Orta seviye gitarist nasıl ileri seviye olur

Arkadaşlar merhabalar.

Forumda henüz yeniyim, yaklaşık bir 10 - 13 senedir elektro gitar çalıyorum. Bu yıl aralığında bir virtüöz olmaya yaklaşmam gerekirdi ama maalesef belli bir seviyeden sonra ilerlemem durdu. Durmasının sebebi neye çalışıp neyi öğreneceğimi bilemememden kaynaklanıyor. Bir çok şarkıyı baştan sona ezberleyip çalabilirim bu konuda sıkıntı yaşamıyorum fakat. Teorik bilgimi geliştirmek istiyorum gam bilgimi armoni bilgimi geliştirmek parmaklarımı daha çok klavyeye adapte etmek hızlandırmak. Daha iyi doğaçlama yapabilmek. Direkt elektro gitarın teorisini tekniğini öğrenmek istiyorum. Bunun için nasıl bir yol izlemem ve nasıl bir ders almam gerekir. (Gitar kursuna ayıracak vaktim yok)
 
Arkadaşlar merhabalar.

Forumda henüz yeniyim, yaklaşık bir 10 - 13 senedir elektro gitar çalıyorum. Bu yıl aralığında bir virtüöz olmaya yaklaşmam gerekirdi ama maalesef belli bir seviyeden sonra ilerlemem durdu. Durmasının sebebi neye çalışıp neyi öğreneceğimi bilemememden kaynaklanıyor. Bir çok şarkıyı baştan sona ezberleyip çalabilirim bu konuda sıkıntı yaşamıyorum fakat. Teorik bilgimi geliştirmek istiyorum gam bilgimi armoni bilgimi geliştirmek parmaklarımı daha çok klavyeye adapte etmek hızlandırmak. Daha iyi doğaçlama yapabilmek. Direkt elektro gitarın teorisini tekniğini öğrenmek istiyorum. Bunun için nasıl bir yol izlemem ve nasıl bir ders almam gerekir. (Gitar kursuna ayıracak vaktim yok)
Burada size ne çalışmanız gerektiğini söyleyecek pek çok insan çıkar illa ki. Ama aslında bunlar sonraki işler.
Çünkü sizin konumunuzdaki insanların en büyük sorunu, net bir hedefleri olmaması. Birlikte çaldığı grup-proje yoksa, aklında yapmak istediği net şeyler yoksa, insanlar duraklıyor. Özellikle erişkinlerde bu ciddi bir sorun, çünkü erişkin zihni daha pratik ve hedef odaklı. Küçükken o yüzden çok daha fazla ilerlersiniz, çünkü "ne yapacağım bunları çalışıp da?" filan gibi sorulara zihninizi yormazsınız.
Bir diğer sıkıntı da, sizin konumunuzdaki insanların ders alırken aynı zamanda hocanın kendilerini motive etmesini de beklemesi. Öyle olmuyor ne yazık ki.

Benim size tavsiyem, bol bol doğaçlama çalmanız ve kendiniz kaydetmeniz olur. Suya girmeden yüzme öğrenemezsiniz. Bu saate kadar daha çok parça ezberleyip çaldıysanız, bu muhtemelen sizin yaratıcılığınızı sınırlamıştır. Bunu aşmak için biraz daha kulağınıza güvenerek klavyede dolaşıp, güvenli alanınızın dışına çıkmanız lazım.
Gruba girecekseniz, cover grubu OLMASIN. Parça öğrenme bazlı değil, enstrüman ve yaratıcılık odaklı çalışmanız gerekiyor çünkü.
İhtiyaçlarınız belirgin hale geldikçe bunların üzerine gidersiniz. Şunları yapmalıyım diye önünüze liste koymayın hemen, o tek başına bir işe yaramaz. Önce motivasyon:)

Somut iki tavsiye olması açısından aşağıdakileri öneririm:
1)Majör diziyi bir sistem doğrultusunda klavyenin her yerinde çalabilecek hale gelin. Diğer modlara vs. şu anda takılmayın, onlar majör dizi yapıları oturunca çok daha kolay olacaktır. CAGED olur, her tele 3 nota olur... Fark etmez. Yeter ki sistemli olarak öğrenin.
2)Notaların klavyedeki yerlerini öğrenin.
Kolay gelsin.
 
Hocam dediklerinizin psikolojik olarak tespitine katılıyorum ama ne öğreneceğini bilmeden ilerlemek pek mümkün olmuyor. Udemy'den ders satın aldım bir kaç tane ilerlememi bu şekilde sağlayacağım. Bu konudan muzdarip arkadaşlarada tavsiyemdir.
 
Hocam dediklerinizin psikolojik olarak tespitine katılıyorum ama ne öğreneceğini bilmeden ilerlemek pek mümkün olmuyor. Udemy'den ders satın aldım bir kaç tane ilerlememi bu şekilde sağlayacağım. Bu konudan muzdarip arkadaşlarada tavsiyemdir.
"Ne öğreneceğimi bilmeden" yazmışsınız ama @barrios gayet açık ve net önerilerde bulunmuş bu konuyla ilgili. Tavsiyem yukarıdaki paylaşımı tekrar okumanız. Udemy'den aldığınız dersleri tamamladınız mı? Neye göre diğer kişilere bu platformu öneriyorsunuz?
 
En iyi yöntem sizi heveslendiren bir grupta çalmak. Grupta calarken de birebir sarkiyi calmak yerine sarkinin neden oyle yazildigina dair bir fikir calismasi yaparsaniz zaten pek cok teknik ve teorik bilgiyi doğal olarak öğrenirsiniz yada ogrenmeniz gerekenleri ogrenirsiniz.
 
"Ne öğreneceğimi bilmeden" yazmışsınız ama @barrios gayet açık ve net önerilerde bulunmuş bu konuyla ilgili. Tavsiyem yukarıdaki paylaşımı tekrar okumanız. Udemy'den aldığınız dersleri tamamladınız mı? Neye göre diğer kişilere bu platformu öneriyorsunuz?
Dostum biraz heyecanlanmışsın sen, heyecan yapmamanı tavsiye ederim bende. Müzik te bir çok teknik ve konu var bunu tekbir başlık altına sığdırmak mümkün değil. Bunun üzerine ders almak gerekiyor. Barriosun bahsettiği konuyu yıllardır uyguluyorum ben, zaten minör majör yürüyüşlerin çoğunu biliyorum, gam bilgim var ama burada tıkandım. Senin için gayet açık ve net önerilerde bulunmuş olabilir. Tekrar tekrar okumaya devam edebilirsin sen. Ben daha çok ileri seviye ile ilgileniyorum. Udemy de bir sürü ders var adamlar anlatmış müzik teorisini, kendim burdan ilerleyeceğimi söylüyorum ders alamadığım için. Benim tercihim bu ve beni ilgilendiren kısım. Bu yolu takip etmek istiyorum.

Sende keşke faydalı olabilip, barrios gibi bir kaç tavsiyede bulunabilseydin. Laf kalabalığı yapmışsın sadece.
 
En iyi yöntem sizi heveslendiren bir grupta çalmak. Grupta calarken de birebir sarkiyi calmak yerine sarkinin neden oyle yazildigina dair bir fikir calismasi yaparsaniz zaten pek cok teknik ve teorik bilgiyi doğal olarak öğrenirsiniz yada ogrenmeniz gerekenleri ogrenirsiniz.
Aktif olarak bir grupta çalıyorum zaten, evet faydalı oluyor. Tribute grubunuz var ise ezber yeteneğiniz gelişiyor. Benim aradığım daha çok müzik teorisi üzerine.
 
Dostum biraz heyecanlanmışsın sen, heyecan yapmamanı tavsiye ederim bende. Müzik te bir çok teknik ve konu var bunu tekbir başlık altına sığdırmak mümkün değil. Bunun üzerine ders almak gerekiyor. Barriosun bahsettiği konuyu yıllardır uyguluyorum ben, zaten minör majör yürüyüşlerin çoğunu biliyorum, gam bilgim var ama burada tıkandım. Senin için gayet açık ve net önerilerde bulunmuş olabilir. Tekrar tekrar okumaya devam edebilirsin sen. Ben daha çok ileri seviye ile ilgileniyorum. Udemy de bir sürü ders var adamlar anlatmış müzik teorisini, kendim burdan ilerleyeceğimi söylüyorum ders alamadığım için. Benim tercihim bu ve beni ilgilendiren kısım. Bu yolu takip etmek istiyorum.

Sende keşke faydalı olabilip, barrios gibi bir kaç tavsiyede bulunabilseydin. Laf kalabalığı yapmışsın sadece.
Haklısın. Atıp tutmuşum ama öneride bulunmamışım.
Ben belirlediğin şarkılara modal yaklaşmanı öneririm. Emprovizede bambaşka dünyalara kapı açıyorlar.
 
Dostum biraz heyecanlanmışsın sen, heyecan yapmamanı tavsiye ederim bende. Müzik te bir çok teknik ve konu var bunu tekbir başlık altına sığdırmak mümkün değil. Bunun üzerine ders almak gerekiyor. Barriosun bahsettiği konuyu yıllardır uyguluyorum ben, zaten minör majör yürüyüşlerin çoğunu biliyorum, gam bilgim var ama burada tıkandım. Senin için gayet açık ve net önerilerde bulunmuş olabilir. Tekrar tekrar okumaya devam edebilirsin sen. Ben daha çok ileri seviye ile ilgileniyorum. Udemy de bir sürü ders var adamlar anlatmış müzik teorisini, kendim burdan ilerleyeceğimi söylüyorum ders alamadığım için. Benim tercihim bu ve beni ilgilendiren kısım. Bu yolu takip etmek istiyorum.

Sende keşke faydalı olabilip, barrios gibi bir kaç tavsiyede bulunabilseydin. Laf kalabalığı yapmışsın sadece.
Seviyenize dair net bir fikrim olmadığı için çok genel tavsiyelerde bulundum.
Ancak açık konuşayım; rock temelli çoğu gitarist, majör minör yürüyüşleri biliyorum dese de belli noktalarda ciddi eksikleri vardır. Ben bunu bizzat tecrübe etmiş birisiyim. Örneğin, shred çaldığım dönemde (2000-2005 arası filan...) herhangi bir tonda klavyede sorunsuz dolaşabiliyordum, ama bu bilgimi spesifik akorlar için emprovize yapabilecek şekilde kullanamıyordum. Mesela: iki mezur C majör, iki mezur Eb majör çalmak gerektiğinde bu beni çok zorluyordu. Egomu da bayağı zedelemişti bunu kabul etmek başlarda. Teknik olarak sıkıntım yoktu ama tek başına hiç bir işe yaramıyordu.

Eğer benzer bir çıkmazdaysanız, bunun yolu daha fazla dizi ve mod çalışmak değildir, onu söylemiş olayım. Temel yedili akor arpejlerine (maj 7, min7, dom7, min7b5) hakim hale gelirseniz, çalışınız otomatik olarak değişir ve sınıf atlar. Çünkü her bir akorun hakkını vererek çalmaya alıştığınız zaman, müziğe bakışınız da değişiyor. Tabii bu da doğal olarak genellikle caz gitaristlerinin veya caza bir ucundan bulaşan insanların hakim olduğu bir konu. O nedenle de çalınan tarz ne olursa olsun, bir noktada iş illa ki oraya gelecektir.

Bu anlamda Jack Ruch bence çok iyi bir örnek olur. Hem youtube üzerindeki videoları güzeli hem de isterseniz Trufire üzerinde dersi var. Tarz olarak ilgilenmiyorsanız bile adamın akor sesi tabanlı çalışını incelemenizi tavsiye ederim.

Son olarak da, mesela aşağıdaki gibi bir akor dizisine yaklaşım üzerinden zaman zaman kendinizi test edebilirsiniz. Somut bir hedef de koymuş olursunuz.
 
Son düzenleme:
Mesela: iki mezur C majör, iki mezur Eb majör çalmak gerektiğinde bu beni çok zorluyordu. Egomu da bayağı zedelemişti bunu kabul etmek başlarda. Teknik olarak sıkıntım yoktu ama tek başına hiç bir işe yaramıyordu.
@barrios'un şu üç cümlesi hem ayrı ayrı hem de bütün olarak çok şey anlatıyor, özellikle ego ile ilgili kısmı.

Bana kalırsa ki neden kalsın ama belki şöyle diyebilirim; en az malzeme ile ne kadar "iyi" çalınabiliyorsa elde o derece sağlam bir sonuç var demektir. Tek akor üstüne sadece beş nota ile, pentatonik gam ile çaldığımız şeye ne kadar tahammül edebiliyorsak, işte dinleyen de ancak o kadar dayanabilir, sonuç "iyi" ise de dinleyen ucundan da olsa kaytısız kalamaz elbet. Bu "tahammül" ile "kayıtsız kalamama" arasından başlıyor dünyadaki tüm müzisyenler, mesele ibreyi ikincisine doğru kaydırmakta. Tek akor üstüne pentatonik çalarak kendinizi kaydedin ve dinleyip kendinize not verin derim. İyi bir başlangıçtır.
 
Son düzenleme:
Repertuvar? Atlanmis ama orta seviye bir gitarist zaten genel teori ve teknik alt yapisini almis insanlar icin kullanilan bir tabirdir. Repertuvar yapmak senden once calan muzisyenlerin bakis acisindan gormeni saglar. Bu senin hem dogaclamana hem duygu aktarimina en saglam temeli hazirlayan faktordur. Yoksa bir gamin 7 derecesi icerisinden hangisinin hangisiyle hangi etkilesimde oldugunu nerden bileceksin?
Gami bilmek muzik bilmek degildir yoksa gamlari ezber eden herkes virtuoz olurdu.
Malmsteen'i malmsteen yapan sweep picking mi yoksa barok repertuvari mi?
Malmsteeni en basit anlasilacak muzisyen oldugu icin verdim. Pek tabi repertuvarini genis tutarak farkli tarzlardan beslenen bir cok virtuoz gitarist var. Konu Malmsteen ozelindeymis gibi bir anlam cikmasin.
 
Teoriden bağımsız olarak yazıyorum:

Bence iyi bir öğreticiden fundamental tarafını kontrol ettirmen lazım. Teknikleri doğru uygulayabiliyor musun, perdelere doğru bir şekilde basabiliyor musun, çalımında gerginlik var mı sağ el tekniğin doğru mu, bendleri doğru bir şekilde yapabiliyor musun . Birinin çalımını incelemesi ve yanlış olan yerleri söylemesi lazım. Hangi tip lickleri economy hangilerini alternate picking ile çalman gerektiğini anlatmaları lazım. Uygulaman yanlışsa zaten teoriyi de uygulamanda sorun olur.

İkincisi müzik dinleme olayın. Nasıl dinliyorsun doğru müzikleri dinliyor musun hedefin açısından. İyi gitaristlerin önemli bir kısmı kendinden önceki iyi gitaristleri özenmelerinden dolayı öyle olmuşlardır.
 
Öncelikle basitçe girmek gerekirse; modları öğren. Gamların nasıl oluştuğunu, akorların gamların hangi seslerinden oluştuğunu iyice bir belle.

Bu sayede armoniye küçük bir giriş yapmış olacaksın. Hangi akor üzerine, hangi sesleri basabileceğini bu şekilde bulabilirsin.

En basitinden; Do Majör gamı - Majör Gamın şifresini sana verir, aralıklarını incelersen

2 Tam ses, 1 yarım ses, 3 tam ses 1 yarım ses.

Aynı şekilde Do Major gamının 5. derecesi (Aeolian); La minör gamının yani Natürel Minör Gamın şifresini verecektir.

1 Tam, 1 Yarım, 2 Tam, 1 Yarım, 3 Tam

Bu iki şifreyi aralıkları kullanarak tüm gamlara uygularsan; tüm majör /minör natürel gamları bulmuş olursun. (Melodik ve Armonik minöre girmiyorum burada, onu da araştırdıkça öğrenirsin.
 
Üst