Trampet Seçimi Ve Tonlama

Bilinçli bir şekilde davul çalmak için aradığınız trampetin hammaddesinin ne olduğunu bilmelisiniz.Öncelikle ağaç ve metal olmak üzere ikiye ayrılır.(Bazı trampetlerin yapımında hem metal hem ağaç kat kullanımıştır.bkz:dw edge)

Ağacın ve metallerin karakteristik tonları olur.Bunun dışında ölçülerin trampetleri nasıl etkilediğini bilmek gerek.10" lik trmapet le 14" lik trampet in sesleri çok farklıdır.Derinliği 4" olan bir trampetle 8" olan bir trampetin de sesleri çok farklı olacaktır.

Bunun yanında trampet tonlama teorik olarak çok kolaydır.Lugların hemen önüne vurulduğunda gelen seslerin aynı notayı vermesi uyum sağlandığını (akort edildiğini) gösterir.Fakat deri gerginliği kişinin seçimine bağlıdır.Alt derinin kesinlikle gergin olması gerekti söylenir ama tamamen zevke dayalıdır.Genelde öyle kullanılıdığı için de bu genelleme yapılmıştır.
 
madem böle bi konu açılmış alın size çevirdiğim bir makale




Davul Akord Etme Önerileri

John Riley' den

Her tip müziğin kendi soundu vardır. Müzik tarihi, stil ve akustik ihtiyaçları bize iyi bir sound şekilllendirmemizde yarımcı olur. Davul akordlamanın tek ve doğrudan tartışılmaz bir gerçeği vardırki buda " Davullar sadece birbirleri ve tek olarak armonili bir şekilde akord edildiklerinde güzel duyulur.

Davul akordlamanın ilk adımı şöyledir. İlk önce davulu standından çıkartıp düz bir masa veya yere koyun. Bu şekilde akord ediceğiniz deri herşeyden izole bir hale gelir. Davul shell ine deri koymadan önce shell kısmını ve kasnakların deriye temas ettikleri herkeyi bir bez ile silin. Bundan sonra deriyi yerleştirip üstüne kasnağı koyun. Deri ve kasnağın çok iyi ortalanmış olmasına çok dikkat edin. Elinizle tüm vidaları sıkabildiğiniz kadar sıkın. Bundan sonra Davul anahtarınızla sıkmaya başlayın. En iyi sıkma karşılıklı vidaların sıkılmasıyla olur. Tüm vidaları sıktıktan sonra hepsinde teker teker derinin ortasına bastırırsanız bu yaptığınız akordun oturmasına yardımcı olacaktır. Bu işlemi davulun sesinin istediğiniz inceliğe gelene kadar tekrarlayın.

Şimdi ince ayar başlıyor. Bu aşamada parmağınızla veya bir bagetle her vida nın yaklaşık 1 inch kadar uzağından deriye vurun. Kafanızdan davuldan çıkan en ince ve en kalın sesleri ortalama olarak belirleyin. Belirlediğiniz bu kafanızdaki hayali sese göre kalın notaları inceltip inceleri de kalınlaştırarak bu sese yaklaşmaya çalışın. Bunu bitirdikten sonra derinin ortasına doğru sıkıca bastırın. Bundan sonra bir kere daha aynı ilemi tekrarlayın. Çünkü bazı vidalar hala bunu gerektiriyor olabilir. Bu işlemleri tüm vidalardaki ses aynı olana kadar tekrarlayın. İşlem bittikten sonra aynı şekilde alt deriyede uygulayın.

Çok çeşitli türleri barındıran genel olarak 3 çeşit akordlama yöntemi vardır. Bunların genel olarak özellikleri alt ve üst deri arasındaki ton farklılıklarından oluşur. En uzun ses veren ve en açık ses veren stil alt ve üst derilerin aynı tonda akordlanmasıdır. Bu tipik bir jazz akordudur. Ortalama davulların ses inceliği çok kişisel olmasına rağmen genelde jazz davulcuları ince bir tonda akord ederler.

Daha çok pop, funk türü çalanlar için ise al deriyi üst derider Minör 3lüsünden daha kalın sese göre akord edilir. Bu davula daha derin bir ton verir. Daha hızlı ses dağalır.

Üçüncü tip akord da ise alt deri üst deriden Minör 3 lüsü kadar inceden akordlanır. Bu tip akordun amacı ise sesin daha az uzaması ve sesi davulcuya veya mikrofona daha çok vermektir.

Trampet akordu çok kişisel bir tarzda olur. Ama iyi bir başlangıç noktası arıyorsanız gene alt ve üst deriyi akordladıktan sonra alt deriyi üst deriye göre 4lüsü( Perfect Fourth ) kadar kalından akordlamalısınız. Eski tarzdakiler ve orkestra müzisyenleri genelde trampetlerini Si ( B ) sesine göre akord ederler.

Kros akordu şüphesiz en değişken akord stillerine sahiptir. Jazz davulcuları genelde tom benzeri açık ve rezonanslı tonlar almak isterler ve ince seslerden akordlarlar. Pop ve funk davulcuları ise genelde kalın sesden akordlanmış tek kat derili atak seviyesi yüksek ama kısa sürede kesik ses almak isterler. Bunu daha etkili yapmak için ise susturucu ir malzeme iç deriye değecek şekilde davulun içine koyulur.

Ben bir big band le çalarken kros u nispeten kalın bir sese akordlarım ve susturucu kullanmam. Küçük gruplar için ise 2"x2" boyutlarında bir kağıt, havluyu derinin dışına yapıştırarak susturmayı tercih ederim. Genelde gruplarda basçı ile ahenk oluşturacak bir şekilde akord ederim. Akustik bir bass gitarla kalın sesten akord edilmiş rezonanslı bir tonun daha iyi olduğunu gördüm. Elektrik bass gitarda ise ses daha odaklı ve sert olduğu için bende krosumu buna göre ayarlayarak susturucu kullanıp ona benzer odaklı ve kesik bir ses almak isterim.

Kişi herzaman davulun çalınacağı mekana odaya göre düşünüp davulunu buna göre akord etmelidir. Ben eğer davulumun sahnede bana ve seyirciye iyi duyulmasını istiyorsam biraz daha kalın seste akord ederim ama eğer evde çalıyorsam sahneye oranla daha ince bir tonda akord ederim.

Son olarak kullandığınız derilerin çeşidine göre ( çift kat, tek kat, kumlu, şeffaf, yağlı ) kendinize has bir sound elde edebilirsiniz. Akord etme üzerine zaman harcayın . Daha çok deneme ile sevdiğiniz soundu elde edebilirsiniz.
 
dahasını isterseniz burdada ağaçlar anlatılıyor isteyen varsa yararlansın bu araştırmalarımdan buyrun



Detaylı Davul Ağaçları İncelemesi


Hepimiz Basswood, Luaan, Maple, Birch, Beech, Falkata, Philippine Mahogany, African Mahogany gibi türleri duymuşuzdur. Peki hangimiz gerçekten bu ağaçların neden kullanıldığını biliyoruz? Biz ( davulcular ) ağacın ton üstündeki rolünü çok göz önünde bulundurmuyoruz.

Sound görecelidir. Markalar tarafından bize inandırılmak istenen şey ise kaplama ve fonksiyon bakımından " ne kadar pahalı o kadar iyi " düşüncesidir. Satın alma fiyatı piyasa değerine göre ( talep ) göreceli bir üretim maliyetidir. Aynen mobilyalardaki gibi. Çoğu zaman fonksiyonu az ama ses ve kaplaması önemlidir.

İnsanlar davulların tahtası hakkında birçok fikire sahiptirler. Bunların en yaygınları :

-- Davulun en içteki katı davulun tüm ton karakterini verir. Yani en içteki kat Maple ise dışta nekadar farklı tahta kullanırsan kullan o davul Maple karakterli bi sound verir. Bu gerçekten tam olarak doğru değildir ama iç katman davulun tonunu etkiler.
-- En dış katman en önemli katmandır. İç kat ve orta katlarda ne kullanırsanız kullanın davulun dış katmanı genel olarak en büyük karakteri sağlar. Buna tamamen katılamıyorum ama dış tabaka tonu etkilediği gibi görünüşüde etkiler .
-- Davul shell i nin hepsi aynı ağaçtan oluşmalıdır. Sadece bu şekilde kullanılan tahtanın karakteri alınabilir. Mesela sadece tamamı Maple veya Birch vs... gibi tahtalardan oluşan davullar bu ağaçların karakterini taşıyabilir. Bu büyük ölçüde doğrudur. Ama katmanların kalınlığı veya nası birleştirildikleri vs.. tonu direkt olarak etkiler.
-- Davul shell i tek parça halinde katmansız olarak yapılmalıdır. En saf yaklaşım için bu doğrudur çünkü yapım aşamasında ağacın doğal hali bozulmaz. Bu tarz davullarda büyük inçlerdeki boyutlarda büyük bir miktardaki malzeme ziyan olur çünkü büyük kütüklerin oyulmasından meydana gelirler. Bu tip bir işlem hem çok pahalı hemde çok yetenek ve zaman ister.

Herhangibir 2 firma nın davul setleri aynı şekilde yapıldıklarında aynı malzemeler kullanıldığında aynı tonu verirler !

Farklı bir ton veya fiyat elde etmek istiyorsanız davulun yapımında birşeyleri değiştirmeniz lazımdır. Mesela bir çok kasnak türü olmasına rağmen farklı üreticilerin kasnakları arasında çok da fark yoktur. Birkaç istisna dışında çoğu üretici aynı materyali aynı formu kullanırlar. Mounting System ler ise farklı görünürler ama bugünlerde çoğu aynı fonksiyondadırlar.

Bunları söyledikten sonra örneğin bir üreticiyseniz davulunuzu piyasadaki diğerlerinden ses ve fiyat olarak farklılaştırmanız için tahta iyi bir başlangıçtır.


Davul inşaası ve Bunun ses üzerinde etkileri :

Davulcular her gün davulların soundu hakkında daha eğitimli bir hale geliyorlar. Farklı kütle yoğunlukları farklı titreşimler sergilerler diye bilinir. Tahta ve mimari ( shell kalınlığı, katlar, tür, kenar uygulaması) davulun tonunu etkileyen değişkenlerdir.

Us veya Honduras gerçek Mahogany ağacından üretilmiş bir davul gerçekten pahalı olabilir. Ama bu ağaca benzeyen ve çok daha ucuz ağaçlar kullanılabilir tıpkı Basswood, Poplar veya Lauan gibi. Üretici açısından bakıldığında üretim maliyetini azaltmak için bu ağaçlardan herhangi biri Mahugany nin yedeği olarak kullanılabilir. Ama görünüş byük bir mesele olabilir özellikle kaplama ve işçilik gözönünde bulundurulduğunda. Bu önceki sebeplerden dolayı örneğin %80 Lauan , orta tabakada %20 olarak Albasia Falkata ve dış tabakada da Birch kullanırsanız bunun Mahogany karakteri verdiğini hipotez edebilirsiniz.

İç kaplama davlun tonunu çok yüksek oranda etkiler. Mesela Lauan parlak tonlrı iyi yansıtır. Bununla beraber bir kat yoğun tahta uygulanabilir. Örneğin Maple veya gene fiyatı aşşağı çekmek için Birch veya Albasia Falkata uygulanabilir. Güzel gözüktüğü gibi çıkan sound da tatmin edici olur.

Dış kaplamanın ise genelde görünüşe etkisi olur. Ama tom Mountlar ın bazıları gibi ağacı delen her malzeme ağacın titreşimini etkiler ve azaltır. Birçok davulcu davul shell i delen bu hardwareler hakkında bu durumun farkındadır.

Laminat malzemeler genelde ısıyla birleştirilir. Bunlar çok miktarda görünüş çeşitliliği sunarlar ve çok dayanıklıdırlar. Bunlar ağır malzemelerdir ve sesi davulun çevresinde döndürürler. Eğer yüksek sesle çalan bir davulcu iseniz bu tam sizin aradığınızdır.

Bazı dizayncılar uygulanan boyanın ve çeşitli kaplamaların da tonu etkilediğine inanırlar. Bu özellikler katlar arasında reçine uygularsanız doğru olur. Bu özellikle tahtaların üzerinde bulunan küçük delikleri kapayarak farklı frekanslarda titreşmelerini sağlayabilir. Buda kullanılan kat ve kaplama uygulamalarına göre değişkenlik gösterir. Bazıları ağaç yağlarını bazıları ise güya " vintage finish" leri daha iyi bulur.


Frekanslar Nasıl etkilernir :

İnce davul shelleri iyi rezonansa girerler genelde açık tonlara sahiptirler. Buna Premier Genista güzel bir örnektir.

Kalın sheller ise daha kuru sound verirler. En popüler örnek ise Yamaha Recording Custom dur.
İçinde counter kasnak olan davullar sıcak tonlar verirler ve kontrollü rezonansları varıdr. Örnek Dw davulları
Counter kasnak olmayan davullar ise parlak ataklı ve daha çok genel frekans rezonansları vardır.

Fiyat ve değer:

Son olarak , orta tabaka ağaçları davul setinin soundunda en büyük rolü oynayan katmandır. Ama tüm soundu belirlemezler. Eğer fiyat çok ise ama davuldan çıkan sesi sevmezseniz bu davulun değeri sizin için sıfırdır.

Bütün yumuşak ağaçlar hızlı büyüyen ağaçlardır. Ama Maple, Gerçek Egzotik US Mahogany veya Honduras Mahogany çok yavaş büyürler. Bu ağaçlar doğada 200 yıl kadar büyüdükten sonra yağmur ormanlarından kesilirler. Bu ağaç kütüklerinin değeri yoğun ormandan dolayı kısıtlı ışık ile çok yavaş büyüdüklerinden gelir. Sonuç olarak da güzel ağır ağaçlar çıkar. İnsanlar tarafından yetiştirilen ağaçlar ise böyle değildir. Bunun için düşük fiyatlıdırlar.

Çoğu zaman fiyat kalitenin garantisidir. Tümü Maple dan yapılmış bir davul seti çok pahalıdır çünkü Maple çok pahalı bir ağaçtır. Mahogany davul setleri ise çok kısıtlı sayıda bulunurlar çünkü günümüzde davulcuların ödeyeceği bir paraya gerçek Mahogany bulunmamaktadır. Günümüzün popüler müziği ise genelde Maple ve Birch gibi duyulan davul setlerine yer verir. Birch ve beech daha hızlı büyüdüklerinden biraz daha ucuza bulunurlar.

Son olarak şu denebilirki pazarlama tuzaklarına düşmeyin koltuğunuza oturup rahatlayın ve kulaklarınızın size en iyi yolu göstereceğini unutmayın.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
ayrıca ilginizi çekebileceğini düşündüm.


www.ezeldrums.com


El yapımı davul.Çok
başarılı.Ağaçları da kendiniz seçiyorsunuz ölçüsünü, rengini...Kısaca hayalinizdeki davul sizin oluyor.Ve en güzeli isminizi taşıyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
ayrıca ilginizi çekebileceğini düşündüm.


www.ezeldrums.com


El yapımı davul.Çok
başarılı.Ağaçını,ölçüsünü,rengini seçme imaknınız var...Kısaca hayalinizdeki davul sizin oluyor.Ve en güzeli isminizi taşıyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Çok yararlı bi sayfa olmuş.İlgi gösterenlere teşekkür ederim.Farklı bir adım olarak bazı modeller hakkında yorum yapılabilir.

Örneğin Tama superstar(eski rockstarlar) modelinde farkettikleriniz,bir klasik haline gelen yamaha stage custom lardaki artılar ve eksiler...Bunun yanında çok fazla bilinmeyen slingerland,ludwig,gretsch,dw gibi esas markaları deneyebilmiş olanların yorumları...
 
Bende kesinlikle çok faydalı olduğunu düşünüyorum yazılanların. Uğraşlarınız için teşekkürler.
Faydası olursa bende bişeyler paylaşmak istiyorum sizlerle.
Benim trampet seçimim Pearl Piccolo Series oldu. Ekürilerine göre uygun fiyatı seçme nedenimde önemli rol oynasa da, şuan (gerçekten abartmıyorum) Tama Starclassic maple ile takas etmiyorum. Bunda deri faktörünün nedeni çok büyük. Sevdiğim trampet tonunu bana Remo veriyor. Trampet almayı düşünen arkadaşlar için kesinlikle bu trampeti öneririm.
Davulda ise yine davul kadar önemli olan birşey var ki o da deri seçimi. Trampette olduğu gibi davulda' da sevdiğim esnek groove tonları bana Remo veriyor. Deri iyi olur ve başarılı tonlanırsa orta kalite davullar arasında ki farkın baya azaldığını düşünüyorum. Ama orta kalite davullar arasında kişisel tercihim Yamaha'dır. Remo daha bi güzel yakışıyor Yamaha'ya bence. :D
Son olarak Ludwig bi piccolo kullanma şansı yakaladım. Kesinlikle mükemmeller. İlgisini çeken olursa ayrıntılı anlatabilirim.
Konunun devam etmesi, alışverişin devam etmesi dileğiyle..
 
selamlar bunca yolladığım makaleden sonra kişisel birkaç fikrimi diyeyim dedim.

deri konusunda bende sadece ve kesinlikle remo diyorum. tartışmıyorum bile tabi evans a kıyaslıyorum. daha bir aquarian kros derisine vurmuş bile değilim.
sonucta adamlar remo için dünyanın en çok kaydedilen derisi diyorlar. bu çok önemli bir idda bence. ve bizim gibi küçük tüketiciler için özelliklede türkiyede yasayan ve az alet edevat görebilen ve daha az bir olasılıklada onları deneyebiliroyoruz. neyse uzattım

trampet için ise denemedim ama ludwig çok doğru bir seçim olabilir. bir diğer çok inandığım bir trampet ise noble and cooley. ludwig in de trampet üretimi üzerinde bir derecesi var yanlış hatırlamıyosam. baya tercih edilen bir marka ve en önemlisi kayıtlarda dinlediğimiz bir trampet bu. noble and cooley i de şahsen sample lardan biliyorum. gerçekten bir çok yerde dinlediğim n & c tonları kusursuzdu.
gerçek hayata dönmek gerekirse ( heh ) şu anda 1 adet maple 1 adet de freefloating copper snare im var. maple olan tama nın artwood serisi 14x5.5 diğeri pearl master series 14x5.5 free floating trampet. biri pearl ın yaptığı seri üretim en üst serisi ve çok ileri bir teknoloji diğeri ise tamanın maple bir trampeti ( ne kadar üst seri bilmiyorum ama kasnaklar falan die cast değil ama altına eşşek gibi 42 lik bir strainer taktım) ve bu ikisini karşılaştırınca hemen ama hemen tama artwood diyorum. Üstelik pearl marka olan trampetimin brass ve maple shellerini de denemiş durumdayım. karar sizin ne diyim..

son olarak deri mevzusuna gelince çok açılmadan yazıyım kendimce bişeyler. trampette üst deri olaran remo CS Controlled Sound kullanıyorum. tamamen kusursuz bir deri . tek kat ın sustaini ve çift katın sağlamlığı var. Esasında alet tek kat ama ortasında power center tarzında yuvarlak bir ikinci kat var. süper bir deri . bütün benzerlerini denedim ama hiç alakası yok inanın. alt deri olarak da ambassadır kullanıyorum. tam bir klasik zaten ... daha bahsetmek isterdim ama trampet başlığı ve trampet geyiği olsun istedim.



burdada amaç bi markayı övmek diğerini yermek değil tabiki. mantıklı biri bunu anlar zaten. biz küçük kullanıcılar için herşeye para harcıyamama durumundan dolayı en doğrusu burda deneyimleri paylaşarak karar verip satın almaktır. kısa zamana kadar bir pearl davul setim vardı. şimdi onu satıp bir yamaha aldım gelmesini bekliyorum. körü körüne markayı savunmak amaçsız ve bi yere götürmez. amaç ton dur

saygı sevgi
 
"GRETSCH 14"-5" usa renown maple 10lug snare" elime ulaştı.

Arkadaşlar gözlerim dolu sürekli.Vuramıyorum korkudan...Salondaki vazoyu kaldırıp onu koydum.

Şaka bir yana,çok güzel bir trampet.Orjinal amerikan,seri numarası ile kontrol ettim.Ve inanılmaz ağır.Kasnak kalınlığı ve metal alaşımı nedeniyle tahmin ettiğim kadarıyla.Die cast hoop değerini bir kere daha anladım.Üst deri tek kat kumlu.gretsch in uygun gördüğü deriler gayet iyi.Tek problem şu...

Kordunu ip yardımıyla bağlamak istiyorum.Fakat kort gerilimine dayanacak bir ip tipi bilmiyorum.Eğer fikri olan varsa ve paylaşırsa sevinirim.

not:kayıtlarda davul tonlama kadar davul miksajı ve mikrofon düzeni de yoruyor.Bu konu hakkında da bilgi paylaşımı olabilir...
 
yav arkadaslar bu kordu neden ıple baglama ııhtıyacı duyuyosunuz?ben anlamadım avantajları ne?ve bu konuda hıcbı bılgım yok.aydınlatırsanız sewınırım...
 
en önemli etkisi sanırım ip in ( yani baya sağlam bi malzemeden yapıyolar bunu sanırım ) gerilmemesi esnememesi. böle ayarladığın gibi kalıyor. örneğin bir trampetimde plastik kayışlardan var. diğerinde ise malzemesini bilmediğim bir kayış var bende ip lerden almayı planlıyorum. Muhtemelen o daha sabit kalacak ve esneme yapamdığı için çok rahat salınacak bu kort teli

saygılar
 
ya işte abi kevlar mı ne o tip bi high tech maddeden yapılıyo yani o ip sanırım. bunun için de böle bi yol bulmuşlar zannımca. bendede işte kayışlı var bi tane tama. oda baya sağlam gibi . esenemez gibi görünüyor ama ip i denicem bende ksa zamanda buraya yazarım paylaşırım.


bu arada çağın yalanı olan moongel adlı sümüksü güya muffler ın tamamen bi yalan olduğunu burdan açıkca yazıyorum. ancak bi deriye 2 3 tane yapıştırdığımızda mantıklı bi şekilde sesi kesiyor.


e tüm davul kayıt teknisyenlerinin de hala bas bas bağırdığı peçete kumaş parçası vs.. gibi şeyleri kullanın demelerinin bi nedeni var tabiki. neyse konu dışına taşmıyım
biraz doluyum da bu konuda
 
Katılıyorum.Tek kat peçete mantıklı bir seçim.

Davul un istenmeyen bir sustain fazlalığı varsa derinin belli bölümlerine bir parmağı koyarak çıkan sese göre peçetenin hangi bölüme yapıştırılacağı belirlenebilir.Üst deri içinde aynı işlem uygulanabilir fakat farklı markaların asetat maddesine benzeyen ring denen halkaları var.Ring ler çok kullanışlı.Ama kıvrılmamasına dikkat edin.Katlandığı anda cızlama yapıyor.

Peçeteyi de naylon değilde kağıt bantla yapıştırırsanız daha verimli olur.Çünkü plastik bant çıkmaya başladıktan sonra çıkan bölümü de az da olsa cızlamaya neden oluyor.

Özellikle fazla sustain sahnede çok başımı ağrıttı.Ses uzadığı anda yakın frekanstaki seslerle çarparak faz meydana getiriyor ve buda hoş olmayan bir ses çıkartıyor.

Arkadaşlar son olarak lütfen baget seçiminizde dikkatli olun.Piyasada 3-5 milyona da baget var.Ama biri uzun biri kısa yada biri arğır biri hafif oluyor.Bunları kullanmak müzikal anlamda kendinize yapabileceğiniz en büyük kötülük.Vic firth,zildjian,promark gibi markaların bagetleri bilgisayar yardımıyla ürteiliyor ve birinin diğerinden bir gram bile daha ağır yada bir milim daha uzun olması engelleniyor.Aynı zamanda çok daha uzun süre dayanacağından emin olabilirsiniz.

yararlı olacağını düşündüğüm bir kaç linki de paylaşmak isterim...

www.vicfirth.com
www.cemaksel.net
www.volkanoktem.com
www.vinniecolaiuta.com
www.dwdrums.com
www.gretschdrums.com
www.music123.com
www.musiciansfriend.com
 
Geri
Üst