Elektrik Akımı problemleri

Elektrik akımı problemleri nasıl çözülür ?
1- Dip gürültüsünü ( hiss ) engellemek için dedicated Noise Gate rack'i şart mı ?Şartsa ne marka önerirsiniz uygun fiata ?
2- Apartmanda topraklı priz yoksa ve çekilemiyorsa ne yapmak lazım ?
Kısacası topraklı priz şart mı ?
3 - Full automatic regulator şart mı ? Türkiye'de voltajın sürekli oynadığı bir gerçek.Istanbul'un düzgün bir semtinde bile voltaj sorunu var değil mi ?
4- Vokal kaydı için uygun fiata hangi compressor/limite rack i önerirsiniz ? (konuyla alakasız ama aklıma geldi)
Kusura bakmayın bu forma yeni geldiğim için böyle birden soruları ard arda dizdim.
 
Foruma hoşgeldin. 🙂

dip gürültüsü için forumda bir arama yap daha önce işlendi.

Compressor/limiter için tavsiye istemişsin, istediğin "uygun" fiyatın sınırları nelerdir bunu belirtmeden insanların cevap vermesi imkansız. onu da bir belirtirsen bilenler yardımcı olacaktır.
saygılar.
 
Marquemoon,

MuzikTek forumuna hosgeldin, sen SOS forumundaki ccc olmalisin, sorularindan oyle anliyorum.

sorularini cevaplamaya gecmeden once elindeki set-up ve yaptigin muzik turu, kayit ortamin, ekipmanin ve (varsa) grubundaki diger elemanlar hakkinda genel bir bilgi verebilirsen cihaz ve metod oneriminde daha yardimci olabiliriz.

Tesekkurler,

Mahcem
 
Cevap

Yaptığımız müzik türü pop rock kimi zaman alternatif rock.
iki kişiyiz.Kullandığımız aletler :
bas gitar , elektro gitar , gitar amp simulator leri ,
sansamp DI box lar , Boss Drum machine,
roland digital piano .
Alesis 8 kanallı mixer ,
Behringer Truth studio monitörleri ,
soundblaster audigy ses kartı.
Bütün enstrümanları canlı çalıyor , davul makinesini programlıyoruz.

Ama elektrik akımlarında büyük problem yaşadık.
Anladığım kadarı ile topraklı priz şart.Bu doğru mu ?
ayrıca bize full autamatic regulator lazım dediler(en az 2 KW) ama 500 milyon TL fiat çektiler.Peki UPS dediğimiz Jenerator şart mı ? REgulator bize yeter mi ?
Sanırım jenerator daha da pahalıdır.
 
Ben köy tipi bir evde kalıyorum.Topraklama falan yoktu önceden.Ama bir elektrikçiye (tanıdığım kazık atmayacak birine) 20 milyona tek bir odaya toprak hat çektirdim.Fakat banyoda toprak hattı vardı sanırım.Yani evde herhangi bir odada toprak hattı varsa istediğin odaya çektirirsin.Banyolara bir bak istersen
 
davulzade;teşekkürler cevabın için.
Elektrikçi birçok prizi kontrol etti.Daha sonra musluğun altına baktı.
Bu apartmanda toprak hattı yok dedi.
6. katta olduğumuz için bahçeye kablo çekmek de tehlikeli olur dedi.
 
Mahcem demiş ki:
Marquemoon,

MuzikTek forumuna hosgeldin, sen SOS forumundaki ccc olmalisin, sorularindan oyle anliyorum.

Tesekkurler,

Mahcem

Ben teşekkür ederim.ben hep yabancı forumlarda yazışmayı tercih ederdim.(daha ciddi ve seviyeli oldukları için) Ama bir baktım ki bu forumda gereksiz polemiklere ve geyik muhabbetlerine izin verilmiyor.
Kısacası bu foruma hayran kaldım. ( Müziktek bölümüne )
Mahcem arkadaşımıza teşekkür ederim.
 
1) Toprakli priz emniyetin icin gerekli.

2) Ful otomatik regulator ile UPS belli noktaya kadar ayni isi yapar, ancak UPS daha fazlasini yapar. Ancak sana SOS forumunda dedigim gibi alacagin UPS'in True On-Line denen tipinden olmasi lazim. Aradaki farki simdi anlatacagim.

Sorun suradan kaynaklaniyor: Senin ses cihazlarini bagladigin elektrik hattina bagli baska bir suru cihaz var bulundugun binada, karsi binada, yan binada vs. Bunlarin her biri rastgele zamanlarda devreye girip cikiyor ve bu her giris cikista sebekeye bir takim gurultuler bindiriyor (fazla teknik detayina girmiyorum kafani bulandirmamak icin). Bu gurultuler normalde buzdolabi camasir makinesi gibi cihazlarin calismasini pek etkilemez, ancak ses sistemleri ve goruntu sistemlerini etkiler (aradaki hassasiyet farki sebebiyle).

Ozellikle kayit sistemlerinin bu gurultulerden mumkun oldugunca korunmasi gerekir, zira normal muzik setine binen gurultu miktari kanal basina birden toplamda 2 ise, bir sarki kayidinda diyelim 16 kanal kayit varsa bu gurultu miktari birbirinin uzerine eklenir 16 olur, dolayisi ile normalde bir muzik setinde muzik dinlerken hissedilmeyen gurultu bir muzik kayit sisteminde sasirtici seviyelere cikar. Bunun icin kayit esnasinda araya girecek gurultulerin en aza indirgenmesi gerekir.

Dijital kayit sistemlerinde ihtiyac duyulan sebeke voltaji sartlari soyledir:

a) Oncelikle voltajda ani inis (brown-out) ve cikis (surge)lar olmayacak.

b) Voltaj egrisinde distorsiyon (tepe kirpilmalari) olmayacak.

c) Voltaj egrisine karismis yuksek frekansli parazit sinyaller olmayacak.


Bu sartlari yerine getirebilmek icin kullanilacak regulator sisteminin de bu filtrasyonu saglayabilecek kapasitede olmasi gerekir.

Uzun tecrubelerden sonra ses kayitcilari bu isin en iyi cozumunun True On-Line denen UPS'ler oldugunu gormuslerdir. Zira On-Line UPS calisma prensibi itibari ile AC sebeke voltajini alip DC'ye cevirip bir pile doldurur, sonra o pilden gelen DC voltaji alip sifirdan saf sinusoidal bir AC 220V sinyal yaratir ve sistemi besler. Dolayisi ile sebeke voltaji cokse de, ucsa da pilin arkasindaki yeni sinyal uretecinin calismasi etkilenmez, zira o devre sebekeden degil, daima pil uzerinden beslenmektedir. Cihazlara verilen voltaj da sifirdan uretilmis bir sebeke voltaji oldugundan dip gurultusune veya kayitta catpat gurultulere sebep olacak unsurlarin hicbirini barindirmaz. Ayrica proje uzerinde calisirken cereyan kesilse dahi cihazlarin bir sure daha calismaya devam eder, bilgileri kaybetmeden kaydedip sistemi kapatma sansin olur.

Diger tip UPS'ler ise (Line-Interactive vs) iclerindeki pil devresini sadece cereyan kesildiginde veya cok buyuk bir brown-out oldugunda devreye sokarlar. Bu da dijital kayit sistemleri icin bir fayda saglamaz zira eger sebekede bir ani inis cikis yoksa pil devresi hic devreye girmez, dolayisi ile ses sistemin direkt sebekeden beslenmis olur, UPS'nin devrelerinin kesemedigi parazitler de hooop aynen kayit sistemine gider. Bunun yaninda, UPS'in sebekedeki ani inis cikislari hissedip pili devreye sokup cikarmasi 4-5ms zaman alir, ki bu muzikte cok onemli bir zamandir. O aradaki devre anahtarlamasi sirasinda kayit sistemine surekli bir tik tik sesi yansir. Eger bulundugun yorede elektrik cok yogun bir sekildeinis-cikis yapiyorsa bunu daha da kotu hissedersin, kayitlarinda ha bire "tik tik.... tik tik" diye gurultuler duyarsin. Yani bu tip UPS'ler faydadan ziyade rahatsizlik verebilir.

Bir ara APC Turkiye'nin Genel Muduru arkadasim gelip burada bazi bilgiler vermisti, forumda bir arama yaparsan UPS'ler hakkinda bilgi edinebilirsin.

3) Bence kayitta kompresyon kullanma. Kompresyonu en iyi nasil uygulayacagini bilmiyorsan, uygulayacagin yanlis bir kompresyon kayidina faydadan cok geri donusu olmayan zararlar verir. Eger bilgisayara kayit yapiyorsan -ki oyle, senin hardware compressor'e ihtiyacin yok. 24 bit sampling zaten sana ihtiyacindan fazla tavan boslugu veriyor, kayit yaparken sinyalinin peak'leri -18dBFS ile -12dBFS arasinda vuracak sekilde kayidini yap, o sana sinyalin kirpilmaya girmeden cok rahat seviyede kaliteli bir kayit yapma sansi verir.Kompresyon/limiter/noise gate kullanmayi miksaj asamasina birak, zira gunumuzde kullandigimiz programlar sample-accurate (ornek hassasiyetinde, yani diyelim kayitta 44.1kHz calisiyorsan saniyenin 44100'de biri hassasiyetinde) edit yapma sansi veriyor, noise gate'e ne gerek var? Noise gate sesin icindeki gurultuyu kesmez, sadece kayitta suskun olan bolumlerdeki gurultuyu keser, sesle beraber gelen gurultuye birsey yapamaz. Eh, ornek hassasiyetinde dalgasekli editleme imkanin varken noise-gate'i kim ne yapsin? Dip gurultusu bulunan sessiz bolumleri maskele kes at editorden bitti iste 😉

Benim studyomda 10 kanal outboard compressor/limiter/Noise Gate var, yillardir bazi davul kayitlari disinda elimi degdirmeye ihtiyac duymadim. Kayit esnasinda kompresyonu kullanmanin arkasindaki mantik, sinyaldeki performansa gore karakteri degisen bazi klasik unitelerin (Urei 1176LN, Teletronix LA2A vb.) o meshur sicak karakteristiklerinden faydalanmak ve o spontaneligi yakalamaktir. Yoksa senin almayi dusundugun Behringer compressor unitesi bana gore cok guzel olabilecek bir performansin kaydini mahvedmekten oteye gitmeyecektir.

Bence senin outboard olarak kompresor/noise gate'e ihtiyacin yok, guzel bir A klas mikrofon preamplisi/mini kompresor/EQ iceren bir channel strip'e ihtiyacin var. Ben Focusrite Trakmaster kullaniyorum ve cok memnunum, ancak piyasada ayni isi yapan muhtelif cihazlar var, burada Mikrofon ve Preamplileri diye bir baslikta onlari inceledik, bir arama yap bulursun.

Elindeki ekipmani dogru kullanmayi ogrendikce oradan buradan duyup gerekli olduguna kanaat getirdigin cihazlarin bircoguna aslinda bu asamada ihtiyacin olmadigini goreceksin.

4) SOS forumunda sordugun dip gurultusu ve hisin bir sebebi de yanlis kazanc zinciridir. eger cihazlarinin birbirlerine baglanan giris ve cikislarinin empedanslari ve sinyal seviyeleri birbirine uygun degilse arada kayiplara ugrayacak, o kayiplari tazmin etmek icin sen de sesi gereginden fazla acmak zorunda kalacaksin, o da bir onceki cihazin dogal dip gurultusunun de asiri oranda yukseltilip ileriye tasinmasina sebep olacak. Sonucta cikistan dip gurultusu yuksek bir sinyal alacaksin.

Bunu engellemek icin cihazlari birbirine baglarken cikislar ve girisler hangi ayarda onu kontrol et. Eger bir cikis +4dBu ise baglanacagi girisin de +4dBu olmasi lazim, yoksa eger -10dBV ise sinyal cok yuksek gelir, gereginden fazla kismak zorunda kalirsin, bu da sinyal/gurultu oraninda kalite dusmesine sebep olur (SNR, veya Signal-To-Noise ratio). Eger cikisin -10dBV ise o cikisin baglanacagi girisin de yine -10dBV olmasi lazim, eger +4dBu'ya baglarsan sinyal bu sefer cok dusuk gelecektior, onu yukseltmek icin gereksiz yere gain'i acacaksin, o da cikis veren cihazin dip gurultusunun de ayni oranda yukseltilmesine sebep olacak.

Kolay gelsin.
 
bilgi veren veren herkese teşekkür ederim.
Mahcem özellikle sana teşekürler.
True Online UPS nerede satılır ? Fiatı aşağı yukarı nedir ?
Satan yerin telefonu var mı ? Satan kişilere bu ismi verince anlarlar mı yoksa bunun tam türkçe bir karşılığı var mı ? (İstanbul da nerde bulurum)
 
Benim bildiğim kullandığım APC (American Power Conversion) UPS'leri dünyanın bir numarası olarak kabul ediliyor, istersen git SOS veya PSW forumlarında da bir arama yap, bütün profesyonellerin kullandıklarını söyledikleri ve önerdikleri üniteler APC'nin SmartUPS Online serisidir. Ancak söyleyeyim, öyle ucuz değiller (eh, yatak odasında bir bilgisayar bir mikrofon ve kırık bir software ile Sheryl Crow albümü yapmak mümkün olsaydı ortalık Sheryl Crow'dan geçilmezdi 😉 )

http://www.apcturkiye.com adresine bak, oradan TC yetkili satıcı listesine ulaşabilirsin, veya onlara bir email düş, kullanım amacını söyle sana tavsiyede bulunurlar. APC Türkiye'nin genel müdürü Melih Güven benim Endüstri Meslek Lisesi'nden sınıf arkadaşımdır, bu konularda bana çok bilgiler verdi ve uygulamalar hakkında da bilgileri var. Direkt alıcıya satış yapıp yapmadıklarını bilmiyorum, seni bayilerinden birine yönlendirirler, oradan alırsın.

Bu arada size tavsiyem, Meslek Lislerinin önünü tıkayan bugünkü ÖSY Sınav Kanun ve Yönetmeliklerine bütün kanuni imkânları kullanarak tepki gösterin, zira bu gidişle ülkede teknik işleri görecek insan kalmayacak. Neslimiz gittikçe azalıyor ve toplumun halini de görüyorsunuz. Tepkisiz kalmayın. Kanunlar dışına çıkmayın ama kanunlar çerçevesinde de tepkinizi gösterin. Herkese kayıtsız şartsız fırsat eşitliği tanınmalı.
 
Ortalıkta fazla Sherly Crow olmasın zaten.Daha orijinal şeyler olsun mümkünse.
Ben o örneği albümün tarzının elektronik olmadığını vurgulamak için vermiştim. 🙂
Bilgiler için ne kadar teşekkür etsem azdır ama maalesef benim bütçemi hatta Türkiye'de birçok insanın bütçesini aşan bir işle uğraşıyorum(ruz)
Daha çok gönül işi tabii ki bu.Yoksa insan risk faktörü bu kadar yüksek olan bir alanda bu kadar yatırıma girmez.
ama dediğim gibi Beatles'ın 4 kanallı analog mixer ile yarattığı başyapıtlar
da gösteriyor ki işin sırrı teknoloji de değil başka biryerlerde...
sevgiler
 
Orada bir konuyu ayiralim: The Beatles'in Sgt Pepper albumunu kaydettigi dort kanalli teyp turunun ilk orneklerinden ve kendi modelinin 1 seri numarali urunu idi ve o zaman o cihazin maliyetine bugun Istanbul'da denize bakan tripleks bir villa alabilirdin.

Ayri bir detay: O gun The Beatles'in veya o donemde cikan digermuziklerin kaydedilirken icinden gectikleri mikserlerin fiyatlari bugun ceyrek milyon dolar ile yarim milyon dolar arasinda ve alicisi cok. Oysa ayni ozelliklerde bugun uretilen bir mikserin fiyati onbes-yirmi bin dolar. Onun sebebi de digerleri antika ve alicilari da antika meraklisi olduklarindan degil. Olay sonik kalitede, o kalite de oyle Behringer ampliyle yatak odasinda gelmiyor. Gelseydi bana inan, o produktorlerin ses muhendislerinin hepsi o studyolarini bugun bosaltirlardi. O kadar cihazi tutup para baglayip bakimini yapmaya kimse merakli degil bana inan. O ornek olsun diye soyledigin Sheryl Crow albumunun miksajinin yapildigi sistemin toplam fiyati dort-bes milyon dolarlik bir yatirim. Oraya koyduklari Neve Harrison SSL masalarin fiyatlari sadece 300-400 bin dolar, ve o mikserler firin gibi isinir calisirken. Her birkac yilda bir icindeki kondansatorler kuruma noktasina gelir, potlari asinir, o yuzden o cihazlarin yogun bir "recapping" ve "repotting" servisinden gecmeleri gerekir. Onbinlerce dolar sirf o bakimlara harcanir, ki o kalite korunabilsin.

Biz burada aslinda "iyi bir demo nasil yapilir" ile mp3 olarak dinlendiginde yedirip gidecek hata oranini yakalamis dusuk butceli album nasil cikarilabilir onu tartisiyoruz. Sonik olarak Sgt Pepper kalitesini yakalamak icin evet, o bilgi ve tecrube birikimi gerekir ama o bilgi ve becerinin olmasi demek ayni kalitenin dort kanalli Porta 05 portatif teypte yakalanabilecegi anlamina gelmez. O gun Paul McCartney'in sesini kaydeden mikrofon bugun hala kullaniliyor, almaya kalksan 10 bin dolari gozden cikartman lazim, ama ayni mikrofon modelinin alti ay evvel uretilmis piril piril en yenisini 2500 dolara alabilirsin. Ayni degiller ama.

O The Beatles-Sgt Pepper-Dort kanal geyikleri yapilir durur onyillardir, ama kazin ayagi pek oyle degil yani, o zamanlari yasayan meslek erbabi insanlarla bu konulari tartistikca daha iyi anliyor insan. O bilgi birikimlerine ulasanlarin da ellerindeki ekipmandan beklentileri ona gore degisiyor. Yeni baslayanlar icin "sesi ayni 1176 gibi" denilen bir Behringer kompresor revacta olabilir, ama o seviyeye ulasan insanlar Behringer'den cikan sese baktiklarinda hic de oyle duymuyorlar 😉

Mesajimi efsane sesci Mixerman'in bir deyisi ile bitireyim:

"Kullandiginiz cihaz muziginizi iyi veya kotu yapmaz, ancak isinizi kolaylastirir veya zorlastirir."
 
Analog aletlerin değerlerinin zamanla artması doğal tabi.
Antika eşyaların değeri her zaman artar.
Ama dediklerinin bir kısmına katılıyorum.O zamanlar herşey fabrikadan
çıkma değildi el yapımı idi. (Özellikle elektro gitarlar bkz:Fender)
Standardizasyon el emeğini ve orijinaliteyi öldürdü.
(62 Vintage Telecaster ile günümüzde yapılmış Standard USA Tele yi kıyaslayınca anlayabilirsiniz ne demek istediğimi)Tabii ki 62 Vintage Tele
daha pahalı,daha değerli ve daha kaliteli bir enstrümandır.
(Fabrika üretiminin eksiği : detaya verilen önem.Günümüzün sorunu :
Ucuz malzemeler kullanalım herkes alabilsin ve rekabet yaratalım mantığı sanırım.Vintage Tele alacak parası olmayanlar için ideal bir çözüm.)

Not: (sadece aklıma geldi )
Bruce Springsteen'in Nebraska albümü ve Beck'in debut albümü de fostex 4 track le kaydedilmiş ki şimdi bile değeri düşük aletler. 🙂

Ben de ilah prodüktör,ses uzmanı,efsane BRIAN ENO ya bırakıyorum sözü : " Elinizde daha az imkan(alet edevat) olduğunda onları maximum kullanırsınız.Ne zaman çok fazla teknoloji ile donatıldım o zaman maximum u daha az zorladım "

Başka bir alıntı : " The song itself and the way it is performed matter the most " Türkçesi : " Şarkının kendisi ve kayıtta çalınışı en önemli unsurlardır."
 

Geri
Üst