Kulaktan Sarkı Cikarmak

Arkadaşlar merhaba
Uzun süredir(4 yıl) gitar çalıyorum. Klasik şarkıları notalarından çalıyordum ancak rock kısma kayınca tab okumak istemiyorum ve kulaktan çıkarmam gerektiğini hissediyorum biliyorum ki doğru ve faydalı olan bu. Ancak fazla mi zorlaniyorum anlayamıyorum. Yani 2 3 notayı arka arkaya bulmakta zorlamıyorum. Siz de mi ilk basta böyleydiniz, nasıl gelişebilirim yardım ederseniz çok sevinirim .
 
Kulaktan şarkı çıkartmak gitar çalarak aşırı aşırı gelişebilecek bir özellik değildir, adı üzerinde "kulak" eğitimi gerektirir bununla ilgili internette programlar var isimleri şu an aklıma gelmedi ama yardımcı olmak isteyen arkadaşlar yazacaktır umarım. Ve tabi ki basitten başlayıp yavaş yavaş ilerlemek şart, ben 4 yıldır gitar çalıyorum kaybedecek zamanım yok diyerek egzersizleri hızlı hızlı atlamak müzik temelinizin sağlam oturmasını engelleyecektir seviye arttıkça daha da zorlar o yüzden sabır ve eğitim şart :)
 
Arkadaşlar merhaba
Uzun süredir(4 yıl) gitar çalıyorum. Klasik şarkıları notalarından çalıyordum ancak rock kısma kayınca tab okumak istemiyorum ve kulaktan çıkarmam gerektiğini hissediyorum biliyorum ki doğru ve faydalı olan bu. Ancak fazla mi zorlaniyorum anlayamıyorum. Yani 2 3 notayı arka arkaya bulmakta zorlamıyorum. Siz de mi ilk basta böyleydiniz, nasıl gelişebilirim yardım ederseniz çok sevinirim .
"Kulaktan şarkı çıkarmak" meselesi gitarda son derece kendine has bir durumdur.
"Kulağı iyi olmak" deneilen hadisenin tek başına gitarda bir anlamı yoktur. Şöyle söyleyeyim: Şimdi caz müzisyeni olan saksafoncu bir arkadaşım var. İlk enstrümanı gitardı, kendisi ile 15 sene önce filan tanıştık. Adamın doğuştan gelen "perfect pitch" yeteneği var, yani sesleri ismiyle (nota olarak) duyabiliyor. Buna karşın sıradan bir gitaristti. Yeteneğinin ona gitarda çok bir yardımı olmuyordu. Nefesli enstrümanlara geçince sıçrama yaptı (klarnette 6 ayda sahne alabilir düzeye geldi...), çünkü o enstrümanlarda kulak inanılmaz önem taşıyor.
Gitarda şarkı çıkarmanın mantığı, gitar klavyesini tanımaya dayalıdır. Yani bir sonraki perdeye basınca, bir öncekine basınca, aynı perdede bir alttaki tele basınca, bir üstteki tele basınca...vs gibi şeylerin ses olarak karşılıklarını anlamaya başladığınız zaman, aradığınız seslerin yerini de daha kolay bulur hale gelirsiniz. Ayrıca, majör diziyi ve klavyedeki şekillerini öğrenmek de çok fayda sağlar.
Gitar klavyesinden bağımsız olarak kulak çalışmayın, bunun tek başına gitarda şarkı çıkarmaya çok bir faydası olmaz. Kulak sınavlarını geçmeye, solfej yapmaya vs... faydası olur, ama gitara olmaz. Ama klavyede çalışırsanız iş değişir. Mesela, C majör dizisini klavyenin bir yerinde çalmaya öğrenin. Sonra C sesini çalın ardında D sesini çalın. Aynı şeyi bütün diğer sesler için (C ardında E, C ardında F...) yapın. Bu sırada elinizin yaptığı hareketleri de değişen ses ile birlikte öğrenmeye çalışın. Zamanla bu kas hafızası olarak oturur ve bir noktadan diğerine hareket ettiğinizde, çıkacak sesi kestirebilir hale gelirsiniz. Gitarda kulak geliştirebilmek için kazanılması gereken temel beceri budur. Eğer bir taraftan bu sesleri ağzınızla da söylerseniz o da ekstra fayda sağlar.
Eğer bu şekilde teknik egzersiz çalışmak zor geliyorsa, ikinci bir yol da bol bol altyapı üzerine doğaçlama çalmaktır. Bir süre sonra tonun içerisinde ve tonun dışında kalan sesleri ayırt etmeye başlarsınız ki, bu da çok önemli bir beceridir.
 
Son düzenleme:
Kulaktan şarkı çıkartmak gitar çalarak aşırı aşırı gelişebilecek bir özellik değildir, adı üzerinde "kulak" eğitimi gerektirir bununla ilgili internette programlar var isimleri şu an aklıma gelmedi ama yardımcı olmak isteyen arkadaşlar yazacaktır umarım. Ve tabi ki basitten başlayıp yavaş yavaş ilerlemek şart, ben 4 yıldır gitar çalıyorum kaybedecek zamanım yok diyerek egzersizleri hızlı hızlı atlamak müzik temelinizin sağlam oturmasını engelleyecektir seviye arttıkça daha da zorlar o yüzden sabır ve eğitim şart :)
Kişisel tecrübem, bunun tam tersi. Ayrıca, hiç bir teorik altyapısı olmadığı halde dehşet kulağı olan gitaristler var. Bence bunun nedeni, gitarın yapısının saksafon, piyano gibi "lineer" (aşağı ve yukarı) giden enstrümanlardan çok farklı bir klavye yapısı olması. Bence GİTARDA şarkı çıkarabilmenin en iyi yolu, bol bol gitar çalmak.
Şöyle demek de mümkün: Gitar çalarak kulağınızı geliştirmek, gitarda çok fayda sağlar. Ancak bu fayda, sizin kulak sınavları, solfej... gibi başka şeylerde başarılı olacağınız anlamına gelmez. Çünkü bunlar genel müzik teorisine ve piyano mantığına dayalıdır, gitar klavyesinin mantığına dayalı değildir.
 
Benim şahsi fikrim tabi ki yanılıyor olabilirim ama yukarıdaki iki ana görüşün belirttiği 2 temel şeyi geliştirmeniz şart.
İlki gitardaki seslere aşina olmak yani elimi bir noktaya attığımda çıkacak sesi yaklaşık biliyorum. Üzerine çalışılarak mükemmelleştirilebilir. Gitar klavyesini iyice tanıyın. Bu yıllarca çalanlarda kendiliğinden de olabiliyor fakat egzersizleri de var. Örneğin mi sol si gibi üç ses seçersiniz en üst telde 3 lü ler halinde çıkarsınız o teli tamamlayınca alttaki için yaparsınız. Tellerde tek tek çıkın ve biraz alışınca gitara bakmadan elinizle bularak çıkmaya çalışın.
İkinci önemli şey de kulak eğitimidir bence. İntervaller (aralıklar) denen mesele yani. Bu bence bütün müzisyenlerin işine yarayacak bir şey. Anlamı şu iki ses duyduğunuzda aralarındaki alakaya bir isim veriliyor. Perfect 4lüyü istiklal marşıyla kodladım ben örneğin. Kork - ma dediğiniz iki ses arası tam 4lüdür. Böyle böyle tüm aralıklara çalışırsanız size bir nota duyurduğumda şu aralıkta olanı söyle dediğimde söylersiniz. İki sesi arka arkaya duyduğunuzda aa bu bunun 3majı deyip gitarda birinci sesten ikinci sese 2 tam ses (4 perde) ilerleyeceğinizi bilirsiniz.
Gitarın klavyesine mükemmel hakim olup da dinlediklerinizi doğru duyamıyorsanız başarılı olamazsınız. Ya da mükemmel duyup da gitar klavyesini tanımıyorsanız da işiniz çok zor.
İki şey dedim ama üçüncüsünü de ekleyeyim o da tecrübe. Basit melodilerle başlayın zamanla zorlaştırırsınız. Bir anda sweepleri tek tek analiz etmeye kalmayın. Sabır ve isteğiniz varsa halledersiniz. Yeteneksizim vs gibi şeyler düşünmeyin. Bunlar eğitilebilir konular. Kolaylıklar dilerim.
 
Kişisel tecrübem, bunun tam tersi. Ayrıca, hiç bir teorik altyapısı olmadığı halde dehşet kulağı olan gitaristler var. Bence bunun nedeni, gitarın yapısının saksafon, piyano gibi "lineer" (aşağı ve yukarı) giden enstrümanlardan çok farklı bir klavye yapısı olması. Bence GİTARDA şarkı çıkarabilmenin en iyi yolu, bol bol gitar çalmak.
Şöyle demek de mümkün: Gitar çalarak kulağınızı geliştirmek, gitarda çok fayda sağlar. Ancak bu fayda, sizin kulak sınavları, solfej... gibi başka şeylerde başarılı olacağınız anlamına gelmez. Çünkü bunlar genel müzik teorisine ve piyano mantığına dayalıdır, gitar klavyesinin mantığına dayalı değildir.

Tecrübelerinize saygım sonsuz :)

Fakat bahsettiğiniz kulağa sahip gitaristlerin büyük ihtimalle allah vergisi yeteneğe sahip olduğunu düşünüyorum. Diğer husus ise bol bol çalarak edinilebilecek kulak gelişiminin çaldıklarımızdan çok da ileriye gidebileceğini zannetmiyorum. Misal olarak belli bir seviyeye gelmiş bir çok gitarist kulak eğitimi almış da olsa almamış da olsa basit bir pentatonik soloyu duyduğu zaman kendi çalmışçasına algılayabilir. Bunun sebebi bana göre bu gam ile oldukça içli dışlı olunmasıdır fakat çok sık rastlanmayan, orijinal bir melodiyi, gamı,akoru duyduğunda çıkartabilme becerisi bana göre; Kulak eğitimi>bol bol gitar çalmak. Yapamaz imkansız demiyorum fakat iyi bir kulak eğitimiyle, bol bol gitar çalarak gelebileceğiniz seviyenin çok daha ilerisine gidebilineceği kanaatindeyim. Ama tabi ki şurada hemfikiriz ki o da kulak eğitimini gitar ile beraber götürmesi gerekliliği, sadece gitar çalarak ve ya sadece kulak eğitimi ile olacak iş değil gitar biraz özel bir enstrüman fakat ben gene de pastanın büyük payını kulak eğitimine veriyorum :)
 
@barrios 'a kesinlikle katılıyorum. Aslında şarkıları piyano klavyesinde çıkarmak çok daha kolay. Yani tuşlu çalgılarla hiç aram yok ama midi klavyede gitara kıyasla çok daha kolay çıkartabiliyorum. Gitar için ise öncelikle şarkının anahtar notasını bulup sonra minör veya major hangisine daha yakın bir gam ise onu baz alarak deneye deneye buluyorum. Kendi kulağımın hiç iyi olduğunu düşünmüyorum ben bile buluyorsam herkes bulabilir bence. Parçanın hangi dizide olduğunu anlayınca çok hızlı bir bölüm değilse eğer kısa sürede çıkıyor.
Enstrüman hakimiyetini arttıran, yararlı bir süreç olduğunu düşünüyorum. Git gide bu beceriniz artar.
 
Verilen cevaplar için herkese tesekkur ederim, bol bol denemeye devam edicem, gamlari az çok biliyorum, sanırım kök notadan sonra gamda gezinmek bana yardımcı olacaktır, doğru muyum? Bu arada önerilerin hepsine uymaya çalışacağım.
 
Verilen cevaplar için herkese tesekkur ederim, bol bol denemeye devam edicem, gamlari az çok biliyorum, sanırım kök notadan sonra gamda gezinmek bana yardımcı olacaktır, doğru muyum? Bu arada önerilerin hepsine uymaya çalışacağım.
Evet, doğrudur. Gitarın klavyesinin şekil mantığına da ufaktan kafa yormaya başlarsanız işler daha da kolaylaşır.
 
Ben 10 11 yaslarinda 2 yıl keman kursuna gittim ayrıca 4 5 yılda çaldım kemanı. Hocamız nota okumayı adam akıllı öğretmediği için şarkıları hep kulağımla bulmak zorunda kalıyodum bide keman perdesiz bir enstruman hangi şarkıyı çalmak istersem misal bir notaya basıyodum sonra ulan bu olmadı galiba bunun bir incesi veya bunun bir kalını diyerek Kulağımı baya geliştirdim gitarı ilk elime aldığımda da yine aynı şekil yapabiliyodum kulaktan çalıyodum fakat şöyle bir sıkıntı varki bunu sadece tek tel üzerinde yapabiliyodum bir telden diğerine geçişi beceremiyordum tellerin notaları arasındaki aralıkları bilmiyodum sonradan bu böyle olmaz diyip full gak çalışmaya başladım sabahtan akşama kadar major dizi minör dizi ama. Yani böyle sadece gam baska hiçbirşey yok bütün klavye boyunca git gel git gel git gel yani artik bir süre sonra klavye yi ezberledim. Yalnız bu ezberleme işi kortexle(ögrenme merkezi). Yapılan bir ezverleme degildi sanırsam çunkü ben hiç bu sesi ezberleyeyim kafamda tutayım diye bir çaba harcamadım. Beyin artık alışmış neyin nerde olduğunu bilir hale gelmiş yani. Atıyorum bir solo duyuyorum nerden başlıyacağını bulmaya çalışıyorum elim istemsizce. Doğru notanın oraya gidiyor bu iş biraz yetenek gerektiriyor ama. Ben bu seviyeye ful gam çalışması sayesinde geldim (seviye dediğime bakmayın daha çok yolum var benimde) yalnız bakın benim yaptığım bir hata vardı hızlı çalmak gam çalışmalarını yaparken. Cok hızlı gitmeyin yavaşça calın bide.çalarken notanın ismini söyleyin ve sesiniz kötü de olsa o sese yakın bir ses çıkartmaya çalışın bu sayede. Duyduğunuz notanın ismini bile söyleyebilecek duruma gelebilirsiniz bende bu sıralar ona çalışıyorum ayrıca şunuda diyim gitarınız her daim akort lu olucak bu gam çalışmalarında ve aynı zamanda entonasyonunuz ayarlı olicak yoksa klavyedeki tuşlar. Beyinde farklı seslerle kaydedilir. Eğer hiç kulağınız olmadığını düsünüyorsanız yukarda birisi daha bu öneride bulunmuş. Çocuk şarkıları çalın veya basit melodiler. Misal 9.senfoni ana melodisi gibi bu süreç cok çileli oluyor ama meyvesini veriyor. Bende bu gam çalışmalarına başlayalı 6 ay felan oldu bu minör ve majör gamlara baya baya çalıştım yani bi gün öyle gitarda parmak gezdirirken aklıma mozartın Türk marşındaki. O hızlı Kısım geldi ve gayet hızlı bir şekilde tün notaları dogru basarak çaldım yani normalde 6 ay önce bu kısmı çalabilmem için. En az 1 hafta. Tablara bakıp ezberlemem. Gerekirdi ama major gamı çok fazla çalıştığım için rahmetli Mozart da.Türk marşını yanılmıyorsam bu gamda yazdığı için parmaklarım kendiliğinden gerekn yerleri buldular bu gamların bir güzel yanıda bu. Yapılan şarkıların %50 60 ı majör ve minör olduğu için bu gamı yalayıp yuttuktan sonra kafaya yerleştirdikten sonra bir çok parçayı kulaktan çıkarabiliyorsunuz bu gamları hallettikten sonrada. Lydian aeolian phgrygian efendime söyleyim harmonik minör melodik minor phyrgian dominant vs. vs. Çalışırsanız bir çok soloyu çalarken daha da rahatladığınızı göreceksiniz ayrıca backing track üzerine kendi sololarınızı yazarkende. Atıyorum backing track a minör ise elinizi aminör pozisyonuna alıp daha kolay ve sesleri uyumlu sololar çalmanızda kolaylaşıyor. Ben lafı biraz gereksiz uzattım konu azıcık kaydı ama sonuç olarak gamlar önemli modlar önemli kulak gelişimi ve daha nice şeyler için gam olmazsa olamaz umarım yardımcı olabilmişimdir
 
Bu konuda fazla iyi olduğumu düşünmeyen biri olarak işin püf noktası doğru duymak ve duyduğunu akılda iyi tutabilmek ile alakalı. Zaten doğru olarak duyuyorsan ve doğru olarak zihninde tutuyorsan ellerin illa ki bulur ama bazı yerler oluyor ki ne olup bittiğini algılayamıyorsun sonra araştırıyorsun interneti filan çoğu kişi de algılayamamış senin gibi. Elinden geleni yap daha dikkatli yavaşlatarak dinle ve çal günümüzde imkanlar gani.

Heh bak aklıma geldi Iced Earth - The Burning Times solosunu bir dinle. Bir de insanlar o şarkıyı coverlarkan neler çalmışlar bir bak.
 
Şöyle ki kulak üstteki arkadaşların da dediği gibi zamanla gelişen bir şey, bir akoru daha önce hiç basmamışsan ya da çok nadir kullanıyorsan; ve çıkarmak istediğin parçada o akor geçiyorsa; o akoru bulabilmen kulaktan olanaksız. Bu gitara yoğunlaşmak ile her sese ayrı ayrı aşina olmakla doğru orantıda... Başarılar dilerim.
 
Kulakla çalmanin sinirları vardir , tikanmamak icten degil. Olur mu zorlarsan olur. Takildigin yerleri nota bskip cozersin vs.. lakin notada sınir yoktur. Gorsel problemden oturu brn nota ile pek yapamiyorum , işitsel yönum kuvvetli , lakin denge şart. Cok cabalamak lazim esigi kirmak icin. Ya da kaliplari reddedip kendi tarzini yaratacaksin.
 
Geri
Üst