Beste Yapabilmek Için.....

Tamam blues, rock vb. doğru olabilir (genelde aşk değil de, acı sebebiyle çıkıyor blues, rock için daha doğru sanki), ya sert tarzlar için? :p
tumblr_o6eydrhSXT1ujmvy2o1_1280.jpg
 
Kızlara ilk ilgi duymaya başlandığında: Akustik gitar
İlk ilişki zamanları: Akustik/Elektrik geçiş, Blues
İlk kavgalar vesaire: Rock
İlk terk ediliş: Metal
Pek çok terk ediliş sonrası: Metalcore
Arada iyi ilişkiler olduğunda: Blues Rock(arada sitem etmek lazım)
Uzun ve yıpratıcı bir ilişki sonrası: Arabesk
Toparlanma süreci ve n'apıyom lan ben denildiği dönem: Blues
Yaşlanmaya başlayınca: Jazz

Sanırım gitarist evrimi böyle oluyor. :D
 
Merhaba, ekli dosya ilk etapta bilinmesi gerekenleri güzel bir biçimde açıklıyor, içerik İngilizce, bir dosttan yardım alabilirsin sanırım anlamakta sıkıntı yaşarsan, umarım yardımcı olur
 
Bestede nasıl modülasyon yapılacağını bilmeden modları öğrenmek beste yapmak için nasıl bir fayda sağlayacak bunu açıklayabilirmisiniz? Beste konusu açılınca herkesin söyleyecek bir şeyleri var ama aramızda bestekar yok.
 
Merhaba, ekli dosya ilk etapta bilinmesi gerekenleri güzel bir biçimde açıklıyor, içerik İngilizce, bir dosttan yardım alabilirsin sanırım anlamakta sıkıntı yaşarsan, umarım yardımcı olur
Bu doküman sadece popüler müzikte kullanılan ŞARKI FORMU üzerine. Şarkı yazmayı öğrenmek için tek başına yeterli değil. Form bilgisi elbette önemlidir, ama akor dizisi veya melodi yazmayı bilmeden tek başına bir işe yaramaz.
 
Bestede nasıl modülasyon yapılacağını bilmeden modları öğrenmek beste yapmak için nasıl bir fayda sağlayacak bunu açıklayabilirmisiniz? Beste konusu açılınca herkesin söyleyecek bir şeyleri var ama aramızda bestekar yok.
Belli bir modda akor dizisi veya melodi yazabilmek için modülasyon bilmeye gerek yok.
Bir de, modülasyon ne yazık ki olduğundan çok daha karışık anlatılıyor kaynak kitaplarda.
Aramızda besteciler bulunduğuna eminim bu arada:)
 
Belli bir modda akor dizisi veya melodi yazabilmek için modülasyon bilmeye gerek yok.
Bir de, modülasyon ne yazık ki olduğundan çok daha karışık anlatılıyor kaynak kitaplarda.
Aramızda besteciler bulunduğuna eminim bu arada:)

Majör gamı kullanarak beste yapamayan kişi, tüm modları öğrensede yine beste yapamayacaktır, beste yapmak isteyen birine, beste yapmayı öğretmek yerine kafasını beste yapmasına asla yardımcı olmayacak şeylerle doldurmasını tavsiye etmek hiç doğru bir yaklaşım değil. Beste yapmaya başlayan müzisyen ondan sonra farklı tonalitelerde besteler yapmak için modları da diğer egzotik gamları da, makamları da öğrenir.

Forumda besteciler olabilir elbette ama yazılanları okuyunca bu tür başlıklara pek uğramadıklarını söyleyebilirim rahatlıkla.
 
Son düzenleme:
Beste yapmak ile ilgili bir başlık daha vardı ( altta çıktı 2 başlıkmış ) mevzu ortak sayılır aslında. Beste yapmaktan kompozisyonculuk mu ( klasik-caz gibi ) şarkı yazarlığı mı anlaşılıyor, sanırım ikincisi.

Şarkı yazma ( illa kağıda yazma olarak düşünmeden önce, prensip olarak ) türü farketmeksizin müziği içselleştirmekle ilgili daha çok. O kadar çok dinlemişsinizdir ki aklınızda birşeyler dönmeye başlamıştır. En naif haliyle buradan yakalarsınız. Yetenek midir, dikteyle emirle olur mu e herşey gibi bu da sevgi işi. Örnekler sınırı belirsizce çoğaltılabilir. Gelgelelim ben yapamıyorum niye diye soruluyorsa, bu gereksiz bir soru. Yok mu bu işin yolu kitabı derseniz var tabi.

Gitarist şarkı yazarı olarak bakarsak mevzuya, kitabi konuşursak bir defa gitarda notayla çalma veya notayla şan okumayı orta seviye de olsa bilmek lazım. Sesi kağıda dökebilmenizi sağlar böylece üstünde soyut çalışabilirsiniz. İleri aşamalarda gitarda voicing/çevrim bilgisini zenginleştirmek, farklı tonlarda gam/akor/pozisyon bilgisini artırmak bestenize aranjman yaparken de yetkinlik getirir, artık orkestra içinde düşünmeye başlarsınız. Bundan başka bas gitar notası okumak, hatta çalmak, davul notası okumak yazmak, hatta biraz çalmak daha büyük resme ulaşmanızı sağlar.

Biraz geriden alırsak pratik yapmak gerekiyor sürekli. Aralıkları kulakla duymayı geliştirmeniz şan melodilerinizin kesinliği için sonradan çok ihtiyaç duyacağınız birşey olacak. Çok temel belki ama önemli. Bir solfej hocası ile çalışmak gerekebilir. Günlük olarak gitarınızla metronomlu kağıt kalemli yazarak, not alarak düzenli çalışmanız gerekir. Repertuarı sürekli gözden geçirmek, başkalarına ait veya size ait malzemelerle zaman geçirmek. I-IV-V nedir, farklı tonlarda nasıl çalınır, işte modlar nedir ne işe yarar gibi başlayıp gidiyor. Klasik armoni temel bilgilerini mutlaka çalışın, 6/4 akor çevrimi veya CMaj7 drop2 2. çevrim gitarda nedir bilmeye kadar işi ilerletebilirsiniz zamanla. Mutlaka pop dinleyin, Beatles dinleyin, Bob Dylan, İlhan Şeşen dinleyin, James Hetfield Creeping Death'i o tıfıl haliyle nasıl yazmış ( güftesini ) düşünün. Ay ben onu sevmem cahilliğiniz varsa kurtulun. Her zaman insanda bu tür birşey oluyor, herkesde hepimizde. Ayıp değil. Mevzu çok uzun, böyle oradan buradan girip çıkarak yazdık ama işte sohbet havasında olmayınca böyle monolog da anca bir yere kadar.
 
Son düzenleme:
Kasmaya gerek yok. Yıllarını armoniye versen de beste yapmak için hiç bir işe yaramayabilir. Klasik müzik enstrümanistlerinin virtüöz olmalarına rağmen doğaçlama solo atamadıkları konuşulur hep. Yani işin tekniği ne kadar gelişirse ruh da ölüyor bir nevi. ( Polemik çıkmasın Bana göre diyelim de; :rolleyes: )

Red hot Chili Peppers ın - Otherside-Californication şarkılarındaki gibi Am-F-C-G arka arkaya koymak için 2 saatlik armoni bilgisi- 1 haftalık gitar dersi yeter ama onlar yapınca milyon satıyor. Aynı hissiyat sende var mı?
Olayın temeli duygu, :)
 
Son düzenleme:
Beste yapmak ile ilgili bir başlık daha vardı ( altta çıktı 2 başlıkmış ) mevzu ortak sayılır aslında. Beste yapmaktan kompozisyonculuk mu ( klasik-caz gibi ) şarkı yazarlığı mı anlaşılıyor, sanırım ikincisi.

Şarkı yazma ( illa kağıda yazma olarak düşünmeden önce, prensip olarak ) türü farketmeksizin müziği içselleştirmekle ilgili daha çok. O kadar çok dinlemişsinizdir ki aklınızda birşeyler dönmeye başlamıştır. En naif haliyle buradan yakalarsınız. Yetenek midir, dikteyle emirle olur mu e herşey gibi bu da sevgi işi. Örnekler sınırı belirsizce çoğaltılabilir. Gelgelelim ben yapamıyorum niye diye soruluyorsa, bu gereksiz bir soru. Yok mu bu işin yolu kitabı derseniz var tabi.

Gitarist şarkı yazarı olarak bakarsak mevzuya, kitabi konuşursak bir defa gitarda notayla çalma veya notayla şan okumayı orta seviye de olsa bilmek lazım. Sesi kağıda dökebilmenizi sağlar böylece üstünde soyut çalışabilirsiniz. İleri aşamalarda gitarda voicing/çevrim bilgisini zenginleştirmek, farklı tonlarda gam/akor/pozisyon bilgisini artırmak bestenize aranjman yaparken de yetkinlik getirir, artık orkestra içinde düşünmeye başlarsınız. Bundan başka bas gitar notası okumak, hatta çalmak, davul notası okumak yazmak, hatta biraz çalmak daha büyük resme ulaşmanızı sağlar.

Biraz geriden alırsak pratik yapmak gerekiyor sürekli. Aralıkları kulakla duymayı geliştirmeniz şan melodilerinizin kesinliği için sonradan çok ihtiyaç duyacağınız birşey olacak. Çok temel belki ama önemli. Bir solfej hocası ile çalışmak gerekebilir. Günlük olarak gitarınızla metronomlu kağıt kalemli yazarak, not alarak düzenli çalışmanız gerekir. Repertuarı sürekli gözden geçirmek, başkalarına ait veya size ait malzemelerle zaman geçirmek. I-IV-V nedir, farklı tonlarda nasıl çalınır, işte modlar nedir ne işe yarar gibi başlayıp gidiyor. Klasik armoni temel bilgilerini mutlaka çalışın, 6/4 akor çevrimi veya CMaj7 drop2 2. çevrim gitarda nedir bilmeye kadar işi ilerletebilirsiniz zamanla. Mutlaka pop dinleyin, Beatles dinleyin, Bob Dylan, İlhan Şeşen dinleyin, James Hetfield Creeping Death'i o tıfıl haliyle nasıl yazmış ( güftesini ) düşünün. Ay ben onu sevmem cahilliğiniz varsa kurtulun. Her zaman insanda bu tür birşey oluyor, herkesde hepimizde. Ayıp değil. Mevzu çok uzun, böyle oradan buradan girip çıkarak yazdık ama işte sohbet havasında olmayınca böyle monolog da anca bir yere kadar.

Katılmadığım nokta şu, burada yardım isteyen kişi hayatında beste yapmamış bu işe yeni başlayacak birisi. Bu kadar yük bindirmeye gerek yok. Öncelikle beste ile aranje işini birbirinden ayrı tutmak lazım, aranje elbette bestecinin kendisi tarafından da yapılabilir ama böyle bir zorunluluk yok, çoğu zaman aranjör bestecinin kendisi değildir. Bas, davul falan bu işlere girmek işi daha kafa karıştırıcı hale getirmekten başka bir işe yaramaz bu aşamadaki biri için. Mesele bir kaç notadan oluşan melodik motifler yazabilmektir.
Bu arada Beatles ve Bob Dylan dinlemeye utanan birisi varsa, onun yaptığı besteden ne hayır gelir onu bilemiyorum.
 
Beste yapmak çok da abartılacak bir şey değil.

Ana akorları ve bare akorları öğrendikten sonra a) içinden geçen bir melodiyi mırıldan, ve buna uygun akorları arka arkaya diz veya b) hoşuna giden akorları arka arkaya çal ve üzerine bir melodi uydur. Bu kadar basit.

Zor olan kısmı melodinin güzelliği/kalitesi/yakalayıcılığı. Günümüz pop-rock-metal kültürü mevzubahis ise melodinin ne kadar catchy (yakalayıcı, kulakta kalıcı) olduğu en can alıcı noktadır. Mesela "bir bilmecem var çocuklar ..." cingılı. Bilmeyen var mı aranızda?

Dediğim gibi beste kolay, önemli olan bestenin hedef kitleye anlatıcının mesajını iletip iletemediği.

Gelelim işin zanaat kısmına. Besteci enstruman çalmak zorunda değil. Bir enstrümantalist tabi ki beste yapabilir ama o da beste yapmak zorunda değil. Beste yapmaya en uygun enstrumanların başında piyano/klavye gelir. Sonra gitar ... vs.

Eğer anlatacak çok şeyiniz varsa ve bunları müzik ile anlatmak istiyorsanız elinizin altında bir klavye olmasını hararetle tavsiye ederim. Yukarıda bir arkadaşımız değinmiş, beste konuşmaktır. Konuşmak için yazmayı bilmeniz gerekmez. Konuşmak için kelime bilmeniz yeterli. Ne kadar çok kelime bilirseniz o kadar güzel konuşursunuz. Müzik işinde kelimenin karşılığı ise notalar, akorlar, ve müzik teorisidir. Bolca okuyun, dinleyin ...

Çoğu müzisyen arkadaşım (senfoni müzisyeni değil tabi) bilmez ama mesela notaların birbirlerine uzaklıklarının adları vardır. Bu adlar o notaların birlikte veya ardışık çalındıklarında nasıl tınladıklarını anlatır (binlerce yıllık insanlık tarihinin en önemli birikimlerinden süzülüp gelir bu betimlemeler). Teori dediğimde bu tür teoriden bahsediyorum. Bunları bildiğinizde işiniz bir derece kolaylaşır.

Gibi, gibi ...

Ucu çok açık bir konu bu tabi. Daha spesfik bir noktaya taşınırsa tartışma daha bir işlev ve anlam kazanır diye düşünüyorum.
 
Bunlara ihtiyacın olacak;
1 adet dopamin
Biraz fazlaca duygu
Az buçuk nota bilgisi.
Eğer ki sanat yapmak istiyorsan inanılmaz bir bilgi/birikim gerekiyor. (Tabi müzik dahisi degilsen). Mesela blues çalacaksın. mixing major minor ü ,mixolydianı , pentatonikleri bilmen gerekir.
 
Geri
Üst