Drive gitar kaydı hakkında bir soru, yardım lütfen...

Merhabalar, ben kayıtlarımı evde alıyorum. Kafamda dönüp dolaşan bir soru var fakat ne tekniği denediysem de çözüm bulamadım. Sorum şu şekilde. Ben elektro gitar için kullandığım drive tonlarını processorden alıyorum ve processoru direk ses kartına bağlıyorum. Yani amfi ve mikrofonlama kullanmıyorum. Fakat bu durumda mikrofonlama tekniği kullanılarak tonu yumuşatma meselesini gerçekleştiremiyorum. Şöyle ki gitar sesi çok ön planda oluyor, hiç estetik olmuyor. Ben bu sorunu halletmek için amplitube 3 deki mikrofonlama tekniğini kullanmayı denedim aslında tam arayıp bulamadığım şey fakat oradaki kabin modellemeleri de işin içine girince benim processorden aldığım drive tonu da değişiyor ve bu durum benim hoşuma gitmiyor. Acaba bana güzel bir çözüm önerebilecek var mıdır?
 
Aslında kabin modellemelerininde tümü mikrofonla alınır, yani gerçek bir kabinin karakterini dış dünyadan dijitale mikrofonsuz alamayız.

Sorudan algıladığım bence tizleri ince ayarla azaltmanın yolunu arıyorsunuz, bu olduğunda kısmen derinlik algısıda oluşturabilir kulağımızda. Tüm fx prosesörden ise DAW'da açtığınız kanala bir eq yerleştirip high-cut türü bir filtre kullanın ama keskin olmasın (6 veya 12 slope gibi). Eğe kullandığınız eq'da bu ayar yoksa high shelf'te açıp zevkinize göre tizleri kısabilirsiniz. Yani biraz tonlamayla uğraşmanız gerekecek o kadar.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Aslında kabin modellemelerininde tümü mikrofonla alınır, yani gerçek bir kabinin karakterini dış dünyadan dijitale mikrofonsuz alamayız.

Sorudan algıladığım bence tizleri ince ayarla azaltmanın yolunu arıyorsunuz, bu olduğunda kısmen derinlik algısıda oluşturabilir kulağımızda. Tüm fx prosesörden ise DAW'da açtığınız kanala bir eq yerleştirip high-cut türü bir filtre kullanın ama keskin olmasın (6 veya 12 slope gibi). Eğe kullandığınız eq'da bu ayar yoksa high shelf'te açıp zevkinize göre tizleri kısabilirsiniz. Yani biraz tonlamayla uğraşmanız gerekecek o kadar.

Sıkıntıyı eq ayarıyla bir türlü halledemedim hocam daha önce denemiştim. Sorun bende mi anlayabilmiş değilim fakat daha farklı bir şey olmalı diye düşünüyorum ve o şeyin ne olduğunu bilmiyorum.

İsterseniz sıkıntımı daha net anlatabilmem açısından size bir örnek sunayım.

Üstadın tonlarını hep örnek aldım. Bu parçasında mesela buradaki giriş kısmındaki ritm gitardaki o yumuşaklığı elde etmek için (en azından yaklaşabilmek için) ne yapmam gerekiyor? Her ne kadar ton sert olsa da yine de stereo anlamında çok güzel yayılmış ve tatlı bir hissiyat uyandırıyor.
 
Kendi ses örneğini paylaşsan daha fazla yardımı olur.

Bu arada evde canlı çalmak içinmi ihtiyaç yoksa mix içinmi? Yavuz Çetin'in albüm soundlarını elbette referans alabilirsin ama onun albümleri analog (teyp) kayıt (kendisi bu konuda çok hassastı). Yani yaklaşma çabasını takıntıya dönüştürmeyin bilgisayarda pek mümkün değil.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Kendi ses örneğini paylaşsan daha fazla yardımı olur.

Bu arada evde canlı çalmak içinmi ihtiyaç yoksa mix içinmi? Yavuz Çetin'in albüm soundlarını elbette referans alabilirsin ama onun albümleri analog (teyp) kayıt (kendisi bu konuda çok hassastı). Yani yaklaşma çabasını takıntıya dönüştürmeyin bilgisayarda pek mümkün değil.

Şu anda bu gün kaydettiğim ufak bir kısmı yüklüyorum sizinle paylaşacağım. Onun üzerinden daha net bi şekilde konuşabiliriz.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Kendi ses örneğini paylaşsan daha fazla yardımı olur.

Bu arada evde canlı çalmak içinmi ihtiyaç yoksa mix içinmi? Yavuz Çetin'in albüm soundlarını elbette referans alabilirsin ama onun albümleri analog (teyp) kayıt (kendisi bu konuda çok hassastı). Yani yaklaşma çabasını takıntıya dönüştürmeyin bilgisayarda pek mümkün değil.

https://soundcloud.com/kadir-aksoy/deneme
Buyrun hocam ufak bir kayıt. Davuldaki dengesizliklere aldırış etmeyiniz lütfen. Bu arada ihtiyaç mix için. Kendim beste-cover kayıtları yapmaya çalışıyorum. Bir de bahsettiğiniz gibi Yavuz Çetin benim için sadece bir referans.
 
Öncelikle bir albümün mix sonrası mastering'den geçtiğini unutmamak lazım yani enstrumanlar arasındaki bütünlük (ingilizcede glue derler) bu aşamada bir kat daha artar. Kayıtta algımız bireyseldi yani artık gitarın tonunu değiştirmemeliz, mix aşamasında diğer enstrumanlarla uyumlu tınlamasına dikkat edeceğiz. Yani istediğiniz şey aslında gitarın tonu ile ilgili değil, onu bir bütünlüğe oturtmak iyi olmuş yani mix'mi tonmu diye sormam :)

Paylaştığın örneği dinledim, mix için dersen bence zincir sonuna bir kompresör eklemekle başla o zıplayan vurguları biraz dizginler. Tarz herhalde pek metal olmayacağı için reverb ekleyebilirsin artık panning'i, send'i, gruplamayı vs projen oluştukça sen karar vereceksin bunlara. Yinede tını sert gelirse zincir sonuna (reverb'den bağımsız olması genelde daha iyi, yani reverb'ü send'den verebilirsin) önceki mesajımdaki eq olayını denersin ama dediğim gibi çok ufak hareketlerle yapmak lazım çamur olmasın sertliği alalım derken.
 
Ukalalık gibi görmeyin ama bence o tonun EQ ile Yavuz Çetin tonuna dönüşmesi mümkün değil.
Yukarıdaki kayıtta Yavuz Çetin ne kullanmış bilmiyorum ama kabin mikrofonlayarak ve sese abanarak çıkan sound bence prosesörden çıkmaz. Hele bir de söz konusu amfi Fender Twin gibi muhteşem bir amfiyse onun tonuna yaklaşmak dijital prosesörlerden belki Kemper'la ve çok zor bir ihtimal de olsa Axe FX'le olabilir. Prosesörler evde çalmak ve demo yapmak için iyidir ama nihai aşamada stüdyoya girip güzel bir amfiyle kayıt yapmak şahane olur.

Güzel bir gitar kaydının üstüne fazla eq açmaya gerek yok zaten, hi-pass (50-100hz arası bi yerlere) low pass (6K-10K arası bir yerlere) koyar belki bir iki yerden hafif boost yaparsın (şahsen 800hz ve 6600hz civarlarına 1-2db 0.5-1q boost koyarım, hatta koymam duruma göre) eğer çok fazla eq ile ince ince ayar yapıyorsan o kayıtta kesin sorun var demektir. bu benim naçizane düşüncem, kimse kabullenmek inanmak zorunda değil, her hakkı saklıdır :D
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Öncelikle bir albümün mix sonrası mastering'den geçtiğini unutmamak lazım yani enstrumanlar arasındaki bütünlük (ingilizcede glue derler) bu aşamada bir kat daha artar. Kayıtta algımız bireyseldi yani artık gitarın tonunu değiştirmemeliz, mix aşamasında diğer enstrumanlarla uyumlu tınlamasına dikkat edeceğiz. Yani istediğiniz şey aslında gitarın tonu ile ilgili değil, onu bir bütünlüğe oturtmak iyi olmuş yani mix'mi tonmu diye sormam :)

Paylaştığın örneği dinledim, mix için dersen bence zincir sonuna bir kompresör eklemekle başla o zıplayan vurguları biraz dizginler. Tarz herhalde pek metal olmayacağı için reverb ekleyebilirsin artık panning'i, send'i, gruplamayı vs projen oluştukça sen karar vereceksin bunlara. Yinede tını sert gelirse zincir sonuna (reverb'den bağımsız olması genelde daha iyi, yani reverb'ü send'den verebilirsin) önceki mesajımdaki eq olayını denersin ama dediğim gibi çok ufak hareketlerle yapmak lazım çamur olmasın sertliği alalım derken.

Eyv. hocam benim öncelikle adam gibi bi ton yakalamam şart anlaşılan
 
Ukalalık gibi görmeyin ama bence o tonun EQ ile Yavuz Çetin tonuna dönüşmesi mümkün değil.
Yukarıdaki kayıtta Yavuz Çetin ne kullanmış bilmiyorum ama kabin mikrofonlayarak ve sese abanarak çıkan sound bence prosesörden çıkmaz. Hele bir de söz konusu amfi Fender Twin gibi muhteşem bir amfiyse onun tonuna yaklaşmak dijital prosesörlerden belki Kemper'la ve çok zor bir ihtimal de olsa Axe FX'le olabilir. Prosesörler evde çalmak ve demo yapmak için iyidir ama nihai aşamada stüdyoya girip güzel bir amfiyle kayıt yapmak şahane olur.

Güzel bir gitar kaydının üstüne fazla eq açmaya gerek yok zaten, hi-pass (50-100hz arası bi yerlere) low pass (6K-10K arası bir yerlere) koyar belki bir iki yerden hafif boost yaparsın (şahsen 800hz ve 6600hz civarlarına 1-2db 0.5-1q boost koyarım, hatta koymam duruma göre) eğer çok fazla eq ile ince ince ayar yapıyorsan o kayıtta kesin sorun var demektir. bu benim naçizane düşüncem, kimse kabullenmek inanmak zorunda değil, her hakkı saklıdır :D

Burda fikirlerimizi paylaşıyoruz hocam herkes istediği yorumu yapmakta serbest elbette. Yalnız ben size derdimi tekrar açıklayayım. Benim sıkıntım Yavuz Çetin tonları yakalamak değil, ben onu sadece bir örnek olarak sundum. Benim tek derdim yaptığım demolardaki gitar tonları birazcık nitelikli olsun diye uğraşıyorum. Diğer bir deyişle dinlenebilir olmasını istiyorum. Ben bu yukarıya astığım kayıttaki tonu yakalayabilmek için dün sabahtan akşama kadar uğraştım, kendi kendime "eh fena olmadı" dedim, sonra kaydı kapatttım. Ama bu gün o tonları dinlediğimde ben kendi kaptığım kaydı kendim beğenmiyorum. Bu çoğu zaman böyle oluyo, siliyorum en baştan başlıyorum. Bu başlığı da acaba bana yardımcı olabilecek bir bilgi çıkar mı umuduyla açtım.

Bu arada tabi ki alacağım tonlar hiçbir zaman stüdyo kalitesine ulaşmayacak bunun farkındayım ama elimdeki ekipmanla kayıtlarımda şu ankinden daha kaliteli bir ton elde ediyo olabilmem gerekiyor diye düşünüyorum.
 
O halde şu ear-fatigue denilen mevzudan korunmanızı tavsiye ederim. Uzun bir süre aynı tonla çalışınca hem kafa yoruluyor hem de dinleye dinleye alışıp, tonlar iyi gelmeye başlıyor. Uzun süreli ve verimli çalışmak istiyorsanız, çalışmaya uzun aralar vermeniz faydalı olur. 25-30 dakikada bir 10-15 dakika hiçbir şey dinlemeden, sessiz bir ara verip, olaydan uzaklaşıp, sonra geri dönüp, önce referans sound'u dinleyip, sonra tekrar uğraştığınız işe dönmek daha iyi sonuçlar doğurabilir. Olay mümkün olduğunca kaliteli kayıtta bitiyor. Güzel bir ton için farklı yollar deneyebilirsiniz. Dijital ortamda daha mat bir ton yapıp sonradan mikste parlatmak daha doğru olabilir. Ya da ne bileyim, farklı preamfi simülasyonlarıyla farklı kabin ve mikrofon simülasyonları kombinasyonları denenebilir. Şahsen prosesörlerle pek takılmadım ama birkaç sansamp modeliyle, bu şekilde uğraşarak 'güzel gibi' tonlar elde etmeyi başarmışlığım var. :D
 
O halde şu ear-fatigue denilen mevzudan korunmanızı tavsiye ederim. Uzun bir süre aynı tonla çalışınca hem kafa yoruluyor hem de dinleye dinleye alışıp, tonlar iyi gelmeye başlıyor. Uzun süreli ve verimli çalışmak istiyorsanız, çalışmaya uzun aralar vermeniz faydalı olur. 25-30 dakikada bir 10-15 dakika hiçbir şey dinlemeden, sessiz bir ara verip, olaydan uzaklaşıp, sonra geri dönüp, önce referans sound'u dinleyip, sonra tekrar uğraştığınız işe dönmek daha iyi sonuçlar doğurabilir. Olay mümkün olduğunca kaliteli kayıtta bitiyor. Güzel bir ton için farklı yollar deneyebilirsiniz. Dijital ortamda daha mat bir ton yapıp sonradan mikste parlatmak daha doğru olabilir. Ya da ne bileyim, farklı preamfi simülasyonlarıyla farklı kabin ve mikrofon simülasyonları kombinasyonları denenebilir. Şahsen prosesörlerle pek takılmadım ama birkaç sansamp modeliyle, bu şekilde uğraşarak 'güzel gibi' tonlar elde etmeyi başarmışlığım var. :D

Sağolasın hocam, bahsettiğiniz ear-fatigue olayı bende bolca oluyor sanırım =) Sonunda da dediğim gibi en baştan silip silip tekrar yapıyorum. Yorumlarınız çok güzel hocam çok teşekkür ederim...
 
Anladığım kadarıyla bahsettiğiniz olay tona yakınlıktan daha çok tonda ulaşılmak istenen esneklik hissi. Gitar kayıtlarında doğal stereo ortam yaratmak için genellikle 2 kanal gitar kaydı kullanılıyor. Bütün gitar kaydını 2 kez çalın ve 1. kanalı sağa 2. kanalı ise sola verin, bahsettiğiniz tona daha rahat ulaşabilirsiniz. ( copy - paste yaparsanız sonuç alamazsınız )
 
Anladığım kadarıyla bahsettiğiniz olay tona yakınlıktan daha çok tonda ulaşılmak istenen esneklik hissi. Gitar kayıtlarında doğal stereo ortam yaratmak için genellikle 2 kanal gitar kaydı kullanılıyor. Bütün gitar kaydını 2 kez çalın ve 1. kanalı sağa 2. kanalı ise sola verin, bahsettiğiniz tona daha rahat ulaşabilirsiniz. ( copy - paste yaparsanız sonuç alamazsınız )


Zaten bu şekilde yapıyorum hocam ama istediğim hissiyatı yine sağlayamadığımı düşünüyorum. Tamam, sesi sağa sola dağıttıktan sonra hiç şüphesiz ki daha dolgun geliyor ses, sıradanlıktan çıkıyor fakat yine de istediğim şekilde sesi yayamıyorum. Panlama olayıyla birlikte uyguladığım dinamik efektler kısaca şöyle. Kompressor kullanıp ses dalgasını daha düzgün bir hale soluyorum. Gerekiyorsa limiter ve gate kullanıyorum. Bazı durumlarda stereo enhancer biraz işe yarıyor gibi geliyor, bazen onu kullanıyorum. Son olarak da bi fx kanalına reverb (Gerekiyorsa delayla birlikte) ekleyip gitar kaydımı o kanala yönlendiriyorum. He bir de mikrofonlama tekniği kullanmadığım için processorden drive tonlarımı aldıktan sonra bilgisayardan amfi simülasyonu kullanarak tonu biraz daha yumuşatmayı hedefliyorum. Kısaca yaptığım işlemler bu şekilde, sizce eksiğim, yanlışım nedir?
 
Şimdiye kadar geldiğim kısmı
Anladığım kadarıyla bahsettiğiniz olay tona yakınlıktan daha çok tonda ulaşılmak istenen esneklik hissi. Gitar kayıtlarında doğal stereo ortam yaratmak için genellikle 2 kanal gitar kaydı kullanılıyor. Bütün gitar kaydını 2 kez çalın ve 1. kanalı sağa 2. kanalı ise sola verin, bahsettiğiniz tona daha rahat ulaşabilirsiniz. ( copy - paste yaparsanız sonuç alamazsınız )

Derdimi daha net anlatabilmek adına şimdiye kadarki geldiğim kısmı soundcloud'a yükledim, link olarak paylaşmak istiyorum:
https://soundcloud.com/kadir-aksoy/deneme2
56. Saniyeye kadar uzun bir arpej var orada sıkıntı yok, yani bi şekilde o kısımların üstesinden gelebilirim. Sorunum drive tonlarında başlıyor. Uğraşa uğraşa 56'-1.16' arasını eskisine göre biraz daha iyi hale getirdim, synth ile daha da doldurmayı düşünüyorum fakat 1.16' dan sonraki drive tonlarını hala beğenmiş değilim. Acaba çalış tekniğimde mi sıkıntı var sadece üst tellere vuruyorum, daha yaygın bir ses elde etmek adına alt telleri dahil etmem işe yarar mı dersiniz? Tamam, kulaklıkla falan dinlediğimde yine ibi nebze iyi ama laptop hoporlörlerinde iyice çamur bi ses duyuyorum, moralimi çok bozuyor. Bütün fikirlerinizi almak istiyorum.
 
Kaydı clean yapıp amfi,pedal,kabin vst'leri ile en sağlıklı sonuçları aldım.Amplitube, gitar rig drive tonları prosesörden daha iyi sonuç verebiliyor. Ayrıca kayıt clean olunca üzerinde oynamak mümkün oluyor sonuçta.
 
o clean kanalı efektleri kapatıp bana stereo olarak gönderebilir misin (dubleli)
yani Left Right tam panlı stereo, solda normal çalım, sağda dublesi %100 panlanmış şekilde.
ben de amfiden geçireyim bakalım ne olacak.
 
o clean kanalı efektleri kapatıp bana stereo olarak gönderebilir misin (dubleli)
yani Left Right tam panlı stereo, solda normal çalım, sağda dublesi %100 panlanmış şekilde.
ben de amfiden geçireyim bakalım ne olacak.

Geç yanıtım için özür dilerim, birkaç gündür internete bağlanma imkanım olmadı, dilediğiniz şekilde kaydı hazırlayıp özel mesaj ile gönderiyorum.
 
Geri
Üst