Bas Gitar Akorlar Arası Geçiş

#1
Sevgili bascı arkadaşlarım,
uzun süredir üzerinde herhangi bir kesin kanıya varamadığım konudur: Gamları çok detaylı olamamakla birlikte biliyorum. Kimi zaman parçaları açıp akorları arasında geçişler uyduruyorum, 3 lüsünü, 5 lisini, 7 8'lisini kullanarak, öyle gidiyor... Değişik şeyler deniyorum parça üzerinde. Bazen octavdan devam eden gam üzerinden gidiyorum. Kimisi parçanın akışını bozmazken onu daha da süslüyor, kimisi uyum sağlamıyor.
Yakın zamanda arkadaşlarımla beste işlerine girişeceğiz. Bu konuda sizlerden tavsiye ve bilgilerinizi aktarmanızı istiyorum. Bildiğiniz ya da ezberlediğiniz kadarıyla, farketmez. Kendiniz nasıl geçişler yapıyorsanız, yanlışlarıyla doğrularıyla yazabilirsiniz.

Not: Tarz -> Art Rock ve Post Rock
 
#2
Sevgili bascı arkadaşlarım,
uzun süredir üzerinde herhangi bir kesin kanıya varamadığım konudur: Gamları çok detaylı olamamakla birlikte biliyorum. Kimi zaman parçaları açıp akorları arasında geçişler uyduruyorum, 3 lüsünü, 5 lisini, 7 8'lisini kullanarak, öyle gidiyor... Değişik şeyler deniyorum parça üzerinde. Bazen octavdan devam eden gam üzerinden gidiyorum. Kimisi parçanın akışını bozmazken onu daha da süslüyor, kimisi uyum sağlamıyor.
Yakın zamanda arkadaşlarımla beste işlerine girişeceğiz. Bu konuda sizlerden tavsiye ve bilgilerinizi aktarmanızı istiyorum. Bildiğiniz ya da ezberlediğiniz kadarıyla, farketmez. Kendiniz nasıl geçişler yapıyorsanız, yanlışlarıyla doğrularıyla yazabilirsiniz.

Not: Tarz -> Art Rock ve Post Rock
Armoninin temeli bastan şekillendiği için, bas gitar popüler müzikte armonik yapının bel kemiği olan enstrümandır. Bu nedenle, basçılar rock gruplarında "görev insanı" ruhuyla çalan adamlardır. Tipik bir örnek, Deep Purple ve Rainbow basçısı Roger Glover'dır: Başta gitarist olmak üzere grubun neredeyse tamamı emprovizelerde coşup giderken, kendi tabiriyle "doğru notaları basıp parçaya dönmek" hep onun görevi olmuştur. Başka bir örnek: Kontrbas da çalan caz basçısı bir arkadaşım, şakayla karışık free caz tayfası ile dalga geçerek "üst yapı free çalıyor olabilir ama basçıların işi değişmiyor" demiştir mesela:)

Dolayısıyla, bastaki oynamalar çok dramatik sonuçlar üretir ve basçının bu anlamda çok kontrollü olması gerekir, aksi takdirde deneysel olmaktan çok, "ne yaptığını bilmiyormuş" gibi tınlayabilir, hatta grubun üst yapı enstrümanlarını ofsaytta bile bırakabilir.

Genel kural olarak, kök ses, tam beşli (tipik olarak minör ve majör akorlar için) ve oktav, en sağlam bas notalarıdır, bangır bangır vurgulanabilir. 3lü ve 7liler daha az kararlıdır ve başka bir noktaya doğru ilerleme isteği uyandırırlar. Bunun dışında dereceler ise yakındaki kuvvetli sese gidecek şekilde, üzerinde çok vurgulanmadan, hareket halinde kullanılabilirler. Gam/ton düşünerek çalıyorsanız bu derecelerin tümünü çalıyorsunuzdur, ama uzun vadede bunları dediğim şekilde gruplayarak düşünmek iyi olabilir.

Art Rock ve Post Rock gibi türlerde mutlaka modları da düşünmeyi öğrenmek ve bunlarla da deneyim kazanmak lazım.

Son olarak da elbette kromatik seslerin bas hatları için çok önemli olduğunu söylemek gerekir. Bunu öğrenmenin de en güzel yolu bir miktar caz basçılarının walking bass hatlarını çalışmaktır. Zayıf zaman üzerinde özellikle yarım ses aşağıdan kromatik ses çalıp kuvvetli zamanda doğru bas notasına çözülmek çok etkili bir tekniktir mesela...
 
Üst