Alder ile Ash gövde -- Mapel ile rosewood klavye Fark nedir?

guitar352 demiş ki:
Klvayede kullanılan ağacın tona etkisi çok az oluyor.Çok zor farkediliyor.Ama maple gül ağacına göre daha parlak tonları var.
Alder ise yani kızılağaç dışbudağa(ash) göre çok daha kararlı bir ağaç.Ash gövdeli ağaçlar arasında ton olarak çok farklılıklar görülebilinir.Çünkü homojen dir yapısı yok o yüzden dışbudak bir fender alırken diğerleriyle iyice deneyip karlşılaştırıp almak lazım.Ash'in tertemiz tizleri vardır.Kızılağaç'ın ise daha dolgun bir tonu vardır.Ve Kızılağaç her tarzın yapılabileceği bir ağaçtır.Ash yeterli bas ve midleri ve tertemiz tizleri olsa da.Bazı çok hacimli yüksek gainli tonları bir maun ya da bir kızılağaç gibi insanın içine işleyecek şekilde veremiyor.Ama tamamen yapılan tarzla alakalı.Mesela o Fender'in kendine has tonlarını veren etkenlerin en önemlilerinden biri de dışbudaktır.Strat bence dışbudak olmalı,yani strat diyince onun karakteristiğini ortaya koyan ağaç dışbudaktır.Dışbudak olmayan bi strat bence kendinden çok şey kaybetmiş demektir.Tabi bu da zevk meselesi.
Katılmadığım birçok nokta var
 
janmoreye demiş ki:
guitar352 demiş ki:
Klvayede kullanılan ağacın tona etkisi çok az oluyor.Çok zor farkediliyor.Ama maple gül ağacına göre daha parlak tonları var.
Alder ise yani kızılağaç dışbudağa(ash) göre çok daha kararlı bir ağaç.Ash gövdeli ağaçlar arasında ton olarak çok farklılıklar görülebilinir.Çünkü homojen dir yapısı yok o yüzden dışbudak bir fender alırken diğerleriyle iyice deneyip karlşılaştırıp almak lazım.Ash'in tertemiz tizleri vardır.Kızılağaç'ın ise daha dolgun bir tonu vardır.Ve Kızılağaç her tarzın yapılabileceği bir ağaçtır.Ash yeterli bas ve midleri ve tertemiz tizleri olsa da.Bazı çok hacimli yüksek gainli tonları bir maun ya da bir kızılağaç gibi insanın içine işleyecek şekilde veremiyor.Ama tamamen yapılan tarzla alakalı.Mesela o Fender'in kendine has tonlarını veren etkenlerin en önemlilerinden biri de dışbudaktır.Strat bence dışbudak olmalı,yani strat diyince onun karakteristiğini ortaya koyan ağaç dışbudaktır.Dışbudak olmayan bi strat bence kendinden çok şey kaybetmiş demektir.Tabi bu da zevk meselesi.
Katılmadığım birçok nokta var

Bencede mesala tam tersine klavye agaci tonu en cok etkiyen faktörlerin basinda geliyor.
 
guitar352 demiş ki:
Tonu en çok etkileyen ağaç tabi ki tartışmasız gövde ağacıdır daha sonra sap ve en son klavyedeki ağaçtır.

Benim dusuncem tam tersi. Tonu en cok sap agaci etkilemekte benim su ana kadar fenderlerde saplari ve govdeleri takas ederek gordugum hadiseye gore. Gove onemli, derinlik ve netlik acisindan ama sap olayi oyle boyle degil. Govde fine tuning.

B
 
Janmoreye neye katılmadın.Dışbudak ve kızılağaçın yapısındaki farklılıkları kabaca anlattım.Bu konuda herhangi bir farklı düşünce olamaz çünkü bu somut gerçeklerdir.Hatta daha ayrıntı ile anlatayım ash'de yer yer yoğunluk farklarının çok oluşundan o yoğunluklar frekansların yalıtımını sağlar.Ash'in yüksek bas yüksek midleri de vardır ama bu eq dengelerinin birdiriyle yarışıyor.Kızılağacın daha keskin tizleri var ve basları ashden daha yüksek.Ashin vereceği ton aralığı Kızılağaç kadar geniş değildir.O yüzden bir Fender Stratla death metal yapmak biraz kasma bi iş olsa da Kızılağaşla death metal'den,jazz-blues'a kadar arada dağlar kadar farklı müzik çeşitlerini yapabilirsiniz.Tabi ki bu karaktersizliği olmuyor belirgin bir karakteri vardır ama o karakteri çoğu müzik türüne ayak uydurabiliyor yani.Onun dışında Fender'in dışbudak olanı ise benim için daha iyidir bu bir zevk meselesidir.Bunu anlayabiliyorum ama Kızılağaç ve dışbudak arasındaki farklılıklar böyledir.
Manyetiğin titreşimi en çok aldığı ağaç tonu en çok etkileyen ağaçtır ve topnu en çok etkileyen ağaç dolayısı ile gövde ağacıdır,klavyedaki ağaç tonu kesinlikle gövdedeki gibi etkileyemez hatta ve hatta çoğu kulakta aynı iki gitarın farklı iki klavye ağacından yapılmış halleri arasındaki tonları da farkedemez.Klavyedeki ağaç seçimi o yüzden hem ton konusunda hem de biraz çalarken verdiği his konusunda önemlidir.
 
Herkesin gorusu kendine. Guitar352, ilk olarak bence yazdiklarinda bir cok kez "bence" demen gerekmekte. Ama tersine bir bilen soyleminde olan "-dir" "-dır" seklinde yazilanlar.

Neyse gelelim ayrintilara:

Ilk olarak sapin daha etkili olmasi hususuna: Ben maple sapin uzerine maple mi yoksa rosewood mu daha etkili govdeye gore ondan bahsetmiyorum. Umarim bunun farkindasindir. Mesela ben iki maple/rosewood sapin tahtanin dogal ozelligi olarak ayni olmamasindan dolayi ileri gelen farktan bahsediyorum. Bilemiyorum hic denedin mi boyle seyler. Ben denedim. Eldeki fenderlerin saplarini bundan ona, ondan buna takaraktan biliyorum. Ve de ayrica daha once 7 kes montaj yaparak yaptigim warmothdu USA custom guitarsdi toplama gitarlar da bu gorusumu bana gore destekliyor. Govdenin etkisi ikincil. Asil etkileyen sap. Ve bu etki cok onemli.

Iyi bir sapi istedigin govdeye tak yine ton kotu sapa gore daha iyi oluyor.

Ha govdenin cok etkisi yok mu? Var elbet. Eski yaptigim bir testi burada yine verelim de ...

http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=33

Bu test iyi degil, zira bu testi ben 2003de yapmistim ve o zaman daha tam olarak dogru yolu gormemis oldugumu belirtmem lazim. Bu testte govde ve saplar farkli. Sadece pickguard ayni yani manyetik ve elektronikler (teller de yeni ve ayni 0.10-0.52 ernie ball slinky) ayni... Aam bu iki gitarin saplarini bir cok kez degistirdigim icin birbiriyle biliyorum ki aslinda 1990 model (2002 yaziyor oteki icin duncandaki threadde takmayin o aslinda 2001 😉 ) stratin sapi aslinda daha net daha guclu ve daha tiz barindiriyor. Ama hala sonucta o kayittan anlasilan sey su:

Eger 90 sapi 01 govdede olsa (01 sapi 01 govdede oldugu duruma gore ve de kayitlardan anlayacaginiz sekilde 90 sapi 90 govdede oldugu duruma gore) iyice parlak iyice net bir strat tonu verecek. 90 sapi 90 sapinda oldugunda 01 sapi 01 govdede oldugundan daha az net, ama daha yuvarlak ve guclu tonlar veriyor SRV usulu. Ama 01 sapi 90 govdede olsa bu sefer 90-90a gore daha pes ve yuvarlak belki fazla cansiz tonlar verecek.

Dolayisi ile saplardaki bu farka ragmen 01-01'in 90-90'a gore daha net ve parlak olmasi govdedeki farkin da az bir etken olmadigini gosteriyor. Orasi eyvallah. Ama benim gordugum ve tecrube ettigim kadari ile sap degisikliklerinde olan fark govdeye gore cok daha fazla.

>>Manyetiğin titreşimi en çok aldığı ağaç tonu en çok etkileyen ağaçtır ve topnu en çok etkileyen ağaç dolayısı ile gövde ağacıdır,klavyedaki ağaç tonu kesinlikle gövdedeki gibi etkileyemez hatta ve hatta çoğu kulakta aynı iki gitarın farklı iki klavye ağacından yapılmış halleri arasındaki tonları da farkedemez.<<

Demissin. Eger klavyenin uzerindeki agactan bahsediyorsan katilirim. Ama sapin agacindan bahsediyorsan (yani maple ama hangi maple, serti var - dogu amerikadan, kastamonudan ve en pahalisi yugoslavyadan cikan - ve de yumusagi var bati amerikadan olan) hic bir sekilde katilmam. cok ciddi fark yaratir. Unutma sonucta teller sapin uzerinde titriyor ve govdeye asil sap titresimleri iletiyor kopru degil.

Ayrica dedigin Ash ve Alder arasindaki gozlemlerine katilmiyorum. Bence ikisinin de tizleri basslari yaklasik ayni, aralarinda o manada ciddi bir fark yok. Fark netlik acisinda. Ash (ki burada hardash degil swamp ashden bahsetmekteyim ki bu onemli) kizilagaca gore cok daha net. Eqda midleri cok daha yoksun bundan dolayi. Frekanslar ayri gayri duyuluyor. Alder biraz daha herseyi birbirine bulastiriyor (ki mesela bunu maun daha da fazla yapmakta ama maunla bir de eqda fark var).

Klavyenin etkisi konusuna gelince: Maple biraz daha net daha patlak ama biraz daha gucsuz. Verdigi tonlar biraz daha ayri gayri, net ve secilir sekilde. Rosewood daha bir toparliyor. El hareketi acisindan maple kesinlilkle daha kaygan.

Umarim katilmadigim yonler ve sebepleri aciktir.

B
 
StratoMaster demiş ki:
...Unutma sonucta teller sapin uzerinde titriyor ve govdeye asil sap titresimleri iletiyor kopru degil....
+1

sapın hem kalınlığı ve hem de yoğunluğu çok önemli. aslında bir yerde bütün parametreleri beraber değerlendirmek lazım, yani saptan iletilen titreşimin ne kadarının gövde tarafından alınabildiği, dolayısıyla sap bağlantı biçimi vs vs de çok önemli aslında. mesela bu hyde glue denen zımbırtının kristalleşmesi vs vs. ağaçtan daha da derin mevzular da var vesselam :idea:

bir de konuyla alakalı olarak les paul dede demiş ki:
Well I don't think it goes in the heavy or the light, although I have some extreme built guitars that definitely prove that not the heavier that they are, well it goes with weight too, that the guitar with the most mass, the guitar that will sustain the greatest usually ends up being a heavier instrument and so if you want great sustain, you come out with what I first started with which was railroad track and string a string on it and then you get the sound of that string and very little from the railroad track and that versus something that vibrates.

See the problem with a guitar is that you got that thin neck that's going out there with a rod in it. It's like an airplane wing. It's just hanging out there and of course when you pluck a note it vibrates and when it vibrates it creates its own personality and sometimes you like to have that out there and have a guitar that doesn't argue with you, compliment you or anything else. We don't want no comment from the neck. Kind of like what people want from their wife.

bu adamın basit mantığına bayılıyorum 🙂
 
StratoMaster demiş ki:
Bu testte govde ve saplar farkli.

Eger 90 sapi 01 govdede olsa (01 sapi 01 govdede oldugu duruma gore ve de kayitlardan anlayacaginiz sekilde 90 sapi 90 govdede oldugu duruma gore) iyice parlak iyice net bir strat tonu verecek. 90 sapi 90 sapinda oldugunda 01 sapi 01 govdede oldugundan daha az net, ama daha yuvarlak ve guclu tonlar veriyor SRV usulu. Ama 01 sapi 90 govdede olsa bu sefer 90-90a gore daha pes ve yuvarlak belki fazla cansiz tonlar verecek.


B

FromDuncan demiş ki:
Both have maple necks and rosewood fretboards.


Bu noktada karistim ben biraz, saplar aynimi yoksa farklimi, farkliysa 01 sapi ne 90 sapi ne. Tessekkürler
 
Ben sap değil klavyeden bahsettim tabi ki sapın etkisi büyük topik te rosewood mu alder mi(klavye için) olduğu için klavye hakkında yapmıştım yorumumu tabi ki sapta kullanılan ağaç çok önemlidir ton için ama gövde ağacı tonu daha çok belirler.saptaki titreşimleri d manyetiğe gövde ağacı götürür ve gövde ağacının karakterine göre bir ton çıkar ortaya.Ama tabi ki sap ta tonu önemli derecede etkiler.
Evet kızılağaç ve dışbudağın eq dengeleri birbirine yakındır ama benimde söylemime göre temizlik senin de söylemine göre netlik ash de daha iyidir bu konuda da zaten hemfikiriz.
 
secks demiş ki:
StratoMaster demiş ki:
...Unutma sonucta teller sapin uzerinde titriyor ve govdeye asil sap titresimleri iletiyor kopru degil....
+1

sapın hem kalınlığı ve hem de yoğunluğu çok önemli. aslında bir yerde bütün parametreleri beraber değerlendirmek lazım, yani saptan iletilen titreşimin ne kadarının gövde tarafından alınabildiği, dolayısıyla sap bağlantı biçimi vs vs de çok önemli aslında. mesela bu hyde glue denen zımbırtının kristalleşmesi vs vs. ağaçtan daha da derin mevzular da var vesselam :idea:

bir de konuyla alakalı olarak les paul dede demiş ki:
Well I don't think it goes in the heavy or the light, although I have some extreme built guitars that definitely prove that not the heavier that they are, well it goes with weight too, that the guitar with the most mass, the guitar that will sustain the greatest usually ends up being a heavier instrument and so if you want great sustain, you come out with what I first started with which was railroad track and string a string on it and then you get the sound of that string and very little from the railroad track and that versus something that vibrates.

See the problem with a guitar is that you got that thin neck that's going out there with a rod in it. It's like an airplane wing. It's just hanging out there and of course when you pluck a note it vibrates and when it vibrates it creates its own personality and sometimes you like to have that out there and have a guitar that doesn't argue with you, compliment you or anything else. We don't want no comment from the neck. Kind of like what people want from their wife.

bu adamın basit mantığına bayılıyorum 🙂

Arkadas, LP benim zaten idolum ya, inanilmaz adam. 8) Benzetmeler, ucak kanadi falan super. We don't want no comment from the neck. Kind of like what people want from their wife! 😆 😆 😆 😆 !!!!

Biliyorsun bu eski 50's oncesi saplarda (ise 59 oncesi LPlerde falan) o baseball bat sap kullaniliyor. Acaip farkli. Ona bir alistim simdi yok artik geri donus. Otekilerin hepsi garip geliyor.

Bu yukara bahsettigim 90 sap da D ve 01'e gore (genelde yenilere gore) bayagi kalin. Ben o 90larin saplarini seviyordum, hatta sirf o yuzden bu stratosphere denen adama "arkadas 90-92 arasi sap duserse bana haber et direkt sen ihaleye sokmadan aliyorum" demistim ve bir tane maple/maple almistim. Cok hayallerle.

Ama ne oldu.. Olmadi arkadas. Yok yani, olu cikti kerata. Sonra bunu bir Warmoth govdeye taktik ve de alicisina bu hadiseyi anlata anlata sattim da Allah'tan masrafi kurtarabildik. Gerci govdenin boyama masrafi (yani benim zamanim) cikmadi gerci ama olacak o kadar.

Simdilerde evde bir tane cok yana doner maple maple USA custom guitars sapi var. Guzel cok. Clapton contour hafif V ve kalin.

Karpuz hesabi titresimine baktigimda (yani bir kenarindan tutp sertcene bir seye uzerine hafifce vurdugumda olusan titresime konsantre oldugumda) iyi gozukuyor. Ama aksi gibi bir gitara monte etmeden de bilemiyecegim.

B 8)
 
StratoMaster demiş ki:
Biliyorsun bu eski 50's oncesi saplarda (ise 59 oncesi LPlerde falan) o baseball bat sap kullaniliyor. Acaip farkli. Ona bir alistim simdi yok artik geri donus. Otekilerin hepsi garip geliyor.

işin ilginç tarafı orjinaline hiç elimi sürme fırsatım olmadı ama lpf'deki vintage bölümünde sahiplerinden duyduğum kadarıyla gerçek 59 öncesi lp'lerin hiç birinde baseball bat olmadığı söyleniyor. hatta reissue'ların (r9 ve r0 dahil) saplarından "overdone" diye bahsediyorlar. hatta şuraya astım kayıt altındaki gerçek burstlerin ağırlık ve sap ölçülerini.

ben yine de seviyorum baseball bat'i, tam irkek gitarı çaldığını hissettiriyor adama ama ne yalan söyliyeyim alışana kadar avucuma çok kramp girdi 🙂

StratoMaster demiş ki:
Bu yukara bahsettigim 90 sap da D ve 01'e gore (genelde yenilere gore) bayagi kalin. Ben o 90larin saplarini seviyordum, hatta sirf o yuzden bu stratosphere denen adama "arkadas 90-92 arasi sap duserse bana haber et direkt sen ihaleye sokmadan aliyorum" demistim ve bir tane maple/maple almistim. Cok hayallerle.

Ama ne oldu.. Olmadi arkadas. Yok yani, olu cikti kerata. Sonra bunu bir Warmoth govdeye taktik ve de alicisina bu hadiseyi anlata anlata sattim da Allah'tan masrafi kurtarabildik. Gerci govdenin boyama masrafi (yani benim zamanim) cikmadi gerci ama olacak o kadar.

Simdilerde evde bir tane cok yana doner maple maple USA custom guitars sapi var. Guzel cok. Clapton contour hafif V ve kalin.

Karpuz hesabi titresimine baktigimda (yani bir kenarindan tutp sertcene bir seye uzerine hafifce vurdugumda olusan titresime konsantre oldugumda) iyi gozukuyor. Ama aksi gibi bir gitara monte etmeden de bilemiyecegim.

B 8)

bu işlerin de sentetik materyellere dönmesi yakındır bence, ideal fiber boyu, por genişliği ve yoğunlukla üretilmiş tamamen birbirinin aynı saplar, gövdeler 🙂 clapton contour yerine bire bir clapton blackie'nin sapı mesela :idea:
 
swamp ash/maple govdeli yekpare gitarımın hindistan rosewood olan tuşesini maple yaptırmak istiyorum bu değişken gitarın ekosunu bozarmı
 
Ben başka birşey sormak istiyorum. Gövdesi alder bir gitarım var, boyasında bazı vuruklar var. zımparalayıp vernik cila vs yapıp natural renge getirmek istiyorum. alderin rengi iyimidir? bilen deneyen varmı?
 
Sx alıcam Alder mı alayım ash mı modifiye edeceğim
Klavye olarak mapple düşünüyorum
Çalmak istediğim Türler rock caz Blues ve pop
Ama genel olarak caz ve Blues alanında geliştirmek istiyorum
 

Geri
Üst