Doğru Tutuş Pozisyonu Nasıl Olmalı ?

'Elektro Gitar' forumunda kadir6185 tarafından 11 Ağustos 2017 20:23 tarihinde açılan konu

  1. Ben gitarı yeni öğrenen biriyim ve teknik yanlış oturduğu zaman düzeltmesi çok zor"muş".

    Ben şu anda böyle tutuyorum

    [​IMG]

    Bazı çalanlar ise böyle tutuyor
    1-
    [​IMG]
    2-
    [​IMG]

    Hangisi doğru ?
    Veya bunların hepsi yanlışsa doğru olan nedir
     
  2. Sonradan kendi kendine değişir ama başlangıçta parmakların kesinlikle yan durmamalı. Parmak uclarinla basmalısın. Bileğin biraz kırık bir pozisyonda durmalı. Bunlara bağlı olarak baş parmagim yukarı bakmalı.

    Internette bulduğum alakalı resim. images (2).jpg
     
  3. Klasik gitardan gelenler genelde baş parmağı önden bakınca görünmeyecek şekilde tutar. Bana öyle öğretmişlerdi. Klasik gitarın sapı kalın da olduğu için mecburen zaten yukarıya çıkamıyordu baş parmak. Yok, kesinlikle önden bakınca başparmak görülmeyecek bilmem ne diyordu hocamız. Elektro gitar dersi istediğimde ben vermiyorum filan demişti 3 ay sonra bıraktım hocayı zaten. Yıllar yıllar sonra gördüm ki bunun metodu kuralı yok. En temel iş, seslerin temiz çıkması için olabildiğince 4 parmak(serçe,işaret,yüzük,orta) klavye ile dik açı yaptırmak yani dik basmaya çalışmak. tabi bu kural, 1-9 perde arası dikkat edilmeli genelde ritim bu bölgelerde tutulduğu için sonrası solo kısmına geçiyor orada bendi var, tapping var, hammer on pull off, boş telleri susturma vs bir sürü iş, illa dik basacağım diye kasılmaması gerekiyor. Bir süre sonra parmak uçlarında geniş bölgede nasır oluştuğu için yeterli basınç da oluşuyor, yan mı dik mi yoksa açılımı basıyorum vs farkına bile varmıyorsunuz.


    Özetle bu işin bir kuralı yok uzun süreler çalınacaksa eğer, bileğin konumu, parmaklardan daha önemli uyuşma ve elektrik çarpması gibi sinir sıkışmalarının önüne geçmek için. Karpal tunel sendromu başlangıcında da benzer durumlar olur. Bunun için ara ara bileğin konumunun değiştirip bir kaç egzersiz ve rahatlama hareketleri yapılmalı. Bilgisayar başında fazla kalanların mouse ve klavye'de elleri çok kaldığı için benzer sıkışmalar olur tıpkı oradaki rahatlatma hareketleri gibi. Buna zaten 2-3 saat sürekli çalan kişiler dikkat ediyordur. Orası başka bir konuya kayıyor.

    Başparmağın konumunu sap profili de belirler, flat u-thin u gibi saplardan baş parmağını yan koyarak tutanlar daha rahat eder az efor kullanır. Fender c tipi sap veya gibson lp tipi daha kalın etli saplarda da pozisyonun değişmesi gerekir. Keza çalma pozisyonlarında da.. masela, bazıları bendlerken başparmağın yukarı çıkmasının işi kolaylaştırdığını söyler. Eliniz büyükse ya da el ayası büyükse evet kolaylaştırıyor ama orta-küçük elli biriyseni sapı sarar gibi tutmak zorunda kalıyorsunuz daha zor oluyor. Onlar başparmağı yukarı kaldırark destek alıyor daha küçük elli olanlar da parmak uçlarına daha fazla güç vererek vs.. Tonlarca değişkene bağlı bir konu yani.

    El ayası ve parmakların uzunluğu ve büyüklüğüne göre de değişiyor. Bir luthier el ayası ve parmak uzunluklarına göre seçilebilecek ideal sap profillerini listesini yapmıştı diagram halinde ama nerede gördmüştüm hiç hatırlamıyorum. Farklı sap profillerini deneyerek zaman içinde ideal sap ve pozisyona erişiyorsunuz.
     
    Son düzenleme: 11 Ağustos 2017 23:29
    berdin123 bunu beğendi.
  4. Hammer on, pull off gibi legato yapılacak tekniklerde, yükü ağırlıklı olarak 'parmaklara' vermek gerektiğinden baş parmağın arkada -sapın ortalarına doğru- durması seslerin daha net, vurgulu çıkmasını sağlar. Aksi halde clean tonlarda bağlanacak nota istenildiği gibi duyrulamayacak, drive tonlarda ise kirlilik olacaktır. Bu tekniklerde ve parmakları iyice açtığımız zamanlarda daha rahat ve dik basmak için parmağı arkada tutuyoruz. Ki klasik gitarla kesiştiği nokta da bu kısım olduğundan, klasik gitarcılarla özdeşleşmiştir bu hadise. Elektrik gitar için de aynısı geçerli.

    Bend ve vibrato gibi sağlam kuvvet isteyen tekniklerde ise, yalnızca parmak gücü yetmeyecektir. Eğer 'tam' hakimiyet isteniyorsa, hani şu 'tuşe' diyip durduğumuz mevzu; el kesinlikle gitarın sapını tamamen kavramalı. Yoksa benim görüşüme göre tuşe diye bir şey söz konusu olamaz. Özetle bu iki teknikte baş parmağı çıkarıyoruz, kavrıyoruz sapı.

    Kesinlikle 'asla çıkmayacak' gibi bir genelleme yok yani. Duruma göre pozisyonu değiştirmek en avantajlısı olacaktır.
     
  5. Tutuş pozisyonu önemlidir, ama pozisyon ile ilgili sorunların pek çoğu aslında sol el parmaklarının güçsüzlüğünden kaynaklanır. Parmaklarınız güçlendikçe (özellikle de sol el parmaklarınız için egzersiz yaptıkça) tutuşunuz rahatlar.
    Bu arada, başparmak pozisyonu aslında işin detayıdır; önemli olan, klavyeye gereksiz güç uygulamadan rahat bir biçimde perdelere basabilmektir. Ne yazık ki yeni başlayan pek çok kişi, parmaklarının güçsüzlüğünü telaffi etmek için klavyeye sol eliyle çok fazla güç uygular ve klavyeyi farkında olmadan "sıkıştırır". Bu da başparmağa çok yük bindirir ve ağrı ve kramplara yol açar. O nedenle parmak egzersizleri çok önemlidir. Parmaklarınız kuvvetlendikçe, elinizle güç uygulama ihtiyacı azalır.
     
  6. Başparmak pozisyonu bend gibi güç gerektiren pozisyonlar dışında çok da önemli olduğunu düşünmüyorum. Burda etken rahatlık olmalı bence. Benim parmaklarım ince ve uzun, sap ortasından tutarak legato yapmak bileğimin fazla bükülmesine neden oluyor. Ayrıca ben klavye üzerinde fazla hareket etmeyi gerektiren pozisyonlarda yavaş kalıyordum, Malmsteen gibi baş parmağın ilk boğumu önden bakınca gözükecek şekilde açınca daha rahat ilerleyebildiğimi farkettim, çünkü sapa sürtünen yüzey azaldı.
     

Bu Sayfayı Paylaş