Rack Sistem Mantığı Nedir? Neden Rack? Ne Gerek Var?

Arkadaşlar merhaba. Başlıkta da belirttiğim gibi rack sistem mantığı nedir? Neden bazı gitaristler rack sistem kullanırlar? Bildiğim kadarı ile racklerde(amfiler) power amp ve preamp katı ayrı oluyor.

Efekt olarak da rack sistemler kullananlar var. Kafa+kabin+efekt pedalları bu adamların neyine yetmiyor da bu kadar hantal(taşınabilirlik açısından) cihazları kullanıyorlar. (Gerçi sanki kendileri taşıyolar da...)

Uzun zamandır merak ettiğim bir konuydu aydınlatırsanız teşekkür ederim :)
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Detaylı bilgiye sahip değilim ama; "Me gerek var?" kısmına gülmekten yarıldım dersem yeridir. :D
Abi gerçekten ne gerek var diye düşünüyorum. Bilgili abilerimiz konu hakkında aydınlatırlarsa düşüncem değişebilir belki ama geçen bir yerlerde bir video gördüm. joe bonamassanın konserden önce gitarlarını taşıyan bir tır vardı yani düşün. Hepsi de lp idi. Rackle alakası yok şuan dediğim ama mesela ne gerek var konsere 15 tane lp ile gitmeye. Masraf. Bir de tır tutmuşlar onun için. Bunu taşıyacak adam var, bakım yapacak adam var hem onlara yazık hem yeniden masraf :D çok türk kafasıyla düşündüm sanki ama durum böyle yani :D
 
Arkadaşlar merhaba. Başlıkta da belirttiğim gibi rack sistem mantığı nedir? Neden bazı gitaristler rack sistem kullanırlar? Bildiğim kadarı ile racklerde(amfiler) power amp ve preamp katı ayrı oluyor.

Efekt olarak da rack sistemler kullananlar var. Kafa+kabin+efekt pedalları bu adamların neyine yetmiyor da bu kadar hantal(taşınabilirlik açısından) cihazları kullanıyorlar. (Gerçi sanki kendileri taşıyolar da...)

Uzun zamandır merak ettiğim bir konuydu aydınlatırsanız teşekkür ederim :)
Kontrol etme seçenekleri fazla. Ayrıca sadece rack olarak üretilen cihazlar var, bunlar pedal formatında üretilemeyecek kadar komplike ve büyük yer tutan cihazlar... Mesele ihtiyacın ne olduğunda bitiyor aslında.
 
Abi gerçekten ne gerek var diye düşünüyorum. Bilgili abilerimiz konu hakkında aydınlatırlarsa düşüncem değişebilir belki ama geçen bir yerlerde bir video gördüm. joe bonamassanın konserden önce gitarlarını taşıyan bir tır vardı yani düşün. Hepsi de lp idi. Rackle alakası yok şuan dediğim ama mesela ne gerek var konsere 15 tane lp ile gitmeye. Masraf. Bir de tır tutmuşlar onun için. Bunu taşıyacak adam var, bakım yapacak adam var hem onlara yazık hem yeniden masraf :D çok türk kafasıyla düşündüm sanki ama durum böyle yani :D
O adamlar sahnede tel kopması ya da akort kaçması gibi riskleri göze alamaz.
 
Drop akord için ayrı, standart için ayrı 1/2 ton düşük akord için vs. ayrı ve bunlar için de ayrıca en az birer yedek taşıyanlar var. Hamza abinin de dediği gibi o adamlar sahnede tel kopması veya akord kaçması gibi sorunları göze alamazlar.

Benim de merak ettiğim bir şey var aslında. Bir gitaristin tur ekipmanına bakıyorum mesela. Aynı kafa amfi - kabin setinden en az ikişer tane ( üçer-dörder tane taşıyanlar bile var) taşıyorlar. Bundaki amaç nedir?
 
Günümüzde kullanılan pedalların çoğu, rack sistem cihazları modelleyen pedallardır, tc electronics 2290 delay, m 3000 reverb, BBE sonic stomp bunlara örnek gösterilebilir, resimlerini aratıp özellikle sadece delay olan 2290ın boyutuna bakmanızı oneririm, rack cihazlar her zaman için daha kalitelidir, fakat günümüzde teknoloji geliştiği için cep telefonlarında olduğu gibi, bu cihazlarda ufalmak zorunda kaldı ve stomp box yani ufak pedallara ağırlık verildi, yine tc electronics in "piyasadan kalkmış" olan 1210 flangerının ne kadar pahalı olduğunu netten araştırıp görebilirsiniz. Bu ilk sebepti.

İkincisi ise, rackte bağlı bulunan bütün cihazlar, amfi, pedallar--> bir audio switcher a gider, burdan çıkıp bir midi foot controller pedalına gider, petruccinin onunde gorduğunuz pedal bir efekt pedalı değil bir mastermind gt midi controller pedalıdır, rackte bağlı bulunan cihazları kontrol eder, fakat burda bir püf nokta vardır ki, rack te bütün cihaz pedal herşey "açık konumdadır"... midi controller pedalında istediğiniz pedalı, efekti, amfi kanalını tek tuşta devreye sokup cıkartabilirsiniz, bu neden var? örneğin petrucci sahneye çıkmadan playliste göre, hangi parçada hangi pedalı kullanıcaksa, gitar teknisyeni programlar, parçaya göre tek tuşla aynı anda hem amfi clean kanala geçer, hem compressor devreye girer, chorus flanger devreye girer..böylelilkle gitarist sahnede pedallara basıcam diye bulgar halk dansları figürleri sergilemekten kurtulmuş olur, aynı ekipmandan iki adet olmasının nedeni ise efektleri stereo alabilmek içindir, bunun dışında slave outtan amfileri birbirine bağlayıp ama aslında tek amfiye girip diğer amfilerin powerlarını kullanarak gücü artırmaktır.
 
Son düzenleme:
Drop akord için ayrı, standart için ayrı 1/2 ton düşük akord için vs. ayrı ve bunlar için de ayrıca en az birer yedek taşıyanlar var. Hamza abinin de dediği gibi o adamlar sahnede tel kopması veya akord kaçması gibi sorunları göze alamazlar.

Benim de merak ettiğim bir şey var aslında. Bir gitaristin tur ekipmanına bakıyorum mesela. Aynı kafa amfi - kabin setinden en az ikişer tane ( üçer-dörder tane taşıyanlar bile var) taşıyorlar. Bundaki amaç nedir?
Buradaki amaç mesela bir amfin vardır ve 2. kanalında 2 tane çok sevdiğin ton vardır, ikisi aynı anda aktif olamayacağı için 2 ayrı amfi kullanmak zorunda kalırsın :)
 
Günümüzde kullanılan pedalların çoğu, rack sistem cihazları modelleyen pedallardır, tc electronics 2290 delay, m 3000 reverb, BBE sonic stomp bunlara örnek gösterilebilir, rack cihazlar her zaman için daha kalitelidir, fakat günümüzde teknoloji geliştiği için cep telefonlarında olduğu gibi, bu cihazlarda ufalmak zorunda kaldı ve stomp box yani ufak pedallara ağırlık verildi, yine tc electronics in "piyasadan kalkmış" olan 1210 flangerının ne kadar pahalı olduğunu netten araştırıp görebilirsiniz. Bu ilk sebepti.

İkincisi ise, rackte bağlı bulunan bütün cihazlar, amfi, pedallar--> bir audio switcher a gider, burdan çıkıp bir midi foot controller pedalına gider, petruccinin onunde gorduğunuz pedal bir efekt pedalı değil bir mastermind gt midi controller pedalıdır, rackte bağlı bulunan cihazları kontrol eder, fakat burda bir püf nokta vardır ki, rack te bütün cihaz pedal herşey "açık konumdadır"... midi controller pedalında istediğiniz pedalı, efekti, amfi kanalını tek tuşta devreye sokup cıkartabilirsiniz, bu neden var? örneğin petrucci sahneye çıkmadan playliste göre, hangi parçada hangi pedalı kullanıcaksa, gitar teknisyeni programlar, parçaya göre tek tuşla aynı anda hem amfi clean kanala geçer, hem compressor devreye girer, chorus flanger devreye girer..böylelilkle gitarist sahnede pedallara basıcam diye bulgar halk dansları figürleri sergilemekten kurtulmuş olur, aynı ekipmandan iki adet olmasının nedeni ise efektleri stereo alabilmek içindir, bunun dışında slave outtan amfileri birbirine bağlayıp ama aslında tek amfiye girip diğer amfilerin powerlarını kullanarak gücü artırmaktır.
Yazı çok bilgilendirici olmuş fakat, aynı ekipmandan (Amfi, Pre-Amp, Power-Amp vs...) iki tane olmasının sebebini tam anlayamadım; zahmet olmazsa biraz daha açıklayabilir misiniz?
 
Yazı çok bilgilendirici olmuş fakat, aynı ekipmandan (Amfi, Pre-Amp, Power-Amp vs...) iki tane olmasının sebebini tam anlayamadım; zahmet olmazsa biraz daha açıklayabilir misiniz?
Olayın özü "efektlerden stereo sound almaya" dayanıyor, ping pong delay in karşılıklı atışmalı duyulması için, yada flangerin kolonlar arasında dolanması için, efekt cihazının iki ayrı preamp iki ayrı powera left right çıkışlarından stereo olarak bağlanması gerekir, buna takiben yanlış bir bilgiyi düzelteyim, her iki ekipman ve amfi "aynı anda" çalışmaktadır ve ikisinin de kulak duyumuna gore (left-right) ayarları farklıdır, toplam çalınınca ortaya uyumlu stereo bi sound ortaya cıkar, örneğin steve vai sahnede 2 adet legacy kullanır bunlar aynı anda çalışır, bazı parçalarda da legacy 3 kullanır bundan da iki adet vardır, midi controllera programlayıp amfiler arasında geçiş yapar..
 
Olayın özü "efektlerden stereo sound almaya" dayanıyor, ping pong delay in karşılıklı atışmalı duyulması için, yada flangerin kolonlar arasında dolanması için, efekt cihazının iki ayrı preamp iki ayrı powera left right çıkışlarından stereo olarak bağlanması gerekir, buna takiben yanlış bir bilgiyi düzelteyim, her iki ekipman ve amfi "aynı anda" çalışmaktadır ve ikisinin de kulak duyumuna gore (left-right) ayarları farklıdır, toplam çalınınca ortaya uyumlu stereo bi sound ortaya cıkar, örneğin steve vai sahnede 2 adet legacy kullanır bunlar aynı anda çalışır, bazı parçalarda da legacy 3 kullanır bundan da iki adet vardır, midi controllera programlayıp amfiler arasında geçiş yapar..
Bahsettiğiniz durum yüzünden mi birçok pedalda stereo giriş-çıkış vardır?
 
Günümüzde kullanılan pedalların çoğu, rack sistem cihazları modelleyen pedallardır, tc electronics 2290 delay, m 3000 reverb, BBE sonic stomp bunlara örnek gösterilebilir, resimlerini aratıp özellikle sadece delay olan 2290ın boyutuna bakmanızı oneririm, rack cihazlar her zaman için daha kalitelidir, fakat günümüzde teknoloji geliştiği için cep telefonlarında olduğu gibi, bu cihazlarda ufalmak zorunda kaldı ve stomp box yani ufak pedallara ağırlık verildi, yine tc electronics in "piyasadan kalkmış" olan 1210 flangerının ne kadar pahalı olduğunu netten araştırıp görebilirsiniz. Bu ilk sebepti.

İkincisi ise, rackte bağlı bulunan bütün cihazlar, amfi, pedallar--> bir audio switcher a gider, burdan çıkıp bir midi foot controller pedalına gider, petruccinin onunde gorduğunuz pedal bir efekt pedalı değil bir mastermind gt midi controller pedalıdır, rackte bağlı bulunan cihazları kontrol eder, fakat burda bir püf nokta vardır ki, rack te bütün cihaz pedal herşey "açık konumdadır"... midi controller pedalında istediğiniz pedalı, efekti, amfi kanalını tek tuşta devreye sokup cıkartabilirsiniz, bu neden var? örneğin petrucci sahneye çıkmadan playliste göre, hangi parçada hangi pedalı kullanıcaksa, gitar teknisyeni programlar, parçaya göre tek tuşla aynı anda hem amfi clean kanala geçer, hem compressor devreye girer, chorus flanger devreye girer..böylelilkle gitarist sahnede pedallara basıcam diye bulgar halk dansları figürleri sergilemekten kurtulmuş olur, aynı ekipmandan iki adet olmasının nedeni ise efektleri stereo alabilmek içindir, bunun dışında slave outtan amfileri birbirine bağlayıp ama aslında tek amfiye girip diğer amfilerin powerlarını kullanarak gücü artırmaktır.
Offf offf çok bilgilendirici olmuş. Tebrikler hocam :) yazının başında demişsiniz ya işte günümüzde kullanılan pedalların çoğu rack sistemleri modelleyen pedallardır diye. Yani şimdi bu bizim bildiğimiz setup düzcem falan deyip aramaya-araştırmaya başladığımız örneğin bir delay pedalının geçmişi aslında rack delaylere mi dayanıyo? Yani bunlar ilk olarak rack şeklinde üretildi sonradan pedal bpyutlarına geldi?
 
Tamam da, iki tane kullansak bile tek gitarla ikisinin de tonunu aynı anda kullanabilir miyiz?
Erdem Hoca'nın dediği gibi stereo olarak iki amfiyi aynı anda kullanma imkanı olmasıyla birlikte, stereo olmadan gerekli switching sistemleri ile bir amfiyi kullanırken diğerini de kullanmayabilirsin tek gitarla. Birini zincire dahil edip diğerini çıkardığını düşün.
 
Olayın en başına dönersek rack sistemler aslında stüdyoda mix mastering aşamalarında kullanılan cihazlardır. Bugün hala kullanılan ve birçok albümde duyduğunuz reverb ve delay effectlerini Tc. Electronic sağlamıştır. Daha sonra bir yada birkaç deli alıp bunları gitar setuplarına ekledi piyasa coştu.
 
Offf offf çok bilgilendirici olmuş. Tebrikler hocam :) yazının başında demişsiniz ya işte günümüzde kullanılan pedalların çoğu rack sistemleri modelleyen pedallardır diye. Yani şimdi bu bizim bildiğimiz setup düzcem falan deyip aramaya-araştırmaya başladığımız örneğin bir delay pedalının geçmişi aslında rack delaylere mi dayanıyo? Yani bunlar ilk olarak rack şeklinde üretildi sonradan pedal bpyutlarına geldi?

Sadece efekt değil pek çok amfi bile modeller pedallar veya rack sistemler ile modellenebiliyor. Örneğin efekt olarak günümüzde en çok kullanılan delay pedallarından biri olan Line6 DL-4'ü ele alalım. DL-4 oldukça başarılı bir modeller ve içinde bulunan iki efektten bahsedelim. Tape echo ve multi head. Biri Maestro EP-3 diğeri ise Roland RE-101 Space Echo cihazının modellemesidir. Araştırırsanız, modellenen cihazların nasıl aletler olduklarını görebilirsiniz ve iki efekt için bile oldukça yer kaplayan cihazlar. Dl-4 gibi rack efekt sistemleri de tüm bunları başarılı bir şekilde bir araya getirebiliyor. Ayrıca bazı durumlarda dijital olmasının pek çok avantajı da var. Mesela bilgisayar ortamında kendi tonlarınızı oluşturup bunları kayıt altında tutabilmek gibi ya da çok daha fazla parametreyle çalışabilmek gibi.
 
Son düzenleme:
Geri
Üst