Ton Nedir ?

Sürekli gitar videolar vs. izlerken şarkının tonu A Minör, F Majör, G# Minor vs. diyorlar. Bu konuyu internetten araştırmaya kalktığımda da fazla kaynakla (Hatta sadece bir tane kaynakla karşılaştım.) karşılaşamadım. Genelde bütün hepsi şarkının tonunun nasıl bulunacağı yönündeydi. Şarkının tonu dedikleri olay tam olarak ne oluyor ? Mesela bir şarkıyı gitarda A Minör tonunda çalmakla, B Majör tonunda çalarken neler değişiyor ?
 
Sürekli gitar videolar vs. izlerken şarkının tonu A Minör, F Majör, G# Minor vs. diyorlar. Bu konuyu internetten araştırmaya kalktığımda da fazla kaynakla (Hatta sadece bir tane kaynakla karşılaştım.) karşılaşamadım. Genelde bütün hepsi şarkının tonunun nasıl bulunacağı yönündeydi. Şarkının tonu dedikleri olay tam olarak ne oluyor ? Mesela bir şarkıyı gitarda A Minör tonunda çalmakla, B Majör tonunda çalarken neler değişiyor ?
Şarkının çalındığı gamla, akor dizilimiyle alakalı, lise müzik derslerinde iki tam bir yarım üçtam bir yarım diye majör gamı belki duymuşsunuzdur. Bu burada bi mesajla anlatılabilcek kadar kısa değil ama bir dersle neden bahsedildiğini anlayabileceğiniz kadar kısa bi konu. Her gamdaki notalar bellidir, o notaların dışına çıkarsanız detone olursunuz. Özellikle vokallerde çok bariz belli olur detone olduğunda, kulak tırmalar gamın dışında bi notayla okuduğunda. Her şarkının kök sesi, gamı farklıdır, vokalin sesine göre ya da duygusuna göre belirlenir, transpoze bilgisi olan müzisyenler her şarkıya ayak uyabilir, yani transpoze vokalistin sesine gitarın sesini ayarlamaktır denebilir. Bunları öğrenmeden başka müzisyenlerle çalmak oldukça zordur. Transpoze bilgisi olmadan sadece herkesin aynı kağıttan ezberlediği ezgiye eşlik edilebilir.
 
Şarkı ya da müziğin yazıldığı, bestelendiği müzikal renktir. Mesela şarkının ana melodisi, riffleri, lickleri, Chord Progression'ı Cm gamına göre yazıldıysa şarkının tonu veya yabancıların tabiriyle key'i Do minördür (Cm). C gamında yazıldıysa Do majördür (C).
Ne ifade ediyor dersen müzikteki her notanın insan psikolojisinde yarattığı bir etki vardır. Senin yazdığın parça askeri bir zaferi simgeleyen marş tarzındaysa parçanın tonu E, D v.s olur. Ve özellikle majör olur.
Daha duygusal bir parçaysa tonu Em, Dm olur. Yalnız bu kesin bir kural değildir. Oluşturulan chord progression majör akorla başlayıp sonraki akor minör olabilir. Bu da duygusallığı bozar şarkı neşeli olur diye bir şey yok, yine duygusal olabilir.
Ancak böyle anlatabildim. Umarım yanlış bir şey yazmamışımdır. Daha iyi bilgiler için Google'dan ''Müzik teorisi'' aratabilirsin. İyi forumlar.
 
bir tablo düşün. mesela ressam deniz manzarası çizmiş olsun. deniz mavi, gökyüzü mavi. dolayısıyla tablonun çoğunluğunda mavi renk hakim diyelim. o tabloyu düşündüğünde aklına hemen mavi renk gelecektir. işte şarkıdaki ton'da tam olarak budur.
 
Aslında aratma ile bulunamaması mümkün değil. Sanki müziğin gizli bilgisini kimse vermek istememiş mi? Öyle bir durum mu var yoksa :)
Bir taraftan tabii ki detaylı bilgilerini tekrardan araştırmak gerekiyor. Müzik teorisi konusu ne kadar araştırırsan o kadar karışıklaşan bir konu. Yani bu tarzdaki yönlendirmelere ve kısa anlatımlara katılarak ben de zaten bilinen ama yine de dikkati çekmek istediğim minik bir noktayı açıklamak isterim.

Şarkının ruhu ya da kalıbı olarak düşünüldüğünde seslerin dönmek istediği yer (kap) gibi düşünebiliriz. Bu kalıp malum ses aralıkları, bu seslerin birbiri ile ilişkisine de tonlar karar veriyor. Tabii ki batı müziği çerçevesinde örnekler veriliyor. Bunun ötesi de var. Ton meselesinde dikkat edilmesi gereken aslında hangi sesin vurgulandığıdır. Bazen arızalı notalar olmasa bile bir sesi vurgulayarak ton dışına çıkabilirsiniz. Bir de bunun daha da kısıtlı halleri mod'lar var. Aynı arızalı seslerde farklı sıralarda vurgulamaları içeriyor. Bilmem böyle açıklamaların bir faydası olur mu ama yine de bir yönü merak edip araştırmaya sevk ederse o da faydadır. Kolay gelsin.
 
Geri
Üst