulağınızı kullanarak genel armonik çerçeveye odaklanırsanız, bas hattının C-Bb-Db notalarında oynadığını görürsünüz. Özellikle C ve Db ve arasındaki yarım seslik mesafe, modun karakterini belirliyor. Biraz dikkat ederseniz, Barış Manço - Dönence havası bile alırsınız:)

C majör, Bb minör ve Db majör akorlarını birbirine bağlayarak bu seslere biraz aşina hale geldikten sonra, üzerine F armonik minörün sesleri denemeler yapmaya başlayabilirsiniz. Petrucci ve Rudess (özellikle de Rudess) modun dışındaki sesleri de zaman zaman kullanıyorlar. Ancak bu armonizasyonu etkilemiyor, arkadaki bas rifi sabit. Bu yaklaşımın adı "outside" çalmak; üst yapıdaki enstrüman kısa bir süre tonun dışına çıkıp yeniden geri dönüyor. Altyapı ise bu sırada bizi tonalitenin içinde tutuyor.

1:20'de gelen Bb minör akoru hem armoniyi rahatlatıyor, hem de tekrar 1 tam ton yukarı yürüyüp C üzerinden hareketlenmeye zemin hazırlıyor.

Petrucci'nin 2:04 civarı başladığı "sweep"ler de büyük ölçüde dim 7 akorlarını kullanıyor. Armonik minörün 7.derecesindeki bu akor (teknik olarak buradaki adı E diminished 7) her dört sesi üzerinden de tanımlanabilir. Çünkü her bir ses (E, G, Bb, Db) birbirinden 1.5 ton uzaktadır.
Bu nedenle de E dim 7 = G dim 7 = Bbdim 7 = Db dim 7. Bu simetrik yapıları gitarda birbirine bağlamak çok kolaydır. Malmsteen şokunu çıkaracak kadar çok çalar:)

Daha ciddi teorik takılmak isteyen arkadaşlar, söz konusu modun karakteristik akorları olan C7 b9 b13 veya C7 sus4 b13 ( C basta Gm7b5 akoru olarak da düşünülebilir) üzerine bu akor arpejleri ve F armonik minörün sesleri ile takılabilirler.

Daha basit altyapı isteyenler ise, C5, Db5 ve Bb5 power chordları ile çalarak bu modun havasına girebilirler:)

Bu işlerin gitardaki öncüleri için kesinlikle Al di Meola'nın ilk dönem solo albümlerini öneririm. Elegant Gypsy (hele de Race with Devil on Spanish Highway), Casino (Egyptian Danza), Splendido Hotel (Alien Chase on Arabian Desert ! Şarkı ismine gel...) böyle şeyler ile ağzına kadar doludur.

Bu tarz tonalitelerde dim 7 akorunun dominant akorları ile nasıl bağlandığını da ilk defa Al diMeola'nın videosundan öğrenmiştim. En basit düşünme şekli, dominant akorun kök sesinden yarım ton yukarı çıkmak ve diğerlerini de yukarıdaki mantıkla bulmak. Yani C7b9 = Db dim 7 = vs...


üstat artık ilgilenmiyorum demiş ama dayanamamış yardırmış. Türkiye'de böyle bilgili insanlar var mıydı sorusunu aklıma getirdi. Mesela geçen gün adama dorian dedim. Adam ''ne orian n ? Ben kulaktan çalıyorum '' demişti. Büyük sanatçılar nota bilmeden çalıyor diyorlar. Bana kalırsa çok yanlış bir düşünce . Müziğin mekanikleştirilmesine normalda karşıyım. Duygu isterim. Fakat bazen bir anlamak istiyorum bu adamları.(dt yi)Onlar gibi parçalar yapmak falan isterim( Sanırım hayali bile fazla geldi :D ) Bu arada 40 değil sanırım 50 fırın falan ekmek yemişsiniz. doğrusu çok özendim :)
 
Bu arada as i am basit bir parça aslında fakat bu parça hakkında ne dersiniz? Bana kromatik e gibi geldi(Telleri standart tune da tutarsak). Fakat tam anlayamadım.
En basidinden korku havası katmak istiyorum. Bunu nasıl yapabilirim.
Sizleri de çok yorduk ama bu parçayı gerçekten merak ediyorum. Analiz olarak nasıl değerlendirebiliriz.
 
üstat artık ilgilenmiyorum demiş ama dayanamamış yardırmış. Türkiye'de böyle bilgili insanlar var mıydı sorusunu aklıma getirdi. Mesela geçen gün adama dorian dedim. Adam ''ne orian n ? Ben kulaktan çalıyorum '' demişti. Büyük sanatçılar nota bilmeden çalıyor diyorlar. Bana kalırsa çok yanlış bir düşünce . Müziğin mekanikleştirilmesine normalda karşıyım. Duygu isterim. Fakat bazen bir anlamak istiyorum bu adamları.(dt yi)Onlar gibi parçalar yapmak falan isterim( Sanırım hayali bile fazla geldi :D ) Bu arada 40 değil sanırım 50 fırın falan ekmek yemişsiniz. doğrusu çok özendim :)
Estağfurullah.
Bunları düşe kalka, deneye-yanıla ve çok uzun bir zaman diliminde öğrendim.
Genel olarak insanların yaptığı bir hata var: İdollerinin yaptığı müziği gökten zembille inmiş gibi değerlendiriyorlar:) İlk Malmsteen dinlediğimde (1988 civarı) ben de öyle olmuştum. Ama akıllıca bir şey yapıp, Malsmteen'in röportajlarında okuduğum tavsiyeyi uyguladım ve Bach ile diğer barok bestecilerini dinlemeye başladım. Armoniye ilgim de o zaman başladı.
Caz ile ilgilenmeye başlayınca ise çok daha fazla şey öğrendim. Eğer caza ilgi duymasam muhtemelen yerimde sayardım.
Petrucci hayranlarının mutlaka Yes (Steve Howe), Steve Morse ve Al diMeola dinlemesini tavsiye ederim. Adamın fikirlerinin nereden geldiğini anlamanıza çok yardımcı olacaktır. Eğer sadece DT ile yatıp kalkarsanız ileri gidemezsiniz. DT'deki müzisyenlerin ne kadar çok şeyden etkilendiğini unutmayın.
 
Estağfurullah.
Bunları düşe kalka, deneye-yanıla ve çok uzun bir zaman diliminde öğrendim.
Genel olarak insanların yaptığı bir hata var: İdollerinin yaptığı müziği gökten zembille inmiş gibi değerlendiriyorlar:) İlk Malmsteen dinlediğimde (1988 civarı) ben de öyle olmuştum. Ama akıllıca bir şey yapıp, Malsmteen'in röportajlarında okuduğum tavsiyeyi uyguladım ve Bach ile diğer barok bestecilerini dinlemeye başladım. Armoniye ilgim de o zaman başladı.
Caz ile ilgilenmeye başlayınca ise çok daha fazla şey öğrendim. Eğer caza ilgi duymasam muhtemelen yerimde sayardım.
Petrucci hayranlarının mutlaka Yes (Steve Howe), Steve Morse ve Al diMeola dinlemesini tavsiye ederim. Adamın fikirlerinin nereden geldiğini anlamanıza çok yardımcı olacaktır. Eğer sadece DT ile yatıp kalkarsanız ileri gidemezsiniz. DT'deki müzisyenlerin ne kadar çok şeyden etkilendiğini unutmayın.


soruyu yinelemek gibi oldu da tekrar yazıyım dedim. ''as i am'' aslında basit bir parça fakat bu parça hakkında ne dersiniz? Bana kromatik e gibi geldi(Telleri standart tune da tutarsak). Fakat tam anlayamadım.
En basidinden korku havası katmak istiyorum. Bunu nasıl yapabilirim.
Sizleri de çok yorduk ama bu parçayı gerçekten merak ediyorum. Analiz olarak nasıl değerlendirebiliriz.
 
Bu arada as i am basit bir parça aslında fakat bu parça hakkında ne dersiniz? Bana kromatik e gibi geldi(Telleri standart tune da tutarsak). Fakat tam anlayamadım.
En basidinden korku havası katmak istiyorum. Bunu nasıl yapabilirim.
Sizleri de çok yorduk ama bu parçayı gerçekten merak ediyorum. Analiz olarak nasıl değerlendirebiliriz.
Intro kısmı için eksik beşli (diminished fifth) isimli aralığın gitar üzerinde nasıl çalındığını öğrenin.
Hareketli kısımda ise Frigya modu tınıları var. Bazı yerlerde kromatik fikirler de var.
Not: Acele etmeyin !
 
Bu ''diminished fifth '' te iş var valla . bi sürü şeyle ilintili mi derler. alakalı... yani. Kromatik ile alakalı. Oktatonik ile alakalı. fantastik bi şey. argümanlar genelde ingilizce. Gitar üzerinde görebilmem için ''e diminished scale'' mi yazmam lazım. Yoksa e half whole diminished falan mı?
 
Geri
Üst